Gå til innhold

Å gi rapport på sykehjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt utrolig overraskende at så mange i denne tråden sliter med dette. Du leser jo bare opp fra et ark eller fra dataen hva andre har sagt. Det er jo ikke DU som har funnet på det som står der (bortsett fra om de pasientene du har ansvaret for), det er jo ikke DU som skal vurderes....

Anonymkode: eef93...3f6

Hva andre har sagt? Hva mener du? Om en rapport blir gitt på slutten av dagen, så er det du som skal "finne opp" det du vil si. Di har vert der hele dagen og vet derfor om det har skjedd noe spesielt.

Anonymkode: 0ab8b...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.7.2018 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Jeg er en spl.student som syntes at å gi rapport (på sykehjem) er så skummelt! Jeg VET at det ikke gir mening, men jeg blir så nervøs av det og forsøker å unngå å være den som må gjøre det. 

Når jeg må gi rapport så skjelver jeg i stemmen, ser ned og søker automatisk etter bekreftelse på de jeg gir rapport til. Må kanskje legge til at jeg sliter med sosial angst, men jeg fungerer ganske greit med pasientene og kollegaer...

Jeg føler meg så endelig og vet ikke hvordan jeg skal fikse dette her. Uansett hvor ofte jeg har gitt rapport, så er det fortsatt sånn. 😮

Anonymkode: e0b6b...429

Husker da jeg gav rapport etter nattevakt. «Pasienten på rom 19 har sovet godt i natt.. satser vi på». Som om jeg kunne vite det sikkert. Ble ikke tatt godt i mot av de humørløse kjerringene!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt utrolig overraskende at så mange i denne tråden sliter med dette. Du leser jo bare opp fra et ark eller fra dataen hva andre har sagt. Det er jo ikke DU som har funnet på det som står der (bortsett fra om de pasientene du har ansvaret for), det er jo ikke DU som skal vurderes....

Vel, nå er det snakk om å gi rapport for en gruppe av beboere på kanskje 8. Det er ikke noe man finner på; man skal selvfølgelig fortelle om status når det gjelder avføring, ernæring, aktiviteter....litt sånn viktig info fra vakten. Og nei, jeg er klar over at det ikke er en vurderings situasjon, MEN jeg syntes at det er ubehagelig å sitte i et rom med mange folk...kanksje 8 pers. hvor man må snakke og alle har oppmerksomheten mot deg. Jeg over analyserer om det jeg sier er nok, om det er informativt nok, om jeg skjelver i stemmen osv...

Så kanskje du ikke har/ville ha et problem med dette, men da er det nok fordi du syntes at å snakke foran store grupper ikke er skummelt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Leifern skrev:

Husker da jeg gav rapport etter nattevakt. «Pasienten på rom 19 har sovet godt i natt.. satser vi på». Som om jeg kunne vite det sikkert. Ble ikke tatt godt i mot av de humørløse kjerringene!

:fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, lipglossy skrev:

Det handler faktisk ikke om å bli vurdert som person??? Det handler om å snakke høyt mens folk stirrer på deg og hvor ubehagelig det kan være.

TS, jeg skjønner deg veldig godt. Er også splstudent og sliter med det selv. 

Jeg blir så glad av å lese at spesielt spl.studenter har samme problem som meg. Skammet meg veldig fordi ingen jeg kjenner har samme utfordring:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er overraskende å ha så liten evne til å sette seg i noen andres situasjon. 

Anonymkode: 6551b...9e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er overraskende å ha så liten evne til å sette seg i noen andres situasjon. 

Anonymkode: 6551b...9e6

Neida, jeg har ikke noe problem med å forstå det selv om jeg synes det er veldig overraskende. Jeg forstår veldig godt de som sliter med å holde foredrag på skolen etc, men å avgi en kort rapport på jobb blir liksom noe helt annet. Jeg blir litt bekymret for hvor egnet man egentlig er til å jobbe med mennesker hvis man synes det er utfordrende. Jeg har selv jobbet på sykehjem og har gitt rapport mange, mange ganger, så vet hvordan det er. Det betyr ikke at jeg liker å holde taler o.l. - det synes jeg kan være ubehagelig. Men en rapport på jobb, må man som voksen arbeidstager faktisk mestre. Gjør man ikke det, så må man jo ta grep for å klare det bedre. Man må i vert fall ikke lure seg unna, da blir det verre over tid. Øving gjør mester, blir det ikke bedre innen noen uker, så er det kanskje ikke rett jobb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva andre har sagt? Hva mener du? Om en rapport blir gitt på slutten av dagen, så er det du som skal "finne opp" det du vil si. Di har vert der hele dagen og vet derfor om det har skjedd noe spesielt.

Anonymkode: 0ab8b...8df

Der jeg jobbet var det én person som ga rapport fra 25 pasienter, hadde da med notater fra de andre. Jeg hadde jo ikke stelt alle 25... Sikkert ulik praksis, men det koker jo ned til at du bare skal gjenfortelle noe som faktisk har skjedd (eller ikke skjedd).

Og det er forskjell på å finne opp en god tale, eller et catchy slagord, og "Turid har hatt avføring og dusja i dag". Sistenevnte er ikke gjenstand for kritikk, det er rein, skjær fakta.

Jeg bare innbilte meg at faktaopplysninger var lettere å presentere enn et større arbeid du har laget selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg har ikke noe problem med å forstå det selv om jeg synes det er veldig overraskende. Jeg forstår veldig godt de som sliter med å holde foredrag på skolen etc, men å avgi en kort rapport på jobb blir liksom noe helt annet. Jeg blir litt bekymret for hvor egnet man egentlig er til å jobbe med mennesker hvis man synes det er utfordrende. Jeg har selv jobbet på sykehjem og har gitt rapport mange, mange ganger, så vet hvordan det er. Det betyr ikke at jeg liker å holde taler o.l. - det synes jeg kan være ubehagelig. Men en rapport på jobb, må man som voksen arbeidstager faktisk mestre. Gjør man ikke det, så må man jo ta grep for å klare det bedre. Man må i vert fall ikke lure seg unna, da blir det verre over tid. Øving gjør mester, blir det ikke bedre innen noen uker, så er det kanskje ikke rett jobb :)

Jeg gir ikke opp så lett. Det at jeg ikke mestrer å gi rapport ennå gjør meg ikke uaktuelt til å bli sykepleier eller jobbe på sykehjem. Man kan ikke mestre alt ved jobben eller utdanningen sin, og jeg vet at jeg har forsøkt å unngå å gi rapport men jeg tar grep om det nå fordi jeg vil fikse dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke opp så lett. Det at jeg ikke mestrer å gi rapport ennå gjør meg ikke uaktuelt til å bli sykepleier eller jobbe på sykehjem. Man kan ikke mestre alt ved jobben eller utdanningen sin, og jeg vet at jeg har forsøkt å unngå å gi rapport men jeg tar grep om det nå fordi jeg vil fikse dette. 

Enig, og øvelse gjør mester. Det som hjalp for meg var å tenke på hvor snille og omsorgsfulle kollegaer jeg har. Og de vil meg jo bare godt. Da ble det med ett mindre skummelt.

Anonymkode: 28cf2...87d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra! (I innlegget mente jeg å skrive "måneder", "uker" er i overkant strengt..).

Selvfølgelig ikke, men kommunikasjon er faktisk et av de viktigste områdene å være god på i slike yrker. Ikke undervurder det.  

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Kjenner mange som helst aldri gir rapport, så du er ikke alene der :) 

Mitt tips er å gjøre rapporten så kortfattet som mulig. Si det neste vakt trenger å vite for å yte god pleie, det som er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...