Gå til innhold

Hva med å nekte mor å være hjemme et år..?

Hilde

Anbefalte innlegg

Enig med L@dy: åtte måneder til mor og fire til far. Det er et greit kompromiss mellom likestillingshensyn og de biologiske forutsetningene som vi ikke kan vedta oss bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg er litt forundret over er at det høres hele tiden ut som om det er et fantastisk gode å få lov til å være hjemme! Det er jo ikke sånn at vi har helt fri fra alt da!!!!

Jeg har ganske så travle dager jeg selv om jeg er hjemme.

Småen ammes både på dagen og opp til 4 ganger om natten. Det blir man ganske trøtt av kan jeg fortelle. Kunne godt ha tenkt meg å sove hele natten igjen jeg men siden det er jeg som ammer er det nå engang jeg som må opp.

Ellers er det et hus som skal holdes nogenlunde, større barn skal på skolen og hjem igjen, mat skal det lages, klær skal vaskes!Babyen krever også masse oppmerksomhet når det ikke får mat - det sover ikke mye på dagtid. Så er det legekontroller, helsestasjons kontroller og midt oppi dette har jeg et større barn som krever masse da han er ofte syk og da hjemme. Da har vi nattevåk med han også!

Joda jeg koser meg, men det er jammen ikke bare rosenrødt å gå hjemme. Jeg sitter ikke på kafe dagen lang og det er det.

Savner kolegaene mine og det fellesskapet folk der ute har. Men skulle pappaen ha tatt over nå om en mnd tid måtte min datter ha sluttet med morsmelk. Jeg kan ikke pumpe meg og det hadde vært kjempetrist. Vi har alvorlig astma og allergi i familien og legene på sykehuset anbefaler meg å amme henne så lenge jeg kan!Hun krever fremdeles 3-4 måltider om natten! Hvordan skulle vi kunnet ordnet oss da?

Jeg jobber natt og må sove om dagen da vil det si at hun kunne ikke fått melk om natten og jeg måtte gitt henne på dagen - men da skal jeg sove!

Enten vi liker det eller ei så er det nå forskjell på kvinne og mann. Og er det så ille at vi kvinner er hjemme det ene året med ungene våre ?

Hvorfor kan man ikke få gjøre akkurat det som er best for hver enkelt familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er litt forundret over er at det høres hele tiden ut som om det er et fantastisk gode å få lov til å være hjemme! Det er jo ikke sånn at vi har helt fri fra alt da!!!!

Jeg har ganske så travle dager jeg selv om jeg er hjemme.

Småen ammes både på dagen og opp til 4 ganger om natten. Det blir man ganske trøtt av kan jeg fortelle. Kunne godt ha tenkt meg å sove hele natten igjen jeg men siden det er jeg som ammer er det nå engang jeg som må opp.

Ellers er det et hus som skal holdes nogenlunde, større barn skal på skolen og hjem igjen, mat skal det lages, klær skal vaskes!Babyen krever også masse oppmerksomhet når det ikke får mat - det sover ikke mye på dagtid. Så er det legekontroller, helsestasjons kontroller og midt oppi dette har jeg et større barn som krever masse da han er ofte syk og da hjemme. Da har vi nattevåk med han også!

Joda jeg koser meg, men det er jammen ikke bare rosenrødt å gå hjemme. Jeg sitter ikke på kafe dagen lang og det er det.

Savner kolegaene mine og det fellesskapet folk der ute har. Men skulle pappaen ha tatt over nå om en mnd tid måtte min datter ha sluttet med morsmelk. Jeg kan ikke pumpe meg og det hadde vært kjempetrist. Vi har alvorlig astma og allergi i familien og legene på sykehuset anbefaler meg å amme henne så lenge jeg kan!Hun krever fremdeles 3-4 måltider om natten! Hvordan skulle vi kunnet ordnet oss da?

Jeg jobber natt og må sove om dagen da vil det si at hun kunne ikke fått melk om natten og jeg måtte gitt henne på dagen - men da skal jeg sove!

Enten vi liker det eller ei så er det nå forskjell på kvinne og mann. Og er det så ille at vi kvinner er hjemme det ene året med ungene våre ?

Hvorfor kan man ikke få gjøre akkurat det som er best for hver enkelt familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er litt forundret over er at det høres hele tiden ut som om det er et fantastisk gode å få lov til å være hjemme!

Vel, jeg må jo si at det ER et gode å ha mulighet til å være hjemme og motta 80% lønn, selv om det kan være hektisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Vel, jeg må jo si at det ER et gode å ha mulighet til å være hjemme og motta 80% lønn, selv om det kan være hektisk.

Jeg synes det har vært fantastisk å være hjemme med barna mine. Det har vært veldig hektisk i perioder og jeg har heller ikke hatt rett på lønn. Dette er en veldig viktig periode i livet som vi aldri får igjen og jeg synes det er viktig å ta vare på den. Karrieren tar jeg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du ikke synes det er fantastisk å få være hjemme med barnet ditt, burde du kanskje ikke fått barn? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline
Hvis du ikke synes det er fantastisk å få være hjemme med barnet ditt' date=' burde du kanskje ikke fått barn? :roll:[/quote']

Ja, det er jo vi foreldre som skal være der for barna og ikke omvendt. Å få barn er ingen menneskerett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke synes det er fantastisk å få være hjemme med barnet ditt' date=' burde du kanskje ikke fått barn? :roll:[/quote']

Hærregud som man må vri og vende på ting da :roll:

Sa jeg noen gang at det ikke er fantastisk med barn? Tror ikke det! Ville bare si at det faktisk ikke er slaraffenliv å være hjemme. Men jeg nyter da å være sammen med ungene mine alikevel. Har tenkt å være et år ekstra uten lønn også jeg fordi det gjør ting lettere for familien vår! Derfor jobber jeg også om natten slik at de har mamma her når de kommer hjem fra skolen!

Dårlig gjort å komme med det der synes jeg!

Det jeg prøver å få frem er at ikke alt passer for alle, og for oss går det ikke at pappaen tar sin del av permisjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på en ting :

Nei, det er ingen menneskerett å få barn, og jeg er utrolig glad for at jeg er en av de som er så heldige. Ungene mine betyr alt for meg - sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Typisk en diskusjon her på Kvinneguiden: "Alt du sier (skriver) kan og vil bli brukt mot deg på et senere tidspunkt." Og kan det vris på, så gjør det. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel i realiteten slik at enten må vi velge likestilling/likeverd, - eller vi bør la det være.

Om vi IKKE velger likestilling/likeverd dukker det opp et nytt problem; hvor langt tilbake i tid skal vi gå ?

I værste fall er vi tilbake til tiden der kvinner ikke hadde stemmerett eller ble pålagt "å tie i forsamlinger"

Selv mener jeg likestilling/likeverd prosessen er kommet så langt at den ikke kan stoppes (heldigvis). Menn har gitt opp sin enerett til karriere. Kvinner kvoteres inn i styre og stell. Fedre er ønsket til å ta en likeverdig del av omsorgsarbeidet? og husholdningsarbeidet forøvrig. Hvorfor skal han ikke få lik rett til å være hjemme med små barn ? For vi vet faktisk med 100% sikkerhet at mange menn ikke er hjemme fordi mor ikke ønsker det slik eller arbeidsgiver ikke ønsker det slik. Da er det bare en måte å løse problemet på.

:klappe: Det var kanskje litt naivt av meg å tro at det var en annen dame som hadde skrevet dette. Men håper vi er flere der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Typisk en diskusjon her på Kvinneguiden: "Alt du sier (skriver) kan og vil bli brukt mot deg på et senere tidspunkt." Og kan det vris på' date= så gjør det. :roll:

Ja, er det ikke det som er så kjekt med slike diskusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...