Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Betyr det da at man kan komme inn selv med dårlig snitt? (Sikkert dumt spørsmål,  men..)

Jeg har endelig mannet meg opp til å face vidergåendekarakterne mine. Ikke mye å skryte av, men jeg fullførte.  Har lyst å søke barnehagelærer i Bergen eller Stavanger,  men har ikke orket å forholde meg til karakterer og studiekrav før fordi årene på videregående var så kjipe at jeg helst bare vil glemme de. 

Nå forsøker jeg å dra hodet ut av sanden. Har sjekket poenggrenser på samordna opptak og ser til min store overraskelse at det står "alle " på utdanningen jeg ønsker meg. Betyr det at jeg kan komme inn selv med elendig snitt? Logisk tolker jeg det slik, men jeg er så ukjent med hele poengsystemet,  så jeg spør selv om det sikkert er et dumt spm. 

🙂

Anonymkode: d3ca9...a90

Fortsetter under...

Det stemmer at alle som var kvalifisert fikk studietilbud. Barnehagelærer er ikke vanskelig å komme inn på, men du får deg en utdannelse og muligheter for sikker jobb - slett ikke et dårlig valg.

Supert at det finnes utdanninger for elever som ikke har verdens beste vitnemål fra vgs, kan være mange grunner til at karakterene ikke går til himmels på vgs - og mange blomstrer opp på universitet og høyskole.

Lykke til som blivende barnehagelærer, TS!

• Liker 4

Masse lykke til!! Vær obs på at når det står «alle», så betyr det at alle kvalifiserte søkere kom inn. Noen studier har spesielle inntakskrav, som enten går på fagkrets eller på karakterer. F.eks kreves det minst 3 i norsk og 4 i matte for å bli grunnskolelærer. Slike krav kan man lese alt om på nettsidene til Samordna Opptak. 

Barnehagelærer har, så vidt jeg kan se, IKKE slike spesialkrav, så hvis det er et studiested der det står at alle kom inn, så holder det at man har bestått videregående skole. 

Lurte på det samme. Jeg søkte midtøsten-studier med arabisk som førstevalg, og det står at alle kom inn for de som hadde førstegangsvitnemål.. 51 var ORD.. har til og med tatt arabisk i både vg 1,2 og 3 og fått 5'ere og 6'ere alle årene, men nå er jeg redd jeg ikke kommer inn!

Annonse

Gjest Linaria
10 hours ago, Xayah said:

Lurte på det samme. Jeg søkte midtøsten-studier med arabisk som førstevalg, og det står at alle kom inn for de som hadde førstegangsvitnemål.. 51 var ORD.. har til og med tatt arabisk i både vg 1,2 og 3 og fått 5'ere og 6'ere alle årene, men nå er jeg redd jeg ikke kommer inn!

Søker du med førstegangsvitnemål? Om du fikk 5-ere og 6-ere og alle med førstegangsvitnemål kom inn, så kommer du nok inn.

AnonymBruker

Alle, betyr ganske enkelt at alle kvalifiserte søkere kommer inn. Som regel betyr det at man har generell studiekompetanse. Noen fag har realfagskrav (krav til fag) og andre kan ha mininmumskrav til karakterer (f. eks. i matte/norsk til lærerstudier). Og det betyr strengt tatt de kvalfiiserte som kom inn i fjor. Det er derfor en viss mulighet for at det kan være flere søkere enn det er plasser i år (og da må de skille på karakterer), men jeg ville ikke vært så bekymret for det. Det forandrer seg neppe så mye på et år, så dersom alle kom inn i fjor, kan du være rimelig sikker på at du selv kommer inn i år, gitt at du er kvalifisert med generell studiekompetanse og evt. spesielle fagkrav. 

Anonymkode: 24238...4dd

6 timer siden, Linaria skrev:

Søker du med førstegangsvitnemål? Om du fikk 5-ere og 6-ere og alle med førstegangsvitnemål kom inn, så kommer du nok inn.

Ja, søker med førstegangsvitnemål. Altså fikk 5’ere og 6’ere i arabisk på nivå 1,2 og 3. Men jeg vet ikke om det regnes med ... altså det er jo studier med ARABISK, så hadde vært litt rart om de karakterene ikke skulle telles med ..:/. 

• Liker 1
1 minutt siden, Xayah skrev:

Ja, søker med førstegangsvitnemål. Altså fikk 5’ere og 6’ere i arabisk på nivå 1,2 og 3. Men jeg vet ikke om det regnes med ... altså det er jo studier med ARABISK, så hadde vært litt rart om de karakterene ikke skulle telles med ..:/. 

Det spiller ingen rolle om du har 2 eller 6 i arabisk for de som gjør opptaket. De er med på gjennomsnittkarakteren din - det er alt. Så lenge du er kvalifisert og eventuelt har høy nok poengsum, kommer du inn. For deg som skal studere faget, derimot, er det selvsagt en stor fordel å ha et godt grunnlag! 

• Liker 3
Gjest Linaria
6 minutter siden, Xayah said:

Hvis det står at alle kom inn med førstegangsvitnemål i fjor, er det nok eldig stor sannsynlighet for at du kommer inn i år, uansett hva du fikk i arabisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...