Gå til innhold

Tips til heving av gjærbakst!

Annevenn

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å bake, brød, boller, rundstykker og alt mulig annet.

Synes det stjeler mye plass å drive og heve deigen på benkene eller over vasken.

Så derfor pleier jeg å sette brettene med bakst inn i stekeovnen, som jeg så vidt lar få varme seg. Jeg stiller den på ca 40 grader, og kontrollerer tempen med steketermometer.

Når baksten skal steike pleier jeg bare å øke temperaturen, men det kan føles litt "risky" for noen, om de ikke har bakt mye før.

Fungerer i alle fall utmerket, men pass på at hevetempen ikke kommer over 37 grader, da dreper man gjæren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg baker også mye. Ikke for å spare penger, men fordi jeg synes det er morsomt og avslappende.

Jeg går med seriøse planer om å få montert inn et heveskap som endel av kjøkkenoppsettet neste gang kjøkkenet skal oppdateres. Jeg tror det skal holde med en enkel lyspære i bunnen av skapet for å få det varmt nok. Kanskje kombinert med glass i døren dersom det skal være ekstra flott.

Eller finnes det heveskap å kjøpe for vanlige private kjøkken? Problemet med stekeovnen er at jeg altfor ofte har flere ting på gang så ovnen er opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobbet en gang på en institusjon hvor vi av og til bakte boller og hvor vi hadde en sånn institusjons-oppvaskmaskin med god plass inni. Da satte vi bolledeigen til heving inne i oppvaskmaskina med en gang maskina var ferdig slik at den var varm med masse damp inni...mmmm...det var de luftigste bollene jeg har smakt noen gang :ler: !!! Her hjemme pleier jeg bare å helle masse varmt vann i oppvask-kummen, og så sette bolledeigen på rist over dampen. Funker greit det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg både elter og hever deigen i brødbakemaskin. Den har akkurat riktig varme. :-) Ok alternativ til heveskap. Får jo ikke hevet bollene etter at de er trillet ut, da... Da setter jeg dem som oftest i stekeovnen eller over vasken til heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...