Gå til innhold

Uføre hetsets på nettet, nok en gang. Ikke rart en ikke vil fortelle til andre en er ufør!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

VG kjører en sak om at antall unge uføre øker, og kommentarfeltet bobler over av folk som mener uføre er slabbedasker som bare må ta seg sammen.

Anonymkode: 8fa01...36a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg vet likevel dessverre om folk som langtidssykemelder seg, mens de fremdeles er i full gang i hverdagen. De mottar penger, mens de tar på seg svart arbeid. Ellers har jeg ei venninne som er ufør. Hun finner på ting, hun er engasjert, hun har bare usynlige smerter og sykdom. 

Anonymkode: 43b42...005

AnonymBruker
Skrevet

Grusomt. For en gangs skyld er jeg nesten glad jeg er så fattig som ufør at jeg ikke er Vg+ bruker så jeg slipper å lese det. At ikke sånne folk skammer seg. Må ærlig innrømme at jeg syntes så trangsynte folk som hetser uføre burde prøve et år i våre sko. Tror de hadde lagt seg flate etter bare to tre dager! 

Anonymkode: a2c40...d36

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn at det er bedre å si en er midlertidig arbeidsledig.

Anonymkode: 8fa01...36a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg vet likevel dessverre om folk som langtidssykemelder seg, mens de fremdeles er i full gang i hverdagen. De mottar penger, mens de tar på seg svart arbeid. Ellers har jeg ei venninne som er ufør. Hun finner på ting, hun er engasjert, hun har bare usynlige smerter og sykdom. 

Så da gjelder dette alle uføre? Det er utrolig lett å si at man kjenner noen, eller har bekjente som fungerer bra, og ser frisk ut når man møtes. Men man vet absolutt ikke hvordan personen har det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Grusomt. For en gangs skyld er jeg nesten glad jeg er så fattig som ufør at jeg ikke er Vg+ bruker så jeg slipper å lese det. At ikke sånne folk skammer seg. Må ærlig innrømme at jeg syntes så trangsynte folk som hetser uføre burde prøve et år i våre sko. Tror de hadde lagt seg flate etter bare to tre dager! 

Vg er ikke en avis som er verdt å abbonere på uansett.

Anonymkode: 12353...766

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Missyme2 skrev:

Så da gjelder dette alle uføre? Det er utrolig lett å si at man kjenner noen, eller har bekjente som fungerer bra, og ser frisk ut når man møtes. Men man vet absolutt ikke hvordan personen har det. 

Hæ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man ser enkelte tråder og kommentarer her på KG, så skjønner man hvorfor enkelte bare må være ufør. Altså, folk takler ikke arbeidslivet. Det er jo ikke som å være bortskjemt sutreunge hjemme hos mor og far, eller piske mannen rundt og nekte han å utføre jobboppgaver som kurs alene. Nei i arbeidslivet stilles det krav og prinsessene får ikke lenger gjøre som de vil, og da blir de "syke" da. 

Anonymkode: 3db3c...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Komisk med surmaga forståsegpåere som tror de kan snakke for alle uføre, når de på tåpelig og arrogant vis forsøker å sette en slags vedvarende merkelapp av negativ art på denne gruppen. De har åpenbart ikke forstått noe som helst av hva det vil si å være så syk at man er nødt til å motta uføretrygd. Disse innser ikke realitetene før de eventuelt havner der selv en dag.

For å oppklare noen saker:

• Nei, man blir ikke rik av å være ufør
  • Nei, det er faktisk ikke enkelt å få tildelt en slik stønad
  • Bare fordi noen ser friske ut, behøver ikke det være tilfellet
  • Tror du folk flest frivillig vil bytte ut en velfungerende liv med et smertehelvete? Antakelig er svaret nei.
  • Nei, det er ikke noen grunn til å være sur på syke mennesker.
  • Ingen er garantert å gå gjennom et helt liv uten å støte på problemer

Anonymkode: 7ce3f...86e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når man ser enkelte tråder og kommentarer her på KG, så skjønner man hvorfor enkelte bare må være ufør. Altså, folk takler ikke arbeidslivet. Det er jo ikke som å være bortskjemt sutreunge hjemme hos mor og far, eller piske mannen rundt og nekte han å utføre jobboppgaver som kurs alene. Nei i arbeidslivet stilles det krav og prinsessene får ikke lenger gjøre som de vil, og da blir de "syke" da. 

Man får ikke uføretrygd av å sutre og ikke like arbeidslivet. Du er helt på jordet

• Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Komisk med surmaga forståsegpåere som tror de kan snakke for alle uføre, når de på tåpelig og arrogant vis forsøker å sette en slags vedvarende merkelapp av negativ art på denne gruppen. De har åpenbart ikke forstått noe som helst av hva det vil si å være så syk at man er nødt til å motta uføretrygd. Disse innser ikke realitetene før de eventuelt havner der selv en dag.

For å oppklare noen saker:

• Nei, man blir ikke rik av å være ufør
  • Nei, det er faktisk ikke enkelt å få tildelt en slik stønad
  • Bare fordi noen ser friske ut, behøver ikke det være tilfellet
  • Tror du folk flest frivillig vil bytte ut en velfungerende liv med et smertehelvete? Antakelig er svaret nei.
  • Nei, det er ikke noen grunn til å være sur på syke mennesker.
  • Ingen er garantert å gå gjennom et helt liv uten å støte på problemer

Anonymkode: 7ce3f...86e

Amen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

I den grad det er mulig så er aktivitet bra og kan forkorte sykdomsperioden. Synes heller ikke du er en god venn som tenker slikt om din venninne.

Anonymkode: 43d2c...35c

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den grad det er mulig så er aktivitet bra og kan forkorte sykdomsperioden. Synes heller ikke du er en god venn som tenker slikt om din venninne.

Anonymkode: 43d2c...35c

Wuut? Hun tenker da ikke noe galt om veninnen sin. :blink:

Svart arbeid er forøvrigens aldri ønskelig for samfunnet, uansett om en langtidssykemeldt kommer raskere tilbake i jobb eller ikke. 

Endret av Tøytigern
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke uføretrygd av å sutre og ikke like arbeidslivet. Du er helt på jordet

Prøv deg ikke. Vi vet alle at enkelte har grini seg til uføretrygd. Ja, noen skryter t.o.m av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

De som ble borskjemt som barn er sannsynligvis de som klarer seg uten nav. De fortsetter enten bli bortskjemt av mor og far, de blir rosabloggere eller går inn i arbeidslivet som kollegaer som forventer å få alt servert. Dersom de blir trosset står de hardere på viljen sin. De bortskjemte er ikke de som blir uføre, de er de som presser viljen sin gjennom

Da tenker jeg heller mennesker som har blitt mobbet eller misbrukt er en mye større andel av de uføre. 

Anonymkode: 26de2...456

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er ufør. Man kan ikke se på henne at noe er galt, men man ser heller ikke alt hun gjør for at det skal fremstå slik, om så bare for å ha makt til å gjennomføre et kafebesøk med meg.

Anonymkode: 062dc...459

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som er ufør. Man kan ikke se på henne at noe er galt, men man ser heller ikke alt hun gjør for at det skal fremstå slik, om så bare for å ha makt til å gjennomføre et kafebesøk med meg.

Anonymkode: 062dc...459

Joda, noen bruker mye energi for å klare enkle ting. Jeg sier ikke at alle uføre er snyltere. Jeg har ei venninne som er livredd for at Nav skal gå igjennom hennes uføretrygd, for da er hun redd hun må begynne å jobbe igjen. Det finnes noen av de også, og de ødelegger så mye for de som virkelig er uføre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mener du ikke? Hvem i alle dager skulle betalt for uførheten din da? 

Anonymkode: ffb5d...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I artikkelen står grunnen:  "psykisk utviklingshemming, kromosonavvik, medfødte misdannelser er de viktigste årsakene til at uføretrygd innvilges før fylte 20 år. Særlig trekkes det frem en sterk vekst i lidelser som asbergers syndrom og autisme".

Anonymkode: 5cf0a...472

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan man klare hvis man bare er utholdende og leser seg opp på sykdommen man går for. Min tante var møkk lei arbeidslivet og sa rett ut at hun ville ha uføretrygd og ikke jobbe en dag mer. Dama er smart og satte seg til for å studere hvilke sykdommer det var lettest å fake. Hun endte opp med to alternativer, fibromyalgi og ME, og gikk til slutt for fibromyalgi fordi hun faktisk hadde noen vondter hun kunne bruke som utgangspunkt og så var det en vanlig sykdom blant damer på hennes alder. Hun satte seg inn i alt om sykdommen og visste nøyaktig hva hun skulle svare og hvor det skulle gjøre vondt. Hun var gjennom mange undersøkelser og ble trodd hver gang. Det tok henne 4-5 år men da hadde hun rodd i land trygd. Det neste prosjektet var å få sin arbeidsskye sønn gjennom nåløyet og få han uføretrygdet for fibromyalgi og hun greide det også. Hun er så freidig at hun skryter av å ha bløffet seg til uføre, og hele slekta og sikkert alle hun kjenner vet at det er bare bløff. Hun er frisk som en fisk og glad og super aktiv. Det går så visst an å sutre seg til trygd!

Anonymkode: f5176...c02

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...