Gå til innhold

Hvor mye skal vi bidra med når vi bor hos svigerforeldre/besteforeldre om sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På ferie hos svigerfamilie i flere uker i strekk - hvor mye skal man bidra med? Og hvordan? Syns dette er vanskelig også fordi det for mannen min virker som en ikke-sak. Tror at han i større grad tar det litt som en selvfølge at vi er og spiser og bor hos foreldrene hans når vi er på besøk med barnebarna deres. Ser også for meg at hvis vi hadde spurt dem, så hadde de svart at «Neida, det er bare trivelig å ha dere på besøk!» (vi møtes sjelden resten av året). Eller ville de sagt noe annet?

JA, jeg innser at vi skulle avklart dette på forhånd, all den tid vi faktisk er voksne over 30 år her... Dessverre har vi ikke det. 

Fint hvis både «familier på besøk» og besteforeldre som tar i mot besøk kan svare :) Hva er forventet og vanlig? 

Anonymkode: 941ce...f33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forventer at gjester tilbyr seg å hjelpe med det meste, så tar jeg i mot eller avstår. Forventer at de handler inn litt mat om de skal bli lenge, hjelper med matlaging og rydding/oppvask. 

Anonymkode: b0120...716

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tilby å lage middag, ta oppvasken, hjelpe med å handle.

Anonymkode: b8f87...f4b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tilbudt meg å hjelpe til med matlaging og rydding etter måltider i alle fall. Og jeg ville bidratt økonomisk på matbudsjettet også, iom at dere skal være der såpass lenge :) Videre selvsagt ryddet etter barnet mitt. 

Om de takker nei til hjelp, så har dere i alle fall spurt, jeg ville dog kanskje insistert litt 😛 hadde følt på det om vi skulle «bodd på hotell» i flere uker uten å bidra. 

Anonymkode: 626d3...dc5

• Liker 13
Skrevet

Synes dere bør kjøpe og lage middag noen av dagene. At dere tar mesteparten av oppvasken. Bidra til andre måltider også. Alltid rydde opp etter seg selv. Ta av sengetøyet og legg til vask når dere drar. Spørre om de trenger hjelp til gressklipp og lignende. Ikke kom ramlende inn i huset kl tre på natten eller ligge å sove langt ut på dagen. 

Jeg gjør dette hvis jeg er på besøk, og forventer det av andre også. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Lag middag nå og da, hjelp til med noe husarbeid og klipp plen feks :) 

Anonymkode: d35ed...951

• Liker 3
Skrevet

Handle inn mat og fylle kjøleskapet underveis som man ellers ville gjort hvis ikke de legger opp til noe dyrt og råflott, rydde, støvsuge, lage middag, vaske gulv, vaske badet. Ikke bruke de som barnevakt 24/7. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tilbudt meg å hjelpe til med matlaging og rydding etter måltider i alle fall. Og jeg ville bidratt økonomisk på matbudsjettet også, iom at dere skal være der såpass lenge :) Videre selvsagt ryddet etter barnet mitt. 

Om de takker nei til hjelp, så har dere i alle fall spurt, jeg ville dog kanskje insistert litt 😛 hadde følt på det om vi skulle «bodd på hotell» i flere uker uten å bidra. 

Anonymkode: 626d3...dc5

Ja, det er det jeg nærmest føler! Og det føles ikke helt riktig! Å tilby matlaging er vanskelig, fordi svigerfar er veldig opptatt av mat og dessuten har noen matallergier. Tror både han og jeg hadde vært ukomfortabel med at jeg begynte å lage middag for hele familien på hans kjøkken. Dersom vi skal hjelpe til å handle så må vi låne bilen deres, siden nærmeste butikk er langt unna. Dessuten må de i så fall hjelpe til å passe en av ungene, da de ikke har bilstoler i bilen (vi kom med buss som går veldig sjelden). Så føles litt tungrodd 😂 

Men ja, vi får hjelpe til med rydding, dekking/avdekking av bordet, tilby annet vi kommer på. Og be om å låne bilen og dra og handle litt mat noen ganger. Men det blir nok på mitt initiativ (ikke mannens)...

Takk for innspill.

TS

• Liker 3
Gjest Kritt
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg nærmest føler! Og det føles ikke helt riktig! Å tilby matlaging er vanskelig, fordi svigerfar er veldig opptatt av mat og dessuten har noen matallergier. Tror både han og jeg hadde vært ukomfortabel med at jeg begynte å lage middag for hele familien på hans kjøkken. Dersom vi skal hjelpe til å handle så må vi låne bilen deres, siden nærmeste butikk er langt unna. Dessuten må de i så fall hjelpe til å passe en av ungene, da de ikke har bilstoler i bilen (vi kom med buss som går veldig sjelden). Så føles litt tungrodd 😂 

Men ja, vi får hjelpe til med rydding, dekking/avdekking av bordet, tilby annet vi kommer på. Og be om å låne bilen og dra og handle litt mat noen ganger. Men det blir nok på mitt initiativ (ikke mannens)...

Takk for innspill.

TS

Dere behøver vel ikke kjøre til butikken begge to? En av dere kjører og handler det dere blir enige om. Kjøp gjerne litt forbruksvarer som kaffe, toalettpapir og annet dere vet det går en del av, frukt etc. Om det drikkes øl eller brus kjøper dere inn ekstra av det.  Og høres veldig rart ut at det ikke finnes et måltid eller flere dere kan bidra med - enten det er en salat eller annen middag dere har kjøpt inn til.

AnonymBruker
Skrevet

Når dere er der så lenge bør dere handle også. Dere hadde vel kanskje brukt en vertfall 7000 på fire uker hjemme?

Anonymkode: ef0bf...8e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ta de med på restaurant, og spandere på de? Betale når dere handler for hele familien. Kjøpe inn vin og øl, som dere alle skal hygge dere med. Hjelpe til med husarbeid. Vaske etter middag, støvsuge, skifte sengetøy, hjelpe til med å male, pusse vinduer, rydde loftet etc. 

Anonymkode: bb801...7f4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

På ferie hos svigerfamilie i flere uker i strekk - hvor mye skal man bidra med? Og hvordan? Syns dette er vanskelig også fordi det for mannen min virker som en ikke-sak. Tror at han i større grad tar det litt som en selvfølge at vi er og spiser og bor hos foreldrene hans når vi er på besøk med barnebarna deres. Ser også for meg at hvis vi hadde spurt dem, så hadde de svart at «Neida, det er bare trivelig å ha dere på besøk!» (vi møtes sjelden resten av året). Eller ville de sagt noe annet?

JA, jeg innser at vi skulle avklart dette på forhånd, all den tid vi faktisk er voksne over 30 år her... Dessverre har vi ikke det. 

Fint hvis både «familier på besøk» og besteforeldre som tar i mot besøk kan svare :) Hva er forventet og vanlig? 

Jeg ville hvertfall ikke bidratt i form av penger.  Tilby deg og handle, og så tar du regninga. Om de sier at det ikke er nødbvendig, så forventer de nok ikke betaling.

Ellers så holder det å bidra med litt vask og rydding.

Anonymkode: d5973...220

AnonymBruker
Skrevet

Vi er noen uker i strekk hos svigers om sommeren, og hos mine foreldre i jula og påsken.

Svigermor lager all mat selv, og det er ikke bare bare å komme på det kjøkkenet. Jeg har også litt komplekser pga at det virker som alt jeg gjør er så dårlig ("hva, har du valgt ut DEN cideren? nei, den drikker ikke vi, altså"), så der pleier vi å handle take-away til alle et par ganger i uka. Ellers er det vi selv som passer barna og slikt, og rydder etter dem selvsagt, så det strøkne huset til svigermor ikke får en eneste krøll på teppet, gud forby...

Hos mine foreldre er det litt mer laidback, så der bytter vi på å lage middag og handle inn til den. Både mat og drikke (øl, vin) tar vi med når vi kommer dit og skal være lenge.

Anonymkode: 8e5a4...19a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er noen uker i strekk hos svigers om sommeren, og hos mine foreldre i jula og påsken.

Svigermor lager all mat selv, og det er ikke bare bare å komme på det kjøkkenet. Jeg har også litt komplekser pga at det virker som alt jeg gjør er så dårlig ("hva, har du valgt ut DEN cideren? nei, den drikker ikke vi, altså"), så der pleier vi å handle take-away til alle et par ganger i uka. Ellers er det vi selv som passer barna og slikt, og rydder etter dem selvsagt, så det strøkne huset til svigermor ikke får en eneste krøll på teppet, gud forby...

Hos mine foreldre er det litt mer laidback, så der bytter vi på å lage middag og handle inn til den. Både mat og drikke (øl, vin) tar vi med når vi kommer dit og skal være lenge.

Anonymkode: 8e5a4...19a

Dette høres litt likt ut som det jeg opplever her. Det er ikke bare bare å ta seg til rette på et kjøkken der det i følge svigerfar skal være «sånn og slik».

Det blir nevnt at vi kan lage andre måltider, og det gjør vi jo sån klart. Vi forventer ikke å bli servert frokost liksom. Setter på kaffe før de står opp, lager oss både frokost og lunsj selv (så klart!). Men den middagslagingen syns jeg blir litt vanskelig å bidra med. Men det var et godt forslag å bestille take-away som vi betaler en dag!

Takk for mange gode forslag generelt sett :) Og så tipper jeg at jeg ikke er den eneste som syns det er litt vanskelig å skulle bidra, særlig når mannen min ikke tar noe særlig initiativ til det. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er der så lenge bør dere handle også. Dere hadde vel kanskje brukt en vertfall 7000 på fire uker hjemme?

Anonymkode: ef0bf...8e8

Ja, vi har et matbudsjett på 8000 i måneden, så vi sparer mye på å være her. Og det «trenger» vi strengt tatt ikke. Håper alle i denne tråden skjønner at jeg gjerne ønsker å bidra, men er usikker på hvordan. 

• Liker 6
Skrevet

Vi er hos svigers i 1-2 uker en gang i året. Hva vi gjør:

- kjøper vår egen snacks, drikke, frokost

- kjøper med det de ber om av middagsingredienser samt fyller på kaffe, dopapir, melk og sånne forbruksvarer

- rydder av og dekker på bord og ut/inn av vaskemaskin

- mannen min lager middag og dessert et par ganger i uka, jeg "tør" ikke

- bruker dem ALDRI som barnevakt

- pluss at de alltid gir oss ansvar for feks. vårrengjøring av hytta, male terrassen eller planting av busker når.vi er der, som gjerne tar en full dag eller mer

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi handler mat til oss selv, lager middag avogtil(tar ikke for gitt at den dukker opp eller at andre skal lage), jeg støvsuger og vasker som jeg ville gjort hjemme, og oppfører meg slik jeg gjør hjemme - og prøver ta hint om det er ønske om andre vaner.

Men om jeg hadde fått beskjed om vaner som er vanskelig å følge opp (type "jeg forventer gjestene støvtørker 1 gang om dagen og skurer dusjen daglig") hadde jeg nok høflig gitt uttrykk for at det blir vanskelig. 

Men vi gjør altså alt selv som vi ville gjort det hjemme.

Vi har ikke bil eller butikk i nærområdet, så vi handler selv og tar kollektiv. Hadde det vært på bygd hadde jeg hatt med bilstoler til barn dit vi skulle, eller bedt dem passe barn mens vi handlet for alle sammen. Eller omvendt; at de kunne få handleliste av oss.

Jeg forsyner meg ikke av noe mat som jeg ikke blir bedt om å forsyne meg av, kjøper egne ting (ikke faste varer som salt/pepper - men om jeg brukte en stor porsjon av noe ville jeg erstattet det). 

Om noen veldig gjerne ønsker varte opp lar jeg dem gjøre det, men jeg er veldig tydelig på at det ikke er forventet.

Om dere blir vartet mye opp gir dere blomster eller ei vinflaske eller noe sånt som takk ved avreise.

Anonymkode: 2edaa...218

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får besøk av familie nå i sommer, og jeg forventer faktisk at de tilbyr seg å dekke bord/rydde etter måltid. Rydde  etter ungene sine er å en selvfølge. Tilbyr de seg  å lage noen måltider sier jeg ikke neitakk, men forventer det ikke. Regner å med at de er med å betaler for maten. :) 

Anonymkode: 797c1...336

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rydder opp etter oss, tilbyr å lage mat, handle mat, rydder opp etter måltider og setter inn oppvasken og vasker over benkene. Mine foreldre vil ofte på eget initiativ gå ut med ungene og finne på noe, i mellomtiden kan jeg gjerne støvsuge, vaske gulvene i oppholdsrom, lage lunsj eller kveldsmat alt etter tid på døgnet. Er vi ute og spiser tilbyr vi oss å betale siden de ofte har handlet inn på forhånd når vi kommer. På sommeren får/tar mannen på seg ansvar for grilling f.eks mens jeg fikser tilbehør og de kan slappe av med øl/vin. Alltid deilig å komme hjem, null stress.

Hos svigermor slipper vi ikke så mye til 😅 men vi rydder etter oss, tar rede på leker og klær, tilbyr å lage mat og handle mat. Hun har en haug allergier, men hun kan godt skrive en handleliste og så fikser vi resten.

Anonymkode: b7eeb...3d5

• Liker 1
Skrevet

Det er litt annerledes, men når vi kommer på besøk i min svigermors feriehus, har vi med oss litt drikke, pålegg og snacks. Og så tilbyr vi oss å lage middag noen av dagene og handle inn til det. Må insistere litt, men her hjelper det jo at mannen min også er opptatt av det. Insisterer på å spandere på restaurant/kafé. Og prøver å ikke rote for mye, dekke på og av bord, ta ut av oppvaskmaskinen, bake rundstykker til frokost, tilby hjelp i hagen og den slags.

Det er bedre å tilby å handle, lage mat osv og få nei, da har man hvertfall vist at man ikke tar alt for gitt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...