AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 For å si det som det er: Jeg er flau og forbannet!🤬 Var på Mallorca nettopp, ute for å kjøpe noe til å ha med hjem, da plutselig hopper et lurvete kvinnfolk med en cent i hånden og fester en like lurvete nellik i kjolen min. "One cent, please" Tok da fram lommeboka, har aldri med den "vanlige" med kort og sånt ute, da, men tenkte?(eller tenkte jeg i det hele?)at hun kunne da få en cent. Vel, til å lete, og da hadde hun handa ned i myntlommen og rota mens kjeften gikk på spansk, tror jeg. Men klarte å rive meg løs, kanskje mitt vanlige skeptiske meg slo inn, snudde ryggen til henne og gikk. Så fikk jeg en ekkel følelse, sjekka lommeboka : Joda, 20-30 euro var vekk😲Men da jeg snudde meg for å se hvor kjerreinga vart av, så var hun selvfølgelig vekk som en sviske! Rasende er bare fornavnet, flau over at jeg bare sto der som et naut😡Er bare glad jeg ikke traff på henne før jeg handlet, da hadde jeg ca 100 euro med meg. Har ikke sagt det til noen, men ville bare fortelle min historie, og advare dere som er eller skal på ferie! IKKE GÅ I SAMME FELLA!! Anonymkode: d12b2...36c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det som det er: Jeg er flau og forbannet!🤬 Var på Mallorca nettopp, ute for å kjøpe noe til å ha med hjem, da plutselig hopper et lurvete kvinnfolk med en cent i hånden og fester en like lurvete nellik i kjolen min. "One cent, please" Tok da fram lommeboka, har aldri med den "vanlige" med kort og sånt ute, da, men tenkte?(eller tenkte jeg i det hele?)at hun kunne da få en cent. Vel, til å lete, og da hadde hun handa ned i myntlommen og rota mens kjeften gikk på spansk, tror jeg. Men klarte å rive meg løs, kanskje mitt vanlige skeptiske meg slo inn, snudde ryggen til henne og gikk. Så fikk jeg en ekkel følelse, sjekka lommeboka : Joda, 20-30 euro var vekk😲Men da jeg snudde meg for å se hvor kjerreinga vart av, så var hun selvfølgelig vekk som en sviske! Rasende er bare fornavnet, flau over at jeg bare sto der som et naut😡Er bare glad jeg ikke traff på henne før jeg handlet, da hadde jeg ca 100 euro med meg. Har ikke sagt det til noen, men ville bare fortelle min historie, og advare dere som er eller skal på ferie! IKKE GÅ I SAMME FELLA!! Anonymkode: d12b2...36c Ola Dunk på tur. Haha. Anonymkode: 60e7f...832 13
Gjest Kritt Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å si det som det er: Jeg er flau og forbannet!🤬 Var på Mallorca nettopp, ute for å kjøpe noe til å ha med hjem, da plutselig hopper et lurvete kvinnfolk med en cent i hånden og fester en like lurvete nellik i kjolen min. "One cent, please" Tok da fram lommeboka, har aldri med den "vanlige" med kort og sånt ute, da, men tenkte?(eller tenkte jeg i det hele?)at hun kunne da få en cent. Vel, til å lete, og da hadde hun handa ned i myntlommen og rota mens kjeften gikk på spansk, tror jeg. Men klarte å rive meg løs, kanskje mitt vanlige skeptiske meg slo inn, snudde ryggen til henne og gikk. Så fikk jeg en ekkel følelse, sjekka lommeboka : Joda, 20-30 euro var vekk😲Men da jeg snudde meg for å se hvor kjerreinga vart av, så var hun selvfølgelig vekk som en sviske! Rasende er bare fornavnet, flau over at jeg bare sto der som et naut😡Er bare glad jeg ikke traff på henne før jeg handlet, da hadde jeg ca 100 euro med meg. Har ikke sagt det til noen, men ville bare fortelle min historie, og advare dere som er eller skal på ferie! IKKE GÅ I SAMME FELLA!! Anonymkode: d12b2...36c Denne er ganske så klassisk 🙂. Godt det ikke var mer enn 20-30 Euro, det var jo relativt rimelig lærepenge.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ola Dunk på tur. Haha. Anonymkode: 60e7f...832 Jada, det er lov å le, men plutselig kan det skje deg... Anonymkode: d12b2...36c 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Hvorfor tuppa du hu ikke i leggen, dro ut blomsten og sa; fuck off!!! ?? Det hadde jeg gjort! Anonymkode: 1bf50...80c 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Er mange sånne varianter... Jeg ble lurt av en falsk kundeveileder på Termini (hovedtogstasjonen) i Roma for noen år siden. Var første gangen jeg var der og jeg forsøkte å finne ut hvor toget mitt gikk fra. Det kom ei dame i noe som for meg i stresset så ut som en uniform (blå skjorte og mørk bukse) og spurte om jeg trang hjelp. Hun viste meg til rett perrong og forlangte aggressivt 10€ for "tjenesten". Jeg turte ikke annet å betale og kom heldigvis unna med de 10 euroene, ble ikke loppet for noe mer. I Paris opplevde jeg at ei dame kom bort til meg med et smykke i hånda og sa noe sånt som at "madam, du mistet dette", men før jeg fikk svart kom ei sint fransk dame bort og skjelte ut dama med smykket, som forsvant inn i mengden i en rasende fart. Antar at det også var en form for svindelforsøk. Anonymkode: 3638b...5c0
Viktualia Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 Da slapp du egentlig ganske billig unna. Det finnes mange måter å loppe turister på, her er noen eksempler: https://www.ricksteves.com/travel-tips/theft-scams/tourist-scams, https://www.ricksteves.com/travel-tips/theft-scams/tourist-scams Det å gi bort ting og deretter diskutere eller kreve betalt mens man prøver seg på lommetyveri er vanlig mange steder jeg har vært i Europa. Veldig mange som driver "underskriftskampanjer" og "innsamlingsaksjoner" også. Lurt å være på vakt hvis de kun henvender seg til turister, på engelsk, eller later som de er stumme.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er mange sånne varianter... Jeg ble lurt av en falsk kundeveileder på Termini (hovedtogstasjonen) i Roma for noen år siden. Var første gangen jeg var der og jeg forsøkte å finne ut hvor toget mitt gikk fra. Det kom ei dame i noe som for meg i stresset så ut som en uniform (blå skjorte og mørk bukse) og spurte om jeg trang hjelp. Hun viste meg til rett perrong og forlangte aggressivt 10€ for "tjenesten". Jeg turte ikke annet å betale og kom heldigvis unna med de 10 euroene, ble ikke loppet for noe mer. I Paris opplevde jeg at ei dame kom bort til meg med et smykke i hånda og sa noe sånt som at "madam, du mistet dette", men før jeg fikk svart kom ei sint fransk dame bort og skjelte ut dama med smykket, som forsvant inn i mengden i en rasende fart. Antar at det også var en form for svindelforsøk. Anonymkode: 3638b...5c0 Kom hjem fra Roma igår selv og opplevde det samme - når jeg og kjæresten sto ved automaten spratt en liten ekkel fyr fram og begynte å trykke og skulle hjelpe oss med bilettene.. vi opplevde så mye sånt i Roma så vi skjønte heldigvis hva han prøvde på og fikk jagd han vekk. Blir så irritert, er så utrolig frekke folk!! I Roma er det nå også fullt av afrikanske menn som står rundt og tar kontakt med turister, og gir dem et armbånd - «som en gave», og når de har tvunget det på deg krever de penger.. når man nekter blir de skikkelig aggressive! Jeg og kjæresten er heldigvis ikke lettlurte og skjønner med en gang hva sånne folk vil, men så flere som gikk i fella flere ganger. Så bl.a en mann som følte seg lurt og derfor slengte armbåndet tilbake på den afrikanske svindleren, som da reagerte med å sparke denne turisten.. Anonymkode: 5c275...a02 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 "Underskriftskampanjen" har jeg faktisk vært utsatt for her hjemme, utenfor et kjøpesenter i stor-Oslo for et par år siden. Kom en ung gutt bort til meg og ba om underskriften min, for en eller annen sak/veldedig organisasjon jeg aldri hadde hørt om tidligere. Han var visstnok døvstum, i følge en lapp han hadde med seg. Ettersom dette var i Norge, på et lite sted utenfor Oslo tenkte jeg ikke i de baner at dette var svindel, før han oppdaget at jeg ikke hadde fylt inn feltet for donasjon, han ble aggressiv og forlangte penger av meg. Jeg hadde ikke kontanter på meg og var uansett ikke interessert i å donere penger, så jeg ba ham ryke og reise. Han ble sintere og forsøkte å true meg til å gå i minibanken rett innenfor inngangsdøra på senteret for å ta ut penger. Først da jeg truet med å ringe politiet ga han seg og forsvant. Jeg ringte uansett politiet, som sa de hadde fått flere lignende henvendelser i området de siste dagene og takket for at jeg ringte så de fikk loggført nok et sted de hadde vært i aksjon. Så de ikke igjen utenfor senteret, så de flyttet seg vel videre. Anonymkode: 3638b...5c0
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Kom hjem fra Roma igår selv og opplevde det samme - når jeg og kjæresten sto ved automaten spratt en liten ekkel fyr fram og begynte å trykke og skulle hjelpe oss med bilettene.. vi opplevde så mye sånt i Roma så vi skjønte heldigvis hva han prøvde på og fikk jagd han vekk. Blir så irritert, er så utrolig frekke folk!! I Roma er det nå også fullt av afrikanske menn som står rundt og tar kontakt med turister, og gir dem et armbånd - «som en gave», og når de har tvunget det på deg krever de penger.. når man nekter blir de skikkelig aggressive! Jeg og kjæresten er heldigvis ikke lettlurte og skjønner med en gang hva sånne folk vil, men så flere som gikk i fella flere ganger. Så bl.a en mann som følte seg lurt og derfor slengte armbåndet tilbake på den afrikanske svindleren, som da reagerte med å sparke denne turisten.. Anonymkode: 5c275...a02 Jepp, mye sånt i Roma. Kjæresten min og jeg var på jobbtur og en fyr prøvde å gjøre det samme med ham, det med armbåndet. Han tok kjæresten min i hånda, og nekta å slippe, men kjæresten min bare gikk likevel og fikk et armbånd kasta etter seg. Er også fullt av falske gladiatorer som poserer med turister for så å kreve penger for det. Vi er der en del i forbindelse med jobb, og prøvde å advare noen, men det skjer jo så mye av det. Jeg har dessverre måttet begynne å overse all fremmede som snakker til meg nå, eller i hvert fall passe GODT på veska med én gang noen kommer bort. Har også "tyverisikker" veske når jeg er på tur. Både jeg og mamma har også blitt lurt av "three card monte". Jeg var barn og de ga meg tilbake pengene, men mamma gjorde ikke det, men det jeg tenker er at det viktigste er å lære av sine feil og advare andre, så skjer det forhåpentligvis ikke igjen. Man kan ikke gå rundt og irritere seg for mye og ødelegge ferien. Anonymkode: e1274...a99
Gjest making.a.mess Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 Verste er de som skal prakke ting på barna. Det var en frekkas som dyttet ballongdyr i armene på barna når vi kom i land med en båt. Barna gikk først og den teite klovnen sa: her værsågod, til deg. Barna var avventende men vvedkommende dyttet ballongdyrene i armene på de og sa «til deg.» Så ville de ha penger. 10€ pr stk. Jeg tok ballpngdyrene og dyttet dem på klovnen uten å si et ord.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #12 Skrevet 10. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tuppa du hu ikke i leggen, dro ut blomsten og sa; fuck off!!! ?? Det hadde jeg gjort! Anonymkode: 1bf50...80c TS: Ja, det var det jeg skulle gjort, men det er lett å være etterpåklok! Anonymkode: d12b2...36c
Gjest Overrasket Skrevet 10. juli 2018 #13 Skrevet 10. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Er også fullt av falske gladiatorer som poserer med turister for så å kreve penger for det. Anonymkode: e1274...a99 Akkurat dette synes jeg ikke er i samme kategori. De fleste som poserer presser seg ikke på folk og driver ikke med utpressing (noen kan være litt oppsøkende, men som regel er de harmløse). Dersom man aktivt går bort til en levende statue eller andre man kan posere med er det turisten som er frekk dersom vedkommende ikke betaler noe. Det trenger ikke være mye, men å ikke betale noe er faktisk veldig ufint. Ellers synes jeg ikke Roma er så veldig ille men det er mulig at jeg skånes fordi jeg ser innfødt ut og alltid går med sikre steg fordi jeg vet hvor jeg skal til enhver tid. Det minner meg på sist jeg var i Roma, da reddet jeg noen nordmenn på bryllupsreise. De hadde falt for fotografisvindlerne rundt Trevifontenen. Der står de med polaroidkameraer og tar øyeblikksbilder av turister, for etterpå å diskutere pris. Jeg så "fotografen" gjorde seg klar og hørte paret snakke norsk, så jeg bare gikk bort og lot som jeg kjente dem mens svindleren trykket kameraet. Heldigvis klarte de å tenke raskt nok til at de bare fulgte med meg rundet et par gatehjørner, til vi så at ingen fulgte etter oss. De syntes jeg var såååå flink i norsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå