AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Hei! Jeg starter nå på 2. året medisin. Jobber for tiden på matbutikk, noe jeg har gjort de siste tre årene. Nå begynner jeg å bli litt lei, og vurderer å bytte jobb. Gjerne til noe innen helsesektoren, da jeg har hørt at man trenger å opparbeide seg erfaring for å få turnusplass etter man er ferdigutdannet.. Jeg har et par spørsmål; - Stemmer det at sommeren til 6. året er man omtrent avhengig av å få seg sommerjobb som legevikar, for å få turnusplass etter endt utdannelse? - Hvordan gikk dere frem for å få sommerjobb som legevikar? Er det stor kamp om plassene? - Stemmer det at for å få seg jobb på sykehus som lege (f.eks. rett etter man er ferdigutdannet), må man ha så så mange timer pleieerfaring fra eldrehjem? Hvor mange timer dreier det seg om? - Hva kan man gjøre for å øke sjansene sine for å få turnusplass? - Hvilke jobber innen helsesektoren kan hjelpe meg på veien for å få turnusplass? Jeg kan jo absolutt ingenting om noe innen helse egentlig. Har sett flere steder at de søker jobb feks som assistent på sykehus. Hva gjør man egentlig da, og hvordan er arbeidstidene? - Har holdt på matbutikkjobben så lenge fordi den er perfekt med tanke på arbeidstid- og timer; jobber alltid fra 16-23 (som er lang nok til at jeg faktisk tjener en del på en vakt), og jeg starter ikke på jobb før etter 1530. - Finnes det jobber innen helsesektoren for oss uten utdannelse, som er relevant for studiet, og som starter etter 1530, og hvor en vakt varer fra 6.5 - 8 timer, og hvor man kan få faste vakter to dager i uka? - Hvis du har jobbet som ufaglært innen helsesektoren, fortell gjerne om arbeidstidene du hadde, hvor lenge vaktene varte, og arbeidsoppgaver. Likte du jobben? Tusen takk for alle svar!! 🙂 Anonymkode: 675eb...b3e
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 Er leder på en sykehusavdeling, og har hatt flere medisinstudenter inne som ferievikarer. Det samme hadde jeg i kommunehelsetjenesten. Alle har sagt at de får mye ut av dette, de får erfaring med pasientrettet arbeid, noe som selvsagt er en fordel når man etter hvert skal behandle pasienter. De jobber som assistenter her på sykehuset, og utfører da pleie og stell til pasientene. (vaske, tilrettelegging i stell, servere mat, re senger osv) I kommunehelsetjenesten var det noen medisinstudenter som kunne ta medisinkurs og dele ut medisiner, og ha et sykepleiefaglig ansvar når de etter hvert hadde kommet et stykke i utdanningen, men det krevdes selvsagt at de hadde relevant pleieerfaring fra før av. Arbeidstidene på sykehuset er turnus, dagvakter og kveldsvakter, og evt. nattevakter. Anbefaler deg å ikke bare fokusere på sjansen for å få turnusplass, men også på at du erverver deg kunnskap om pasientbehandling og pleie; noe som øker sjansene for at du blir en flink lege en dag. Vi er veldig glade i medisinstudentene her på min avdeling; de aller fleste er flinke og vil gjøre en god jobb! Anonymkode: 5a6f7...ac8 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Jeg er sykepleier på sykehus, vi har medisinerstudenter hos oss som jobber hver tredje helg, har sommerjobb om sommeren og ellers ekstra ved behov. Som pleiemedhjelper gjør du pleieoppgaver, hjelper til i stell, serverer mat, tar målinger, gjør forefallende arbeid i avdelingen. Dagvakt 07-15, seinvakt 14:45-22, nattevakt 21:30-07, som regel kun dag og seinvakt på studentene med unntak av om sommeren. Noen steder krever at du har pleieerfaring før du får jobb på sykehus, andre ikke, så da må du rett og slett høre med de plassene som er aktuelle for deg. Medisinerstudenter som også er sykepleiere er de mest ettertraktede vikarene, etterfulgt av de som har erfaring, men alle må begynne et sted. Du lærer både kommunkasjon, å ta i pasienter, klinisk vurdering, samarbeid med andre yrkesgrupper og hvordan helsevesenet fungerer, så det er absolutt lurt å få seg erfaring fra helsevesenet som student. Kampen om LIS1 (turnus) stillingene er hard ja, var vel bare 36% av de som søkte nå som fikk, men fokuset bør ikke bare være på å få nok på cven til å få en slik stilling, men like mye på å lære det du skal, samle erfaring og bli en god lege når du er ferdig. Hvis du snakker med medisinerstudentforeningen kan de sikkert gi deg mer info om hva som vektlegges ved ansettelser til LIS1. Forskning, doktorgrad og turnuslegevikar vet jeg teller, for noen også lokal til hørighet og annen erfaring. Vet også at medisinerstudenter jobber ved skrivestue og skriver diktat fra legene, men vil anbefale deg å heller få noe som er relatert til pasienter. Anonymkode: 24bd5...95e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Jeg jobbet som pleieassistent om somrene fra før jeg begynte på medisinstudiet. Etter hvert fikk jeg jobb som pleieassistent på universitetssykehuset jeg studerte og tok ekstravakter der gjennom studieåret. Der hadde jeg mye fleksibilitet, da jeg kunne ønske meg ledige vakter og se hva som passet med timeplanen den enkelte uke. Jeg vil sterkt anbefale deg å finne en jobb som pleieassistent på sykehjem/sykehus eller i hjemmetjenesten. Dette gir deg relevant erfaring og gir deg i noen grad en fordel i kampen om turnusplasser (selv om lønnet arbeid som lege teller vesentlig mer). Jeg føler jeg har nytte av erfaringen som pleieassistent både med tanke på pasientbehandling og forståelse for andre yrkesgrupper man samarbeider med som lege. Det er aldri så svart på hvitt som at man må ha sommerjobb etter 6. klasse for å få seg turnusplass. Jeg kjenner flere som jobbet sommeren både etter 5. og 6. klasse som som ikke fikk turnusplass i første søknadsrunde. Det er hard konkurranse om jobbene som legevikar, da det er det aller viktigste for å få turnusplass. Også forskning, verv med mer teller med. Jeg jobbet selv noen måneder etter 5. klasse og sommeren etter 6. klasse, var heldig og fikk turnus/LIS1 i første runde. Anonymkode: 7581f...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 Jeg er lege gjennom mange år, min erfaring med nye LIS som kommer til oss ; de med masse arbeidserfaring klarer seg mye bedre, egentlig underordnet hva slags type arbeid, behøver ikke være helserelatert. Handler mer om evne til samarbeid, tilpasning, se behov, ta initiativ, være aktivt på tilbudssiden, være aktivt lærende hele tiden. De som bare har studert og aldri har vært nødt for å jobbe, er ofte usikre og selvsentrerte og mest opptatt av sin egen bitte lille rolle. Anonymkode: 29d33...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå