AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Del Skrevet 11. juli 2018 Hei. Sønnen min på 6 mnd sover så lite at jeg holder på å bli psykisk syk rett og slett. Han er første barnet mitt, og er vant å bli vugget het til han sovner. Det var ikke problem før, men nå sol han våkne eneste hvert to timer på natta før jeg 0 søvn, og MÅ være våken på dagen (sover også veldig lite på dagen) merker jeg at jeg begynne rå bli psykisk syk. Jeg klarer ikke mer, jeg gir opp. Jeg leste litt på Google ol Ferbers metode, tenkte på det i to dager før jeg bestemte meg. I dag har jeg prøvd, og sønnen min gråt ekstremt mye. Etter 40 minutters gråting sovnet han! Føler meg dårlig nå. Gjør jeg riktig? Hva syns dere? Er det dårlig for barn å gråte så mye? Som sagt jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke var så sliten av så lite søvn Anonymkode: bae63...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Del Skrevet 11. juli 2018 Har gjort så mye skrive feil. Beklager. Kkke rart med 0 søvn😅 Anonymkode: bae63...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Del Skrevet 11. juli 2018 Mange er for ferber,selv har jeg aldri brukt den. Det er noe grunnleggende feil med å la et lite barn gråte seg i søvn uten at noen kommer. Mine har sovnet av seg selv alt mellom nyfødt og 1,5 år. 2-åringen sovner ikke alene ennå. Jeg har fire barn. Det kommer. Det var min mening Anonymkode: e42b7...a69 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #4 Del Skrevet 11. juli 2018 Har du prøvd de andre metodene som er mildere alternativer? Opp ned metoden feks? Eller lest sove uten gråt boka? Eller meldt deg inn i sove uten gråt gruppa på Facebook? Eller andre alternativer? Bære i søvn (bæresjal), trille i søvn? Amme i søvn? Jeg skjønner at man blir helt utenfor uten søvn altså, men det skulle nok litt til før jeg hadde latt en baby gråte seg i søvn alene (er det ikke det som er ferber?). Da hadde jeg nok heller tatt på meg hørselvern og sitti der med han. Anonymkode: da8ff...0e8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Del Skrevet 11. juli 2018 Du skriver jeg (og ikke vi) - er du alene med barnet? Det kan være greit å ha noen å snakke med og vurdere situasjonen sammen med, lege eller helsestasjon - slik at man er flere til å vurdere hva som er forsvarlig og riktig. Jeg vet flere som klarte å lære barna til å sovne selv med gråtemetode (Ferber), men de fleste opplevde at det tok lenger tid enn beskrevet, og at etter reise /sykdom / endringer i rutiner måtte starte på nytt.. Jeg klarte ikke å la babyene mine gråte seg i søvn, så jeg ammet dem i søvn til de var 12 og 13 mnd, da begynte de i barnehagen og var slitne om kvelden og sovnet raskt :-). Men vi var hele tiden to foreldre, jeg hadde blitt mer sliten hvis jeg var alene. Når jeg ikke var hjemme ved leggetid måtte de gynges eller trilles i søvn.. Igjen, jeg ville gjort en slik «metode» i samråd med noen som kan hjelpe deg å vurdere hva som er riktig. Anonymkode: 36398...95b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Del Skrevet 11. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd de andre metodene som er mildere alternativer? Opp ned metoden feks? Eller lest sove uten gråt boka? Eller meldt deg inn i sove uten gråt gruppa på Facebook? Eller andre alternativer? Bære i søvn (bæresjal), trille i søvn? Amme i søvn? Jeg skjønner at man blir helt utenfor uten søvn altså, men det skulle nok litt til før jeg hadde latt en baby gråte seg i søvn alene (er det ikke det som er ferber?). Da hadde jeg nok heller tatt på meg hørselvern og sitti der med han. Anonymkode: da8ff...0e8 Jeg har prøvd absolutt alt! Ferbers var siste jeg tenkte. Bære han til han sovner klarer jeg ikke lenger, han har blitt tung og jeg får vondt i skuldrene. Trille hver gang han våkner? Hva med midt på natta? Nei. Han tror han må bli vugget hver gang han våkner, det er det jeg sliter med. Jeg ammer ikke. vet ikke jeg, er bare så sliten. Fikk panikkanfal i går da jeg var uten søvn to døgn. Mannen er i utlandet, kommer tilbake bare ol to måneder Anonymkode: bae63...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg gjorde det, og det funket bra. Var helt utkjørt og måtte bare. Vet det er sterke meninger rundt dette. Anbefaler deg å gjennomføre det uten å lese for mye på forum pga folks meninger. Ungen min er forresten 7 år nå og det har ikke hatt noe som helst å si på tilknytning eller noe. Trygg og fin unge som har sovet godt i mange år. Anonymkode: 5c751...432 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Del Skrevet 11. juli 2018 Nå anbefales vel ikke ferber til så små, men skjønner du er utslitt. Prøvd andre hjelpemidler? Finnes ting man kan sette under senga for å gjøre om til vugge, en dings man putter på vogna så den gynger selv, elektriske vuggestoler. Har babyen faste leggetider gjennom døgnet? Anonymkode: cc7c5...423 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 11. juli 2018 #9 Del Skrevet 11. juli 2018 Spedbarn gråter ikke for å oppnå noe, de er ikke utspekulerte og kalkulerende. De gråter fordi det er deres eneste måte å formidle at de føler behov for noe. Å la et barn på 6 mnd gråte seg i søvn er hjerterått og stygt. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 11. juli 2018 #10 Del Skrevet 11. juli 2018 Sånn i utgangspunktet er jeg imot skrikekurer... men jeg forstår deg TS! Å ikke få sove på lang tid er faktisk tortur! Hvis problemet deres løser seg ved at han må gråte 30-40 min i et par dager så er det verdt det! Du må faktisk også tenke litt på deg selv. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Del Skrevet 11. juli 2018 Snakk med legen (evt helsestasjonen) slik at du har noen å sparre med hvis ting ikke utvikler seg som man hadde trodd. Naboene forsøkte Ferber i vår, gutten gråt mer og lenger for hver kveld, men det ble også vanskeligere å gi opp metoden fordi da ville alt vært forgjeves.. Hvis du har noen du kan snakke med nderveis, slipper du å vurdere alt alene (hvis han gråter ti minutter lengre hver kveld, hva gjør man etter dag 5 (eller 15), gir opp?) Søsteren min reiste 3 ganger tur retur med små barn til NewZealand (i løpet av to mnd, pga ny jobb, og deretter uventet alvorlig sykdom og begravelse hos nærmeste familien i Norge). De fikk allergimedisin til barna (1/2 - 4 år) for å sove på fly og med jet lag etter reise. Det må følges opp av lege (viktig!), men det er en mulighet også for barn som ikke får sove, hvis det holder på å tørne for forelderen. Anonymkode: 36398...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #12 Del Skrevet 11. juli 2018 Her måtte jeg også hjelpe babyen i søvn til den var over året. Det betydde vugge i søvn(knasket Paracet og Ibux som drops da han veide 11 kg ved 6 mnd) funket ikke bysse eller amme i søvn måtte jeg ut å trille vogn dag og natt på ruglete underlag så det beste var å gå i skogen. Ha nektet å være i bæretøy. Prøvde mye forskjellig og var med på bæretreff men han hatet å sitte fast i en sele eller sjal. Prøvde Ferber ved 13 mnd men måtte gi opp på dag 19. Kommer aldri til å tilgi meg selv for alle de gangene han gråt seg i søvn. Men jeg var desperat og trodde det var det beste for han. Nå er han 17 mnd og sovner i egen seng ved at vi sitter å holder hånden hans. Noen babyer trenger mer hjelp enn andre. Første barnet mitt fant søvnen selv uten problemer og kunne bare bli lagt ned og sutret i 1 minutt og så sovnet hun i egen seng på eget rom fra 6 mnd. Der sov hun i 12 timer i strekk uten oppvåkninger. Minstemann her på 17 mnd våkner fortsatt 1-2 ganger på natta. Barn er så forskjellige. Du må nesten bare se an babyens behov. Jeg tenker at du kanskje forventer litt mye av et 6 mnd gammelt barn. Skjønner godt at du er sliten men jeg ville ikke tatt Ferber når babyen er 6 mnd. Uansett forstår deg veldig godt. Jeg hadde så søvnmangel at jeg ble deprimert. Mannen var bortreist i flere perioder og var derfor mye alene. Men jeg hadde mye nytte av elektriske vugger. Dvs han hadde i perioder vuggebokser under hvert sengeben. Da rugget sprinkelsenga og fikk noe fred. Samt at jeg kjøpte en vognvugger "lolaloo" som rugget vogna for meg. Før dette måtte jeg rugge vogna konstant for at han skulle sove alt fra 10 min-2 timer. Anonymkode: 120d0...0c3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #13 Del Skrevet 11. juli 2018 Ingen venninne som kan avlaste deg, slik at du får tatt igjen litt søvn? Har selv en venninne som har en mann som reiser en del. Så jeg avlastet slik at hun fikk tatt litt søvn og deretter ble det samsoving på de. Anonymkode: 82352...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #14 Del Skrevet 11. juli 2018 Bruk sjal eller sele. Jeg gikk min i søvn til hun var ganske stor og lærte seg å sovne i ro i sengen, inntil meg. Samsov til hun var 16 måneder. Brukte sjal nesten hele døgnet. Vi er alltid en sammen med barna når de skal sove. De er såpass avhengig av det for å finne roen. Nå ligger barna på samme rom med enten far eller meg. Klarer ikke noe skrikekur. Anonymkode: 0d319...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #15 Del Skrevet 11. juli 2018 Dropp skrikekuren! Dropp også vugging i søvn. Legg deg sammen med ham når han skal sove, og hold ham gjerne i handa. Om han skriker litt i starten da er det mindre farlig, så lenge du er der nær ham. Etter hvert vil han skjønne at det er slik han skal sovne. Og du vil kunne hvile deg sammen med ham. Hvis du ammer, ville jeg satser på amming før soving og samsoving. Det er viktigere at du får sove nok, enn at du bruker tiden på husarbeid mens han sover. Anonymkode: 3e2bb...e75 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #16 Del Skrevet 11. juli 2018 Samsov med babyen. Han vil ha nærhet. Gi flaske når dere legger dere. Han kan være sulten. Ingen babyer på 6 mnd skal måtte gråte seg i søvn. Det kan de få problemer med senere i livet. Du må virkelig ikke bruke skrikemetoden på så små barn. Er egentlig imot den. Mitt beste råd er samsoving. Da er barnet trygt. Anonymkode: cb9de...bee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #17 Del Skrevet 11. juli 2018 Det beste er å sove sammen med babyen. Være tryggheten hans. Sønnen min sov hos meg til han var nesten 2 år. Han la seg i sin egen seng, men våknet på natta og jeg tok han opp i senga mi og så sov vi videre der. Da han var nesten 2 år flyttet vi til en leilighet der senga hans ble satt slik at det var vegger på to sider og skapet på tredje siden og senga mi på siste siden, så han var på en måte pakket inn. Da sov han hele natta alene i sin egen seng og våknet ikke på natta. Det som var greia for han var at han syntes det var stort og skummelt, og når jeg fikk senga hans inntil vegger i alle fire retninger så følte han seg trygg. Anonymkode: eb513...237 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #18 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg tenker at du kan ta kontakt m fastlegen/ hs for å snakke med noen om evt metode. Men jeg tenker også at det er viktigere for babyen din at du er opplagt og blid til å være sammen med han på dagen og at en psyk.syk mamma er verre enn noen dager med skrikekur. 40 min er ikke spesielt lenge, selv om det virker lengre for babyen. Jeg regner med at du går inn innimellom så han ikke føler seg alene. Men din psyk helse er veldig viktig for å vært en god omsorgsgiver, snakk m hs om alternativer, og evt kjør en ferber. Noen ganger må man ta slike valg. Lykke til og håper du får henta deg inn snart! Anonymkode: a9a19...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #19 Del Skrevet 12. juli 2018 Støtter de som skriver at du bør stoppe. Vår eldste trengte masse byssing og nærhet i den alderen. Vi la oss sammen med han med ørepropper i ørene. Hørte minimalt at skrikingen og protestene han kom med. Men jammen fikk han nærhet og trygghet. Han er i dag 3 år, sovner selv om kvelden og sover hele natten. Vær der for barnet ditt når han trenger deg som mest❤️ Jeg forstår du er sliten, men ved å legge deg sammen med han kan du også få sovet mer etterhvert Anonymkode: 454f2...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #20 Del Skrevet 12. juli 2018 16 timer siden, Sirinna skrev: Spedbarn gråter ikke for å oppnå noe, de er ikke utspekulerte og kalkulerende. De gråter fordi det er deres eneste måte å formidle at de føler behov for noe. Å la et barn på 6 mnd gråte seg i søvn er hjerterått og stygt. Å si dette til en utslitt mamma som er på randen til sammenbrudd er hjerterått og stygt. Til TS. Ferbers metode kan fungere fint hvis det er gjort riktig. Det er ikke meningen at barnet skal gråte i 40 minutter i strekk. Du bør gå inn og ut i intervaller og øke intervallene etterhvert. Ta det litt etter litt over flere netter. Anonymkode: 4160f...38d 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå