Gå til innhold

Ferbers metode, føler meg dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å si dette til en utslitt mamma som er på randen til sammenbrudd er hjerterått og stygt. 

Til TS. Ferbers metode kan fungere fint hvis det er gjort riktig. Det er ikke meningen at barnet skal gråte i 40 minutter i strekk. Du bør gå inn og ut i intervaller og øke intervallene etterhvert. Ta det litt etter litt over flere netter. 

Anonymkode: 4160f...38d

Det er ikke babyen sin feil at mor har mangel på avlastning. Således er det heller ikke barnet som skal straffes for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Sirinna skrev:

Det er ikke babyen sin feil at mor har mangel på avlastning. Således er det heller ikke barnet som skal straffes for det.

Barnet straffes ikke, ved å straffe mor straffer du barnet. Mor trenger søvn for å være den gode omsorgspersonen barnet trenger. Ved å trykke henne ned slik du gjør hjelper du ingen. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er få fagpersoner som anbefaler Ferbers i dag, og de få som gjør det fraråder det så tidlig som 6 mnd. 

Prøv bæretøy og eventuelt hørselvern til deg selv. Det er bedre enn å la babyen gråte alene. Prøv å vugge på en pilatesball (med babyen i bæretøy). 

Fungerer vugging i vogn? Det finnes føtter å sette på sprinkelsenga så man kan vugge den. 

Anonymkode: 9c9b2...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet straffes ikke, ved å straffe mor straffer du barnet. Mor trenger søvn for å være den gode omsorgspersonen barnet trenger. Ved å trykke henne ned slik du gjør hjelper du ingen. 

Straffes ikke barnet? Barnet gråter seg i søvn fordi mor er sliten, den eneste det får konsekvenser for, er barnet. Det er mors ansvar å sørge for å være i stand til å ta seg av sitt eget barn på en forsvarlig måte. Er hun så sliten må hun ordne avlastning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Sirinna skrev:

Straffes ikke barnet? Barnet gråter seg i søvn fordi mor er sliten, den eneste det får konsekvenser for, er barnet. Det er mors ansvar å sørge for å være i stand til å ta seg av sitt eget barn på en forsvarlig måte. Er hun så sliten må hun ordne avlastning. 

Nei, barnet straffes ikke. Ikke alle kan bare ‘skaffe’ avlastning til. En hylende baby på nattestid. Derfor må mor gjøre det hun kan for å fungere som mamma, dette inkluderer å få et minimum av søvn. 

Det virker som om mange tror at ferbers metode nærmest nuller ut all annen god og nær omsorg et barn får i løpet av et døgn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får en følelse av at dette er en trolletråd.....prøvd alt uten å ha vært i kontakt med helsestasjon og fått veiledning? Uten å ha vært til utredning? Tror ikke det gitt. 

Anonymkode: ac639...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Førti minutters gråting for et barn på seks måneder, det er ikke greit. Det er derfor du føler deg syk også. Jeg skjønner du er utslitt, been there for å si det sånn, men det finnes andre løsninger. Det er ikke alltid enkle løsninger, men det er ikke Ferber heller. Vi mennesker er programmert til å reagere på babygråt, og det er fordi vi skal kunne respondere på deres behov. Når du lar babyen gråte så lenge uten trøst, ignorerer du barnets behov for nærhet og trøst. 

Anonymkode: f6557...ca6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferbers metode går ikke ut på å forlate barnet så det hyler i 40 minutter til det sovner. Først skal du roe ned, gå ut i 5 minutter, så inn å roe ned om barnet fortsatt gråter. 

Vi gjorde dette selv, og det funket i en periode, men har fortsatt dårlig samvittighet 4 år senere.

hvorfor kan dere ikke samsove? Da sovner barnet igjen på natta, siden du ligger nært. Vi gjorde det i perioder med lite søvn for å hente oss inn igjen. Nå som mannen din er bortreist er det unntakstilstand hjemme hos dere, så prøv det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ingenting om denne metoden, men å la et lite uskyldig barn ligge å skrike i 40 minutter er ikke greit. Ta barnets perspektiv. Barnet trenger trygghet og nærhet av mammaen sin. Her svikter du barnet. 

Anonymkode: 0bedb...a0e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Macillah skrev:

Ferbers metode går ikke ut på å forlate barnet så det hyler i 40 minutter til det sovner. Først skal du roe ned, gå ut i 5 minutter, så inn å roe ned om barnet fortsatt gråter. 

Vi gjorde dette selv, og det funket i en periode, men har fortsatt dårlig samvittighet 4 år senere.

hvorfor kan dere ikke samsove? Da sovner barnet igjen på natta, siden du ligger nært. Vi gjorde det i perioder med lite søvn for å hente oss inn igjen. Nå som mannen din er bortreist er det unntakstilstand hjemme hos dere, så prøv det. 

Det er ikke alle barn som fungerer likt. Vi prøvde dette, men opplevde at barnet rett og slett ikke roet seg igjen. De første gangene gikk det greit, men barnet begynte å gråte igjen det sekundet vi gikk. Deretter ble det vanskeligere å roe for hvert forsøk til vi (dvs. jeg) ikke hadde hjerte til å prøve lengre. Det var definitivt mer enn 40 minutters gråting den kvelden, mer to til tre timer. Men altså, det fungerer jo tydligvis for noen.

Anonymkode: 2d8cd...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sirinna skrev:

Dette 👆🏻

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hvorfor barn etterhvert slutter og gråte ved ferbers metode? Fordi barbert mister tillit til deg som voksen. Tilliten til at du er der blir borte. Barnet skjønner at du ikke kommer ved gråt, og slutter dermed med å signalisere om noe er galt. Samtidig slipper kroppen ut et stresshormon ved langvarig gråt over tid. Dette hormonet kan skade hjernen, og føre til angst og sinneproblemer senere i livet. 

En 6 måneder gammel baby gråter ikke fordi den vil være lenger oppe på kvelden. Den gråter fordi den trenger nærhet og trøst. Å være nær sin omsorgsperson. Det kan også være andre grunner slik som magevondt, våt bleie, at barnet er sulten osv. 

Jeg synes det er en helt grusom metode, som jeg håper de aller færreste foreldre driver med. Skjønner at du er sliten og lei, men dette er ikke riktig metode. 

Hva med å legge deg i sengen med babyen? Synge litt, sette på litt white noise, stryke den på ryggen, eventuelt amme den i søvn? 

Lykke til!

Anonymkode: 96ebb...ee6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror jeg skriver anonymt jeg, sånn som folk reagerer her 🙈

Nå har ikke jeg lest om denne metoden, men har skjønt at den er litt lik det vi gjorde. For vi har også hatt problemer med en som ikke klarer å finne søvnen selv. Spurte helsesøster om råd, og hun anbefalte å legge babyen i senga si, og sitte ved siden av, til baby sovner. Stryke over panna, holde i hånda, og bare vise at vi er hos hen. ja, det ble gråt, og ja, jeg satt der med en klump i magen, men det funket, og baby finner nå søvnen selv, uten å bysses og vugges.

Og jeg tenker at jo mer opplagt mor/far er, jo bedre har babyen det. 

Anonymkode: b5050...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har ikke jeg lest om denne metoden, men har skjønt at den er litt lik det vi gjorde. For vi har også hatt problemer med en som ikke klarer å finne søvnen selv. Spurte helsesøster om råd, og hun anbefalte å legge babyen i senga si, og sitte ved siden av, til baby sovner. Stryke over panna, holde i hånda, og bare vise at vi er hos hen. ja, det ble gråt, og ja, jeg satt der med en klump i magen, men det funket, og baby finner nå søvnen selv, uten å bysses og vugges.

Ferbers metode innebærer at man går helt ut av rommet hvor babyen ligger, og lar den gråte helt alene (riktignok bare 5-10 min om gangen, men ofte mange ganger i løpet av en kveld). Overhodet ikke sammenlignbart med å være tilstede hos babyen som du var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannen din hjem, du trenger avlastning. Hvorfor i alle dager reiser han utenlands over lengre tid når dere har en liten baby hjemme? Ellers må du begynne å benytte deg av hvilket som helst nettverk som du har. Om det så er en nabo, eller bekjent som kan se til babyen så du kan få deg litt søvn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, Sisti skrev:

Ferbers metode innebærer at man går helt ut av rommet hvor babyen ligger, og lar den gråte helt alene (riktignok bare 5-10 min om gangen, men ofte mange ganger i løpet av en kveld). Overhodet ikke sammenlignbart med å være tilstede hos babyen som du var. 

Åja, da syns jeg ikke noe om det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er helt ugreit. Stakkars lille babyen roper og gråter etter deg - det eneste trygge den kjenner. Og han gråter i panikk i evigheter uten at du kommer, før han til slutt er så utslitt at han sovner - utrygg i verden. Nei, jeg synes ikke det er greit. Jeg ser på dette som barnemishandling. 

Og bare så det er sagt: Jeg vet at det er knallhardt, og du har min sympati. Jeg har hatt to ikke spesielt soveglade babyer selv. Men det er irrelevant - det er ditt ansvar å holde ut for barnets del. Og fars selvsagt - hva i alle dager gjør han utenlands i månedsvis i en slik periode!? Få ham hjem, eller dra til han. Eller skaff annen avlastning. 

Anonymkode: 07a77...e6d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke ferber gått ut selv og sagt at han ikke anbefaler den?

Uansett, har du prøvd å sove med barnet ditt? Det var min løsning til slutt. Han er 2 nå og når han skal legges så legger jeg meg sammen med han i vår seng.når han sover dypt flytter jeg han over i sin egen seng. Gjorde jeg ikke det, så ble vi søvnløse og halvgale. Han vil bare ha nærhet og føle seg trygg. Ferbers metode var ikke aktuell for min del.

Anonymkode: 21046...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var jo tilstede. Mitt eldste barn gråt mye og slet med søvn. Jeg la meg sammen med han, med propper i ørene. Ungen hyla til han sovne. Trolig magesmerter da han nettop hadde spist og fått ny bleie. Jeg har ikke dårlig samvittoghet for det. Jeg var jo der, holdt rundt han og koste med han. Det kan ikke sammenlignes med å gå ifra de.

Anonymkode: 454f2...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...