Gå til innhold

Å komme seg til Lofoten fra fastlandet. Gode reisetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger reise til Lofoten i sommer. Sitter og googler og ser på kart, men blir ikke helt klok på hva som er beste alternativ. Kjører fra Vestlandet. Umiddelbart tenker jeg beste alternativ er å ta ferge fra Bodø til Moskenes. Fra Moskenes ser det ut som man kan kjøre greit «igjennom» hele Lofoten. Men fergen tar 3,5 timer og koster 1200 kr. Så da lurer jeg på om det er bedre å kjøre lenger nord og ta ferge fra andre steder, evt. kjøre fastlandsforbindelsen Lofast? Eller er dette altfor langt å kjøre for å komme seg til Lofoten? Tenker både pris og overfartstid. (Beklager dumme spørsmål, er helt amatør når det kommer til reising i Norge)

Setter også pris på om noen har tips til reisen fra Bergen og nordover. Skal kjøre kystriksveien fra steinkjer til Bodø tenkte jeg. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig at du får rabatt på ferja hvis du har ferjekort?Altså samme som gir rabatter på ferjene på vestlandet. Kan være verdt å sjekke😊 God tur!

Anonymkode: 68535...d40

Skrevet
2 timer siden, kr&@ skrev:

Planlegger reise til Lofoten i sommer. Sitter og googler og ser på kart, men blir ikke helt klok på hva som er beste alternativ. Kjører fra Vestlandet. Umiddelbart tenker jeg beste alternativ er å ta ferge fra Bodø til Moskenes. Fra Moskenes ser det ut som man kan kjøre greit «igjennom» hele Lofoten. Men fergen tar 3,5 timer og koster 1200 kr. Så da lurer jeg på om det er bedre å kjøre lenger nord og ta ferge fra andre steder, evt. kjøre fastlandsforbindelsen Lofast? Eller er dette altfor langt å kjøre for å komme seg til Lofoten? Tenker både pris og overfartstid. (Beklager dumme spørsmål, er helt amatør når det kommer til reising i Norge)

Setter også pris på om noen har tips til reisen fra Bergen og nordover. Skal kjøre kystriksveien fra steinkjer til Bodø tenkte jeg. 

Ville kanskje vurdert å kjøre inn i Sverige ved Storlien og ned til Østersund. Følg så E45 nordover til Gällivare. Og videre veien over Kiruna og Bjørnfjell og ned til Narvik. Så kjør ut til Lofoten via Lofast. E45 er uffatlige mengder skog (Østerdalen er en meget variert vei i forhold). Men det går mye kjappere enn å kjøre nordover i Norge.

Tilbake har du flere alternatvier, du kan ta ferje fra Løddingen - Bognes 1 time, eller Svolvær - Skutvik 2 timer eller Moskenes - Bodø.

Skulle du velge å kjør Norge nordover kan og Hurtigruta fra Bodø til enten Stamsund eller Svolvær være et alternativ. Dog ikke like fristende når dere skal hjem fra da kommer dere til Bodø mitt på natta.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er en lengre biltur, valgte vi fergeforbindelsen Bognes - Lødingen da vi kjørte til Lofoten. Husker ikke prisen, men årsaken var hovedsakelig at jeg er litt småredd for å bli sjøsyk og tok ikke sjansen på å krysse Vestfjorden så langt ute. 

Anonymkode: b345d...6f4

Skrevet

Kjøper dere fergekort, kan dere bruke det på flere fergestrekninger både på Helgeland samt strekningen Bodø-Moskenes og Lødingen-Bognes. Det koster en del for kortet, men du tjener det inn igjen i løpet av reisen, hvis du reiser flere strekninger (og det gjør du om du skal kjøre Kystriksveien)

https://www.nfk.no/tjenester/samferdsel/nasjonalt-ferjekort-i-nordland.863770.aspx

Det koster litt med ferga Bodø-Moskenes, men du sparer mye reisetid, og du er plutselig i Lofoten og er i den flotteste naturen. Kjør gjennom Lofoten, kjør Lofast og ta ferga Lødingen-Bognes tilbake, eventuelt legg turen via Vesterålen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...