AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Vi har nå begynt prøvingen, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål rundt sykluser. Jeg har ikke hatt en stabil syklus på så lenge jeg kan huske. Muligens før jeg fikk barnet jeg allerede har, men det var for over 10 år siden, og jeg var 18 år. Syklusene de siste årene har sett sånn ut: 35, 29, 39, 33, 39, 31, 67, 43, 29, 28, 34, 35, 40, 29, 35, 30, 34, 38, 31, 40 Med så ustabile sykluser syns jeg det blir vanskelig å vite når eggløsning er. 14 dager før mensen får jeg mye utflod/slim, så da vet jeg alltid at mensen kommer om 14 dager. Om vi passer på å ha sex når jeg merker den økte utfloden, vil vi kunne treffe da, eller er det allerede forsent da? Anonymkode: 87f43...3aa
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Økt utflod i form av slim som er typisk rundt eggløsning (seigt, eggehvite aktig som kan strekkes) så kan du regne med at EL kommer rett etter. Slimet forsvinner når EL har skjedd, så sex når du merker dette skal være bra. Er vel anbefalt å ha sex både rett før og rett etter eggløsning, så bare å kjøre på når slimet melder sin ankomst Anonymkode: c9bf4...323
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Anbefaler dere å bruke el-testene i tillegg til tolkning av sekretet. Start testingen fra cd12 og til du finner EL. Appene regner ut forventet dat for EL basert på snitt lengde av de 3 siste syklusene. I ditt tilfelle hadde jeg regnet med de siste 6 syklusene. Da er syklusene på 30-40 dager med EL på cd16-26. Anonymkode: a58c0...53b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Ustabile sykluser kan tyde på manglende eggløsning. Har du fått dette sjekket? Hvis du begynner med EL-tester kan du få en pekepinn, men de kan gi falsk positiv. Ville sjekket om du har PCOS, og begynt med temping. Anonymkode: 4b7ae...958
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ustabile sykluser kan tyde på manglende eggløsning. Har du fått dette sjekket? Hvis du begynner med EL-tester kan du få en pekepinn, men de kan gi falsk positiv. Ville sjekket om du har PCOS, og begynt med temping. Anonymkode: 4b7ae...958 Hei! Jeg har ikke sjekket dette spesifikt nei. Men sist jeg var hos gynekolog (celleprøve) tok jeg opp dette med henne, sa at syklusene var veldig ustabile og at vi snart ønsket å prøve på barn. Hun sa at hun ikke så noe unormalt, alt så fint ut og lå til rette for at jeg ikke skulle ha problem med å bli gravid. Jeg hadde mange egg, ingen cyster av betydning. Men det ble jo ikke tatt noen spesifikke tester, hun så kun med ultralyd. Jeg vet ikke hvordan en slik utredning foregår. Hadde jeg hatt pcos eller manglende eggløsning, ville gynekolog sett det ved hjelp av ultralyd? Anonymkode: 87f43...3aa
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ikke sjekket dette spesifikt nei. Men sist jeg var hos gynekolog (celleprøve) tok jeg opp dette med henne, sa at syklusene var veldig ustabile og at vi snart ønsket å prøve på barn. Hun sa at hun ikke så noe unormalt, alt så fint ut og lå til rette for at jeg ikke skulle ha problem med å bli gravid. Jeg hadde mange egg, ingen cyster av betydning. Men det ble jo ikke tatt noen spesifikke tester, hun så kun med ultralyd. Jeg vet ikke hvordan en slik utredning foregår. Hadde jeg hatt pcos eller manglende eggløsning, ville gynekolog sett det ved hjelp av ultralyd? Anonymkode: 87f43...3aa Cyster/mange umodne follikler er ikke alltid tilstede ved PCOS, selv om polycistiske ovarier et et "klassisk" tegn og noe som brukes mye for diagnostisering. PCOS er likevel egentlig en hormonforstyrrelse og ikke en gynekologisk sykdom. Mange fastleger og gynekologer (ja, faktisk) tror at man må ha cyster/umodne follikler, men det er egentlig ikke er krav. Gynekologen din kan dermed ikke utelukke PCOS kun ved å ta innvendig ultralyd. Fra http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/endokrinologi-veileder/gonader/polycyctisk-ovariesyndrom-pcos: "Diagnose Definisjon PCOS: PCOS er en eksklusjonsdiagnose. Kriterier er foreslått fra 3 grupper (NIH 1992, ESHRE/ASRM (Rotterdamkriterier) 2004, og Androgen Excess Society 2006). Oligo- eller anovulasjon (< 10 sykler per år) Kliniske og/eller biokjemiske tegn på hyperandrogenisme Polycystiske ovarier (PCO) - minst ett ovarium skal ha polycystisk utseende. PCO defineres som 12 eller flere antrale follikler med gjennomsnittlig diameter 2-9 mm og/eller et ovarievolum på > 10 cm3 Minst 2 av 3 kriterier må være oppfylt (Rotterdamkriteriene 2004)." Legg merke til at det er 2 av 3 av punktene som må være oppfylt, ikke polycystiske ovarier + et punkt til. Når det er sagt, er det ikke sikkert du har PCOS, altså. Dersom du har forhøyede mannlige kjønnshormoner (bl.a. testosteron, kan sjekkes med blodprøve) kan det hende du har PCOS til tross for at du ikke har ploycystiske ovarier, siden du har uregelmessige sykluser (punkt 1, for å lese mer om oligoovulation, se f.eks. her: https://www.fertilitysmarts.com/definition/1060/oligoovulation-fertility). Manglende EL vil man forøvrig ikke kunne se på UL, da må det tas blodprøver på riktig sted i syklusen. Uregelmessig EL (og dermed uregelmessig menstruasjon) trenger ikke skyldes PCOS og kan skyldes andre ting, og er heller ikke alltid et hinder for å bli gravid dersom man har EL i noen sykluser og god kvalitet på eggene. Men du kan jo prøve deg frem med EL-tester og temping i første omgang? Anonymkode: 4b7ae...958
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Cyster/mange umodne follikler er ikke alltid tilstede ved PCOS, selv om polycistiske ovarier et et "klassisk" tegn og noe som brukes mye for diagnostisering. PCOS er likevel egentlig en hormonforstyrrelse og ikke en gynekologisk sykdom. Mange fastleger og gynekologer (ja, faktisk) tror at man må ha cyster/umodne follikler, men det er egentlig ikke er krav. Gynekologen din kan dermed ikke utelukke PCOS kun ved å ta innvendig ultralyd. Fra http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/endokrinologi-veileder/gonader/polycyctisk-ovariesyndrom-pcos: "Diagnose Definisjon PCOS: PCOS er en eksklusjonsdiagnose. Kriterier er foreslått fra 3 grupper (NIH 1992, ESHRE/ASRM (Rotterdamkriterier) 2004, og Androgen Excess Society 2006). Oligo- eller anovulasjon (< 10 sykler per år) Kliniske og/eller biokjemiske tegn på hyperandrogenisme Polycystiske ovarier (PCO) - minst ett ovarium skal ha polycystisk utseende. PCO defineres som 12 eller flere antrale follikler med gjennomsnittlig diameter 2-9 mm og/eller et ovarievolum på > 10 cm3 Minst 2 av 3 kriterier må være oppfylt (Rotterdamkriteriene 2004)." Legg merke til at det er 2 av 3 av punktene som må være oppfylt, ikke polycystiske ovarier + et punkt til. Når det er sagt, er det ikke sikkert du har PCOS, altså. Dersom du har forhøyede mannlige kjønnshormoner (bl.a. testosteron, kan sjekkes med blodprøve) kan det hende du har PCOS til tross for at du ikke har ploycystiske ovarier, siden du har uregelmessige sykluser (punkt 1, for å lese mer om oligoovulation, se f.eks. her: https://www.fertilitysmarts.com/definition/1060/oligoovulation-fertility). Manglende EL vil man forøvrig ikke kunne se på UL, da må det tas blodprøver på riktig sted i syklusen. Uregelmessig EL (og dermed uregelmessig menstruasjon) trenger ikke skyldes PCOS og kan skyldes andre ting, og er heller ikke alltid et hinder for å bli gravid dersom man har EL i noen sykluser og god kvalitet på eggene. Men du kan jo prøve deg frem med EL-tester og temping i første omgang? Anonymkode: 4b7ae...958 Takk for svar!😊 Vi la kondomene på hylla denne uka, akkurat tidsnok (2 dager) før eventuell eggløsning dersom syklusen denne måneden er kort, og i god tid før eventuell eggløsning dersom syklusen blir lang. Har hatt sex hver dag. Så jeg tenker at vi ser hva som skjer denne første måneden, også bestiller jeg eggløsningstester slik at jeg har dem klar til neste prøveperiode. Jeg har ikke brukt hormonell prevensjon på mange år, så vi slipper å vente på at det skal være ute av systemet. Jeg har ingen spesielle symptomer, annet enn at jeg har noen kilo for mye, men det er fordi jeg er glad i mat, og har ingen problem med å gå ned i vekt. Har heller ikke problemer med unormalt mye hårvekst, som jeg forstår også kan være et symptom på pcos. Har vært gravid en gang før som sagt, da ble det full klaff ved første anledning etter å ha glemt p-pille. Men eventuell pcos kan sikkert utvikles med årene, og jeg husker jo ikke hvordan syklusen var før dette første barnet, selv om jeg egentlig syns å minnes at den var ustabil da også. Jeg tror jeg må prøve å være så avslappet som jeg kan i forhold til dette, for blir fokuset på å bli gravid for stort kommer det til å oppta alle tanker. Ser jo det allerede, googler og leser alt jeg kommer over🙈 Om ikke annet gjør den uregelmessige syklusen min at jeg automatisk er innstilt på at dette kan ta litt tid, så jeg håper ikke verden går under for meg om det ikke klaffer de første månedene 😂😊 Anonymkode: 87f43...3aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå