AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Hei, jeg lurer på om det er vanlig at en 21 åring aldri har hatt en jobb før? Jeg har altså aldri hatt noen som helst form for lønnet arbeid, småjobb, deltidsjobb opp igjennom mine 21 år til tross for kontinuerlig søking. Jeg vet ikke hvorfor akkurat JEG ikke får jobb. Jeg har tatt kontakt med nettverket mitt (svært begrenset), møtt opp til butikker, sendt inn søknader, men likevel får jeg avslag. Jeg har til og med ikke vært på et intervju engang! Hvor normalt er dette? Jeg vurdere nesten å ta kontakt med NAV for å søke om økonomisk sosialhjelp.. Så dystert har det blitt... Anonymkode: 2b54d...409
Gjest Reputation Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Noe er galt når du ikke kommer til noen intervju. Søker du på jobber som er utenfor din kompetanse? Lederstillinger Hva med CV/søknad? Har noen sett på den og kan hjelpe deg med ordlegging. Du kan ta kontakt med manpower og NAV, så kan de hjelpe deg med jobbsøking.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Hm...personlig har jeg ikke vært mye ansatt. Hadde jo sommerjobber fra jeg var 13-14 til 16-17 år (parker og plen, osv.), så jobbet jeg en uke når jeg var 18 år gammel. Etter dette, så gikk det 3 år før jeg fikk min første ordentlige jobb. Da dro jeg til et firma hvor noen av kompisene mine var ansatte, og spurte rett ut om de trengte folk. Jeg fikk da jobbet der i 6 mnd. før jeg begynte å studere. Unge folk tar jo gjerne jobber fordi de vil ha ekstra lommepenger, ikke fordi de nødvendigvis må. Noen foreldre krever jo penger av ungene dersom de skal bo hjemme etter de er 18, men de fleste jeg kjenner hadde ingen slike krav. Er jo ikke mye penger man får i stipend når man går på VGS, så for folk flest må de jo få det via jobb, med mindre de går på sosialen, eller får penger fra familien. Hvor normalt det er, er vanskelig så. Vil tippe 50 / 50 ? Jeg kjenner folk fra studiene som aldri hadde jobbet en dag før de fikk jobb etter endte studier. Men da var det også skrikende mangel etter kompetanse, og bedrifter ansatte alle som hadde en diplom. Anonymkode: 6199e...f05
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 26 minutter siden, Reputation skrev: Noe er galt når du ikke kommer til noen intervju. Søker du på jobber som er utenfor din kompetanse? Lederstillinger Hva med CV/søknad? Har noen sett på den og kan hjelpe deg med ordlegging. Du kan ta kontakt med manpower og NAV, så kan de hjelpe deg med jobbsøking. Nei, jeg søker ikke på jobber utenfor min begrensede kompetanse. Søker på alt fra butikkjobber til ekstrahjelper, men alt uten lykke. Jeg har ikke tatt kontakt med NAV direkte før, men dette er noe jeg tenker å gjøre hvis det fortsetter slik... 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm...personlig har jeg ikke vært mye ansatt. Hadde jo sommerjobber fra jeg var 13-14 til 16-17 år (parker og plen, osv.), så jobbet jeg en uke når jeg var 18 år gammel. Etter dette, så gikk det 3 år før jeg fikk min første ordentlige jobb. Da dro jeg til et firma hvor noen av kompisene mine var ansatte, og spurte rett ut om de trengte folk. Jeg fikk da jobbet der i 6 mnd. før jeg begynte å studere. Unge folk tar jo gjerne jobber fordi de vil ha ekstra lommepenger, ikke fordi de nødvendigvis må. Noen foreldre krever jo penger av ungene dersom de skal bo hjemme etter de er 18, men de fleste jeg kjenner hadde ingen slike krav. Er jo ikke mye penger man får i stipend når man går på VGS, så for folk flest må de jo få det via jobb, med mindre de går på sosialen, eller får penger fra familien. Hvor normalt det er, er vanskelig så. Vil tippe 50 / 50 ? Jeg kjenner folk fra studiene som aldri hadde jobbet en dag før de fikk jobb etter endte studier. Men da var det også skrikende mangel etter kompetanse, og bedrifter ansatte alle som hadde en diplom. Anonymkode: 6199e...f05 Men problemet med meg er at jeg ALDRI har hatt en jobb i mitt 21 år lange liv. Jeg kan jo ikke vise til noe arbeidserfaring eller referanse når jeg kommer i arbeidslivet? Er jeg dømt til å mislykkes? Anonymkode: 2b54d...409
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Studerer du? Hvordan klarer du deg økonomisk nå? Anonymkode: a5388...62c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Om du ikke har arbeidserfaring, så kan det være lurt å f. eks. jobbe litt frivillig e.l. slik at du får dokumentert litt erfaring med arbeid og etterhvert noen som kan være videre referanse Anonymkode: 7db12...007
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 Må jo starte en plass, så du får høre rundt med arbeidsgivere. Alle min venner startet "på bunnen" i div. bedrifter. Trenger ikke jobbe gratis bare fordi du mangler erfaring. Anonymkode: 6199e...f05
Oddy Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 Har du gått på videregående skole? Har du vært i praksis der? Når jeg selv gikk på vgs var vi utplassert i bedrifter. hvis du aldri har hatt noen form for jobb og sliter så ekstremt, anbefaler jeg deg nesten å nesten starte med frivilig arbeid så du iallefall får referanser.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 Jeg startet med jobber som «alle» får. Min første var telefonsalg (alle fikk prøve seg der omtrent), den neste var walt disney world (ikke vanskelig å få jobb der heller imo, var mange «rare» der også) og så kundeservice over tlf. Med erfaring og referanser fra disse jobbene har det vært mye lettere å få deltidsjobber og fast ansettelse senere. Så mitt råd er ikke butikk (her er det mange om benet) men typisk kundeservice på callsenter som er det letteste å få. Gjerne gjennom vikarbyrå. Anonymkode: 54bce...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 De fleste begynner å jobbe så tidlig de kan, og ofte i 16 års alderen. Da begynner de gjerne å jobbe i butikk, bensinstasjon o.l. De begynner da fra bunnen av og jobber seg oppover. Når de blir 18 år så er det litt enklere, da kan de ha ansvar i butikk og bensinstasjon og selge tobakksvarer og alkohol (med 18 års aldersgrense). Har selv ei datter på din alder, og både hun og vennene begynte å jobbe når de var 16 år. De har hatt flere arbeidsforhold ettersom de har flyttet på seg grunnet studier. Flere av de har flyttet nå i sommer, og de har fått nye jobber på de nye studiestedene. De har også hatt jobber på hjemplassen og jobbet der i feriene. Dette gjelder alle bortsett fra ei. Hun har ikke noe særlig jobberfaring, hun sliter med å få jobb og har heller ikke fått jobb på det nye studiestedet. Hun jobbet heller ikke på forrige studiested, og har heller ikke jobb på hjemplassen. Hun er vel den eneste i "gjengen" som ikke gjør noe i sommer. Kjedelig for henne, for hun har jo ikke økonomi til å være med på så mye av det de andre gjør nå i sommer. Det kan se ut til at de som har jobbet fra de var 16 år er bedre rustet, de får lettere ny jobb og de får en god CV på jobbsiden under studiene. Anonymkode: d2177...b3f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 1. Få noen til å se over ig rette på søknaden din. 2. Mange populære arbeidsplasser (butikk/sykehjem ol) ser ikke en gang over alle søknadene pga stor pågang - så møt alltid opp i person med cv, søknad og positiv innstilling - og ikke minst; smil og være imøtekommende! 3. Får du et "ja skal se på søknaden din" når du møter opp på arbeidsplasser, så må du besøke de en andre eller tredje gang for å "purre". "heisann, jeg var jer sist og leverte søknad og cv, og du sa du skulle se på den. Er veldig motivert til å jobbe her, og lurte på hvordan jeg ligger ann!" Jobbsøkning tar MYE innsats for de fleste, og det er mange om benet. Du burde for øvrig kanskje prøve å ta sommerjobber som jordbærplukker eller på sykehjem i mellomtiden, og så søke etter noe fast? Studerer du? g hvordan klarer du deg økonomisk nå? Anonymkode: 44fd6...9b0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #12 Skrevet 10. juli 2018 Ville ikke sakt det er for unormalt, jeg er også 21 og har hatt veldig lite erfaring og. Fikk jobbet på praksis hos rema 1000 via NAV i 6 måneder da jeg var 17, og jobbet bare 1 mnd på en takeaway sjappe i år. Det har også vært vanskelig å finne jobb for meg selv om jeg har hatt erfaring med butikk. Anonymkode: a3a35...1cc
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #13 Skrevet 10. juli 2018 Det er nok ikke unormalt, men dersom du ikke har en konkret plan bør du kanskje oppsøke noen som kan hjelpe deg. F. eks. NAV. Jeg fikk min første jobb i en alder av 25 da jeg var ferdig med medisinstudiene og fikk min første jobb som turnuslege. Jeg hadde riktignok hatt praksis forskjellige steder, men min første lønnsslipp fikk jeg i en alder av 25. Anonymkode: 3770e...fed
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #14 Skrevet 10. juli 2018 Jeg vet om folk som nesten er 30 som aldri har hatt en betalt jobb, men dette er nok ikke normalen. Du derimot, er fremdeles ganske ung. Hva med å gå rundt med søknader eller kontakte NAV om de har noen tips til det å skaffe seg jobb? Anonymkode: 005d6...936
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #15 Skrevet 10. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om det er vanlig at en 21 åring aldri har hatt en jobb før? Jeg har altså aldri hatt noen som helst form for lønnet arbeid, småjobb, deltidsjobb opp igjennom mine 21 år til tross for kontinuerlig søking. Jeg vet ikke hvorfor akkurat JEG ikke får jobb. Jeg har tatt kontakt med nettverket mitt (svært begrenset), møtt opp til butikker, sendt inn søknader, men likevel får jeg avslag. Jeg har til og med ikke vært på et intervju engang! Hvor normalt er dette? Jeg vurdere nesten å ta kontakt med NAV for å søke om økonomisk sosialhjelp.. Så dystert har det blitt... Anonymkode: 2b54d...409 Jeg tror absolutt ikke det er så uvanlig. Anonymkode: 7413f...441
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #16 Skrevet 10. juli 2018 Ta utdanning til noe du interesserer deg for. Da er det lettere å få jobb. Prøv å søk på deltidsjobb ved siden av studiene. Butikk, bensinstasjon, sykehjem els.. Anonymkode: c26b0...385
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #17 Skrevet 10. juli 2018 TS, her Ja, jeg er en student som har en ok økonomi. Dvs. jeg "må ikke" jobbe, men har så innmari lyst å få erfaring fra arbeidslivet. Jeg har også tenkt tanken på å jobbe litt gratis mot at jeg får erfaring. Hvordan skal jeg gå frem? Bør jeg oppsøke butikker/kjeder/virksomheter og bare spørre rett ut om jeg kan jobbe gratis framfor erfaring/referanse på søknad/CV? Anonymkode: 2b54d...409
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #18 Skrevet 10. juli 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, her Ja, jeg er en student som har en ok økonomi. Dvs. jeg "må ikke" jobbe, men har så innmari lyst å få erfaring fra arbeidslivet. Jeg har også tenkt tanken på å jobbe litt gratis mot at jeg får erfaring. Hvordan skal jeg gå frem? Bør jeg oppsøke butikker/kjeder/virksomheter og bare spørre rett ut om jeg kan jobbe gratis framfor erfaring/referanse på søknad/CV? Anonymkode: 2b54d...409 Spør du meg, må man ikke finne på å ta generelle jobber i butikker, kontorer, lager etc. uten betaling for å få erfaring (ikke at man egentlig skal få lov til det heller, bedrifter skal egentlig avvise slike forespørsler siden man i Norge er forpliktet til å betale lønn for arbeidsinnsats, og seriøse bedrifter avviser gratisarbeide også, selv om vi dessverre ser en tilvekst av useriøse aktører som aksepterer det). Grunnen til det, er at det viser desperasjon og at man lar seg seg utnytte. Jeg skjønner at en ønsker å vise seg frem i den hensikt i å få seg jobb, men det er mange bedrifter som spekulerer i årevis på folk som er i ulike former for ubetalte internships, der de henger muligheten for å få jobb foran kandidaten, men som regel ikke blir oppfylt. Se det fra bedriftens perspektiv; man har vært villig til å jobbe en stund gratis, hvorfor skulle de ikke prøve seg med å få deg gratis en periode til? I tillegg har mange bedrifter flere internkandidater å velge mellom, så den dagen man står på krava og krever lønn er det som regel rett ut. Penger spart til en eller flere stillinger er penger spart til eier, og jeg kan love deg at bedriften kun tenker på seg selv, ikke deg som praksiskandidat. Derfor må man som arbeidstaker tenke på seg selv først. Så med med mindre det dreier seg om en nisjejobb med tilnærmet garanti om jobb for de fleste som blir ferdig med utdanning og internships, eller lovpålagt praksis (som f. eks. regnskapsførere har for å bli autoriserte), så ville jeg aldri ha jobbet gratis. Da er det bedre å jobbe frivillig for en ideell organisasjon. Det er jo en form for gratisjobbing det også, men forskjellen er at de ikke tilbyr betalte jobber i utgangspunktet, og de vil som regel ikke forsøke å lure deg med lovnader om en fremtidig betalt jobb som lokkemat. Hensikten er jo heller ikke profitt for en grådig eier, så jeg syntes det er mye mer innenfor hva som er etisk. Så ta heller og jobb frivillig for en ideell organisasjon om du ønsker ubetalt erfaring Anonymkode: 7db12...007
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #19 Skrevet 11. juli 2018 Jeg søkte min første jobb som medisinstudent og fikk ikke en eneste tilbakemelding på stillinger innen butikk, kundeservice etc. Jeg er god på søknadsskriving og skriver presise og målrettede søknader. Jeg hørte ingenting. Jeg har imidlertid ikke noen problemer med å bli innkalt til intervju til stillinger i helsevesenet, eksamens- og undervisningsrelaterte stillinger (på høyere utdanning) og forskningsrelaterte stillinger. Jeg ville ha tenkt meg gjennom om du på nåværende tidspunkt er en passende søker for de stillingene du søker på. Hvis du ikke er det bør du forsøke å søke på andre stillinger. I tillegg er det så klart vanskelig i seg selv å få sin første jobb når man ikke har noe som helst å vise til. Har du erfaring innen frivillig arbeid/verv? Det kan være en start. Et godt tips for alle studenter er å sjekke opp mulighetene på sitt eget fakultet og studieprogram. Det er mange stillinger som kun er åpne for studenter på mitt studieprogram for eksempel. Dette er også etter min mening de beste stillingene. Anonymkode: 212d0...672
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #20 Skrevet 12. juli 2018 På 10.7.2018 den 21.40, AnonymBruker skrev: Spør du meg, må man ikke finne på å ta generelle jobber i butikker, kontorer, lager etc. uten betaling for å få erfaring (ikke at man egentlig skal få lov til det heller, bedrifter skal egentlig avvise slike forespørsler siden man i Norge er forpliktet til å betale lønn for arbeidsinnsats, og seriøse bedrifter avviser gratisarbeide også, selv om vi dessverre ser en tilvekst av useriøse aktører som aksepterer det). Grunnen til det, er at det viser desperasjon og at man lar seg seg utnytte. Jeg skjønner at en ønsker å vise seg frem i den hensikt i å få seg jobb, men det er mange bedrifter som spekulerer i årevis på folk som er i ulike former for ubetalte internships, der de henger muligheten for å få jobb foran kandidaten, men som regel ikke blir oppfylt. Se det fra bedriftens perspektiv; man har vært villig til å jobbe en stund gratis, hvorfor skulle de ikke prøve seg med å få deg gratis en periode til? I tillegg har mange bedrifter flere internkandidater å velge mellom, så den dagen man står på krava og krever lønn er det som regel rett ut. Penger spart til en eller flere stillinger er penger spart til eier, og jeg kan love deg at bedriften kun tenker på seg selv, ikke deg som praksiskandidat. Derfor må man som arbeidstaker tenke på seg selv først. Så med med mindre det dreier seg om en nisjejobb med tilnærmet garanti om jobb for de fleste som blir ferdig med utdanning og internships, eller lovpålagt praksis (som f. eks. regnskapsførere har for å bli autoriserte), så ville jeg aldri ha jobbet gratis. Da er det bedre å jobbe frivillig for en ideell organisasjon. Det er jo en form for gratisjobbing det også, men forskjellen er at de ikke tilbyr betalte jobber i utgangspunktet, og de vil som regel ikke forsøke å lure deg med lovnader om en fremtidig betalt jobb som lokkemat. Hensikten er jo heller ikke profitt for en grådig eier, så jeg syntes det er mye mer innenfor hva som er etisk. Så ta heller og jobb frivillig for en ideell organisasjon om du ønsker ubetalt erfaring Anonymkode: 7db12...007 Jeg tenkte det siden jeg ikke får svar på andre jobber. Men du har kanskje rett. Men kan man ha en ideell organisasjon på CVen under erfaring/referanse? Jeg ønsker jo å komme ut i arbeidslivet, men vil dette hjelpe på vei? På 11.7.2018 den 10.11, AnonymBruker skrev: Jeg søkte min første jobb som medisinstudent og fikk ikke en eneste tilbakemelding på stillinger innen butikk, kundeservice etc. Jeg er god på søknadsskriving og skriver presise og målrettede søknader. Jeg hørte ingenting. Jeg har imidlertid ikke noen problemer med å bli innkalt til intervju til stillinger i helsevesenet, eksamens- og undervisningsrelaterte stillinger (på høyere utdanning) og forskningsrelaterte stillinger. Jeg ville ha tenkt meg gjennom om du på nåværende tidspunkt er en passende søker for de stillingene du søker på. Hvis du ikke er det bør du forsøke å søke på andre stillinger. I tillegg er det så klart vanskelig i seg selv å få sin første jobb når man ikke har noe som helst å vise til. Har du erfaring innen frivillig arbeid/verv? Det kan være en start. Et godt tips for alle studenter er å sjekke opp mulighetene på sitt eget fakultet og studieprogram. Det er mange stillinger som kun er åpne for studenter på mitt studieprogram for eksempel. Dette er også etter min mening de beste stillingene. Anonymkode: 212d0...672 Hvordan er det å få jobb i helsevesenet hvis men ikke studerer noe inne i den retningen? Har selv søkt på sykehjem (diverse pleiearbeid), men får likevel avslag. Det med verv er noe jeg skal sjekke opp! Hvordan finner man disse "gjemte" stillingene? Anonymkode: 2b54d...409
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå