AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Hei! Vår avdeling har vært uten en operativ leder nå over en lengre periode. Naturlig nok har det ført til at de ansatte er over snittet selvgående. Noe som i grunn er positivt ... Allikevel... Jeg har fått ganske mye leder oppgaver delegert i denne perioden. Nesten sånn at jeg nå egentlig ikke trives med det jeg egentlig er ansatt til for det har vært så altfor mye annet som har havnet på meg. Jeg har en kollega som slenger med leppa når jeg prøver å hjelpe med en del ting som ikke fungerer. Nå kjenner jeg at jeg brenner meg ut på å prøve å hjelpe og ordne opp i ting og bare får usakligheter slengt tilbake. Nå trives jeg faktisk ikke her lenger for det kommuniseres uten respekt. Nå orker jeg ikke mer. Noen andre råd? Anonymkode: 0a87e...c34
Carrot Skrevet 10. juli 2018 #2 Skrevet 10. juli 2018 To valg: 1) ta det med kollegaen som slenger med leppa og forklar at du har blitt pålagt disse oppgavene og at han gjør det vanskelig å like jobben når han føler det er greit å ha den typen dialog og spør hva han tenker er en mulig forbedring for begge parter. 2) ta det med ledelsen, si at du gjerne vil gå tilbake til å gjøre det du i utgangspunktet var ansatt for og ikke ser at disse ekstra oppgavene er positive for deg og din utvikling, eller forholdet til de andre du jobber med, og be om at noen andre tar over de administrative oppgavene. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 13 minutter siden, Carrot skrev: To valg: 1) ta det med kollegaen som slenger med leppa og forklar at du har blitt pålagt disse oppgavene og at han gjør det vanskelig å like jobben når han føler det er greit å ha den typen dialog og spør hva han tenker er en mulig forbedring for begge parter. 2) ta det med ledelsen, si at du gjerne vil gå tilbake til å gjøre det du i utgangspunktet var ansatt for og ikke ser at disse ekstra oppgavene er positive for deg og din utvikling, eller forholdet til de andre du jobber med, og be om at noen andre tar over de administrative oppgavene. Takk ! Absolutt noen gode råd. Jeg vet at mange har følt på en frustrasjon og usikkerhet. Men, jeg har i det minste prøvd å ta tak i alt som har blitt neglisjert, men da har det også blitt mottatt negativt. Noen ting har enkelte rett og slett trenert og innrømmet det rett ut for de ønsker å lage problemer for våre sjefer oppover. Hvilken holdning er det? Uansett; skjer det igjen så tar jeg prat med vedkomne. Jeg skal også snakke med de som sitter lenger oppe i systemet. Dette orker jeg ikke lenger. Ts Anonymkode: 0a87e...c34
Carrot Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Er man kanskje uten ledererfaring og "tar tak i ting" kan det lett mistolkes blandt andre ansatte, spesielt om man har fått oppgavene midlertidig osv - det er vanskelig å gjennomføre ting i en organisasjon hvor man ikke har hverken rollen, myndigheten eller respekten fra de man skal jobbe med i en slik setting. Som ny i en organisasjon opplever man ofte samme fra de som er godt forankret fra før, det er noe av det første man lærer - folk flest liker ikke forandring, den dyreste frasen i historien omtrent må være "vi har alltid gjort det slik" 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk ! Absolutt noen gode råd. Jeg vet at mange har følt på en frustrasjon og usikkerhet. Men, jeg har i det minste prøvd å ta tak i alt som har blitt neglisjert, men da har det også blitt mottatt negativt. Noen ting har enkelte rett og slett trenert og innrømmet det rett ut for de ønsker å lage problemer for våre sjefer oppover. Hvilken holdning er det? Uansett; skjer det igjen så tar jeg prat med vedkomne. Jeg skal også snakke med de som sitter lenger oppe i systemet. Dette orker jeg ikke lenger. Ts Anonymkode: 0a87e...c34 Dette er ikke dumt. Om ikke ledelsen ser problemet kan det være de tenker at "alt går jo strålende, vi trenger ikke å gjøre noen ting". Ja, det blir utrivelig på jobb en periode, men valget er å brenne seg ut og å bli kjeftet på av kolleger. Enten snakker du med ledelsen (beste alternativet), ellers henger du deg på de som ikke gjør mer enn de er ansatt til. Anonymkode: 27a70...97e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Dette høres ikke ut som kommunikasjonsproblemer, men at du er blitt pålagt for mye arbeid! Det må inn vikar for leder, det kan godt være deg men da må noen andre overta ditt. Du er blitt overlesset med arbeid slik det er nå. Anonymkode: 9891a...1b9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 15 minutter siden, Carrot skrev: Er man kanskje uten ledererfaring og "tar tak i ting" kan det lett mistolkes blandt andre ansatte, spesielt om man har fått oppgavene midlertidig osv - det er vanskelig å gjennomføre ting i en organisasjon hvor man ikke har hverken rollen, myndigheten eller respekten fra de man skal jobbe med i en slik setting. Som ny i en organisasjon opplever man ofte samme fra de som er godt forankret fra før, det er noe av det første man lærer - folk flest liker ikke forandring, den dyreste frasen i historien omtrent må være "vi har alltid gjort det slik" Du har mange gode poeng ! Her har det absolutt ikke vært snakk om å gjøre endringer i en periode som er tung. Det har rett og slett vært snakk om å hjelpe til slik at antallet problemer her reduseres. Mange av problemene her er helt unødvendige og lette å gjøre noe med hvis man bare står på litt. Mye har falt litt sammen fordi leder ikke hadde kapasitet til å ta tak i det. Men, jeg skjønner jo at det blir lettere å motarbeide og kneble meg slik at man har alle disse problemene å klage over. Jeg er ikke helt grønn på ledelse, men det er ikke det jeg er ansatt som her. Takk 😊 Ts Anonymkode: 0a87e...c34
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke dumt. Om ikke ledelsen ser problemet kan det være de tenker at "alt går jo strålende, vi trenger ikke å gjøre noen ting". Ja, det blir utrivelig på jobb en periode, men valget er å brenne seg ut og å bli kjeftet på av kolleger. Enten snakker du med ledelsen (beste alternativet), ellers henger du deg på de som ikke gjør mer enn de er ansatt til. Anonymkode: 27a70...97e En ting er at det ikke er dumt, for å få frem et poeng. Ser den, jeg mener bare at dette er lite klokt. Juridisk er det ikke lovlig heller, trodde jeg. Dette har jeg ikke sagt til kollegene altså (!), bare tanker jeg har gjort meg ettersom jeg har jobbet for jurister tidligere. Skal ha meg en prat med arb giv over ferien. Håper det løser seg 😊 Men, søker meg nok bort etter hvert. Ts Anonymkode: 0a87e...c34
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ikke ut som kommunikasjonsproblemer, men at du er blitt pålagt for mye arbeid! Det må inn vikar for leder, det kan godt være deg men da må noen andre overta ditt. Du er blitt overlesset med arbeid slik det er nå. Anonymkode: 9891a...1b9 Takk ! Du har rett i det, at jeg får for mye. Som det også nevnes overfor; uten å egentlig ha noen reell myndighet. Da er jeg likestilt og noen tror da de kan snakke på en måte som ikke hører hjemme på en arbeidsplass. Det er min oppfatning. Ts Anonymkode: 0a87e...c34
Carrot Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 Jeg opplever som mellomleder i en tung og stor organisasjon ofte at enkelte ansatte, ofte de med lang fartstid men ikke alltid, har en innebygd avresjon mot endring rett og slett fordi de frykter at det belyser det de føler er en manglende kompetanse med seg selv, da leder det veldig ofte til at de bevisst velger trenere utviklingen, forbedringen, ikke følge prosesser osv. Og slike saker er ekstremt vanskelige da det krever mye av ledelsen på tvers å ha fokus på, ha en plan for og følge opp på mange nivåer. Det er ofte man kommer til kort selv med lang ledererfaring! Selv har jeg ofte tenkt at jeg ikke helt vet hvorfor jeg orker når det står på som verst.. Men jeg liker jobben min, jeg liker folkene (de fleste) jeg liker den grunnleggende tanken om kunden i fokus osv.. så for egen del veier de negative lite i helheten. Jeg tror basert på egen erfaring at trenering må belyses, både i form av at de tillater seg å utøve en slik form for aksjon men også i form av at problemet de forsøker sette fokus på da er større enn det man først innså.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 4 timer siden, Carrot skrev: Er man kanskje uten ledererfaring og "tar tak i ting" kan det lett mistolkes blandt andre ansatte, spesielt om man har fått oppgavene midlertidig osv - det er vanskelig å gjennomføre ting i en organisasjon hvor man ikke har hverken rollen, myndigheten eller respekten fra de man skal jobbe med i en slik setting. Som ny i en organisasjon opplever man ofte samme fra de som er godt forankret fra før, det er noe av det første man lærer - folk flest liker ikke forandring, den dyreste frasen i historien omtrent må være "vi har alltid gjort det slik" Den frasen har absolutt noe verdifullt i seg. De nye som kommer inn bør respektere at det er en historikk der, som representerer bedriftslivet slik det var og er. Kun ignorante ledere tror at de skal skape et nytt team og en ny organisasjon uten å lure på hvem de og det eksisterende er. Man kan ikke endre noe man ikke kjenner. Derfor bør man lytte når de eksisterende sier «slik har vi gjort det her». Når man så har gjort er det lettere å få de til å forstå endringene. Hvilket igjen er nødvendig for å komme videre. Anonymkode: 7a768...d09 1
Carrot Skrevet 10. juli 2018 #12 Skrevet 10. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Den frasen har absolutt noe verdifullt i seg. De nye som kommer inn bør respektere at det er en historikk der, som representerer bedriftslivet slik det var og er. Kun ignorante ledere tror at de skal skape et nytt team og en ny organisasjon uten å lure på hvem de og det eksisterende er. Man kan ikke endre noe man ikke kjenner. Derfor bør man lytte når de eksisterende sier «slik har vi gjort det her». Når man så har gjort er det lettere å få de til å forstå endringene. Hvilket igjen er nødvendig for å komme videre. Anonymkode: 7a768...d09 Det kommer jo an på bedriften og hva som skal endres. Det at man alltid har laget tradisjonskofter og markedet for kofter faller bort betyr nødvendigvis at man må lage noe annet for å ha en bedrift.. I slike settinger er den tankegangen og frasen direkte ødeleggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå