AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Del Skrevet 10. juli 2018 Jeg er en spl.student som syntes at å gi rapport (på sykehjem) er så skummelt! Jeg VET at det ikke gir mening, men jeg blir så nervøs av det og forsøker å unngå å være den som må gjøre det. Når jeg må gi rapport så skjelver jeg i stemmen, ser ned og søker automatisk etter bekreftelse på de jeg gir rapport til. Må kanskje legge til at jeg sliter med sosial angst, men jeg fungerer ganske greit med pasientene og kollegaer... Jeg føler meg så endelig og vet ikke hvordan jeg skal fikse dette her. Uansett hvor ofte jeg har gitt rapport, så er det fortsatt sånn. 😮 Anonymkode: e0b6b...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Del Skrevet 10. juli 2018 Det høres ikke bra ut. Som sykepleier er jo kommunikasjon utrolig viktig. Det er viktig at du lærer deg å gi rapport på en god nok måte. Hvis man er veldig nervøs, kan det skje glipper - og det kan gi alvorlige konsekvenser. Jeg råder deg til å ta kontakt med en psykolog slik at du kan lære teknikker for hvordan du skal overkomme dette problemet. Masse lykke til! Anonymkode: eef93...3f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tui Skrevet 10. juli 2018 #3 Del Skrevet 10. juli 2018 Kanskje det kan hjelpe hvis du tenker at du bare skal videreformidle beskjeder for å hjelpe pasientene dine, at du er "den sterke" som formidler. Sett utenifra er det jo ikke noe du må prestere i denne "fremføringen", du er bare en formidler av beskjedene 😉. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Del Skrevet 10. juli 2018 Er kun en øvelsessak. liker eller ikke avgi rapporter, da jeg enda glemmer ting som bør nevnes( har ringt tilbake på jobb for å be de lese rapport, pga den muntlige ikke ga all info) Men hos oss er den som går på vakt ansvarlig for å lese rapporter på gerica, uansett hva de har fått i muntlig rapport. Anonymkode: d8a23...475 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tui Skrevet 10. juli 2018 #5 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) 2 minutter siden, Tui skrev: Kanskje det kan hjelpe hvis du tenker at du bare skal videreformidle beskjeder for å hjelpe pasientene dine, at du er "den sterke" som formidler. Sett utenifra er det jo ikke noe du må prestere i denne "fremføringen", du er bare en formidler av beskjedene 😉. Skriv også ned rapporten i stikkord og "øv" deg gjerne en gang før du går i rapport. Dette fikser du!👍 Endret 10. juli 2018 av Tui 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meley Skrevet 10. juli 2018 #6 Del Skrevet 10. juli 2018 Det er ein øvelsessak 😊 var slik jeg og i starten. Skriv stikkord på arket og ha det fremfor deg. Se på det frem til du føler deg klar til å se på den som får rapporten. Og i stede for å unngå rapporten så gi beskjed om at du synes det er skummelt og at du vil øve på det så du takler det bedre. Går så bra så 😊 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Del Skrevet 10. juli 2018 Skriv ned så detaljert som mulig i starten, etterhvert går det bedre og du vil bare trenge stikkord. Øv,øv,øv! Anonymkode: eef93...3f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Del Skrevet 11. juli 2018 Det blir bedre. Det kan du i alle fall trøste deg med. Anonymkode: 6551b...9e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg kjenner meg igjen. Gir ofte rapport fra hele sykehjemmet til 10-15 andre. Jeg har veldig presentasjonsangst og sosial angst. Men det går på en eller annen måte. Jeg fokuserer ikke på meg selv i det hele tatt. Tenker at det er veldig viktig at jeg skal fortelle om dette videre. Ulik grad jeg ser opp av arket selv. Men det er mest fordi om jeg ikke ser ned på notatene mine glemmer jeg fort noe.. De andre sittet stort sett og noterer likevel så tenker ikke det er så farlig. Det hjelper også litt på angsten, og ikke stirre på alle samtidig. Husk litt pause mellom hver pasient. Så får du pusta litt i mellom, tenkt litt om det er noe du har glemt og de andre rekker og skrive ned. Det kommer seg etterhvert! Husk at de følgwr ikke med på det, men det du prøver og formidle . Anonymkode: 33fd5...34c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #10 Del Skrevet 11. juli 2018 Blir bedre når du er tryggere i din rolle. Anonymkode: fdd18...270 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Del Skrevet 11. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir bedre når du er tryggere i din rolle. Anonymkode: fdd18...270 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg igjen. Gir ofte rapport fra hele sykehjemmet til 10-15 andre. Jeg har veldig presentasjonsangst og sosial angst. Men det går på en eller annen måte. Jeg fokuserer ikke på meg selv i det hele tatt. Tenker at det er veldig viktig at jeg skal fortelle om dette videre. Ulik grad jeg ser opp av arket selv. Men det er mest fordi om jeg ikke ser ned på notatene mine glemmer jeg fort noe.. De andre sittet stort sett og noterer likevel så tenker ikke det er så farlig. Det hjelper også litt på angsten, og ikke stirre på alle samtidig. Husk litt pause mellom hver pasient. Så får du pusta litt i mellom, tenkt litt om det er noe du har glemt og de andre rekker og skrive ned. Det kommer seg etterhvert! Husk at de følgwr ikke med på det, men det du prøver og formidle . Anonymkode: 33fd5...34c Takk for svar! Hyggelig å høre fra noen i lignende situasjon. Jeg tror at det egentlige problemet er at jeg er så usikker om jeg tar med for mye/ting som ikke er viktige fordi på min arbeidsplass så skjer rapportene veldig fort. Men du har rett, de noterer og skriver for seg selv, og de vil også bli ferdig med å motta rapport. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir bedre. Det kan du i alle fall trøste deg med. Anonymkode: 6551b...9e6 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Skriv ned så detaljert som mulig i starten, etterhvert går det bedre og du vil bare trenge stikkord. Øv,øv,øv! Anonymkode: eef93...3f6 Takk 20 timer siden, Meley skrev: Det er ein øvelsessak 😊 var slik jeg og i starten. Skriv stikkord på arket og ha det fremfor deg. Se på det frem til du føler deg klar til å se på den som får rapporten. Og i stede for å unngå rapporten så gi beskjed om at du synes det er skummelt og at du vil øve på det så du takler det bedre. Går så bra så 😊 Jeg tørr ikke å si at jeg er nervøs for det fordi de kommer ikke til å ha forståelse for det, men det som er greit på jobben min er at rapportene er veldig kortfattet og inneholder kun det nødvendige (f.eks. avføring, ernæring for pas. i ernæringsmessigrisiko osv.). Har nemlig vært i praksis hvor de kunne bruke 30 min på rapport...fordi de tok opp ting som ikke var så nødvendig å diskutere. 20 timer siden, Tui skrev: Skriv også ned rapporten i stikkord og "øv" deg gjerne en gang før du går i rapport. Dette fikser du!👍 Dette gjør jeg allerede 😛 20 timer siden, Tui skrev: Kanskje det kan hjelpe hvis du tenker at du bare skal videreformidle beskjeder for å hjelpe pasientene dine, at du er "den sterke" som formidler. Sett utenifra er det jo ikke noe du må prestere i denne "fremføringen", du er bare en formidler av beskjedene 😉. Jeg har faktisk ikke tenkt sånn! SKal bruke denne tankegangen neste vakt Anonymkode: e0b6b...429 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #12 Del Skrevet 11. juli 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke bra ut. Som sykepleier er jo kommunikasjon utrolig viktig. Det er viktig at du lærer deg å gi rapport på en god nok måte. Hvis man er veldig nervøs, kan det skje glipper - og det kan gi alvorlige konsekvenser. Jeg råder deg til å ta kontakt med en psykolog slik at du kan lære teknikker for hvordan du skal overkomme dette problemet. Masse lykke til! Anonymkode: eef93...3f6 Ja, DET VET JEG. Jobber med saken jeg. Anonymkode: e0b6b...429 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #13 Del Skrevet 11. juli 2018 Du skal jo uansett bra si det samme som du har skrevet, så ha det forran deg på pcen. Anonymkode: cd805...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apekatten Skrevet 11. juli 2018 #14 Del Skrevet 11. juli 2018 Det var slik til meg også da jeg startet å jobbe i det yrket. Enste som hjalp meg var å hoppe i det og gjøre det så ofte som mulig. Nå gir jeg rapport uten noe problem! ☺️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulSitron Skrevet 11. juli 2018 #15 Del Skrevet 11. juli 2018 Jeg er "bare" pleiemedarbeider enda (samler timer til å gå opp til fagprøve) og slet mye med det samme som deg. Har sosial forbi og skalv veldig i stemmen under rapport. Jeg gjorde det mange ganger og etterhvert gikk det bedre og nå har jeg ingen problem med det lengre. Jo mer du eksponerer deg, jo mer får du trent hjernen din til å innse at det ikke er farlig å gi rapport. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #16 Del Skrevet 12. juli 2018 20 timer siden, Apekatten skrev: Det var slik til meg også da jeg startet å jobbe i det yrket. Enste som hjalp meg var å hoppe i det og gjøre det så ofte som mulig. Nå gir jeg rapport uten noe problem! ☺️ Så bra 20 timer siden, GulSitron skrev: Jeg er "bare" pleiemedarbeider enda (samler timer til å gå opp til fagprøve) og slet mye med det samme som deg. Har sosial forbi og skalv veldig i stemmen under rapport. Jeg gjorde det mange ganger og etterhvert gikk det bedre og nå har jeg ingen problem med det lengre. Jo mer du eksponerer deg, jo mer får du trent hjernen din til å innse at det ikke er farlig å gi rapport. Ja, jeg hadde egentlig tenkt å gi fra meg en vakt pga. denne angsten 😅 men etter å ha lest deres svar så ser jeg at jeg bare må gjøre det så ofte som mulig. Anonymkode: e0b6b...429 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #17 Del Skrevet 12. juli 2018 Er selv sykepleierstudent og kan betrygge deg med at dette er HELT normalt, ihvertfall hvis du er fersk sykepleierstudent. De fleste jeg har vært i praksis med har slitt med dette, meg selv inkludert, men når du har gjort det noen ganger så skjønner du at det går bra, og du klarer å senke skuldrene litt Anonymkode: 10ee5...8f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #18 Del Skrevet 13. juli 2018 På 12.7.2018 den 12.53, AnonymBruker skrev: Er selv sykepleierstudent og kan betrygge deg med at dette er HELT normalt, ihvertfall hvis du er fersk sykepleierstudent. De fleste jeg har vært i praksis med har slitt med dette, meg selv inkludert, men når du har gjort det noen ganger så skjønner du at det går bra, og du klarer å senke skuldrene litt Anonymkode: 10ee5...8f7 Jeg er nå på mitt andre år og har jobbet på sykehjem i ett år også Jeg har nesten alltid gått for de vaktene hvor jeg ikke må gi felles rapport (men kun til ansvars spl.) så jeg har liksom ikke fått trening på det. I praksis klarte jeg også å unngå dette 😅 men veldig fint å høre at det er flere sykepleiestudenter som sliter med dette. Hvilket år er du på? Anonymkode: e0b6b...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #19 Del Skrevet 13. juli 2018 Synes det er helt utrolig overraskende at så mange i denne tråden sliter med dette. Du leser jo bare opp fra et ark eller fra dataen hva andre har sagt. Det er jo ikke DU som har funnet på det som står der (bortsett fra om de pasientene du har ansvaret for), det er jo ikke DU som skal vurderes.... Anonymkode: eef93...3f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lipglossy Skrevet 13. juli 2018 #20 Del Skrevet 13. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er helt utrolig overraskende at så mange i denne tråden sliter med dette. Du leser jo bare opp fra et ark eller fra dataen hva andre har sagt. Det er jo ikke DU som har funnet på det som står der (bortsett fra om de pasientene du har ansvaret for), det er jo ikke DU som skal vurderes.... Anonymkode: eef93...3f6 Det handler faktisk ikke om å bli vurdert som person??? Det handler om å snakke høyt mens folk stirrer på deg og hvor ubehagelig det kan være. TS, jeg skjønner deg veldig godt. Er også splstudent og sliter med det selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå