Gjest Madeline Skrevet 6. mars 2005 #1 Skrevet 6. mars 2005 Har hørt at tannleger anbefaler at foreldrene hjelper til med tannpussen fram til 10-års alder. Hvor lenge hjalp dere til? Eldstemann nektet å ha hjelp fra 7-8 års alder. Han har hatt hull i tennene (heldigvis ikke mange). 8-åringen får stort sett hjelp hver dag og mellomste på 9 ca annenhverdag. De har aldri hatt hull i tennene. Hadde vært kjekt å høre andre sine erfaringer. Hvor lenge hjalp dere til og hvorfor?
Gjest Pet Skrevet 6. mars 2005 #2 Skrevet 6. mars 2005 Hjalp til til han var ti. Fordi tannlegen hadde sagt det og fordi han var lat.
Gjest Emera Skrevet 6. mars 2005 #3 Skrevet 6. mars 2005 Jeg pusser tennene hennes (7 år) om kvelden. Om morgenen pusser hun selv. Tannlegen min hadde en god regel om dette med tannpuss hos barn. Jeg fortalte henne at jeg fremdeles hjalp datteren min med tannpussen fordi jeg ikke syntes hun hadde god nok motorikk (eller tålmodighet...) ennå. Da sa tannlegen at så lenge barna ikke hadde "stabil håndskrift," så skulle de hjelpes med tannpussen.
Maya22 Skrevet 6. mars 2005 #4 Skrevet 6. mars 2005 Hjalp til til han var ti. Fordi tannlegen hadde sagt det og fordi han var lat. Jeg har også hørt at man skal hjelpe til frem til de er ti år...
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #5 Skrevet 7. mars 2005 Vi hjelper 7 1/2 åringen. Og det kommer vi til å fortsette med leeenge enda. Gutten har jo mineraliseringsfeil på tennene sine, så her gjelder det å passe godt på!
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #6 Skrevet 7. mars 2005 Minsten blir 7 og jeg hjelper av og til litt enda. Noen år til tenker jeg,må jo passe på at perleraden er som den skal. :-)
Charmina Skrevet 7. mars 2005 #7 Skrevet 7. mars 2005 Min sønn er snart 7 og vi pusser tennen hans både morgen og kveld!Det håper jeg vi kan fortsette med noen år ennå. Han har aldri hatt hull og vi fikk veldig skryt av tannlegen på siste kontroll. Hun var nemelig svært lei seg over alle barna som nå kom med tennen full av hull og etseskader på emaljen.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #8 Skrevet 7. mars 2005 Ungene hatet at jeg hjalp dem med tannpussing så jeg kjøpte noen tabletter på apoteket. De avgir en rødfarge der det ikke er bra pusset, funket fint her. 14 åringen har 0 hull. Og 17 åringen har hatt 1 hull, det fikk hun i fjor..
Ulrikke Skrevet 7. mars 2005 #9 Skrevet 7. mars 2005 Vi pusser tennene på min stesønn på 9 fortsatt. Om kvelden, altså. Om morgenen pusser han selv. Han har VELDIG dårlige tenner, så her gjelder det å følge med.
wok Skrevet 9. mars 2005 #10 Skrevet 9. mars 2005 Jeg har lagt merke til hos noen barn at de har svarte "renner" på tennene nederst mot tannkjøttet. Forundrer meg over det, betyr det at de ikke får pusset tennene godt nok?
Gjest Madeline Skrevet 9. mars 2005 #11 Skrevet 9. mars 2005 Jeg har lagt merke til hos noen barn at de har svarte "renner" på tennene nederst mot tannkjøttet. Forundrer meg over det' date=' betyr det at de ikke får pusset tennene godt nok?[/quote'] Dårlig tannpuss kan kanskje være grunnen. Det kan være missfarging av tennene på grunn av f.eks. cola. Etseskader fra bl.a. juce og brus på tennene vil også gjøre tennene stygge. Har selv sett triste eksempler på unger som nesten bare har noen brune stumper igjen av melketennene sine
Charmina Skrevet 9. mars 2005 #12 Skrevet 9. mars 2005 Jeg har lagt merke til hos noen barn at de har svarte "renner" på tennene nederst mot tannkjøttet. Forundrer meg over det' date=' betyr det at de ikke får pusset tennene godt nok?[/quote'] Det kan også være tannsten.DAtteren til en venn av meg er veldig plaget med dette.Tannlegen fjerner det med jevne mellomrom men det kommer fort tilbake igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå