Gå til innhold

Hva med å nekte mor å være hjemme et år..?

Hilde

Anbefalte innlegg

Vel, det er faktisk ikke alle som klarer å pumpe seg da! Og jeg er desverre en av dem!Det låser seg helt bare jeg ser den pumpa jo! Og jeg vil gjerne gi barnet mitt morsmelk siden vi har barn med alvorlig astma og masse allergier ellers i familien!

Skal da Regjeringen tvinge meg til ikke å være hjemme fordi det skal være likestilling????

Det er da helt naturlig at den som ammer er hjemme med barnet er det ikke?

Og mannen min er selvstendig næringsdrivende-og kan ikke akkurat bare trylle fram en vikar som kan overta for han. Med andre ord kunne han da bare legge ned hele bedriften! Er det likestilling?Er det det som må til liksom?

Nei jeg synes at hver familie skulle få bestemme hva de ville gjøre med sine permisjonsmåneder. Det er da vel vi som best vet hva som passer vår familie best!!!

Og mine barn får da ikke noe dårligere forhold til pappaen sin om han ikke er hjemme og tar sin del av kvoten!

Skulle tro det ikke ble født barn i resten av verden i det heel tatt, med den holdningen der.

Den siste setningen du har skjønner jeg ikke hvordan du kan si en gang. At barnet blir mest kjent med den de ser mest tror jeg nok ikke er helt unormalt, og har ikke hørt rent få mødre og fedre si når far skal ut i permisjon; h*n begynner å bli litt mammadalt nå, på tide å bli kjent med pappa også.

Forøvrig gjentar jeg meg selv:

Hva i all verden kommer det av at selvstendig næringsdrivende kvinner skal kunne gå ut i jobb kort tid etter fødsel, men ikke andre? Har de andre gener ? *klø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal da Regjeringen tvinge meg til ikke å være hjemme fordi det skal være likestilling????

Ingen tvinger deg. Du står fritt til å ta ut ferie, ulønnet permisjon eller rett og slett SLUTTE å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men hvorfor skal en måtte ofre 50% av opptjent lønn fordi slike som deg, Melk skal "ha rett"?

Å "ha rett" innebærer det at løsningen er bedre?

Innebærer det at barn får et bedre forhold til far?

Innebærer det at barn som har far i jobb og mor hjemme har en dårlig far?

Er det slik at en far anno 2005 som ikke har vært sine "pålagte" 4 uker er en dårlig pappa?

Min samboer hadde ikke mulighet til å være hjemme sine 4 uker.

Så de mistet vi.

Trygdekontoret mente at han kunne skaffe vikar.

Og nei det går ikke alltid, så derfor mistet vi 4 uker.

Er han da en dårligere far?

Nei mener jeg.

Og takk og lov - det er det som betyr noe:

Hva han mener om meg og hva jeg mener om ham.

Men igjen så handlet ikke dette om minoriteter,

men vanlige lønnsmottagere!

Og når det gjelder spørsmålet om selvstendig næringsdrivende kvinner tror jeg nok ikke at de har andre gener.

Men at dette er en av de negative sidene med å være selvstendig næringsdrivende.

Dette er noe selvstendig næringsdrivende kvinner ofrer for å starte sin egen bedrift.

Men ikke glem mennene oppi dette:

For de også må ofre mye!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ena"]...men eg kunne aldri tvunge mannen min til å vere heime med barnet om det er det han ikkje vil.

Flott det, hvis du synes det er greit å være hjemme.

Men mange kvinner har jo vært tvunget til å være hjemme med barn gjennom tidene. Ingen har satt spørsmålstegn ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At seleena(og jeg) aldri ville tvunget mannen sin til å være hjemme med ungen er det ikke dermed sakt at han tvinger henne. Det er faktisk frivillig å ta ut permisjon. Vil du ikke så må du ikke...det er opp til hver enkelt mamma og pappa å velge dette, og bli enige om fordelingen

Er nok dessverre ikke så enkelt at man bare kan begynne i jobb igjen selvom mannen ikke tar ut større del av permisjonen. Det er ikke mange barnehager som tar inn et barn som er yngre enn 10 måneder. Hvis man er så heldig å finne en plass så er det et veldig slit med både nattevåk og levering/henting i barnehage når barnet er så lite. I realiteten har man ikke noe valg, man blir i praksis nødt til å være hjemme selv selvom man gjerne skulle begynt i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med at det var tvungen deling av permisjon, ville være at det ble mye mere forventet og/eller vanlig at menn tok permisjonen sin. Dermed ville ikke menn bli sett på som mye bedre arbeidstakere enn kvinner, fordi de også ville ta noen måneder permisjon. Dermed ville kvinner og menn være mere likestilte når det kom til å ansette folk. Det synes jeg, som ikke engang vet om jeg vil ha barn, ville være en STOR fordel. Nå blir jeg jo diskriminert utfra valg andre av mitt kjønn tar...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med Melk, Piglet og dere andre som mener at tiden er moden for endring av lovverket.

Det er ingen tvil om at Piglet har rett i sin vurdering av hvordan arbeidsmarkedet fungerer for yngre kvinner. det er heller ingen tvil om at en del kvinner forsøker å beholde godene (som fødselspermisjon er) som en sak som bør forbeholdes kvinner.

Om vi beholder dagens praksis vil det gi en kortsiktig gevinst for fødende kvinner og kvinner med små barn.

Vi vet at alderen for fødende kvinner har gått oppover de siste 10-15 årene. Problemene som Piglet beskriver vil derfor relatere seg til stadig flere som er i hennes situasjon.

Samtidig vet vi at en del kvinner forsøker å beholde fødselspermisjonen for seg selv med vikarierende argumentasjon. Dette er med på at menn, tiltross for påståtte ønsker fra kvinnene, ikke blir like deltagende i barnas oppvekst.

Vi vet også at menn som ønsker å ta del i den fine tiden det er å ha små barn ikke har de samme reelle mulighetene til å delta så lenge arbeidsgivere og deler av samfunnet forøvrig ikke aksepterer slike løsninger med bakgrunn i tradisjon.

Pr. i dag synes det som om utvidet fødselspermisjon er forbeholdt enkelte yrkesgrupper. Dette kan f.eks. være journalister og nye industrigrener som f.eks. IT-industrien. Eldre og mer tradisjonelle yrker synes å ha større problemer med å akseptere fedres deltagels på lik linje med kvinner.

Som Melk indirekte sier er det lite som tyder på at barn fra de to første yrkesgruppene er mer utsatt for sykdommer eller maglende omsorg enn det andre er. Og hvis vi ser sørover i europa klarer barn seg svært bra der nede også.

Vi vet at kvinner har ropt på mer likestilling de siste 30 årene. Dette har medført en vesentlig bedring selv om vi ikke er helt i mål enda. Men om vi ser på de siste undersøkelsene rundt dette ser vi at det bare er 23% kvinner som ønsker å forbedre fødselspermisjonen for far slik at de selv kan delta i arbeidslivet på tilnærmet samme vilkår.

Samtidig er pensjonsreformen på vei til å ta form. Om vi beholder en så stor skjevdeling som vi har i dag mht praksis vil det utvilsomt bli store protester når kvinnene får se hvilke rettigheter de har tjent opp om vi tar utgangspunkt i enkelte av scenariene.

For meg synes det som om det er mange som ønsker likestilling i størst mulig grad. Men de ønsker ikke gi slipp på tradisjonelle fordeler som er basert på kvinners introduksjon til arbeidslivet.

Vi må innse at vi ikke lever i 1960. Kvinner bør delta i arbeidslivet som likeverdige arbeidstagere/ledere. Det medfører at menn også må delta i omsorgsarbeidet som likeverdige på hjemmebane.

Diskusjonen kan utvilsomt trekkes lenger, men jeg skal begrense meg til dette i denne omgang :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I ytterste konsekvens blir da mødre som tar ut full permisjon uansett grunn sett på som dårlige arbeidstagere med lav arbeidsmoral dersom den nye regelen slår igjennom?

At kvinner kan ikke si at ja takk jeg vil gjerne være hjemme så lenge som mulig, men så gå ut i jobb igjen.

Her må en velge mellom arbeidliv eller hjemmeværende status? :roll:

Hvorfor kan ikke familiene selv bestemme hva som passe dem?

Hvorfor skal alt på død og liv likestilles?

Jeg er fysisk svakere enn en mann.

Og innrømmer mer enn gjerne at jeg ikke er for all denne likestillingen selv om det er 8 mars i dag!

Mayamor -ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvinger deg. Du står fritt til å ta ut ferie, ulønnet permisjon eller rett og slett SLUTTE å jobbe.

Det er jo nettop for å slippe å slutte å jobbe man trenger fødselpermisjon. Nedover i Europa er dette helt vanlig praksis. Kariære eller barn. Jeg har feks en venninde i London, høyt utdannet med en flott jobb. Hun har nå fått barn, og hva gjør hun? Hun sluttet i jobben, for å ha muligheten til å være hjemme med sin datter. Dersom hun får flere barn, så regner hun med å være ute av yrkeslivet i mange år fremover. Er det dette vi ønsker? Ønsker vi ikke å stimulere til flere fødsler, samtidig som kvinner fortsetter å jobbe? Jeg er helt for å gi menn mer permisjon, men jeg mener også at dette ikke må gå utover ammetiden. Jeg mener også at den enkelte familie skal få velge selv. Kjenner mange som har klart nettop det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Hvorfor kan ikke familiene selv bestemme hva som passe dem?

Hvorfor skal alt på død og liv likestilles?

Enig. Alle er ikke like. Det er bra at far også får mulighet til å være hjemme, men det bør være åpent for individuelle løsninger. Det som passer noen, passer gjerne ikke andre. Noen, både menn og kvinner, trives med å være hjemme, andre lengter bare tilbake til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det ikke ble født barn i resten av verden i det heel tatt, med den holdningen der.

Den siste setningen du har skjønner jeg ikke hvordan du kan si en gang. At barnet blir mest kjent med den de ser mest tror jeg nok ikke er helt unormalt, og har ikke hørt rent få mødre og fedre si når far skal ut i permisjon; h*n begynner å bli litt mammadalt nå, på tide å bli kjent med pappa også.

Forøvrig gjentar jeg meg selv:

Hva i all verden kommer det av at selvstendig næringsdrivende kvinner skal kunne gå ut i jobb kort tid etter fødsel, men ikke andre? Har de andre gener ? *klø*

Jeg står for det jeg skrev jeg!

Har en gutt også på snart 7 år, og han har da ikke noe bedre forhold til meg en til pappaen sin selv om det var jeg som var hjemme med han!

Han er en skikkelig pappagutt også han like mye som han vil være med meg!

Og selvstendig næringsdrivende har det vel ikke enkelt i forhold til permisjon enten de er nå menn eller kvinner!

Og for noen er det jo værre en andre. Det kommer jo helt an på hva man driver med ikke sant? I noen jobber kan man klare å skaffe vikar, i andre igjen vil det være helt umulig!

Det er jo derfor man i enkelte situasjoner får overført pappapermisjonen til mor. Det fikk vi pga av dette!

Og som sagt over her ang tid med foreldre. Om jeg måtte ha sagt at nå måtte barnet bli kjent med pappaen sin også - ja da hadde noe vært galt! For selv om pappa er på jobb hver da så tar han da jammen sitt når han kommer hjem og koser seg ekstra med ungene i helgene. Og han kjenner da ungene like godt som meg!

Vennlig hilsen fra Charmina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de greier å ordne problemer rundt lønn etc. syns jeg det er ett flott forslag. Da kunne jeg vært hjemme men eventuelle barn de første seks måneden, og så kunne far fått seks måneder sammen med barnet. Hadde vært kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forrige ukes KK tok for seg to norske menn som valgte å gifte seg med asiatiske kvinner.

Det er en stigende tendens at norske menn velger frue fra andre land for de er mer lik norske kvinner for et par tiår tilbake...

Er det slik alle ønsker det skal være?

Vi er så forbannet opptatt av likestillingen at når vi har fått det vi "ville" har de norske mennene forlatt det synkende skipet som rotter... :wink:

Da kan vi sitte der med innstillingen at ja, ja det er nå likt iallefall... :ler:

Dette er ikke hentydning om at jeg mener norske menn er rotter.

Ei heller at alle norske menn vil ha en en asiatisk brud.

Ikke slik at jeg vil at alle norske kvinner skal være hjemme og stelle for mann og barn.

Men at livet er valgfritt:

Ja takk være hjemme en stund med babyen og så ut igjen i arbeidslivet...

Ikke bland dette inn med dem som ønsker å være husmor.

Dette handler om familiens valgfrihet.

Så håper jeg at de mennene som velger å være hjemme 50% ikke føler seg mindreverdige - snarere tvert i mot!

Men da har folk et reèlt valg.

De barna som da har en pappa som er hjemme, har en som vil det selv, ikke fordi ellers mistet de denne goden!

En annen ting er at min samboer har større mulighet til å forsørge meg og barna enn jeg har til å forsørge ham og barna.

Jeg er i et lavtlønnet yrke (kokk), han er selvstendig næringsdrivende.

Skal da min arbeidsgiver spørre om hva min mann jobber med før hxn tar avgjørelsen om jeg er et "godt parti" eller ikke...?

Da er det greit å være arbeidsgiver du...

"Å så du er gravid...? Det lovet du meg for 8 år siden på jobbintervjuet at du ikke hadde noe ønske om..." :ler:

En kvinne som ikke ønsker barn - kan vel bare markedsføre det som sin "gode egenskap" dersom hun mener det er en fordel ved å ansette henne vel...

Og ja dette satt jeg på spissen... :wink:

Mayamor - ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg hva det kommer av at så mange kvinner kun ønsker likestilling når det er til deres egen fordel men ikke ellers? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Kan noen forklare meg hva det kommer av at så mange kvinner kun ønsker likestilling når det er til deres egen fordel men ikke ellers? :o

Godt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Charmina skrev:

Og som sagt over her ang tid med foreldre. Om jeg måtte ha sagt at nå måtte barnet bli kjent med pappaen sin også - ja da hadde noe vært galt! For selv om pappa er på jobb hver da så tar han da jammen sitt når han kommer hjem og koser seg ekstra med ungene i helgene. Og han kjenner da ungene like godt som meg!

Det er jeg helt enig i. :Nikke:

Leste et eller annet sted:

"En far er som et spennende skip som tar barnet med ut på oppdagelsesferd. En mor er den trygge havnen skipet ankommer ved endt reise."

Min samboer er både skip og havn han. :hjerte:

Til tross for at han ikke engang har kunnet

ta ut de 4 ukene med pappapermisjon engang! :wink:

Mayamor - fremdeles ikke innlogget, men alikevll opptatt av denne diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Sheba skrev:

Kan noen forklare meg hva det kommer av at så mange kvinner kun ønsker likestilling når det er til deres egen fordel men ikke ellers?

hannen svarte:

Godt spørsmål.

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av likestilling.

Synes vel egentlig at enkelte drar det for langt faktisk...

Vi som ikke er helt "på hugget" blir sett litt ned på hvor lite intressante vi er (se andre diskusjoner).

En kan jo synes at en bør ha lik lønn for likt arbeid uten å bli sett på som en likestillingsforkjemper i alle saker uansett bare for at det skal være likt.

Det er både fysiske og psykiske forskjeller på menn og kvinner.

Alt kan ikke være likt.

Ikke alle kvinner tar lett til tårene.

Mens andre menn kanskje gjør det.

Ikke kall kvinner hard/kynisk eller mannen "en homo" for det... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dette handler om familiens valgfrihet.

Så håper jeg at de mennene som velger å være hjemme 50% ikke føler seg mindreverdige - snarere tvert i mot!

Men da har folk et reèlt valg.

De barna som da har en pappa som er hjemme, har en som vil det selv, ikke fordi ellers mistet de denne goden!

...

Mayamor - ikke innlogget

Problemet er at menn ikke har reelle muligheter til å være hjeme med små barn.

Det stoppes av "øvrig familie" som ønsker å beholde denne tiden for mor, eller det stoppes av arbeidsgivere som legger press på far til å være på jobb.

Det finnes altså ingen reelle valgmuligheter utenom for journalister og IT-ansatte. Og disse to gruppene er utifra det jeg har forstått sterkt representert blandt de grupper hvor fedre bruker mer tid hjemme.

Hvordan skal vi da skape en slik valgmulighet som disse to gruppene har klart å praktisere ?

Frivillighet er nå forsøkt i kansje 20 år uten at det har gitt resultater. 1 mnd. forbeholdt far er forsøkt i kansje 10 år med kjempebra resultater.

Da er det opp til oss om vi virkelig ønsker at far skal ta del i denne tiden hjemme eller ikke. Hvordan vi velger å løse det kan langt på vei baseres på de to eksemplene i avsnittet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har kjennskap til it miljøer.

Det er ikke sant det du sier kategorisk her .

Tar fedre ut denne pappapermisjonen på 4 uker, blir de sett på som litt veike desverre.

De faller fort av lasset da ting skjer fort innen bransjen.

Men slik er det jo allerede for kvinnelige it ansatte pr. i dag.

Samfunnet trenger å endre syn på kjønnsrollemønsteret.

Men jeg håper ikke midlet er tvang!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg er i prinsippet for likestilling, men ikke på alle felt. Menn og kvinner er ikke like og godt er det. At en skal ha lik lønn for likt arbeid burde være en selvfølge (selv om det ikke er det). Men det betyr ikke at alt må være likestilt til enhver tid. Det bør være reelle valgmuligheter for både kvinner og menn, men det må ikke føles som tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...