AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Hei! jeg har en kjæreste som jeg som oftest lager mat for. Jeg lager matpakker, frokost, middag, kveldsmat, osv. Jeg lager mye "vanlig mat", som spagetti, lasagne, salat og sånt. Han sier han vil slutte å drikke melk, slutte med sukker og fett. Jeg vet at dette ikke er riktig eller sunt, fordi fett i seg selv for eksempel er jo ikke farlig, men han hører ikke på meg, han klager bare på at maten ikke er sunn når det er like produkter i dem. Jeg er en person som er vokst opp med å spise alt, så det finnes omtrent ingenting jeg ikke spiser, og er glad i mye forskjellig, men det er blitt vanskligere etter jeg flyttet inn med han, fordi han liker ganske lite, og da er det mye mat hjeg kan lage som jeg ikke lager lenger frdi han ikke liker det. han liker ikke tomat, liker ingen fisk utenom laks, spiser ingen grønnsaker som erter, kål, gulrot, paprika, osv. han liker ikke sjø mat, og vil ikke drikke soyamelk som erstatning for melk, og jeg vet ikke om dere skjønner problemmet. jeg er bekymret fordi han snakker bare om å spise salt (salat, mais, agurk, pasta og skinke). Jeg sier til han at han ikke kan leve på det, og det slkjønner han jo, men han vil heller ikke ha noe annet. Så spørsmålet er: er det noen som har forslag til noen mat, middager som kan være sunnere alternativer? vil nesten spørre om hva dere gjør for å få i barn mat, fordi som dere anskje forstår er han litt barnslig i matvegne..... Jeg liker å lage mat, men er ganske ung, så har ikke så erfaren, og alle forslag er gode! Anonymkode: 771c3...b96
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Kanskje psykologen du sender han til har et par forslag Anonymkode: 2bd30...273 4
Inwe Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 Han har egentlig mer rett enn hva du tror. Melk er ikke bra for oss, meieriprodukter generelt er faktisk ikke bra for oss. Melk er laget for å gjøre en kalv til en stor ku, det sier seg selv at vi ikke trenger disse veksthormonene i vår kost. Fett fra animalske kilder er heller ikke bra for oss, men fett fra naturlige kilder som avokado og nøtter er noe man bør spise endel av. Sukker er egentlig ikke så ille om man ikke spiser andre animalske produkter, men det er tomme kalorier og ikke noe vi egentlig har bruk for. Så sukker kan føre til overvekt (særlig når man bruker animalsk fett i tillegg, slik som i sjokolade). Jeg ser heller ikke hvorfor han må erstatte melken med soyamelk, må han drikke melk? Selv er jeg veganer, men jeg sluttet å drikke melk lenge før jeg sluttet med resten da det ikke er bra for oss (jeg spiste dog andre meieriprodukter som selvsagt heller ikke bra). Du kan se det på at meieriprodukter ofte fører til uren hud hos voksne, uren hud betyr hormonubalanse (derfor det er mange som får det i puberteten), og selvsagt får vi det når vi drikker hormoner fra en ku (mye hormoner i morsmelk). Voksne mennesker skal ikke ha uren hud egentlig om det ikke er hormoner inne i bildet som ved slutt/start på p-piller, graviditet og overgangsalderen. Og hvorfor kan han ikke spise salat hver dag? Det gjør jeg ofte om sommeren da jeg ikke klarer å få i meg tung mat når det er så varmt. Det er ikke noe feil med den salaten bortsett fra at det kommer til å bli ensformig. Kanskje bytte ut kjøttet med bønner eller ristede kikerter? Forsøkt å lage hummus til han? Mye gode oppskrifter på nett og det er superlett å lage. I tillegg kjempe sunt og mettende. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 41 minutter siden, Inwe said: Han har egentlig mer rett enn hva du tror. Melk er ikke bra for oss, meieriprodukter generelt er faktisk ikke bra for oss. Melk er laget for å gjøre en kalv til en stor ku, det sier seg selv at vi ikke trenger disse veksthormonene i vår kost. Fett fra animalske kilder er heller ikke bra for oss, men fett fra naturlige kilder som avokado og nøtter er noe man bør spise endel av. Sukker er egentlig ikke så ille om man ikke spiser andre animalske produkter, men det er tomme kalorier og ikke noe vi egentlig har bruk for. Så sukker kan føre til overvekt (særlig når man bruker animalsk fett i tillegg, slik som i sjokolade). Jeg ser heller ikke hvorfor han må erstatte melken med soyamelk, må han drikke melk? Selv er jeg veganer, men jeg sluttet å drikke melk lenge før jeg sluttet med resten da det ikke er bra for oss (jeg spiste dog andre meieriprodukter som selvsagt heller ikke bra). Du kan se det på at meieriprodukter ofte fører til uren hud hos voksne, uren hud betyr hormonubalanse (derfor det er mange som får det i puberteten), og selvsagt får vi det når vi drikker hormoner fra en ku (mye hormoner i morsmelk). Voksne mennesker skal ikke ha uren hud egentlig om det ikke er hormoner inne i bildet som ved slutt/start på p-piller, graviditet og overgangsalderen. Og hvorfor kan han ikke spise salat hver dag? Det gjør jeg ofte om sommeren da jeg ikke klarer å få i meg tung mat når det er så varmt. Det er ikke noe feil med den salaten bortsett fra at det kommer til å bli ensformig. Kanskje bytte ut kjøttet med bønner eller ristede kikerter? Forsøkt å lage hummus til han? Mye gode oppskrifter på nett og det er superlett å lage. I tillegg kjempe sunt og mettende. Skjønner hva du mener, men om han ikke drikker melk er det mye mat som jeg lager som ikke kan lages mer. jeg trenger melk i lasagne, i bakeverk, i frokostblandinger, osv. Så han må egt ikke, selvfølgelig, men det at han er så kresen på annen mat gjør at jeg er bekymret for at dersom han slutter å spise disse varene som hn vi slutte med og i tilegg ikke liker særlig mye så vil han ikke få i seg den næringen han trenger. haan liker ikke bønner, men det var gode forslag, men er vansklig fordi han er ekstremt kresen Anonymkode: 771c3...b96
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 55 minutter siden, Inwe skrev: Han har egentlig mer rett enn hva du tror. Melk er ikke bra for oss, meieriprodukter generelt er faktisk ikke bra for oss. Melk er laget for å gjøre en kalv til en stor ku, det sier seg selv at vi ikke trenger disse veksthormonene i vår kost. Fett fra animalske kilder er heller ikke bra for oss, men fett fra naturlige kilder som avokado og nøtter er noe man bør spise endel av. Sukker er egentlig ikke så ille om man ikke spiser andre animalske produkter, men det er tomme kalorier og ikke noe vi egentlig har bruk for. Så sukker kan føre til overvekt (særlig når man bruker animalsk fett i tillegg, slik som i sjokolade). Jeg ser heller ikke hvorfor han må erstatte melken med soyamelk, må han drikke melk? Selv er jeg veganer, men jeg sluttet å drikke melk lenge før jeg sluttet med resten da det ikke er bra for oss (jeg spiste dog andre meieriprodukter som selvsagt heller ikke bra). Du kan se det på at meieriprodukter ofte fører til uren hud hos voksne, uren hud betyr hormonubalanse (derfor det er mange som får det i puberteten), og selvsagt får vi det når vi drikker hormoner fra en ku (mye hormoner i morsmelk). Voksne mennesker skal ikke ha uren hud egentlig om det ikke er hormoner inne i bildet som ved slutt/start på p-piller, graviditet og overgangsalderen. Og hvorfor kan han ikke spise salat hver dag? Det gjør jeg ofte om sommeren da jeg ikke klarer å få i meg tung mat når det er så varmt. Det er ikke noe feil med den salaten bortsett fra at det kommer til å bli ensformig. Kanskje bytte ut kjøttet med bønner eller ristede kikerter? Forsøkt å lage hummus til han? Mye gode oppskrifter på nett og det er superlett å lage. I tillegg kjempe sunt og mettende. Drit nå i å komme med den veganer-/antimelkpropangandaen din i alle tråder, da. Anonymkode: 903f3...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 Kan han ikke lage sin egen mat? Så lager du det du vil ha? Anonymkode: efad9...3b5 1
Inwe Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener, men om han ikke drikker melk er det mye mat som jeg lager som ikke kan lages mer. jeg trenger melk i lasagne, i bakeverk, i frokostblandinger, osv. Så han må egt ikke, selvfølgelig, men det at han er så kresen på annen mat gjør at jeg er bekymret for at dersom han slutter å spise disse varene som hn vi slutte med og i tilegg ikke liker særlig mye så vil han ikke få i seg den næringen han trenger. haan liker ikke bønner, men det var gode forslag, men er vansklig fordi han er ekstremt kresen Anonymkode: 771c3...b96 Ah, sånn sett. Trenger du noe å bruke i slike ting vil jeg heller anbefale havremelk eller havrefløte (soya kan ha en spesiell egensmak). Den har litt søtlig smak og er bedre enn vanlig melk i det aller meste av mat. Brukte det lenge før jeg sluttet med meieriprodukter, rett og slett fordi det smakte bedre. Forresten så bør jo en voksen mann som vil skifte kosthold ta seg sammen og spise flere ting. Ellers får han fortsette som før eller lage sin egen mat. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drit nå i å komme med den veganer-/antimelkpropangandaen din i alle tråder, da. Anonymkode: 903f3...0c3 Jeg svarer kun på spørsmålene til ts fra mitt perspektiv med min kunnskap. Jeg vet melk ikke er bra for deg, tråden handlet blant annet om å slutte med melk og at samboeren til ts hadde fått med seg at det ikke var sunt, så hva mener du jeg skal svare da? Jeg er forsåvidt ikke veganer i følge veganerne på kg rett og slett fordi jeg ikke driver med propaganda og både har foreslått for folk å spise egg og har tenkt til å skaffe meg en katt (som er kjøtteter). Så vis meg propagandaen som ikke svarer på ts sitt spørsmål? Og svarer du selv ut i fra andres kunnskap enn din egen? Forøvrig er du velkommen til å blokke meg om du ikke vil se mine innlegg, jeg skriver alltid under nick så du slipper å se meg om du gjør det Jeg synes det er litt morsomt hvordan det jeg putter i munn kan irritere andre. Jeg ber ikke folk slutte å svare i mine tråder om de foreslår feks oliven selvom jeg ikke liker det. Jeg kom med mitt forslag, da kan du jo heller komme med et selv enn å kritisere mitt. Gjerne fortell meg hvordan mitt innlegg ikke var relevant også. Endret 11. juli 2018 av Inwe 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 Hva med å bytte ut melk med kokosmelk? Fungerer på akkurat samme måte. Det er også billigere. Jeg bruker kokosmelk i lasagne, supper, gryter og lager frokostgrøt med kokosmelk, chiafrø, havregryn, kanel og nøtter (lar det stå i kjøleskapet over natten). Synes faktisk lasagne etc smaker mye bedre med kokosmelk. Kokosmelk på boks koster rett over en tier på Rema. Den vanlige inneholder en del fett, så hvis dere vil være sunne bruker dere light versjonen (det gjør jeg). Ellers kan det være lurt å bruke nøtter, kikerter, bønner eller linser i salaten for å få mer næringsstoffer og protein. Jeg lager grove pizzahorn og wraps (lager en gryte med bønner, løk, hvitløk, gulrot, hakkede tomater, tomatpuré og masse krydder/urter - deretter bruker jeg det som fyll i pizzahorn/wraps, tar litt ost på toppen og steker det i ovnen). Det er kjempesunt, billig og like godt kaldt som varmt. Kan tas med på jobb som lunsj eller varmes i mikro senere.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 3 hours ago, Kvinne87Rogaland said: Hva med å bytte ut melk med kokosmelk? Fungerer på akkurat samme måte. Det er også billigere. Jeg bruker kokosmelk i lasagne, supper, gryter og lager frokostgrøt med kokosmelk, chiafrø, havregryn, kanel og nøtter (lar det stå i kjøleskapet over natten). Synes faktisk lasagne etc smaker mye bedre med kokosmelk. Kokosmelk på boks koster rett over en tier på Rema. Den vanlige inneholder en del fett, så hvis dere vil være sunne bruker dere light versjonen (det gjør jeg). Ellers kan det være lurt å bruke nøtter, kikerter, bønner eller linser i salaten for å få mer næringsstoffer og protein. Jeg lager grove pizzahorn og wraps (lager en gryte med bønner, løk, hvitløk, gulrot, hakkede tomater, tomatpuré og masse krydder/urter - deretter bruker jeg det som fyll i pizzahorn/wraps, tar litt ost på toppen og steker det i ovnen). Det er kjempesunt, billig og like godt kaldt som varmt. Kan tas med på jobb som lunsj eller varmes i mikro senere. Det var et veldig godt og interressant tips, det får jeg prøve! Anonymkode: 771c3...b96
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Kan han ikke lage sin egen mat? Så lager du det du vil ha? Anonymkode: efad9...3b5 hehe, han kan det, men han er så lat at da blir det helt forferdelig mat, og jeg liker å ta vare på han . Anonymkode: 771c3...b96
Mis(s)Understood Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg har en kjæreste som jeg som oftest lager mat for. Jeg lager matpakker, frokost, middag, kveldsmat, osv. Jeg lager mye "vanlig mat", som spagetti, lasagne, salat og sånt. Han sier han vil slutte å drikke melk, slutte med sukker og fett. Jeg vet at dette ikke er riktig eller sunt, fordi fett i seg selv for eksempel er jo ikke farlig, men han hører ikke på meg, han klager bare på at maten ikke er sunn når det er like produkter i dem. Jeg er en person som er vokst opp med å spise alt, så det finnes omtrent ingenting jeg ikke spiser, og er glad i mye forskjellig, men det er blitt vanskligere etter jeg flyttet inn med han, fordi han liker ganske lite, og da er det mye mat hjeg kan lage som jeg ikke lager lenger frdi han ikke liker det. han liker ikke tomat, liker ingen fisk utenom laks, spiser ingen grønnsaker som erter, kål, gulrot, paprika, osv. han liker ikke sjø mat, og vil ikke drikke soyamelk som erstatning for melk, og jeg vet ikke om dere skjønner problemmet. jeg er bekymret fordi han snakker bare om å spise salt (salat, mais, agurk, pasta og skinke). Jeg sier til han at han ikke kan leve på det, og det slkjønner han jo, men han vil heller ikke ha noe annet. Så spørsmålet er: er det noen som har forslag til noen mat, middager som kan være sunnere alternativer? vil nesten spørre om hva dere gjør for å få i barn mat, fordi som dere anskje forstår er han litt barnslig i matvegne..... Jeg liker å lage mat, men er ganske ung, så har ikke så erfaren, og alle forslag er gode! Anonymkode: 771c3...b96 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: hehe, han kan det, men han er så lat at da blir det helt forferdelig mat, og jeg liker å ta vare på han . Anonymkode: 771c3...b96 Jeg synes du skal slutte å være en slags mammatjener for en guttunge som ikke er kresen (kresen for meg er å ville ha de beste råvarene. Ferske og av super kvalitet. Å ikke ta til takke med varer som ikke er av beste kvalitet). Han du lager mat til er ikke kresen, han er det britene kaller picky. Altså han "vil ikke", "liker ikke". Akkurat som en 6-åring som påstår at hen ikke vil spise hvis det er løk i maten, for løk smaker bæsj. Da kjører man løken til kjøttkakene i hurtigmikseren før den blandes i kjøttkakedeigen. Sausen til oksesteken kokes med masse løk for å få å få den riktige smaken. Og så siles sausen før servring så løken ikke synes. Ungene spiser av hjertens lyst. Overlat til ham å lage sin egen mat. Lev med den forferdelige maten som du er sikker på at han vil lage, - fordi han er lat. Du lager din egen mat. Ikke betal for hans mat. Bare betal for din egen mat før han er villig til å prøve det du spiser. Og da tar du ikke imot ord som "ekkelt" og "æsj". 3
kaleidoskop Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: hehe, han kan det, men han er så lat at da blir det helt forferdelig mat, og jeg liker å ta vare på han . Anonymkode: 771c3...b96 Altså... Dette er et voksent menneske. Hjemme hos oss må man spise det som blir servert. Og her er det en variasjon av ALT. Er det noe man ikke synes er så godt en dag, ja da får man spise noe annet. Jeg lager ikke egne middager til hverken mann eller barn. Hvis han også vil spise sunt så bør han heller tenke på å få i seg masse grønnsaker fremfor å ikke få i seg melk og fett. Og ang melkediskusjonen, her må alle kunne få ha sin egen "filosofi" på hva man mener er sundt og ikke. Det er så mange meninger om dette.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #13 Skrevet 11. juli 2018 56 minutter siden, AnonymBruker said: hehe, han kan det, men han er så lat at da blir det helt forferdelig mat, og jeg liker å ta vare på han . Anonymkode: 771c3...b96 Hva om du dør eller når han flytter ut? Hva skjer da? Han lager bare dårlig mat fordi han har ingen barnevakt som passer på han. Det du gjør når er å la han vøre en 6-åring resten av livet. Alle damene kommer til å sky han fordi de vil ikke være den nye mammaen hans. Og hvilke kompiser respekterer en voksen mammadalt? Anonymkode: 2bd30...273
Inwe Skrevet 11. juli 2018 #14 Skrevet 11. juli 2018 (endret) 5 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Hva med å bytte ut melk med kokosmelk? Fungerer på akkurat samme måte. Det er også billigere. Jeg bruker kokosmelk i lasagne, supper, gryter og lager frokostgrøt med kokosmelk, chiafrø, havregryn, kanel og nøtter (lar det stå i kjøleskapet over natten). Synes faktisk lasagne etc smaker mye bedre med kokosmelk. Kokosmelk på boks koster rett over en tier på Rema. Den vanlige inneholder en del fett, så hvis dere vil være sunne bruker dere light versjonen (det gjør jeg). Ellers kan det være lurt å bruke nøtter, kikerter, bønner eller linser i salaten for å få mer næringsstoffer og protein. Jeg lager grove pizzahorn og wraps (lager en gryte med bønner, løk, hvitløk, gulrot, hakkede tomater, tomatpuré og masse krydder/urter - deretter bruker jeg det som fyll i pizzahorn/wraps, tar litt ost på toppen og steker det i ovnen). Det er kjempesunt, billig og like godt kaldt som varmt. Kan tas med på jobb som lunsj eller varmes i mikro senere. Om det er sunn du vil være, altså ikke bare spise færrest mulig kalorier er fullfett versjonen mye sunnere enn lettversjonen. Metter mer gjør den også. Om du bare tenker kalorier er jo den magre bedre selvsagt. Jeg begynte å spise mindre når jeg byttet ut alle magre produkter med fullfett etter jeg møtte samboeren som har litt peiling på dette. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva om du dør eller når han flytter ut? Hva skjer da? Han lager bare dårlig mat fordi han har ingen barnevakt som passer på han. Det du gjør når er å la han vøre en 6-åring resten av livet. Alle damene kommer til å sky han fordi de vil ikke være den nye mammaen hans. Og hvilke kompiser respekterer en voksen mammadalt? Anonymkode: 2bd30...273 Hun er dama hans, ikke mamman hans Så jeg tviler på at hun bryr seg mye om hva som skjer om han finner på å flytte ut og om andre damer ser på han som kjærestemateriale. Ellers er jeg helt enig. Jeg lager middag omtrent hver dag hjemme jeg også da samboer jobber lengre dager enn meg og får derfor slippe husarbeid på hverdager. Men lager jeg mat er det jeg som bestemmer hva vi spiser, så da får han smile og si takk. Endret 11. juli 2018 av Inwe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå