Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For under en uke siden kom vi hjem med et spedbarn. Et par ganger har det hendt at kjæresten min har gått inn på gjesterommet og lagt seg på nettene til min fortvilelse. Han mener at vi ikke begge trenger å være utslitt. Jeg mener det er viktig for parforholdet å sove sammen. Jeg blir i vært fall ensom alene på nettene. I tillegg er vi jo to om barnet. Litt feigt om den ene parten bare går å melder seg ut? Han har forøvrig fri og må ikke på jobb de neste ukene fremover.

Hvordan har dere det? Sover dere sammen eller på separat soverom?

Anonymkode: f5692...070

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alltid sovet sammen. Om mannen hadde lagt seg på et annet rom for å få bedre søvn hadde jeg forventa en solid del avlastning på dagen for å kunne hente meg inn sjøl hvis babyen hadde vært mye våken.

Anonymkode: 2d472...7fc

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Vi sov sammen de førstr par ukene, men så ble mannen forkjølet og flyttet ut på sofaen. Og siden har han vært der 😕

Han jobber riktignok så jeg unner ham nattesøvnen. Dessuten ammer jeg så det er jo begrenset hva han kan hjelpe til med. 

Anonymkode: a5913...5f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to gutter og en på vei. Er enig med din samboer om at begge ikke trenger å være utslitt. Vi gjorde det på samme måte med andremann. Selvfølgelig viktig for parforholdet å sove sammen men det er for en så kort periode i forholdet at det ikke vil ha noe å si i lengden. 

Anonymkode: 07c64...2bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi sover på samme rom. Jeg går inn på et annet rom når jeg ammer på natten for ikke å forstyrre han unødvendig. Det hender han bruker ørepropper for å filtrere ut noen av babylydene. 

Anonymkode: cd240...272

Gjest Sisti
Skrevet

Mannen flyttet på eget rom etter første måneden, da han begynte å jobbe. Vi var enige om det, slik at han kunne bidra mer etter jobb uten å være trøtt, og jeg og baby kunne samsove. 

Men frem til han begynte i jobb forventet vi begge at han tok mye ansvar på natta. Han skiftet alle bleier på natt, hjalp meg med puter ved amming (jeg strevde veldig med ammingen), strøk meg på ryggen mens jeg gråt av smerter under amming osv. 

Snakk grundig sammen! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi sover sammen, noe annet hadde jeg ikke godtatt uten svært god grunn. Jeg er «avhengig» av kosen ved å sove sammen - og man er to om barnet. Hadde mannen bare meldt seg ut av nattevåket, hadde jeg forventet 100% fri om dagen eller ettermiddagen (med unntak av amming). Når mannen din har fri i tillegg er det ingen grunn til at han ikke skal avlaste deg om natten.

Anonymkode: 2c8fa...10e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi sover på samme rom, men det er bare fordi mannen min kan sove gjennom sirener og musikkorps, derfor er det bare jeg som våkner av babyen. Enig i at det er dumt hvis begge er utslitt, da er det bedre å dele skikkelig på det så den som tar natta får tatt det igjen siden.

Anonymkode: 1731b...078

Skrevet

Samboeren sov på soverommet vårt hver eneste natt mens babyen sov der. Hun sov riktignok ganske godt og skrek aldri om natten med mindre hun var sulten og han sov tungt. Hadde hun skreket mye og han fått lite søvn og vi hadde hatt gjesterom hadde det vært helt OK at han sov der, det er uansett jeg som tar henne på nettene når han skal på jobb. De to ukene han hadde permisjon etter fødsel tok han henne like mye på nettene som meg og da hadde det selvsagt ikke vært greit at han “meldte seg ut” og gikk et annet sted for å sove.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her sover samboeren på naborommet foreløpig. Det er fordi babyen sover nesten hele natten når vi samsover, og han er redd for å rulle på henne i søvne, samt at det blir trangt i senga. Vi har funnet ut at det er på den måten vi får mest søvn alle tre. Han og jeg koser oss ofte litt inne i hans seng når babyen har sovnet før jeg legger meg.

Anonymkode: e3bc4...62c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sover sammen, noe annet hadde jeg ikke godtatt uten svært god grunn. Jeg er «avhengig» av kosen ved å sove sammen - og man er to om barnet. Hadde mannen bare meldt seg ut av nattevåket, hadde jeg forventet 100% fri om dagen eller ettermiddagen (med unntak av amming). Når mannen din har fri i tillegg er det ingen grunn til at han ikke skal avlaste deg om natten.

Jeg hadde skilt meg fra deg hadde jeg vært mann.

Anonymkode: 72f5f...583

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på halvannet år og vi sover fortsatt (som oftest) på hvert vårt rom. Gjort det fra start omtrent. Hadde vi ikke gjort det hadde nok ikke forholdet overlevd tror jeg. Mye gråt og våkenetter hadde tatt knekken på oss om vi ikke byttet på å få sove. Her fikk jenta flaske så vi kunne fint dele på det. Avhengig av kos på kveld og natt fra samboer? Håhå nei, vi slukner når hodet treffer puta og bryr oss katta om kos på den tiden av døgnet altså. Prioriteringer! Vi gjør det sånn enda fordi dagen starter grytidlig, ingen vits i at vi begge skal vekkes kl 05 liksom. 

Anonymkode: e21b3...7d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi sov på samme rom, her var det jeg som kan sove meg gjennom verdens undergang, mens han våknet av det minste knyst, så han måtte vekke meg når det var min tur til å ta ungen om natta.

Alle ungene har forøvrig ligget i egen seng og sov natten over fra de var få uker gamle, så det har ikke vært den store problemstillingen her.

Anonymkode: 47f22...e2e

• Liker 1
Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For under en uke siden kom vi hjem med et spedbarn. Et par ganger har det hendt at kjæresten min har gått inn på gjesterommet og lagt seg på nettene til min fortvilelse. Han mener at vi ikke begge trenger å være utslitt. Jeg mener det er viktig for parforholdet å sove sammen. Jeg blir i vært fall ensom alene på nettene. I tillegg er vi jo to om barnet. Litt feigt om den ene parten bare går å melder seg ut? Han har forøvrig fri og må ikke på jobb de neste ukene fremover.

Hvordan har dere det? Sover dere sammen eller på separat soverom?

Anonymkode: f5692...070

Srry, fikk ikke med meg den siste der. 

Endret av HalldirV2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde skilt deg fordi konaforventet deltagelse om dagen fordi du sover hele natten? Jaja.. Godt jeg ikke er gift med deg.. 

Anonymkode: 4caec...b00

• Liker 11
Skrevet

Forslaget hans er veldig fornuftig! Når man har en liten baby i huset, trenger man virkelig søvn. Om den ene forelderen får en god natts søvn, er det mye bedre enn om ingen av dere får det. Jeg tviler sterkt på at du er så avhengig av noen at du ikke får sove uten at vedkommende sover ved siden av deg. Ja, det er helt klart godt med kos, men i babytiden er det unntakstilstand, og søvn må prioriteres høyt. Det gjør ingenting for et parforhold om man sover på hvert sitt rom, da finner man heller andre måter å få nærhet på. Men igjen: i den perioden dere er i nå, bør søvn prioriteres over nesten alt annet.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg hadde umiddelbart skilt meg fra en mann som ikke gadd å delta i nattevåket, som droppet samlivet og lesset alt babyansvar over på meg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke foreldrekos er god nok grunn for hvorfor man begge to skal bli utslitt i de første ukene av babyens liv. Hvis du ammer, så synes jeg han kan stå opp tidlig med babyen slik at du kan sove ut på formiddagen, og så kan dere være sammen om det ut over dagen. Slik at han tar alle tidlige morgener, fordi du tar alle netter. Tar baby flaske, kan dere bytte på gjesterommet. Det er såå mye koseligere å være med baby når man er ordentlig våken. 

Anonymkode: f87c0...1c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sov på hvert vårt rom, men byttet på hvem som tok babyen om natta. (da han hadde ferie). 

Det var forferdelig å sove uten ham de første nettene, men det gikk fort over. Nå, to år etter, sover jeg fortsatt bedre alene i senga. Mannen sover gjennom alt av lyder, det gjør ikke jeg. 

Anonymkode: aad76...25a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært greit for meg, mannen kunne ikke ammet på natt uansett. Her var det ikke noe poeng at han også skulle våkne. Bedre at han var litt uthvilt til å kunne ta morgenen så kunne jeg sove litt da. Da han jobbet, tok jeg nettene og han meste av ettermiddagene/kveldene da han kom hjem, ordnet middag osv. 

Anonymkode: 2ae26...881

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...