Gå til innhold

Psykiater/psykolog

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva koster det å gå til Psykiater/psykolog? Og hvordan fungerer det? Tar man bare kontakt med en eller annen hvis man føler man har behov for det? Sier de i fra når du ikke har behov for timene mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koster 196,- pr. time. Ta kontakt med primælegen din så henviser han deg. Du bestemmer selv når du vil avslutte behandlingen, eller avtaler det med terapauten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så man må altså ha henvisning fra primærlegen om at man trenger å gå til psykiater? Har egentlig ikke så lyst til å ta opp problemet med legen, og dumt å måtte gå til legen bare for å få en henvisning. Og hva hvis legen mener at jeg ikke trenger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da TROR jeg du må ta kontakt med en privatpraktiserende og det koster mye mer. Tror det er sånn ca: 500-600 kr timen. Ring tundt å forhør deg om pris den er sikkert varierende. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for min del hørt om priser mellom 3-400 kr timen!!!

Koster det ikke mer en 196,- så skal jeg seriøs vurdere å ta en tur selv! Kjenner du til dette med sikker het Thomas? Og hvor i landet er evt det?

Kjenner du til prisene i Oslo-området?

Og til deg som startet tråden, du må vel ikke forklare fastlegen din saken kanskje? bare forklare at du sliter med visse ting, og at du ønsker å henvises til psykolog eller psykiater. Men dersom du legger det frem for legen, så kan det jo hende at h*n kan hjelpe deg med å finne ut om det er psykolog eller psykiater du trenger, det kommer jo helt an på ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Prisene varierer.

Før jeg i det hele tatt ville bekymret meg for prisene, ville jeg undersøkt mulighetene for å komme inn til en psykiater eller psykolog...

Det er kjempekø, opptil 2-3 år hos noen. Mange har også inntaksstopp.

Hvis man sliter så mye at man MÅ ha hjelp, kan man søke psyk. poliklinikk. Der er det også ventelister, men ikke så ekstreme som i det private.

Hvis man skulle være så heldig komme inn til en psykiater/psykolog, er man kjempeheldig hvis vedkommende har driftsavtale. Dette betyr at han får tilskudd fra Staten, slik at pasientene kun betaler summen opptil egenandelskortet, rundt 13-1400 kroner for 2002. Utover denne summen, er behandlingen gratis. Man kan da gå ubegrenset i timer.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Uff da. Det var jeg som startet denne tråden. Jeg hadde ikke tenkt på at det er kø for å komme til psykiater... Enda jeg egentlig vet at det er store problemer i psykiatrien når det gjelder lange ventelister. Kan vel bare glemme å søke hjelp der da.

Det er ikke akutt med meg, strir bare litt med noen "ettervirkninger fra barndommen" (tror jeg) som en gang innimellom gir meg depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Ikke gi opp å søke hjelp!!!

Ville satset på psyk.poliklinikk, hvis jeg var deg.

Uansett må du ha henvisning fra din primærlege, er det snakk om poliklinikken, må han søke plass for deg. Er sikker på at det er tilbud for deg der, både å gå individuelt eller i grupper.

Her kan du være heldig å få time etter få dager, varierer fra fylke til fylke.

Lykke til!! :P

Klem,

Lisa-Beth

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Istedet for å gå til legen, kan du prøve å hendvende deg direkte til en fagperson (psykolog i dette tilfellet) for å få en vurdering. Hvis fagpersonen finner at behandling er ønskelig/nødvendig, så sender han en anbefaling til din fastlege om henvisning. Normalt vil fastlegen følge anbefalingen, men hvis han ikke kjenner deg godt nok, vil han muligens kalle deg inn til time.

På denne måten slipper du å bestille time hos din fastlege. Det er bare å hente henvisningen i luka på legekontoret. Dessuten får du selv påvirke hvem din fagperson blir. Kanskje du finner en hvor ventetiden ikke er så lang?

Jeg brukte denne framgamsmåten da jeg mente jeg trengte fysioterapi, noe legen min ikke engang nevnte for meg, selv da han undersøkte meg for andre gang. Jeg måtte komme på det selv og ta aksjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Usikker, ikke innlogget

Det kan jo hende legen kan hjelpe deg.............jeg har hatt mange snakke-timer hos min lege. Legen er ikke der kun for fysiske problemer - det tror jeg nemlig mange innbiller seg.

Uansett, lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en allmennpraktiserende lege er ikke utdannet til å takle problemer istedenfor psykologen!

At man kan drøfte "problemene" med allmenlegen først, ja, så han kanskje kan kanalisere deg videre til rett spesialist!

Det er forskjell på hva en psykolog gjør og hva en psykiater gjør (de har forskjellige utdannelser. Etter hva jeg kan erindre å ha fått med meg, så bruker en psykiater-student lenger tid med vanlig legestudie, altså også fysisk mot psykisk og kortere tid på psykologi. Mens en psykolog-student bruker lenger tid til å spesialisere seg innen ren psykologi. mener jeg en psykologistudent forklarte meg en gang), og det kan muligens legen din hjelpe deg til å finne ut hva du skal bruke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hvis du er skoleelev eller student, finnes det gratis psykologtjenester som og kan hjelpe deg. Da kan du ta kontakt selv, uten henvisning fra lege.

På spørsmålet ditt om hvor lenge du skal gå og hva som skjer, er det ikke et fasitsvar, som du kanskje skjønner. Jeg gikk 1-2 ganger i uken i begynnelsen, deretter hver andre eller tredje uke. Nå har jeg hatt sommerferie og dermed ikke vært hos psykologen på godt og vel tre måneder. Når du føler deg sterk nok, vil du kunne avgjøre om du vil fortsette å gå eller ei. Før sommeren følte jeg meg i god stand, men hvis det skulle dukke opp noe, er det bare å slå på tråden, så vil jeg få time på dagen hvis det skulle trengs.

En har gjerne lett for å tro at psykologen kommer med alle løsningene dine, og vil føre dype samtaler hele tiden, men slik jeg har merket det, vil han eller hun gi deg alternative tenkemåter som kan brukes i vanskelige situasjoner. Så i stedet for å gå igjennom samme gamle tankemønster når noe negativt nærmer seg (ofte en liten bagatell), kan en feie det lett vekk. De som har depresjon, vil gjerne kjenne seg igjen når jeg sier at jeg hisser meg opp for de minste feil og småting! Det er ikke også kun problemet ditt det fokuseres på. Hos min psykolog har flere timer gått med på å diskutere politikk, musikk, aktuelle saker og så videre... Høres gjerne helt sprøtt ut, men det er deilig med en som kan høre på deg som person, ikke kun som klient.

Jeg har selv aldri angret på mitt valg, og jeg håper du får den hjelpen du trenger. Husk at det er kun de tøffeste som tør å innrømme problemet sitt og ta ansvar for det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk henvisning fra legen min til psykolog. Ikke noe venting i det hele tatt. Hadde kanskje flaks jeg da. Nå har jeg frikort så huseker ikke eksakt prisen pr time. Men tror jeg betalte 185,- før jeg fikk frikort. Er du under atten er det gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har også vurdert å gå til psykolog, men det er ikke så enkelt når man bor på et lite sted, og du har hatt kontakt med psykologen i jobbsammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En psykiater er en lege som har spesialisert seg innen psykiatrien.

Han kan også bl.a. skrive ut resepter.

En psykolog har ingen legeutdannelse i det hele tatt, og kan heller ikke skrive ut resepter.

Og selv om en lege ikke er utdannet for å "takle" psykiske lidelser, så har han litt "peiling" i hvert fall. Vil vel tro at psykologi er et av temaene i utdannelsen.

Ellers så kjenner jeg meg godt igjen i Lily's innlegg. 8)

Jeg har sjøl gått i terapi i over 11 år - sluttet for 2 år siden etter eget ønske. Og det har gått rimelig greit etterpå - bruker legen min som "hjelp" noen ganger. :blunke:

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm.. jeg får tenke litt på det. Føler at jeg trenger en "opprydding" på et vis, trenger å forstå hvorfor jeg reagerer som jeg gjør noen ganger (skremmer meg å ikke vite hvorfor jeg reagerer sånn). Kanskje jeg skal prøve legen først. men er litt redd for å bare virke som en hypokonder... Min fastlege har svangerskapsperm, så da får jeg og en lege jeg ikke kjenner... Kan jeg evt. gå til bedriftslegen? Selv om det ikke er direkte jobbrelatert? (Men det påvirker jobben litt når jeg har mine dårlige perioder selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...