Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger bokanbefalinger, både norsk og engelsk

er veldig glad i bøker med en tanke bak, noe som er virkelighetsnært. Noe med mening liker jeg  

Har lest alt av Nicholas Sparks, bestilt de to siste nå. Siste jeg leste var Wonder av Palacio og den traff meg godt :) den tok opp bla vennskap, familie, mobbing, usikkerhet etc. Altså, meningsfullt. 

tidligere leste jeg kun kjærlighet, men grunnet studier ble det slutt på lesing. Nå som studiene er over og jeg skal gå hjemme i permisjon i 1 år, ønsker jeg å ta dette opp igjen. Åpen for å prøve nye sjangre, men ikke noe spøkelser og annet spirituelt da mannen ofte jobber natt og jeg er redd for å være alene hjemme 🙊 

anbefal gjerne bøker og hvorfor den er bra. 

Anonymkode: a4f92...731

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig spesifikt, selv er jeg svært glad i alle bøkene skrevet av Lucinda Riley.

• Liker 1
Skrevet

Mormor hilser og sier unnskyld! 
Den har absolutt mye mening i seg, og drar fram tårer både i latter og sorg! 

Ellers synes jeg mye av Nick Hornby er moro og virkelighetsnær, flere av bøkene får deg til å tenke litt ekstra på ulike livssituasjoner, samtidig som dem er skrevet lett og underholdende! 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gulldronning, perledronning av Margaret Skjelbred. 

Stardust av Neil Gaiman. (Les den på engelsk, mye bedre enn norsk oversettelse).

Anonymkode: f8efa...466

• Liker 2
Skrevet

Naiv.Super av Erlend Loe. Barnslig, naiv og noe absurd. Likevel tar den opp temaer om følelser som vi alle kan kjenne oss igjen i. En helt fantastisk bok, rett og slett. Boka begynner med at hovedpersoner taper en krokketkamp mot broren og livet hans faller sammen. Han slutter på universitetet og flytter inn i brorens tomme leilighet. Her banker han på et bankebrett fra en leketøysbutikk og tenker på tid. Man følger altså hovedpersonen mens han leter etter meningen med livet. Boken er skrevet på en enkel, humoristisk og noe barnslig måte. Noe som gjør boken veldig god. Erlend Loe er en flink forfatter, og jeg er egentlig veldig glad i bøkene hans. Tatt av kvinnen er også en bok av Erlend Loe som du kanskje kunne likt. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Slowdive skrev:

Naiv.Super av Erlend Loe. Barnslig, naiv og noe absurd. Likevel tar den opp temaer om følelser som vi alle kan kjenne oss igjen i. En helt fantastisk bok, rett og slett. Boka begynner med at hovedpersoner taper en krokketkamp mot broren og livet hans faller sammen. Han slutter på universitetet og flytter inn i brorens tomme leilighet. Her banker han på et bankebrett fra en leketøysbutikk og tenker på tid. Man følger altså hovedpersonen mens han leter etter meningen med livet. Boken er skrevet på en enkel, humoristisk og noe barnslig måte. Noe som gjør boken veldig god. Erlend Loe er en flink forfatter, og jeg er egentlig veldig glad i bøkene hans. Tatt av kvinnen er også en bok av Erlend Loe som du kanskje kunne likt. 

Leste Naiv.Super for første gang i fjor. For er makkverk. Keiserens nye klær? Som en middelmådig skolestil skrevet av en ungdomsskoleelev.

Anonymkode: 9d42b...f00

• Liker 3
Skrevet (endret)
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste Naiv.Super for første gang i fjor. For er makkverk. Keiserens nye klær? Som en middelmådig skolestil skrevet av en ungdomsskoleelev.

Anonymkode: 9d42b...f00

Ulike mennesker liker ulike sjangre. Personlig er jeg glad i postmodernistiske verk, som Naiv.super. Naiv.Super kan nok virke som om den er skrevet av en ungdomsskoleelev, ja. Dog er det jo nesten meningen. Loe bruker med vilje ord, setninger og setningsoppbygninger som får boka til å virke barnslig. Hvis du har lest flere av bøkene hans, så ser du at det er gjennomgående i alle bøkene. Ulike mennesker har også ulik humor, jeg satt å lo høylytt mens jeg leste naiv.super, det går jeg ut ifra at du ikke gjorde. Dessuten så er hele poenget med postmodernismen å ha det litt "moro" med litteraturen. Hvis man legger godviljen til kan man også forstå at boka handler om mer enn en ung mann sittende i sin brors leilighet. Jeg syns likevel ikke at det er rart at du mislikte den, man kan jo ikke like alt. Bare fordi jeg elsket boka så betyr ikke det at alle andre kommer til å gjøre det, og vice versa.

Endret av Slowdive
skrivefeil
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...