Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har regnet litt på forbruket vårt og ser at det er alt for høyt! Mye sløsing og totalt unødvendige kjøp. Har regnet på at hittil har vi brukt 900,- på mat (fra 1 juli til idag 10 juli) Dette er en stor forbedring. Det vil si at vi ca kommer til å kjøpe mat for 2700,- pr måned. 90,- dagen i matutgiftene for meg og sønnen min på fire pr dag. Lurer på om vi kan gå ennå lavere. Jeg er opptatt av sunn mat, så kjøper alltid grønnsaker og litt frukt. 

Litt nyskjerrig på hva deres matbudsjett ligger på, både dere som er 3 og fire, men også dere som er alene med ett barn. Tips til å klare seg på ennå litt mindre? 

Anonymkode: 1a2da...edf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

To voksne, bruker vel 4-5000. Kunne så klart kuttet ut myyyye men vi er glad i å kose oss 😅 

Anonymkode: 2cfe3...7dd

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To voksne, bruker vel 4-5000. Kunne så klart kuttet ut myyyye men vi er glad i å kose oss 😅 

Samme her! 😅 Det er litt utfordrende. Men har begynt å legge kos til kun fredag/lørdag. Da kjøper vi inn litt ekstra god mat, litt snacks/godt/sjokolade osv. Da blir det også ekstra kos og noe man ser litt frem mot. Før var det butikken hverdag. Potetgull, ferske dyre rundstykker, Pepsi Max osv. Jeg hadde aldri klart å komme under om ikke jeg droppet det hver dag 😅 Bra for lommeboka og helsa da 👍🏼

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene uten barn og har et mat- og husholdningsbudsjett på 3000kr. Det inkluderer alt av dopapir, plastikkposer, tape osv. Kunne fint fått det en del lavere, men jeg velger bevisst å ikke gjøre det fordi god mat gir meg bedre livskvalitet. Jeg bruker til gjengjeld knapt penger på klær fordi det ikke interesserer meg. I bunn og grunn handler det mest om hva man vil prioritere :)

Anonymkode: 2218f...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun på mat vet jeg ikke. Men på mat og husholdning til meg tipper jeg 3-4000,- jeg pleier å hamstre litt når det er tilbud. Og pleier å ha et lager av toalettpapir, såpe, kluter, etc. Jeg bruker mindre hvis jeg kun handler på Kiwi, men det er langt å gå, så jeg må ta taxi hjem. Når jeg kun handler på nærbutikken, joker bruker jeg rundt 4000,- i måneden. 

Anonymkode: 987c4...3fb

• Liker 1
Skrevet

2 voksne, 1 barn og 1 katt. Bruker ca. 6000 kr på mat og dagligvarer i mnd. Tror ikke vi kan spare så mye mer enn 1000 kr da vi bruker en del til gjestene som kommer ukentlig til middagbesøk, camping/ferie, osv.

Det er enklere å spare disse 1-2 tusen andre steder uten at det påvirker livskvaliteten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! 😅 Det er litt utfordrende. Men har begynt å legge kos til kun fredag/lørdag. Da kjøper vi inn litt ekstra god mat, litt snacks/godt/sjokolade osv. Da blir det også ekstra kos og noe man ser litt frem mot. Før var det butikken hverdag. Potetgull, ferske dyre rundstykker, Pepsi Max osv. Jeg hadde aldri klart å komme under om ikke jeg droppet det hver dag 😅 Bra for lommeboka og helsa da 👍🏼

Den summen web jo for alt av husholdningsting også da, som dopapir, såper og vaskemidler. Aner ikke hva vi bruker alene på mat. Men potetgull osv er kun i helgene ja 😛 Kjøper kanskje en Pepsi Max flaske hvis vi skal grille feks.

Skrevet

Bruker vel 5000-6000 kr på en mnd alene. Kaster altfor mye mat 🙄 Burde vel bli flinkere, men samtidig har jeg ikke lyst.

Skrevet (endret)

Bruker 4-5000 på mat og dagligvarer. Spiser stort sett take away én gang i uken. Ca 600 er til lunsj på jobb.

Endret av penny_
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kun på mat vet jeg ikke. Men på mat og husholdning til meg tipper jeg 3-4000,- jeg pleier å hamstre litt når det er tilbud. Og pleier å ha et lager av toalettpapir, såpe, kluter, etc. Jeg bruker mindre hvis jeg kun handler på Kiwi, men det er langt å gå, så jeg må ta taxi hjem. Når jeg kun handler på nærbutikken, joker bruker jeg rundt 4000,- i måneden. 

Anonymkode: 987c4...3fb

Hæ? Da går vel vinningen opp i spinningen, får man vel trygt si, hvis du går i billigbutikken for å handle billig, og så betaler for dyr taxi hjem etterpå? Du GJØR vel seriøst ikke det særlig ofte, får man håpe....?

Jeg har slept mye tunge varer hjem til fots selv. Har investert i en sånn trillebag med hjul til å dra varene i. Sparer meg for blytunge handleposer, sparer antall plastposer jeg trenger med 99% (miljøvennlig). Det tar meg ca en halvtime i gå-tid tur/retur butikken. Pluss tiden jeg er inne i butikken da.Jeg tar dette som trim, og har til dags dato aldri tatt taxi hjem med matvarehandelen min :- ) Uansett hvor tungt det er. Da går jeg heller to ganger.

For å svare på hovedinnlegget:

Forsørger en voksen sønn, så man kan si vi er to voksne på mitt budsjett. Jeg kjøper store menger brus (Pepsi Max) og dette gjør at jeg bruker en del mer enn strengt tatt nødvendig. Ligger på rundt 6000 i mnd for oss to. Det blir ca 3000 pr pers.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Om du bor nær en butikk som selger mat fra midtøsten, asia, så ka du finne billig linser, bønner og ris. De to førstnevnte er veldig fleksible matverer som kan brukes som hovedrett eller tilbehør. Ellers er frosne grønnsaker billige og næringsrike. 

Om du bruker mye av dette kan du redusere matutgifter. Ellers kan du selvsagt spe på med mat og tilbehør som du er vant til. jeg reduserte matutgifter bare ved å lære meg hvordan bruke bønner og linser (tror jeg var ca 25 år første gangen jeg smakte linser)

Anonymkode: 12c5a...145

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du bor nær en butikk som selger mat fra midtøsten, asia, så ka du finne billig linser, bønner og ris. De to førstnevnte er veldig fleksible matverer som kan brukes som hovedrett eller tilbehør. Ellers er frosne grønnsaker billige og næringsrike. 

Om du bruker mye av dette kan du redusere matutgifter. Ellers kan du selvsagt spe på med mat og tilbehør som du er vant til. jeg reduserte matutgifter bare ved å lære meg hvordan bruke bønner og linser (tror jeg var ca 25 år første gangen jeg smakte linser)

Kan du ikke opprette en tråd der du deler oppskrifter der bønner og linser er en av hovedingrediensene?

Ser stadig folk her på KG som prater varmt om disse bønnene og linsene som skal være så billige og sunne og hjelper dem å senke matbudsjettet. Men hva gjør man egentlig med dem? Hvilke matretter? Blander man dem i sauser etc? Lager gryteretter?

Endret av Million
  • Liker 2
Gjest Linaria
Skrevet

Vi er to voksne og bruker rundt 2-300 pund i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million said:

Kan du ikke opprette en tråd der du deler oppskrifter der bønner og linser er en av hovedingrediensene?

Ser stadig folk her på KG som prater varmt om disse bønnene og linsene som skal være så billige og sunne og hjelper dem å senke matbudsjettet. Men hva gjør man egentlig med dem? Hvilke matretter? Blander man dem i sauser etc? Lager gryteretter?

Jo, men nå bruker jeg ikke oppskrifter, jeg lager mat på slump. Jeg tenker at bønner og linser er noe man etterhvert forstår intuitivt hvordan bruke når man har smakt dem, krydret dem og eksperimentert litt. Når du skal lage en rett, så har du som regel en ide om brød eller kjøtt ville passet sammen med det du lager. Det er på samme måte som bønner. Du vet hva de smaker og hva de kunnet passet ved siden av eller hvordan de kunne blitt brukt som en hovedrett. 

Jeg lager veldig enkel og lat mat, så ofte koker jeg bare linser eller bønner sammen med noen grønnsaker som passer og krydrer med kryddersmaker som passer. Ikke noe fancy, og ikke noe jeg ville lagd oppskrifter av

Kanskje andre som har oppskrifter som de liker liggende, du kan evt lage en tråd og spørre om favorittrettene med bønner og linser

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
8 minutter siden, Million said:

Man har noe så enkelt som denne, for eksempel. 

https://www.thekitchn.com/recipe-red-lentil-soup-recipes-from-the-kitchn-212392

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Linaria skrev:

Vi er to voksne og bruker rundt 2-300 pund i mnd. 

Hvor mye er det i kroner ?

Anonymkode: a0500...ac1

Gjest Linaria
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor mye er det i kroner ?

Anonymkode: a0500...ac1

Pundet ligger på 10,6 kroner nå, så 2100 - 3250

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene, bruker 2000,- i måneden. Inkluderer alt av dopapir, såpe etc. Jeg spiser noen billige middager hver uke, og noen dyrere. Kjøtt spiser jeg som regel kun når jeg finner det på tilbud, og da kjøper jeg gjerne inn mer slik at jeg kan fryse ned. Ellers så går det litt i kikerter og linser. Har byttet ut kjøttdeigen i tacoen med røde linser, og man savner virkelig ikke vanlig kjøttdeig. Har mer enn nok penger til å også kjøpe meg snacks/godteri. En typisk uke spiser jeg gjerne hjemmelaget suppe i én dag (fryser resten i porsjoner), indisk m/kikerter og hjemmelaget naan en annen dag, taco m/linser, spaghetti bolognese, omelett, lettsaltet torsk og hamburget m/hjemmelagde brød.

Spiser ganske lite til frokost - overlever på en banan og te til lunsj. Så spiser jeg typisk brødmat og yoghurt til lunsj, og så spiser jeg stor middag når jeg kommer hjem igjen.

Anonymkode: 5a8c3...015

AnonymBruker
Skrevet

Bruker rundt 7000 for to voksne og en baby som ikke spiser stort. Det er ink. dagligvarer og polvarer da. 

Anonymkode: a58ec...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Vi budsjetterer 6600 U mnd. Det er inkl husholdnings artikler. Vi er 2 voksen og 2 barn. Handler èn gang i uken.

Anonymkode: 6cce7...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...