AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Skrevet 11. juli 2018 Jeg har en snart 17-åring som skal på utveksling til USA til høsten. Vi er anbefalt av andre (og syns selv også det er beste løsning) å ha en konto i Norge som han har debetkort til som han kan bruke til å betale med og ta ut penger. Jeg syns det er så vanskelig å finne billigst mulig kort. Jeg fant en liste med banker/kortpriser, men den var et par år gammel og den hadde ikke med om banken tok prosenter av uttak. Mange banker har ingen gebyrer på uttak (og bruk, forsåvidt), men tar altså en prosentandel av beløpet man ta ut. Er det noen kloke KG-hoder som er flinke til å google? Jeg er altså ute etter billigst mulig kort, tror ikke noen er helt gratis, både på bruk og uttak. Han skal til en liten by, og det er ikke like vanlig i USA å bruke kort som det er her, så det er viktig å kunne ta ut kontanter. Anyone? Anonymkode: 5bf7a...cc2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Skrevet 11. juli 2018 Det kan fort bli gebyrer/avgifter, samt rente på uttak fra norsk konto. Skal han være der lenge, så kan disse gebyrene og rentene som der og da kan virke små, balle på seg slik at det påløper unødvendige kostnader. Det er heller ikke garantert at man kan ta ut fra alle minibanker med et norsk Visa kort, dette gjelder spesielt mindre steder i USA. Ikke noe i veien for å ha en norsk konto for sikkerhets skyld med et tilknyttet kort, men det vil kunne være mer fordelaktig å opprette en konto i en amerikansk bank også, og knytte et lokalt kort til det som han kan bruke til daglig, jeg ville sjekket priser på et par amerikanske banker der han skal bo, og så kan man overføre penger dit med IBAN eller swift kode. Det er mulig det kan være litt mer utfordrende siden han er under 21 å opprette konto selv, men han har vel noen som står som formyndere under oppholdet hans? Anonymkode: 17420...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan fort bli gebyrer/avgifter, samt rente på uttak fra norsk konto. Skal han være der lenge, så kan disse gebyrene og rentene som der og da kan virke små, balle på seg slik at det påløper unødvendige kostnader. Det er heller ikke garantert at man kan ta ut fra alle minibanker med et norsk Visa kort, dette gjelder spesielt mindre steder i USA. Ikke noe i veien for å ha en norsk konto for sikkerhets skyld med et tilknyttet kort, men det vil kunne være mer fordelaktig å opprette en konto i en amerikansk bank også, og knytte et lokalt kort til det som han kan bruke til daglig, jeg ville sjekket priser på et par amerikanske banker der han skal bo, og så kan man overføre penger dit med IBAN eller swift kode. Det er mulig det kan være litt mer utfordrende siden han er under 21 å opprette konto selv, men han har vel noen som står som formyndere under oppholdet hans? Anonymkode: 17420...4a8 TS her. Takk for svar! Han kan ikke opprette en konto i en amerikansk bank fordi han er mindreårig. Vertsfamilien har ikke lov til å påta seg forpliktelser for ham, eller formidle penger for eller til ham. Så, vi må ha et norsk debetkort. Noen forslag? Anonymkode: 5bf7a...cc2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Takk for svar! Han kan ikke opprette en konto i en amerikansk bank fordi han er mindreårig. Vertsfamilien har ikke lov til å påta seg forpliktelser for ham, eller formidle penger for eller til ham. Så, vi må ha et norsk debetkort. Noen forslag? Anonymkode: 5bf7a...cc2 USA er jo et land hvor kontanter fortsatt brukes mye, men på de aller fleste stedene kan man betale med kort. Det er billigere å betale med bankkort enn det er å drive å ta ut penger hele tiden. Ikke bare må man betale litt til banken i Norge, men man må også betale gebyr til selve minibanken som man tar ut penger fra - og disse gebyrene er ofte veldig høye. Jeg hadde selv et Visa-kort da jeg var på utveksling i USA som mindreårig, og det gikk fint. Hadde vanlig visa - ikke visa electron, men mulig det var fordi lokalbanken her hadde sendt så mange på utveksling med vanlig visa og aldri hatt noen problemer med det. Når det gjelder hvilket kort som er billigst så orker jeg rett og slett ikke å Google. Jeg hadde i alle fall Sparebanken Vest, men det var ikke basert på kostnad. Anonymkode: a4eed...4c5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 Sbanken gebyrfritt å bruke samt ta ut penger i utlandet. De tar ingen prosenter,men har en årsavgift på 250 Anonymkode: ec2c3...300
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Sbanken gebyrfritt å bruke samt ta ut penger i utlandet. De tar ingen prosenter,men har en årsavgift på 250 Anonymkode: ec2c3...300 Også med et slikt kort vil man måtte betale gebyrer i USA, men det er fordi minibankene i seg selv tar gebyrer. I tillegg taper man litt på valutavekslingen. Anonymkode: a4eed...4c5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 Er du sikker på at sønnen din ikke får opprettet konto i en amerikansk bank, TS? Jeg opprettet konto i Bank of America da jeg kom til USA på utveksling som 17-åring (fylte 18 i desember og åpnet kontoen da jeg ankom i august). Gikk i den lokale filialen og fikk ordnet det, hadde med meg pass og det gikk helt smertefritt såvidt jeg husker. Anonymkode: dbce0...3eb
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Også med et slikt kort vil man måtte betale gebyrer i USA, men det er fordi minibankene i seg selv tar gebyrer. I tillegg taper man litt på valutavekslingen. Anonymkode: a4eed...4c5 Dette er jeg klar over. Det er som regel billigere å ta ut i minibanken til en bank enn f.eks. i et kjøpesenter. Jeg regner ikke med at noe kort vil være helt gratis, derfor jeg er ute etter det som er billigst. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at sønnen din ikke får opprettet konto i en amerikansk bank, TS? Jeg opprettet konto i Bank of America da jeg kom til USA på utveksling som 17-åring (fylte 18 i desember og åpnet kontoen da jeg ankom i august). Gikk i den lokale filialen og fikk ordnet det, hadde med meg pass og det gikk helt smertefritt såvidt jeg husker. Anonymkode: dbce0...3eb Jeg vet ikke, bare går etter det organisasjonen han reiser med anbefaler. Hvordan er det i såfall å overføre penger til en amerikansk bank hver måned? TS Anonymkode: 5bf7a...cc2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, bare går etter det organisasjonen han reiser med anbefaler. Hvordan er det i såfall å overføre penger til en amerikansk bank hver måned? TS Anonymkode: 5bf7a...cc2 Dere kan enten bruke internasjonal overføring fra nettbanken (må da ha IBAN + SWIFT for mottakers konto), det tar 1-4 bankdager fra man overfører til pengene er på mottakers konto (hos DNB er gebyret 60 kr) eller dere kan overføre penger til den norske kontoen hans og han kan ta det ut i minibanken og sette det inn på den amerikanske kontoen sin. Foreldrene mine brukte stort sett førstnevnte, mens øvrig familie som ønsket å bidra økonomisk brukte sistnevnte. Anonymkode: dbce0...3eb
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #10 Skrevet 12. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan enten bruke internasjonal overføring fra nettbanken (må da ha IBAN + SWIFT for mottakers konto), det tar 1-4 bankdager fra man overfører til pengene er på mottakers konto (hos DNB er gebyret 60 kr) eller dere kan overføre penger til den norske kontoen hans og han kan ta det ut i minibanken og sette det inn på den amerikanske kontoen sin. Foreldrene mine brukte stort sett førstnevnte, mens øvrig familie som ønsket å bidra økonomisk brukte sistnevnte. Anonymkode: dbce0...3eb Takk for svar! Jeg har forstått det sånn at IBAN primært er en europeisk løsning? Og hvis det koster 60 kr per gang er det vel like godt at han tar ut kontanter selv, kan ikke bli så mye hver gang..? Hm, vanskelig å finne ut hva som er den mest optimale løsningen Bør jo helst finne ut av dette før han drar... Anonymkode: 5bf7a...cc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå