Gå til innhold

Brukerstyrt personlig assistanse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som jobber som assistent, eller har jobbet som det, som har lyst til å dele erfaringer? Selv har jeg levd med BPA i mange år, men begynner å bli lei og vil fra nå av se etter andre alternativer. Jeg vil gjerne vite fra noen som ikke jobber for meg hvordan det oppleves å ha en slik jobb. Jeg er selvfølgelig klar over at opplevelsen vil variere ut fra behovene til den personen man jobber for, men jeg ønsker altså å høre om dine erfaringer. 

Anonymkode: cb595...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort fortalt hadde jeg en negativ erfaring der jeg og foreldre til bruker ikke kom overens og var enige om hva som var til brukerens beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som det en kort periode, nå jobber jeg i bolig. Jeg syntes det var ensomt, savnet kollegaer. Følte også at jeg måtte si ja til alt. At jeg måtte godta alt personen ville (f.eks kjøre bil midt i Oslo sentrum), samt finne meg i veldig mye særheter og ufornuftige handlinger. Men forstår jo at personen skal bestemme hva vedkommende vil selv. For meg passet det ikke. Jeg jobbet for ung kvinne på egen alder og senere for en dame på ca 50.

Anonymkode: c504a...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med BPA du er lei av? 

Jeg har ikke jobbet med det selv, men har venner som gjør det, og utenfra virker det som et veldig dårlig opplegg, mye fordi brukeren også er sjefen. At de har personalansvar og den slags, helt uten kompetanse på området skaper mange rare situasjoner, ulovlige arbeidstider og dårlige forhold for de ansatte. Sier ikke at det gjelder samtlige brukere, men jeg har tilgode å snakke med en assistent som liker jobben sin. 

Anonymkode: aef21...53a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Verste jobben jeg har hatt. 

Anonymkode: 1fd0e...839

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en type jobb jeg aldri mere skal ha. Ensomt, uheldig å ikke ha tillitsvalgt, uheldig at brukeren er enerådende sjef osv. Blandt annet kan jeg nevne falske timelister. Brukeren noterte flere timer enn vi jobbet og så måtte vi betale tilbake slik at «h*n» kunne putte pengene i egen lomme. Jeg måtte rense ovnen for sot foran føttene på brukerens gjester som straff for at jeg ba om fri en dag pga time hos spesialist. Lista er lang og jeg var der bare i få måneder før jeg knakk helt og sa opp. 

Anonymkode: 01572...a91

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med BPA du er lei av? 

Jeg har ikke jobbet med det selv, men har venner som gjør det, og utenfra virker det som et veldig dårlig opplegg, mye fordi brukeren også er sjefen. At de har personalansvar og den slags, helt uten kompetanse på området skaper mange rare situasjoner, ulovlige arbeidstider og dårlige forhold for de ansatte. Sier ikke at det gjelder samtlige brukere, men jeg har tilgode å snakke med en assistent som liker jobben sin. 

Anonymkode: aef21...53a

Vel, det jeg er lei av er at det har forandret seg veldig de senere årene, på mange ulike plan. Og så er jeg lei av at veldig mange assistent-kandidater rett og slett lyver på intervju. Nå har jeg en leverandør som virkelig virker som en av de seriøse, men selv nå opplever jeg stort "gjennomtrekk" av assistenter, mye større enn tidligere år, samt at det faktisk er svært vanskelig å oppnå at assistentene løser de oppgavene jeg ønsker at de skal løse. For selv om jeg faktisk bestemmer selv gjennom at det er brukerstyrt, så er det jo til syvende og sist assistenten som må bestemme seg for om hun/han vil gjøre en god jobb. Og jeg kan ikke og vil ikke tvinge noen..... 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verste jobben jeg har hatt. 

Anonymkode: 1fd0e...839

Hvorfor er det den verste jobben du har hatt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med en ekstremt krevende bruker, men familien er veldig koselige og vi bruker mye tid med dem. Alt er på stell i forhold til lønninger osv, ikke noe tull. Trives men kan kun jobbe der en sjelden gang innimellom, kunne ikke jobbet med det fast, altså hver dag. Det holder å ha det som en ekstrajobb og jobbe der typ 4 ganger i mnd. Grunnen til det er at jeg trives med å ha kollegaer og litt liv rundt meg. Tiden kan gå trengt om familien ikke er hjemme f.eks. 

Anonymkode: 486c2...9a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en slik jobb. I begynnelsen var det ok men etterhvert ble jeg mer kritisk til hele opplegget og oppgavene som ble gitt. Jeg Var assistent for en som bodde hjemme og hvor mor var  funksjonsfrisk. 

Halvparten av oppgavene hadde ingenting med bruker å gjøre, jeg følte meg utnyttet og at moren i praksis fikk gratis kokk og hushjelp fra staten.  Det var veldig lite takknemlighet å få. Det bør en få iblant når lønnen er så dårlig og man ikke får tillegg for relevant utdannelse. 

Moren hadde et så stort kontrollbehov at hun styrte hver eneste detalj i datterens liv. Hun hadde ingen medbestemmelse. Det blir en stor overgang når hun flytter ut. 

Har lurt veldig på om jeg skulle gitt bpa-leverandør tilbakemelding om dette. Sluttet i mars så er det vel for sent..

Anonymkode: 1c141...1ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ab 1ed, jeg synes du skal gi beskjed. Det er ikke for sent. Jeg skulle virkelig gitt beskjed men det er mange år siden nå. Den gang tok jeg det opp med de andre assistentene men de satt bare å beit negler for de trengte pengene og var redde for å miste jobben. Men...brukeren har fortsatt ansatte så jeg kunne kanskje skrevet ett brev i tilfelle han holder på slik ennå. Jeg vet kommunens omsorgsenhet er sjeleglad de ikke har denne brukeren. D

Anonymkode: 01572...a91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke jobbet som det, men jeg jobber i helsevesenet og har med ujevne mellomrom pasienter som har BPA. Og etter flere sånne møter er det i alle fall sikkert at jeg aldri, noensinne ville hatt en slik jobb. BPA er i bunn og grunn en personlig tjener, eller mange ganger slave, betalt av staten. Det faktum at brukeren er arbeidsleder gjøre hele forholdet utrolig skjevt og usunt, det burde vært en overordet instans som var arbeidsleder. De burde samme sammen med brukeren bestemt hva vedkommende trengte hjelp til og hvilke oppgaver assistenten skal gjøre, og ved at dette er fastlagt på forhånd kunne ikke brukeren misbrukt makten sin som beskrevet av flere over. En del familier tror tydeligvis også at når en i husholdet har fått BPA så er dette hele familiens hushjelp, "gjør som jeg sier ellers får du sparken"- holdningen, ikke akseptert i andre jobber siden før krigen. Jeg vet om to forhold der BPA fungerer, men da er det snakk om gjensidig respekt mellom bruker og assistenter, og definerte arbeidsoppgaver. Hvis du har stort gjennomtrekk av assistenter ts, har du tenkt på om det kan ha noe med deg å gjøre? Kjipt spørsmål, men noen ganger lønner det seg åha et selvkritisk blikk. 

Anonymkode: 7f30e...7da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri hatt en funksjonshemmet person som sjef

Anonymkode: 96a31...d28

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som jobber som assistent, eller har jobbet som det, som har lyst til å dele erfaringer? Selv har jeg levd med BPA i mange år, men begynner å bli lei og vil fra nå av se etter andre alternativer. Jeg vil gjerne vite fra noen som ikke jobber for meg hvordan det oppleves å ha en slik jobb. Jeg er selvfølgelig klar over at opplevelsen vil variere ut fra behovene til den personen man jobber for, men jeg ønsker altså å høre om dine erfaringer. 

Har jobbet i Uloba siden 2006. Nå jobber jeg kun for 1 :) 

Trives utrolig godt og har alltid jobbet med mennensker jeg kommer godt overens med :) 

Jeg er veldig klar over hvordan rollen min som assistent er, og det gjør det nok lettere for min arb.leder. Ikke alle som er slik :) 

Tror ikke jobben passer for alle, og man skal yte service og ikke omsorg :)

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne aldri hatt en funksjonshemmet person som sjef

Anonymkode: 96a31...d28

Æsj for en usmakelig kommentar!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det at det ikke var klare lister over arbeidsoppgaver. Dagsplaner rett og slett. Det at man ikke fikk turnuser mer enn 1 uke av gangen og gjerne forandringer i siste sekund. 

Alle bør vite hva det er forventet de gjør på jobb den dagen de er på jobb. Helt greit det skjer ting som gjør at planer ikke følges, men ikke hver eneste dag. Forutsigbarheten manglet totalt. Og hvis man ble pålagt andre oppgaver enn hva som sto i kontrakten, så kunne man ikke akkurat si i fra til sjefen ten at det ble sure miner, siden sjefen jo også er bruker.

Forventningen om at jobben var livet, og hvis kveldsvakt var forsinket var det plikt å bli igjen, selv om man ikke rakk å hente egne barn i barnehage. Følte meg rett og slett som en slave.

At det kan være en fin jobb ser jeg, men det krever så mye av den som har BPA at jeg enda ikke har hørt om noen som klarer jobben skikkelig.

Anonymkode: f4c2e...1af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var veldig sårbart i forbindelse med sykdom. Er lite syk, men var livredd for å våkne med feber en morgen. Kunne jo ikke ringe meg inn syk, hun fikk jo ikke svart telefonen engang uten min hjelp. Og ikke hadde hun folk på natta. 

Hvis jeg skulle jobbet som assistent igjen måtte det vært helt klare oppgaver som skulle gjennomføres. Det måtte også vært en kontaktperson som ikke var brukeren, som jeg kunne ta opp ting med. Og vi måtte vært to på hver vakt for det kollegialet. Pluss normal lengde vakter (Jeg hadde på det korteste 2 timer, så hjem i 2 timer og tilbake for kveldsstellet).

Men det er jo en utopi, så jeg holder meg til boligen heh jobber i, og stortrives der!

Anonymkode: c504a...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kanskje er lettere om bruker selv ikke er arbeidsleder men at det er en person hos leverandør som tar seg av den biten. En venninne er synshemmet og har BPA. Hun vurderte først uloba men da måtte hun ta en stor del av arbeidslederansvaret, og det ble slitsomt da hun bruker mye tid på det tekniske. Hun endte opp med et firma som tar seg av den biten og det synes hun fungerer greit. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at det ikke var klare lister 

Alle bør vite hva det er forventet de gjør på jobb den dagen de er på jobb. Helt greit det skjer ting som gjør at planer ikke følges, men ikke hver eneste dag. Forutsigbarheten manglet totalt. Og hvis man ble pålagt andre oppgaver enn hva som sto i kontrakten, så kunne man ikke akkurat si i fra til sjefen ten at det ble sure miner, siden sjefen jo også er bruker. klarer jobben skikkelig.

Anonymkode: f4c2e...1af

Jeg har lurt på om det er lov å legge til faste nye oppgaver hvis det ikke står i kontrakten eller instruksen?

jobbet for en funksjonshemmet ung dame som bodde sammen med moren. På torsdager så var det vask av badet uten at det sto nevnt i permen over oppgaver. Bruker kunne selv ikke delta på det, så det var ikke noe poeng å gjøre det sammen. Jeg jobbet selv ikke på torsdager men en assistent fortalte det. 

I en sånn jobb så bør det være klart definert hva som er assistentens oppgave  og hvilke oppgaver funksjonsfriske familiemedlemmer har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...