AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #1 Skrevet 10. juli 2018 Et godt vennepar av oss har nylig kjøpt seg et oppussingsobjekt som de ønsker ferdig så fort som mulig slik at de kan flytte inn. De har verken erfaring eller utdanning innen håndtverk, men flere bekjente innen de ulike yrkene som hjelper til. Både jeg og mannen min forstår dette godt, og han hjelper til med alt av elektrisk arbeid der oppe - gratis (han er utdannet elektriker). Han har til og med gitt dem noe gratis utstyr, som han har kjøpt til vårt hus men som bare har blitt liggende. Dette er dyre ting! Det er snakk om elektrisk arbeid i et helt hus der alt er opprinnelig fra byggeår (gammelt hus), og dette forventer de skal stå ferdig i løpet av kun et par måneder. Både jeg og min mann føler irritasjon rundt dette fordi de forventer at han skal være der så fort de knipser med fingrene. De viser ingen form for takknemlighet og hans oppmøte har mer eller mindre blitt et krav enn en hyggelig tjeneste. Vi fikk omtrent på samme tidspunkt som dette startet en sønn og mannen min jobber allerede fulle dager på jobb og vell så det (han er borte 10-12 timer dagen på arbeid), så jeg syns det er leit at han også prioriterer lange helger der istedenfor oss og tiden med sønnen sin. Han har knapt energi til å ta seg av oss hjemme. Dette har jeg sagt til han, men han klarer likevel ikke sette grenser. Han er i mine øyne altfor snill og blir utnyttet til min store fortvilelse. Venneparet har heller ikke tatt seg tid til å hilse på, noe vi også reagerer på. Nylig spurte vi om en tjeneste i gjengjeld, uten å nevne hva i redsel for at vedkommende skulle komme over dette innlegget, så var det snakk om en tjeneste som verken hadde kostet de tid eller energi. Tjenesten måtte derimot vi betale for. Jeg er enig i at man skal hjelpe vennene sine, men slik dette har utartet seg ønsker jeg ikke mer med disse menneskene å gjøre. Dette er i mine øyne usmakelig. De er selvsentriske og viser frekkhet på det høyeste. Jeg sier dette til mannen min også. Er det sånn det skal være, så får de leie inn firma hans og betale som alle andre. Må være flere her som kan si seg enig? Virker som det å hjelpe venner med slike tjenester aldri ender godt. Om noen har forslag til hvordan det kanskje er mulig å løse dette på en fredelig måte for alle parter, så kom gjerne med forslag. Hilsen fortvilet «alenemor» Anonymkode: db76d...3e4 15
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 Personlig så virker dette som snylting rett og slett og jeg kan absolutt forstå deres frustrasjon. En hjelpende hånd burde gå begge veier i en slik situasjon, og hadde det vært meg som hadd fått slik hjelp hadde jeg absolutt ikke forlanget noe konkret om når det skal være ferdig, men la det gå i tempoet til den som hjelper - om man ikke ønsker å hyre noen. Jeg hadde absolutt hjulpet mine venner, spesielt om jeg vet at de ikke har allverdens med økonomi. Uansett hvem det hadde vært så hadde jeg hjulpet til, da jeg ser det på som en viktig del i et vennskap - nemlig å stille opp hvor det trengs. Det samme forventer jeg tilbake av mine venner, om ikke akkurat der og da. Jeg ville i det minste forventet en takk. Hadde det vær meg selv som fikk hjelp så hadde jeg vist min takknemlighet i form av et eller annet hyggelig, om jeg ikke hadde hatt økonomien. Slike venner som dere burden man sette pris på, dere stiller opp for deres venner når det trengs. Men i et vennskap så skal man både gi og ta, det er slik som må til om det skal fungere. Synes også det er veldig merkelig når dere nettopp har fått barn at de nærmest forlanger hjelp når de trenger, dette må jo være ekstremt slitsomt for deg. Men også mannen som sikkert ser dette mer som en byrde enn en hjelpende hånd nå. Vanskelig å si hvordan man skal ta opp dette her uten at det skal bli uhyggelig, men det mulig det beste bare er å ta mer avstand fra de rett og slett. Selv om mannen har vanskeligheter for å si nei. Dere skal jo bygge opp en familierelasjon nå, og denne tiden tror jeg nok er veldig viktig. Anonymkode: fb038...0ef 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 Det må kunne være greit å spørre om noen kan legge om strømmen i et rom med kontakter eller sette opp noen utelamper, men å legge opp strømmen i et helt hus er en stor jobb og "gode" venner forventer ikke at slikt blir gjort gratis på fritiden uten noen form for takk eller kompensasjon. Man får rett og slett bare si at man ikke har mulighet til å holde på med det pga familie og jobb og blir de sure så var de kanskje ikke så gode venner allikevel. Som noen over så virker dette rett og slett som snylting. Anonymkode: b237d...9c0 43
Populært innlegg emilie123 Skrevet 10. juli 2018 Populært innlegg #5 Skrevet 10. juli 2018 Dette er ikke vennetjeneste, dette er snylting og utnytting. Skjønner at det er vanskelig å ta dette opp med dem, men det bør dere gjøre. Hvis de er gode venner så tåler de det og hvis de blir sure, så er de vel ikke noe å ha i vennekretsen. I mine øyne så utnytter man ikke sine venner og utifra det du skriver så gjør de nettopp det. Vil du ha et vennskap som bare går den ene veien? 52
Tøytigern Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 Dere må stoppe. Mannen din må stoppe. Dere vil aldri få takk. Dette er ikke venner. 38
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 Dere blir jo utnyttet på det groveste. De forlanger hjelp gratis, men hvis dere trenger hjelp, må dere betale dem? Hallo! Dette er ikke venner. Hadde avsluttet jobben der eventuelt latt firmaet ta det. Er de klar over hva det egentlig koster å fikse elektrisiteten i et helt hus? Det kan jo være snakk om beløp på flere hundre tusen hvis det er stort og komplisert. Hadde bedt mannen sende en melding om at han dessverre ikke har kapasitet til å gjøre dette på fritiden, men at de gjerne må leie han gjennom firmaet. Hadde også påpekt hvor mye de har spart så langt hvis de kommer med noen sure kommentarer. Anonymkode: b519a...caa 39
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 Populært innlegg #8 Skrevet 10. juli 2018 Som elektriker selv har jeg sluttet å hjelpe venner på kveldstid, eneste unntak er nærmeste familie og ett vennepar som trengte nytt barnerom og som jeg vet har dårlig råd. For å få anlegget godkjent og ikke risikere krøll med forsikringen/boligmappa om noe skulle skje må det tas igjennom firmaet, og da er det på dagtid det gjøres. Så skaffer jeg heller billig materiell til dem og en litt bedre timepris. Mannen din må sette ned foten, rehab av et helt elektrisk anlegg er enormt mye jobb. Anonymkode: 5f8ca...fc0 51
Franord Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 Mannen din blir utnyttet, og denne vennetjenesten fører lite godt med seg. Når huset står ferdig så blir de trolig i tillegg å ringe mannen din hver gang det er noe feil, eller skal ha noe nytt gjort. Har en bror som er elektriker, og han hjelper venner og familie,men det er småting og aldri større prosjekter. Han har også "venner" som kun ringer når de skal ha ting gjort, og de har han kuttet ut å ha kontakt med. 8
Gullik Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nylig spurte vi om en tjeneste i gjengjeld, uten å nevne hva i redsel for at vedkommende skulle komme over dette innlegget, så var det snakk om en tjeneste som verken hadde kostet de tid eller energi. Tjenesten måtte derimot vi betale for. For å komme dere ut av dette, er det bare å konfromentere dem med dette. Har de sånn någenlunde selvinnsikt, så forstår de at det blir feil at han da jobber gratis for dem. 4
kaleidoskop Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 I "gamle dager" hjalp man hverandre med alt. Man bygget hele hus sammen. Det er slutt på slike ting i dag. Man kan spørre om små tjenester. Men å skulle fikse et helt hus gjør man bare ikke helt uten videre. Man kjøper tjenester i stede for å spørre venner og sånn er det i dag. Vi har nok med oss selv og tiden er liten, tidsklemma tar oss. Og det er kjedelig å bruke den lille tiden man har på andre i stede for seg selv. Jeg synes dere bør si ifra 2
visp Skrevet 10. juli 2018 #12 Skrevet 10. juli 2018 Du har en snill mann, men selvutslettende. Hadde jeg vært deg hadde jeg hjulpet han til å si nei. Du har jo en veldig god grunn. Si til vennene dine (som du sier er gode venner) at du må sette ned foten nå for dere har akkurat fått et barn og det er uaktuelt at han bruker fritiden sin på andre istedenfor familien nå. Altfor mye tid har allerede gått med til dette. Skjønner ikke at man forventer sånt av venner i det hele tatt. Svære, dyre jobber som skal gjøres gratis og i fritiden? Skammelig! 16
Stjerneku Skrevet 10. juli 2018 #13 Skrevet 10. juli 2018 Dere blir uten tvil utnyttet. Og mannen din og dere må si nei. De vil dessuten kunne komme til å slite med ting som forsikringer og annet dersom det er arbeid som krever godkjenning og ikke kan føres tilbake til et firma med rett til å gjøre arbeidet. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #14 Skrevet 10. juli 2018 Dette er sannsynligvis folk som ikke har erfart hvilken stor jobb det er å pusse opp et helt hus. Den erfaringen får de heller ikke når venner gjør all jobben for dem. Dette hadde jeg ikke giddet. Send dem en regning på jobben. De bør lære hva det koster å få gjort en slik stor jobb. Uansett høres ikke dette ut som venner man vil savne om de blir sure. Og du bør minne mannen din på at ei sur kjerring er mye verre enn sure "venner" han blir utnyttet av. (Ikke _vær_ sur, bare minn ham på.) Anonymkode: 4121a...bbb 13
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #15 Skrevet 10. juli 2018 Enig i at dette må ta slutt. Enten får du ringe dem og be dem slutte å beslaglegge mannen din, for du trenger hjelpen hans selv i barseltiden. Ellers så får du begynne å booke mannen din selv, slik at han må avslå dem. Si rett ut at du er veldig sliten og trenger avlasting på ettermiddager. I helgene sørger du for å ha familieplaner hver dag. Så holder du på at mannen din må være med. Anonymkode: 39672...0ba 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #16 Skrevet 10. juli 2018 Dette er utnyttelse og absolutt ikke greit. Å be om hjelp til en stikkontakt eller å montere en lampe er på et greit nivå med vennetjenester, ikke renovasjon av et helt hus! Da burde de heller spurt hvilket firma han anbefaler, hva han tror prisen vil ligge på, tidsaspekt osv. Problemet med mange som kjøper renoveringsprosjekter uten å ha fagkunnskap, er at de har sett på alt for mange oppussingsprogrammer på tv der hus blir totalrenovert på en uke, og så tror de at dette fikser de greit selv. De skjønner ikke at de fire folkene i tvruten kun er representanter for et team på 40-50 stk som står bak og gjør jobben. Dere har i tillegg en baby, dette hadde jeg aldri funnet meg i. Her bør mannen din ringe "venneparet" og si fra om at han ikke har kapasitet til å gjøre ferdig jobben, den er for stor og krevende, og har må passe sin virkelige jobb og vil gjerne tilbringe tid med sønn og kone. Anonymkode: 5b4ee...f9e 16
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #17 Skrevet 10. juli 2018 Har sett Sinnasnekkern og reagerer på når snekkern sier at paret ikke er flinke til å be om hjelp. Vennene deres minner om disse parene. Hvis man ikke har kunnskaper kan man ikke kjøpe seg en rønne av et hus og satse på at venner stiller opp og fikser alt. En håndtverkervenn bør i slike tilfeller kunne brukes til å undersøke huset ved kjøp for å ikke bli lurt osv, samt til å foreslå løsninger og undersøke om arbeid er riktig utført. Men man får engasjere andre til å utføre arbeidet når det er såpass omfattende. Anonymkode: 50c9f...56f 7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #18 Skrevet 10. juli 2018 Mannen din må gi et pris- og tidsanslag, og si han dessverre ikke kan gjøre mer, og at han anbefaler dem å hyre.... konkret firma. til jobben. Han har rett og slett ikke mulighet til mer gratisarbeid, han må prioritere lønnet arbeid og sin sønn. Så får de bli sure, så må de leie inn andre, så synker det inn etter hvert hvor fantastisk uhorvelig dyrt det blir, så skjønner de kanskje, kanskje at han allerede har gjort dem en stor, stor tjeneste. Hvis ikke vil de mene til evig tid at mannen din har kosta dem hundretusenvis av kroner, og da vil ikke dere ha dem som venner lengre. Vi brukte 100 000 på elektrikerarbeid på ett kjøkken. Anonymkode: e278e...bd2 7
Gjest Bøff Eløff Skrevet 10. juli 2018 #19 Skrevet 10. juli 2018 Han må skaffe seg noen baller. «Nei» er et fint ord.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #20 Skrevet 10. juli 2018 Mannen din er jo faktisk ikke snill, mot deg og babyen. Han nedprioriterer dere. Dere som skal være de viktigste for han. Han oppfører seg som om venneparet er viktigere enn dere to han er i familie med. Svært usjarmerende egenskap! Hvis han ikke klarer å si nei, så får du også kreve ting da. Forøvrig bør han jo snart si fra at han må ha så og så mye i timen om dette skal fortsette, fordi han har for mye og må ta ferie om han skal få tid til alt. Anonymkode: dbcb1...6f3 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå