Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å spise mindre sukker. Når man lager kake og andre søte ting, er det bare å butte ut sukkeret med fruktose?

Er en dl fruktose= 1 dl sukker?

Smaker kaken like godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg leste et sted at når det gjelder baking så kan du bare bytte ut sukker med lik mengde fruktose.

Jeg gjør det - og kakene blir like gode.

Når det gjelder å strø det på grøt f.eks. - så bruker jeg 1/3 del av sukkermengden.

Jeg laget syltetøy - da brukte jeg også mindre fruktose enn farin.

Hvis noen har linker til noen slike opplysninger - så legg de gjerne ut her.

Skrevet

Mener å huske at hvis en bruker fruktose, så behøver man bare å bruke halvparten av mengden i forhold til rørsukker.

her står det litt

Skrevet

Til baking bruker men omtrent samme mengde. så da vinner du ikke noe på kalorier, men på GI er forskjellen betydelig. Senk gjerne temperaturen 10 - 20 grader når du baker med fruktose, da den karamelliserer raskere enn sakkarose = hurtigere bruning av baksten. Syns fruktose funker greit i gjærbakst, men ikke så greit i kaker. Når det gjelder søting av grøt, frokostblandinger, te, kaffe osv. kan du klare deg med mindre mengde.

Ellers er Lindbergs fruktose svindyr, så jeg har alltid kjøpt dansukkers i Sverige. Nå har de imidlertid begynt å selge Dansukkers på KIWI, den koster nesten halvparten av Lindbergs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...