la_luz Skrevet 6. mars 2005 #1 Skrevet 6. mars 2005 Har lyst til å spise mindre sukker. Når man lager kake og andre søte ting, er det bare å butte ut sukkeret med fruktose? Er en dl fruktose= 1 dl sukker? Smaker kaken like godt?
Usikker Skrevet 6. mars 2005 #2 Skrevet 6. mars 2005 Hei. Jeg leste et sted at når det gjelder baking så kan du bare bytte ut sukker med lik mengde fruktose. Jeg gjør det - og kakene blir like gode. Når det gjelder å strø det på grøt f.eks. - så bruker jeg 1/3 del av sukkermengden. Jeg laget syltetøy - da brukte jeg også mindre fruktose enn farin. Hvis noen har linker til noen slike opplysninger - så legg de gjerne ut her.
Veslejenta Skrevet 6. mars 2005 #3 Skrevet 6. mars 2005 Mener å huske at hvis en bruker fruktose, så behøver man bare å bruke halvparten av mengden i forhold til rørsukker. her står det litt
ashera Skrevet 9. mars 2005 #4 Skrevet 9. mars 2005 Til baking bruker men omtrent samme mengde. så da vinner du ikke noe på kalorier, men på GI er forskjellen betydelig. Senk gjerne temperaturen 10 - 20 grader når du baker med fruktose, da den karamelliserer raskere enn sakkarose = hurtigere bruning av baksten. Syns fruktose funker greit i gjærbakst, men ikke så greit i kaker. Når det gjelder søting av grøt, frokostblandinger, te, kaffe osv. kan du klare deg med mindre mengde. Ellers er Lindbergs fruktose svindyr, så jeg har alltid kjøpt dansukkers i Sverige. Nå har de imidlertid begynt å selge Dansukkers på KIWI, den koster nesten halvparten av Lindbergs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå