AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Skrevet 9. juli 2018 Vi er en liten familie bestående av 2 voksne og 2 barn på 8 og 11. Vi bor på et lite sted, hvor ingen av oss har familietilknytning. I tillegg har vi mangelfull kontakt med familiene våre. Både mannen min og jeg har hvert vårt søsken, ca 9 år eldre enn oss selv. Disse hadde vi god kontakt med da de selv hadde barn, idag er det barn og barnebarn som betyr noe for dem. De gjør ingenting for å holde kontakten med våre barn, som å bruke litt tid sammen på sommeren. Det er så sårt. I tillegg er jeg og mannen i en situasjon hvor vi ikke har nære venner, dvs vennepar. Vi omgås noe med noen, men ikke slik at det er aktuelt å f.eks. feriere sammen. Ser jo at folk rundt oss ferierer sammen og bruker tid med hverandre i ferier. Vi blir liksom til overs. Når vi er hjemme fra ferie, er det ingen som bryr seg. Det er så vondt og vanskelig, for vi er sosiale folk egentlig. Her på det lille stedet hvor vi bor, holder folk seg mest til familien og gamle bekjente. Og mange er rett og slett mye for seg selv, blant annet naboer. Mannen min er fornøyd så lenge jeg er fornøyd... men situasjonen tærer på meg. Mest med tanke på ungene våre... Vi mangler det viktigste i livet vårt, et nettverk av familie og venner! Anonymkode: fa57d...e01
visp Skrevet 10. juli 2018 #3 Skrevet 10. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er en liten familie bestående av 2 voksne og 2 barn på 8 og 11. Vi bor på et lite sted, hvor ingen av oss har familietilknytning. I tillegg har vi mangelfull kontakt med familiene våre. Både mannen min og jeg har hvert vårt søsken, ca 9 år eldre enn oss selv. Disse hadde vi god kontakt med da de selv hadde barn, idag er det barn og barnebarn som betyr noe for dem. De gjør ingenting for å holde kontakten med våre barn, som å bruke litt tid sammen på sommeren. Det er så sårt. I tillegg er jeg og mannen i en situasjon hvor vi ikke har nære venner, dvs vennepar. Vi omgås noe med noen, men ikke slik at det er aktuelt å f.eks. feriere sammen. Ser jo at folk rundt oss ferierer sammen og bruker tid med hverandre i ferier. Vi blir liksom til overs. Når vi er hjemme fra ferie, er det ingen som bryr seg. Det er så vondt og vanskelig, for vi er sosiale folk egentlig. Her på det lille stedet hvor vi bor, holder folk seg mest til familien og gamle bekjente. Og mange er rett og slett mye for seg selv, blant annet naboer. Mannen min er fornøyd så lenge jeg er fornøyd... men situasjonen tærer på meg. Mest med tanke på ungene våre... Vi mangler det viktigste i livet vårt, et nettverk av familie og venner! Anonymkode: fa57d...e01 Jeg har hatt en venninne som har sittet og beklaget seg til meg, som er single, om akkurat dette med manglende vennepar. Hun har sett seg blind på at hun faktisk har gode venninner for det teller liksom ikke om det ikke er et par. Er du sikker på at dere ikke er ganske normale og har venner her og der? Selvom de ikke kommer i par? Uansett; dere er en familie på fire og dere må begynne å se på familien som nettverket. Du sier at du ser at folk rundt dere ferierer sammen, men legg merke til alle konflikttrådene som dukker opp her etter ferier. Ungene dine har det de trenger av nettverk; dere og de har da helt sikkert venner på skolen, men du har kanskje sett deg litt blind på at det må være folk dere drar på ferier med? Logg deg av Face. Slutt å sammenligne deg med glorifiseringen der. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #4 Skrevet 10. juli 2018 6 minutter siden, visp skrev: Jeg har hatt en venninne som har sittet og beklaget seg til meg, som er single, om akkurat dette med manglende vennepar. Hun har sett seg blind på at hun faktisk har gode venninner for det teller liksom ikke om det ikke er et par. Er du sikker på at dere ikke er ganske normale og har venner her og der? Selvom de ikke kommer i par? Uansett; dere er en familie på fire og dere må begynne å se på familien som nettverket. Du sier at du ser at folk rundt dere ferierer sammen, men legg merke til alle konflikttrådene som dukker opp her etter ferier. Ungene dine har det de trenger av nettverk; dere og de har da helt sikkert venner på skolen, men du har kanskje sett deg litt blind på at det må være folk dere drar på ferier med? Logg deg av Face. Slutt å sammenligne deg med glorifiseringen der. Du har rett i at Facebook inneholder en del glorifisering ja, og det påvirker nok også litt. Jeg har venninner som jeg har god kontakt med. Litt av greia er nok at vi bor i et veldig voksent nabolag, dvs ingen unger å leke med for mine barn. Dermed blir de gående en del uten noen å være med i ferier osv. Syns de blir sjelden invitert hit og dit, selv om de har venner på skolen. TS Anonymkode: fa57d...e01
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #5 Skrevet 10. juli 2018 46 minutter siden, BearMama skrev: Hvorfor flytter dere ikke? Jeg vil gjerne. Mannen vil ikke. TS Anonymkode: fa57d...e01
Gjest BearMama Skrevet 10. juli 2018 #6 Skrevet 10. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne. Mannen vil ikke. TS Anonymkode: fa57d...e01 Hvorfor vil han ikke om han ikke har venner og nettverk?
visp Skrevet 10. juli 2018 #7 Skrevet 10. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har rett i at Facebook inneholder en del glorifisering ja, og det påvirker nok også litt. Jeg har venninner som jeg har god kontakt med. Litt av greia er nok at vi bor i et veldig voksent nabolag, dvs ingen unger å leke med for mine barn. Dermed blir de gående en del uten noen å være med i ferier osv. Syns de blir sjelden invitert hit og dit, selv om de har venner på skolen. TS Anonymkode: fa57d...e01 Det er veldig vanlig for unger å gå og kjede seg litt i feriene. Husker at "jeg har ikke noe å gjøre" ble sagt utallige ganger av meg selv til mamma gjennom ferien:) Jeg tror du må begynne å se litt nytt på det; selvom du ser bilder av store venneflokker som griller og koser seg på face, så er det ikke realiteten egentlig. Alle har sitt og alle har sine egne nettverk som kanskje ikke stemmer helt overens med det man vil vise utad. Jeg syns det hører mer ut som om du ikke trives der dere bor og siden dere ikke har noen tilknytning til stedet ville jeg lagt veldig press på å flytte. Men ikke bare på måfå da, heller om du føler mer tilknytning til et annet sted. Jobb legger jo begrensninger, men at man trives der man bor er jo essensielt for trivsel da. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #8 Skrevet 10. juli 2018 7 minutter siden, BearMama skrev: Hvorfor vil han ikke om han ikke har venner og nettverk? Jobb, han vil vanskelig få jobb et annet sted. Isåfall må det bli et nytt sted i kommunen, der vi har litt barnefamilier rundt oss. TS Anonymkode: fa57d...e01
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 Jeg er alenemor med et barn på 7 år. I sommer er vi mye hjemme, nå har de fleste av de nærmeste vennene til barnet reist på ferie. Jeg er veldig glad det er så fint vær så vi er stort sett på stranden hver dag, og der møter vi som regel venner av barnet med foreldre så blir vi en gjeng og barnet har andre å leke og bade med i mange timer. Jeg får også litt voksenkontakt. Er det ikke et sted "alle" drar til i nærheten der dere bor? Har klassene barna går i FB-gruppe? Hva med å legge ut en melding der og spørre om noen vil treffes en dag? Foreslå gjerne tid og sted selv en dag. Se muligheter og ikke begrensninger. Ønsker dere å utvide nettverket- inviter folk hjem til dere 😊 Anonymkode: 653fc...26b 3
Gjest BearMama Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobb, han vil vanskelig få jobb et annet sted. Isåfall må det bli et nytt sted i kommunen, der vi har litt barnefamilier rundt oss. TS Anonymkode: fa57d...e01 Det er jo en start da. Å komme nærmere andre familier og barn. Det vil jo gjøre det lettere for barna å komme i kontakt med andre barn ellers også.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 Å bo på et lite sted som du beskriver byr på noen utfordringer. Jeg har selv bodd på et slikt sted og kjenner meg igjen i det du skriver. Det er nok ikke bevist fra dems side å holde dere utenfor, de har bare fortsatt livene sine til tross for noen nye tilflyttere. Du kan ikke legge ansvaret for kontakt på de rundt deg. De har allerede et nettverk og føler ikke behov for utvidelse. Det var ihvertfall det vi lærte da vi flyttet. Det ee mye arbeid men det lønner seg nå er det jo enda et par fotballkamper igjen, hva med å invitere noen med barn over for å grille og se fotball? Du trenger ikke like fotball, men det ee en fin unnskyldning til å samle folk, grille og ha litt avslappet stemning. Anonymkode: ddd3b...949 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 På 10.7.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev: Du har rett i at Facebook inneholder en del glorifisering ja, og det påvirker nok også litt. Jeg har venninner som jeg har god kontakt med. Litt av greia er nok at vi bor i et veldig voksent nabolag, dvs ingen unger å leke med for mine barn. Dermed blir de gående en del uten noen å være med i ferier osv. Syns de blir sjelden invitert hit og dit, selv om de har venner på skolen. TS Anonymkode: fa57d...e01 Men inviterer dere da? Vi har flyttet et par ganger i barneskoletiden, og har derfor begrenset nettverk. Måtte ta i et tak selv, invitere barn på besøk, og gjerne invitere foreldrene inn på kaffe om de måtte kjøre ungene. Fikk mye kontakt på den måten Anonymkode: f570b...8f6 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #13 Skrevet 14. juli 2018 På 11.7.2018 den 9.37, AnonymBruker skrev: Men inviterer dere da? Vi har flyttet et par ganger i barneskoletiden, og har derfor begrenset nettverk. Måtte ta i et tak selv, invitere barn på besøk, og gjerne invitere foreldrene inn på kaffe om de måtte kjøre ungene. Fikk mye kontakt på den måten Anonymkode: f570b...8f6 Vi inviterer ja. Har med andres unger hit og dit også... men få invitasjoner tilbake. Skal innrømme at jeg har resignert litt nå. Lar dagene gå... uten mye initiativ. Omsider kommet til at ting får bli som de blir. Men savnet er der konstant. Vi bor i byggefelt, og hører jo grillfester mm fra andre hus rundt oss... Hadde vært så koselig å ta del. TS Anonymkode: fa57d...e01
tussi84 Skrevet 15. juli 2018 #14 Skrevet 15. juli 2018 Jeg hører sjeldent om familier som drar på ferie med andre familier. Det er mer evt dagsturer eller helgeturer det er snakk om i så fall til feks Tusenfryd, Hunderfossen etc. Vanlig ferie drar fam på. Altså mor, far og barn, eller alene foreldre med barnet, eller mamma,stefar med dine, mine og evt våre barn. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2018 #15 Skrevet 15. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi inviterer ja. Har med andres unger hit og dit også... men få invitasjoner tilbake. Skal innrømme at jeg har resignert litt nå. Lar dagene gå... uten mye initiativ. Omsider kommet til at ting får bli som de blir. Men savnet er der konstant. Vi bor i byggefelt, og hører jo grillfester mm fra andre hus rundt oss... Hadde vært så koselig å ta del. TS Anonymkode: fa57d...e01 Så inviter til grillfest! Vi er i lignende situasjon, min manns familie bor på andre siden av landet, min familie har vi ikke noe kontakt med, bortsett fra min mor som er gammel og syk og derfor ikke kan delta på så mye. Vi inviterer venner og vennepar titt. Har brukt MYE tid og ressurser i å bygge opp nettverk rundt oss. Nå i sommer har vi invitert til stor familiefest. Vi har bevisst valgt å bosette oss i et nabolag med mye barn, så eldste barnet har overnattet til fire forskjellige barn bare innenfor en uke. Det er konstant barn å leke med. Skal sies at vi også har hatt alle disse barna på ovrrnatting i tur og orden. Vi har nabobarn/klassekamerater som spiser middag hjem hos oss minst 1-3 ganger per uke. Jeg skjønner at det er mer utfordrende om dere ikke bor i et nabolag med mye barn, men du/dere kan jo kjøre og hente. Avtal med foreldre til andre klassekamerater, eller spør barnet ditt hvem av barna i klassen hen leker med og send foreldren en SMS «Hei, jeg er mor til X, vi skal på stranda/kino/bibliotek/tur imorgen, vil Y bli med»? Enig med alt de over sier her: gjør en innsats Anonymkode: 8f1ba...918
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå