Gå til innhold

Skal man hjelpe andres barn på toalettet hjemme hos seg? Hva forventes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

6-åringen min hadde besøk av en kamerat, som bor i nabolaget. Gutten min har tørket seg selv siden han var 4,5 år gammel, så tenkte ikke over dette i det hele tatt. Jeg mener, de begynner på skolen neste måned, da er det vel forventet at de skal ha lært å gå på do selv?

Det som skjedde var at han gikk på do, og etter en stund ropte han «jeg er ferdig!» Eh.. javel, ja.. Som om jeg skulle kommet ned og tørket ham bak? Jeg ringte til moren hans, forklarte at hun burde fortalt at han ikke hadde lært dette. Hun befant seg to minutter unna og kom sporenstreks, og så tok hun med seg gutten hjem. Mente dette var en ikke-sak og at jeg «selvsagt» burde tørket ham bak! Ble litt paff av det hele.

Det er vel ikke normalt å trenge hjelp på do i den alderen, og man bør vel kanskje si fra om dette når man lar barnet være på besøk til andre!?

Anonymkode: 8dd46...2b4

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Gjest Stella Rose
Skrevet

Har mora tenkt at lærene skal tørke ham på skolen, eller ?  Unormalt å ikke kunne tørke seg selv når man er så stor.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet i tittelen? Ja.

Men i den alderen skjønner jeg at du reagerer.

Anonymkode: 3e962...eb4

• Liker 13
Skrevet

Såklart tørker du ham?! Hallo altså. Men jeg er enig i at dette burde han kunne selv men det er ikke gutten sin feil at han ikke har lært det.

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hjulpet ham, men sagt både til ham og moren/faren at dette kan ikke forventes og at han må lære det selv (og vært sånn tydelig forundret). Noen stor sak er det ikke.

Anonymkode: f5da8...2b0

• Liker 9
Skrevet

Så klart skulle du hjulpet han! Lot du virkelig gutten bli sittende på do mens dere ventet på moren? Når det er sagt skjønner jeg veldig godt at dette var sært. Så gamle barn bør klare seg selv.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Hvorfor tørket du ikke bare? Rar oppførsel å ringe moren for en sånn filleting. Skjønner at hu tok han med seg hjem. 

Anonymkode: b0cf4...5fc

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikser det som må fikses når jeg har barn på besøk. Om jeg er uenig/enig i hva foreldrene har lært dem, holder jeg de tankene for meg selv. 

Selvfølgelig med unntak av større ting, da tar jeg det opp. Opplevde en 5 åring som selv fortalte meg om alvorlig allergi. Det forventer jeg å kunne diskutere med en voksen før jeg får ansvar for barnet. 

Anonymkode: cf640...01c

• Liker 25
Skrevet

Du hjelper til der og da, og sier ifra til foreldrene etterpå. Enig i at en seksåring vanligvis burde kunne klare seg selv men når han først sitter der så må du jo hjelpe ham. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hjelper du ungen, noe annet er jo bare latterlig. Å snakke med foreldrene om det kan man gjøre senere når besøket er over og barnet likevel skal hentes. Veldig kjedelig å ikke ville dra på besøk til venner fordi man er redd for å ikke få hjelp på do. Hva vet vel du om hvilken jobb de gjør hjemme for å trene på dette? Ingen barn er like, og selv om majoriteten nok fikser dette selv i denne alderen er det de som ikke gjør det, og de barna hjelper man uten noe om og men. Smålig av deg.

Anonymkode: ee132...01f

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjelper de som ber om hjelp, selvsagt. Jeg har en som er ferdig med førsteklasse, og blant vennene på samme alder er det fortsatt noen som trenger hjelp, men det blir sjeldnere og sjeldnere. Hvordan de løser det på skolen vet jeg ikke, det er ikke min sak.

Anonymkode: 4c06b...474

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ropt tilbake "det klarer du så fint selv"

Anonymkode: f8d23...3cd

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig hjelper man? Har da hjulpet besøk med både det ene og det andre! Man ringer da ikke foreldrene om sånt!? 

Ja, han må klare det selv på skolen, men for alt dere vet øver de, men han ropte av gammel vane... Eller latskap... Uansett ikke barnets feil! 

Nei, tørk og ikke lag noen sak av det tenker jeg da.... Får være måte på hva man skal lage styr av.... 

• Liker 12
Skrevet

Man hjelper da ungen.

Hadde aldri tenkt over å ikke gjøre det og hva foreldrene legger vekt på, er opp til dem. Hadde aldri nevnt det for foreldrene ei gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. klasse eller barnehagebarn? Ikke at det spiller så veldig stor rolle. Noen modnes fortere enn andre. Noen trenger mer hjelp enn andre. Jeg syns du lager unødvendig styr. Det må være utrolig ydmykende for kompis og jeg skjønner at moren reagerer på fremgangsmåten din. 

Anonymkode: 9dd64...87b

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville ropt tilbake: "Det er greit. Tørk deg og vask deg godt på hendene". Har ikke ikke foreldrene lært han det, får han prøve selv hos deg. Ville fortalt moren etterpå at det virket som han ikke hadde lært det, men at det var litt rart når han straks var skolegutt. Moren har ikke vondt av å høre at dette er rart.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er siste gang på lenge at dette barnet kommer hjem til dere, TS, når dere ikke klarer å ordne opp i slikt på en smidig måte.

Det er mange barn som strever med dovaner, og tar dette i ulikt tempo. Min datter forteller at flere barn i 1. klasse måtte ha hjelp fra lærere til dette. Litt raushet må man ha når man omgås fremmedes barn, spesielt når de er så små.

Anonymkode: 6aa2e...0df

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Myrthel skrev:

Jeg ville ropt tilbake: "Det er greit. Tørk deg og vask deg godt på hendene". Har ikke ikke foreldrene lært han det, får han prøve selv hos deg. Ville fortalt moren etterpå at det virket som han ikke hadde lært det, men at det var litt rart når han straks var skolegutt. Moren har ikke vondt av å høre at dette er rart.

Støtter denne. Trenger ikke lage en big deal ut av det. 

Anonymkode: a2cb2...a6f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...