AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Har signert kontrakt, eller sagt ja til studietilbudet, men det med stipend osv. Hvor mye får man pr måned? Og må man søke eller kommer det automatisk? Anonymkode: 5d845...950
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Ja. https://www.bi.no/studere-ved-bi/studiestart/sok-studielan-na/ Anonymkode: 566d8...aff
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Siden BI er privat så får man støtte fra lånekassen, men det er enten full lån eller lån + stipend. Ville ha anbefalt full stipend + lån siden semesteravgiftet er høyt. Anonymkode: 816dc...393
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden BI er privat så får man støtte fra lånekassen, men det er enten full lån eller lån + stipend. Ville ha anbefalt full stipend + lån siden semesteravgiftet er høyt. Anonymkode: 816dc...393 Er det forskjell på hvor mye stipend man får? Om man går bachelor kontra årsenhet? Anonymkode: 5d845...950
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Lånekassen kaller det basisstøtte, vi kaller stipend. Det er likt for alle. Det er lån frem til du har bestått eksamene du har meldt deg opp til, først etter skolen har meldt til lånekassen at du har bestått blir dette ettergitt. Anonymkode: 566d8...aff 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Er det forskjell på hvor mye stipend man får? Om man går bachelor kontra årsenhet? Anonymkode: 5d845...950 Når du mener stipend, mener du kun basisstøtte eller stipend + lån? Stipend er penger som vi ikke betaler tilbake, mens lån er så klart, lån. I offentlige skoler vet jeg at man får likt (ca. 7950 kr per måned, som er stipend + lån, og ca. 3200 kr for kun stipend), men siden BI er privat og man må betale en stor sum av semesteravgift så vet jeg dessverre ikke om man får mer/mindre om man studerer bachelor kontra årsenhet. Jeg vil likevel tro beløpet du får vil være samme siden semesteravgiften er vel nok i samme sum og, selv om det er bachelor eller årsenhet. Anonymkode: 816dc...393
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 På 10.7.2018 den 17.13, AnonymBruker skrev: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/basisstotte/ Lånekassen kaller det basisstøtte, vi kaller stipend. Det er likt for alle. Det er lån frem til du har bestått eksamene du har meldt deg opp til, først etter skolen har meldt til lånekassen at du har bestått blir dette ettergitt. Anonymkode: 566d8...aff Når kan jeg søke? Eller når er det søknadsfrist liksom? Anonymkode: 5d845...950
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 På 10.7.2018 den 17.31, AnonymBruker skrev: Når du mener stipend, mener du kun basisstøtte eller stipend + lån? Stipend er penger som vi ikke betaler tilbake, mens lån er så klart, lån. I offentlige skoler vet jeg at man får likt (ca. 7950 kr per måned, som er stipend + lån, og ca. 3200 kr for kun stipend), men siden BI er privat og man må betale en stor sum av semesteravgift så vet jeg dessverre ikke om man får mer/mindre om man studerer bachelor kontra årsenhet. Jeg vil likevel tro beløpet du får vil være samme siden semesteravgiften er vel nok i samme sum og, selv om det er bachelor eller årsenhet. Anonymkode: 816dc...393 Vet du når fristen for å betale tilbake stipendet er? Anonymkode: 5d845...950
ashera Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du når fristen for å betale tilbake stipendet er? Anonymkode: 5d845...950 Man betaler ikke tilbake stipend. Stipend er noe man får. Studielån begynner du å betale tilbake senest et år etter endt utdanning. Nedbetalingsstiden er vanligvis 20 år.
ashera Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når kan jeg søke? Eller når er det søknadsfrist liksom? Anonymkode: 5d845...950 Du kan søke så snart du er tatt opp til et studium, men ikke senere enn 15. november for støtte i høstsemesteret. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Slik-soker-du/Soknadsfrister/
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 1 time siden, ashera skrev: Du kan søke så snart du er tatt opp til et studium, men ikke senere enn 15. november for støtte i høstsemesteret. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Slik-soker-du/Soknadsfrister/ Aha. Når anbefaler du å søke da? Har godkjent studieplass hos BI, men venter svar fra andre høyskoler som kommer rundt 20 juli. Anonymkode: 5d845...950
ashera Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 Søk så snart du har bestemt deg for hvor du skal studere, du. Men alt du spør om her står det enkle og greie svar på på Lånekassens nettsider. Om du skal studere, er det lurt å venne seg til å lese info både fra studiested og Lånekassen godt og grundig, nå med en gang. Det vil lette studiehverdagen din. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå