Gå til innhold

Hvordan gir jeg bort klær til u-land ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gir jeg bort klær til u-land ? På Fretex og Frelsesarmeen bokser så går det meste til Norge. Men vil at noen som trenger det mest som fattigste u-land skal ha dem. Har ganske mye klær også.

Anonymkode: 3974c...e15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se etter de grønne containerne med bilde av et afrikafrikansk barn på.

Anonymkode: 0d123...a13

Skrevet

I gata der jeg bor har vi egne sånne bokser vi kan levere klær til som går til u-land. Ligner på sånne boksen fretex har, bare at dette ikke er fretex (kommer ikke på hva det heter.. tror det er barnehjelpen eller noe sånt). Der er vi hvert fall garantert at klærne kommer til noen som virkelig har bruk for dem :)

AnonymBruker
Skrevet

Putt det i de boksene hvor det står UFF på og bilder av afrikanske barn.

Anonymkode: 4494f...0ef

Skrevet

Uff går til utlandet og Fretex til Norge. Jeg bruker begge alt ettersom hva slags klær og sko jeg skal gi bort og hvilken nytteverdi de har. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mange joggebukser, t-shorter, tights i store størrelser. Passer perfekt til vordende mødre som trenger gravid klær siden stor strikk i livet hvis det skal over magen. Selv om klærne mine bare er i stor størrelse. Men de kan jo sikkert være store i u-land også selv om de kanskje ikke har så mye mat stakkars. Hva tror dere? Klærne er mye i størrelse 48-50.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer alle klærne til u-land fra de grønne boksene med afrikanske barn på?

AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2018 at 1:50 AM, AnonymBruker said:

Jeg har mange joggebukser, t-shorter, tights i store størrelser. Passer perfekt til vordende mødre som trenger gravid klær siden stor strikk i livet hvis det skal over magen. Selv om klærne mine bare er i stor størrelse. Men de kan jo sikkert være store i u-land også selv om de kanskje ikke har så mye mat stakkars. Hva tror dere? Klærne er mye i størrelse 48-50.

Er jo ikke bare til utsulta mennesker i uganda det går til. Det meste går til folk rundt om i Europa som trenger det. 

Anonymkode: 03bac...3e4

Skrevet (endret)

Afrikanske land misliker sterkt at vesten sender de brukte søppelklærne til dem.

Hvorfor liker dere å gjøre det egentlig?

https://www.dw.com/en/east-africa-pushes-second-hand-clothing-ban/a-42747222

AFRICA

East Africa pushes second-hand clothing ban

Uganda, Tanzania and Rwanda plan to ban all imports of second-hand clothing in order to strengthen their textile industry. But with the US threatening consequences, EAC leaders have agreed to a small compromise.

Innlegget er ryddet for bilde med opphavsrett.

Endret av Papirfly
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Afrikanere tar jo selvfølgelig imot gratis klær fra slike europeiske organisasjoner, isteden for å bruke penger på klær fra lokale produsenter. Med det resultatet at de lokale produsentene / fabrikkene risikerer konkurs, og folket der blir arbeidsløse. 

Men dette er vel ikke noe folk i Europa bryr seg om. Det viktigste er å "bidra" med litt av den overfloden vi har, og skryte av oss selv. SE SÅ FLINKE VI ER!!! 

Anonymkode: 96fbd...44e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For at menneskene som lever i de afrikanske landene skal komme seg ut av fattigdom ( og ekstrem fattigdom) trenger de økonomisk vekst. Som andre har påpekt i denne tråden så vil det å gi bort klær til dem, ha den motsatte effekten, den økonomiske veksten gå ned, altså ha en motsatt effekt. Dette (pluss lang transportvei) er nokk grunnen til at de fleste klærne går til for eksempel Europa, til mennesker som er fattige, men har til dels nokk til mat og leve i et i-land, et land der det å gi klær ikke vil skade økonomien fordi økonomien ikke ligger på et lokalt plan, men på et globalt plan. Det at vi sender dem klær er til stor hjelp. 

Hele greia er vel at fattige folk rund omkring i verden trenger forskjellige ting. Hvis du vil hjelpe mennesker som lever i for eksempel i Afrika, er det beste du kan gjøre å donere til organisasjoner, som for eksempel gir dem vaksiner og mat (veldig tørt land er ikke super bra for matindustrien). Fordi klær har de mye av. Og det finnes mange gode, gjennomsiktige organisasjoner enn si for eksempel Røde Kors. GiveWell ser hvert år etter de organisasjonene som er best. For eksempel Against Malaria Foundation. Fordi de har klær, men ikke vaksiner. Videre er det å støtte mikrobedrifter (sånne banke greier som gir lån, det er noe av det mest effektive) bra for å fremme økonomiskvekst, så mennesker kan komme seg ut av fattigdom. Bare søk på det! Du har mange måter å gjøre andre menneskers liv mindre forferdelige

Klær. Detter er et problem på et globalt plan. eller vi er problemet. Kort fortalt: Vi vil ha billig klær: De som lager de får betalt alllllllllllllttttfoooooor lite. altfor lite. Noe som ikke fører til økonomisk vekst. Sånne organisasjoner (som tar alle pengene selv uten tanke for medmennesker) er mange, for eksempel Cubus, HM, Forever21, men mer enn det gjelder også merkeklær.Heldigvis finnes det organisasjoner, merker som ikke fremmer negativ økonomisk vekst, men det motsatte! Fairtrade klær er dyre iforhold til hva vi er vant med. Mennesker er mer verd enn det vi er vant til. Så tenkt på hvor du kjøper klærne dine. Tenk på hvem du støtter.

Oppsummert: La klærne gå til Europa, de trenger det mer. Men la tankene dine og pengene dine gå til de som trenger det, det hvis du faktisk bryr deg. GiveWell vet hvilke saker som hjelper mest, deriblant mikrobanker. Og tenk på hvem du støtter. Store vestlige merker eller de i fattigdom. Vet ikke, gå å gjøre noe bra, redd litt liv. Eller ikke. Jeg vet ikke hva slags person du er.

Anonymkode: 65307...099

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

U-land lager klærne våre

Anonymkode: 65307...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...