Gå til innhold

Kvitte seg med tv - må en fortsatt betale lisens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg vurderer å droppe tv totalt i vårt nye hjem og i stedet bruke projektor og lerret om vi skal se film sammen. Ser uansett aldri på tradisjonell tv lenger. I den forbindelse er vi selvfølgelig ikke interessert i å betale NRK-lisens, men har hørt de gjør seg vanskelige og nå mener at alle med datamaskin også skal betale. Er dette sant? Har de virkelig rett til å kreve at folk betaler selv om de ikke lenger eier en TV? Hvordan går man i tilfelle frem om en velger å kvitte seg med TV i forhold til NRK? 

Anonymkode: 2da74...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nrk sine sider: 

Alle som har fjernsynsmottaker i bruk må betale lisens, uansett hvilke kanaler du har tilgang på eller hvilke program du velger å se på. Dette gjelder også dersom du har TV som benyttes som dataskjerm, til å spille tv-spill og lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg sendte inn via nettsiden deres at TVn var borte og da ble det ikke mer lisens. 

Oppsigelse av lisens - privatperson

Når fjernsynsmottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig oppsigelse sendes før ny termin begynner (1. januar og 1. juli).

https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479 

Anonymkode: 348dc...f20

AnonymBruker
Skrevet

Hvis og når lisensordningen gjøres om til at alle må betale uansett, f. eks. gjennom skatten, så slipper ingen unna, men inntil da, så består jo gammel ordning. Og den kan man unngå hvis man plomberer eller kvitter seg med TV og/eller TV-mottakere. NRK må da ha skriftlig beskjed på at man f. eks. har solgt eller plombert TV, ta vare på salgsdokument du lager eller kvittering på utført plombering fra et godkjent elektronikkfirma, som dokumentasjon du sender med. 

Husk at det er det å ha TV-mottaker som utløser lisens med den gamle (og fortsatt gjeldende) ordningen. Det vil si at du har mulighet til å ta imot TV signaler gjennom kabel, satellitt eller bakkenett ved at det er en antenneinngang på TV'en din. Det er denne antenneinngangen som må plomberes hvis man skal slippe lisens, eller man kan kvitte seg med TV'en og heller skaffe en skjerm eller prosjektor -uten- antenneinngang. Har du ikke antenneinngang og da heller ikke TV-mottaker slipper du lisens. Husk at det er flere ting som kan ha antenneinngang/TV-mottaker, ikke bare TV'en. Dekodere, Blueray/DVD spillere, surround forsterkere osv. har ofte antenneinngang og teller dermed også som en TV-mottaker. Disse må da også plomberes eller selges for at man skal slippe lisens. 

Anonymkode: 36b26...fbe

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Oddy skrev:

Nrk sine sider: 

Alle som har fjernsynsmottaker i bruk må betale lisens, uansett hvilke kanaler du har tilgang på eller hvilke program du velger å se på. Dette gjelder også dersom du har TV som benyttes som dataskjerm, til å spille tv-spill og lignende.

Man har kunnet plombere TV nettopp for å unngå lisensen - da stengte man TV-signalene, men kunne fortsatt benytte TV'en som en dataskjerm. Er det kommet nye regler nå som gjør at dette ikke lenger er en mulighet?

Anonymkode: b8b3d...8b5

AnonymBruker
Skrevet

Lisensen er fremdeles knyttet til om man har en TV-mottaker, men det vil nok endres til en mer fremtidsrettet løsning hvor alle husstander må betale en medieavgift etterhvert. Regjeringen vil jo dette, men vet ikke hvor det ligger i løypa nå, skal vel opp til høringer og gjennom utredninger så kan sikkert ta år det.

Anonymkode: 30c08...fc5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man har kunnet plombere TV nettopp for å unngå lisensen - da stengte man TV-signalene, men kunne fortsatt benytte TV'en som en dataskjerm. Er det kommet nye regler nå som gjør at dette ikke lenger er en mulighet?

Tror ikke det, jeg tror det bare er dårlig formulert i teksten. Burde stått TV med mottaker. Poenget er nok bare at det ikke nytter å bare si at man kun bruker en til Playstation som sikkert mange gjør, man må faktisk plombere den for å slippe unna avgiften.

Anonymkode: 30c08...fc5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det virker ikke sånn:

Når kan jeg si opp lisensen?

Du kan si opp lisensen når fjernsynsmottakeren ikke lenger er i bruk. Du må sende en skriftlig melding til oss med informasjon om hvorfor lisensen skal sies opp. Dersom du sier opp lisensen etter at en termin er startet (1.januar og 1.juli) må du betale for hele denne terminen."

Fra: https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Når kan jeg si opp lisensen?

Anonymkode: 36b26...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg snakket med en fra NRK som ringte angående lisensen, så sa han at jeg kunne se på NRK på dataen min og alle de måtte også betale. Syns det er ganske frekt dersom det ikke stemmer at man må betale lisens om man kun har datamaskin i hjemmet. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg snakket med en fra NRK som ringte angående lisensen, så sa han at jeg kunne se på NRK på dataen min og alle de måtte også betale. Syns det er ganske frekt dersom det ikke stemmer at man må betale lisens om man kun har datamaskin i hjemmet. 

-TS

Stemmer ikke, alle har data, men var ikke noe problem å si opp lisensen. Bare fyll inn, og så får du en bekreftelse tilbake, og ferdig med det. 

Anonymkode: 348dc...f20

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Dersom du plpmberer tven men fortsatt har digitalboks for tvkanaler,  så må du betale lisens. 

Saken er den at Nrk lisensavdelingen har fått politikernes tillatelse til å vaske adresselistene til alle landets leverandører av digitaltvsignaler. Finner Nrk lisensavdelingen da en eller fjorten personer som har tv fra Canaldigital eller noen andre, og i tillegg har gitt beskjed om at tven enten er solgt, kastet eller plombert, så får de et forklaringsproblem og en lisensfaktura i posten. 

Problemet ligger dermed ikke utelukkende i om man har en tv lenger, men om man har muligheter i en boks til å ta inn tv signaler. 

Dette står forklart på Nrk sine sider, men jeg skal sove nå og ikke lete etter linker dere kan finne selv. 

God natt.

Anonymkode: a5f63...018

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...