AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Jeg er ung student og bor på studieadresse. Var hos legen som sendte regning på hjem adresse hos foreldrene. Pga eksamen og stress så glemte jeg å følge med på om regningen kom eller ikke. De sendte både regning og senere inkassovarsel til deres adresse. Foreldrene mine åpnet ikke brev adressert til meg, og det ble liggende. Nå som jeg er hjemme så ga de meg de to brevene som kom og jeg så både regning og inkassovarsel. Tok en rask telefon til de og de forteller at regningen er fordoblet seg (greit nok det) og inkassovarsel er sendt. Jeg skal betale regningen med en gang, men er redd for at inkasso skal bli stående på rullebladet. Hvordan fungerer det egentlig? Forsvinner dette når regningen er gjort opp. Anonymkode: a6a9a...b85
stan Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Når det hele er betalt vil alt være i orden. Du har foreløpig fått inkassovarsel, saken har ikke gått til inkasso.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 4 minutter siden, stan skrev: Når det hele er betalt vil alt være i orden. Du har foreløpig fått inkassovarsel, saken har ikke gått til inkasso. Det skulle stå <regningen har fordoblet seg og er sendt til inkasso" ikke inkassovarsel. Så det er sendt til inkasso. Jeg er 20 år og ønsker ikke å få registrert inkasso på meg, som blir stående resten av livet eller noe. Har forresten betalt den fordoblede regningen med en gang nå. Ts Anonymkode: a6a9a...b85
Million Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 (endret) Reglene er slik i Norge nå at når man betaler et inkassokrav, forsvinner det fra registeret med en gang når det er registrert betalt. Det blir IKKE stående i flere år, slik det var før i tiden. Du trenger altså ikke bekymre deg. Betal, så er det ute av verden i løpet av noen dager 🙂 Endret 10. juli 2018 av Million
stan Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle stå <regningen har fordoblet seg og er sendt til inkasso" ikke inkassovarsel. Så det er sendt til inkasso. Jeg er 20 år og ønsker ikke å få registrert inkasso på meg, som blir stående resten av livet eller noe. Har forresten betalt den fordoblede regningen med en gang nå. Ts Anonymkode: a6a9a...b85 Det vil bli slettet. Litt avhengig av hvor langt i prosessen det er kommet, hvor lang tid det tar. Uansett er det snakk om noen uker. Hør med inkassobyrået.
isw Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 Her var det litt rare svar. Det er riktig at betalingsanmerkninger slettes ved oppgjør, men du får ikke betalingsanmerkning av et inkassovarsel eller en betalingsoppfordring. Betalingsanmerkning registreres tidligst 30 dager etter at rettslig inkasso er iverksatt. Dette iverksettes som regel ca 4 måneder etter saken har gått til inkasso.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå