AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Jeg vet at kun trærne som er på din eiendomsgrense er de du kan røre mens de på andre sin eiendom har du ikke lov til å røre. Men den naboen, han var med vilje vokst trær foran utsikten min mot sjøen så du ser ikke en dritt. Og dette driver han å ler av hver gang han ser meg setter I skyggen av trærne. Fikk rett og slett nok og har nå revet ned det svære beistet av et tre mens han driver å sleike sol I syden. Har han rett på å saksøke meg når han har rett og slett gjort dette for å kødde med meg???? Anonymkode: f1d65...624
Oddy Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Spiller ingenrolle for hvilken bakgrunn du har. Er trærne som du hogget på naboens eiendomsgrense, så har du gjort noe som er imot loven 20
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Lykke til med å få medhold på grunnlag av at naboen ler når du sitter i skyggen av treet. For alt du vet (eller for alt hva dommeren vet) så ler denne mannen av en vits inni hodet sitt. Anonymkode: d5e54...d3c 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Det er regler for hvor høye trær kan være i nærheten av tomtegrensen. Hvis du ønsker et tre fjernet (også når du har rett til det) så skal du be naboen gjøre dette. Hvis du tar deg til rette uten å spørre naboen først så er du straffe og erstatningansvarlig uansett hvor mye rett du har. Anonymkode: d5244...d25 11
Gjest Rocka69 Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Ikke nok med at han kan saksøke deg i et sivilt søksmål, der du kan risikere flere hundretusener i erstatning. Han kan også politianmelde deg for grovt skadeverk, og politiet kan ta ut tiltale mot deg på flere paragrafer i Straffeloven. Noen vil kunne føre til bøter og andre kan faktisk føre til flere år i fengsel. Så dette var dumt gjort av deg. Hadde du derimot saksøkt han først, med begrunnelse i for eksempel at du skulle ha takst på eiendommen og at utsikten ville ha trekt ned verdien på eiendommen, så kunne du faktisk ha fått rettens kjennelse på at han måtte fjerne trærne. Og nektet han så ville han fått bot for forakt for retten, samt retten ville ha gått til kommunen og fått de til å fjerne de aktuelle trærne på hans bekostning
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Vet han, eller noen som kan finne på å tyste at det er du som har gjort det da? Hvis ikke er det jo bare å holde kjeft, vanskelig å bevise med mindre det er tatt opp på kamera eller det finnes vitner på at det er akkurat du som har gjort det. Anonymkode: b4ee9...783
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at kun trærne som er på din eiendomsgrense er de du kan røre mens de på andre sin eiendom har du ikke lov til å røre. Men den naboen, han var med vilje vokst trær foran utsikten min mot sjøen så du ser ikke en dritt. Og dette driver han å ler av hver gang han ser meg setter I skyggen av trærne. Fikk rett og slett nok og har nå revet ned det svære beistet av et tre mens han driver å sleike sol I syden. Har han rett på å saksøke meg når han har rett og slett gjort dette for å kødde med meg???? Anonymkode: f1d65...624 Har dere kranglet så lenge dere har vært naboer, eller? Eller er det bare dette treet? Hvor lenge har han bodd der? Anonymkode: 90c45...aa5
Nmtt Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 (endret) Klarer ikke tro på at noen bare finner på å gjøre slikt, for så å gå på kvinneguiden etterpå og spørre om det er dumt gjort? Endret 10. juli 2018 av Nmtt Feil 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 Dette er idiotisk gjort av deg all den tid man har loven om 1/3. Et tre på over tre meter som står en meter fra tomtegrensa, kan du kreve fjernet. En tredjedel av treets høyde skal være mellom tre og eiendomsgrenser. Er det ni meter høyt må det være over tre meter fra grensa, ellers kan du kreve det fjernet. Det høres ut som dette treet var ulovlig, og da kunne du fått det bort uten å bryte loven, men nå er det du som er skurken. Anonymkode: 89be2...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 oida.. nå er du ille ute. vet om en dette skjedde med. naboen kom og sagde ned flere trær som sto i hagen hans. kompisen min ble fly forbanna og anmeldte. naboen måtte betale litt over 400 000 i erstattning da disse trærne var store og umulig å erstatte. Anonymkode: 7d7dd...500 2
Skiftenøkkel Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 Søk opp naboloven på lovdata. Uheldig å ta saken i egne hender uten dialog først.
Stoltskeiv Skrevet 13. juli 2018 #12 Skrevet 13. juli 2018 Grannelove § 3 sier at du kan fjerne treet hvis den er til skade eller ulempe. (Gjelder ikke utsikt)
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #13 Skrevet 13. juli 2018 På 10.7.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev: Jeg vet at kun trærne som er på din eiendomsgrense er de du kan røre mens de på andre sin eiendom har du ikke lov til å røre. Men den naboen, han var med vilje vokst trær foran utsikten min mot sjøen så du ser ikke en dritt. Og dette driver han å ler av hver gang han ser meg setter I skyggen av trærne. Fikk rett og slett nok og har nå revet ned det svære beistet av et tre mens han driver å sleike sol I syden. Har han rett på å saksøke meg når han har rett og slett gjort dette for å kødde med meg???? Anonymkode: f1d65...624 Du kan jo lese denne tråden og se hva de der kom frem til https://forum.kvinneguiden.no/topic/861979-naboen-ønsker-å-ta-ned-trærne-på-tomten-min/ Anonymkode: ce789...882
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #14 Skrevet 13. juli 2018 Hvis ingen vet at det var deg ville jeg holdt kjeft og nekta for alt, når du først har dumma deg så jævlig ut. Sikkert kjipt for naboen din, og jeg synes du skal være gem mot han fremover nå som problemetditt er løst. Anonymkode: 79358...456
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #15 Skrevet 14. juli 2018 On 7/10/2018 at 9:35 PM, Nmtt said: Klarer ikke tro på at noen bare finner på å gjøre slikt, for så å gå på kvinneguiden etterpå og spørre om det er dumt gjort? Jeg klarer ikke tro på at noen dyrker trær for å plage naboen sin og ler dem opp i trynet etterpå. Anonymkode: 2d859...447 6
Commander Skrevet 14. juli 2018 #16 Skrevet 14. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke tro på at noen dyrker trær for å plage naboen sin og ler dem opp i trynet etterpå. Anonymkode: 2d859...447 Joda, de finnes. Kjenner flere som ikke hugger for at naboen skal ha det kjipt. Enkelte bruker den makta de har pga av skogen til det latterligste. De veit at skal tomteier ha utsikt eller sol er er det på skogeieres nåde. det gir makt.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #17 Skrevet 14. juli 2018 Jo du kan bli erstatningspliktig. Ikke bare fordi trærene i seg selv er borte, men fordi mange trær har en fuksjon i dreneringsøyemed. Et tre kan tørke opp hundre liter vann i døgnet, når treet blir borte kan området der det har stått bluf uktig og myrete. Da må du betale for drenering, og det er langt fra billig. Anonymkode: 5c5e9...3d5 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #18 Skrevet 15. juli 2018 Naboloven paragraf 12: § 12.Tre, greiner, og røter som stikk inn på granneeigedom og er nemnande til skade eller ulempe, har grannen rett til å kutta eller skjera av etter grenselina og eigna til seg. For tre og greiner gjeld dette berre når varsel er gjeve og dei så ikkje er borttekne innan rimeleg tid. Denne føresegna gjeld ikkje for merketre og heller ikkje der det er skog på begge sider av grenselina. Anonymkode: 042cc...b08
Fru Uperfekt Skrevet 15. juli 2018 #19 Skrevet 15. juli 2018 På 10.7.2018 den 17.10, AnonymBruker skrev: Jeg vet at kun trærne som er på din eiendomsgrense er de du kan røre mens de på andre sin eiendom har du ikke lov til å røre. Men den naboen, han var med vilje vokst trær foran utsikten min mot sjøen så du ser ikke en dritt. Og dette driver han å ler av hver gang han ser meg setter I skyggen av trærne. Fikk rett og slett nok og har nå revet ned det svære beistet av et tre mens han driver å sleike sol I syden. Har han rett på å saksøke meg når han har rett og slett gjort dette for å kødde med meg???? Anonymkode: f1d65...624 Ja han har rett til å saksøke deg Du har kun rett til å fjerne det som gror over på din tomt. Er egentlig logisk...... 2
Fru Uperfekt Skrevet 15. juli 2018 #20 Skrevet 15. juli 2018 På 10.7.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev: Det er regler for hvor høye trær kan være i nærheten av tomtegrensen. Hvis du ønsker et tre fjernet (også når du har rett til det) så skal du be naboen gjøre dette. Hvis du tar deg til rette uten å spørre naboen først så er du straffe og erstatningansvarlig uansett hvor mye rett du har. Anonymkode: d5244...d25 Det stemmer men det er og en skjønnsak Naboens tre kan ikke være høyere enn at det ikke skal kunne gjøre skade på boligen, om jeg ikke husker helt feil i farten. Selv om det er høyere skal det taes opp med nabo, helst skriftlig pga bevis, før en kan ta saken videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå