Gå til innhold

Hva med å nekte mor å være hjemme et år..?

Hilde

Anbefalte innlegg

Synes heller ikke damer har noe å gjøre i militæret og på nordsjøen ol.

Men det er meg da. Skulle vel levd for 40år siden :roll:

Ja, det skulle du nok. Skjønner ikke i all verden hvorfor de synes damer som vil jobbe der og er kvalifiserte og gjør en god jobb skal nektes dette.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke mange ukene siden det var en diskusjon her inne om samme tema. Og det kom tydlig frem at en forholdsvis stor del av kvinnene hadde det synet at permisjonen var forbeholdt dem. I slike tilfeller vil de nesten altid få viljen sin.

Samtidig vet vi at det fortsatt er arbeidsgivere som er av "den gamle skolen" når det er snakk om mens deltagelse i hjemmearbeidet. Om menn som har slike arbeidsgivere skal ha en mulighet til å endre situasjonen MÅ rett og slett lovverket endres på dette punktet også.

Det har over mange år opparbeidet seg en ukultur mht denne typen arbeidsoppgaver hjemme. Riktignok tilsier tall fra SSB at det bare er ca 35 minutters (om jeg husker rett) forskjell mellom kvinner og menn mht tidsbruk på barn. Mye av denne forskjellen kunne vært tilnærmet -0- om det var reelle muligheter for fedre å stille på lik linje med mødrene.

Den største forskjellen i tidsbruk hjemme ligger i rene husholdningsoppgaver som rengjøring, klesvask, matlaging, etc, etc. Forskjellen på dette området er nesten 50 minutter (igjen etter hukommelsen min).

Jeg tror deler av årsaken til dette er at menn bruker mer av sin tid etter arbeid på barnet, mens husarbeidet fortsatt blir nedprioritert av menn. Med en ordning hvor menn tar større del av permisjonen vil de også ta større del av generellt hjemmearbeid.

Hvis vi ønsker "likestilling" bør dette skje innenfor "alle" områder, inkl. generellt hjemmearbeid. Hvis ikke vil det fortsatt være de som klager på at menn ikke tar en større del av dette ansvaret. En likere ansvarsfordeling vil ikke være mulig uten at men får mulighet til å delta som en likeverdig partner. Og han vil ikke oppleve seg selv som likeverdig om mor eller arbeidsgiver legger hindringer i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er ikke helt for dette likestillings styret jeg. Selvfølgelig mener jeg man skal få lik lønn for likt arbeid ogsånt, men det er tross alt forskjell på kjønnene.

Jeg kunne godt vært hjemme med barna og passet huset jeg om mannen forsørget oss.

Synes heller ikke damer har noe å gjøre i militæret og på nordsjøen ol.

Men det er meg da. Skulle vel levd for 40år siden :roll:

Jeg er så enig med deg,men samfunnet er så forandret og pengemaset,karrieremaset til mennene er også sterkere.

Ja vi skulle levd for 40 år siden da man ble satt pris på etter de ordentlige verdiene. hus,mann og barn. høres kanskje enkelt og kjedelig ut for mange. Men jeg krever ikke mer. Utenlandsreiser,campingvogn og hytte på fjellet er ikke et behov jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter barn om noen få uker.

Jeg (mor) skal være hjemme fram til ferien - etter ferien deler vi 50/50.

Jeg har fått utrolig mange tilbakemeldinger på "hvorfor gir du fra deg din del av permisjonen?".

Sånn vi ser det - har jeg rett på 9 uker permisjon - mannen min har rett på 4 uker permisjon. Resten av permisjonen står vi fritt til å dele som vi vil.

Jeg er enig i at dersom vi kvinner ikke slipper mannen på banen får vi ikke likestilling. Arbeidsgiver vil fremdeles mene at mannen er mest stabil. Vi bør derfor også få mannen til i større grad være hjemme med syke barn etc.

Selvfølgelig kjenner jeg et lite stikk jeg også - hvor godt det ville vært å være hjemme et helt år. Bare kose meg hjemme med nurket. Men .... vi er tross alt to om dette, og jeg har en mann som jeg tror vil bli en fantastisk god pappa. At han også blir en god del hjemme vil forhåpentligvis bare gjøre alt bedre senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man mener om likestillingsspørsmålet vil det gå på bekostning av andelen som fullammer til seks måneder dersom et års pemisjon skal deles likt mellom mor og far.

Det er ikke sånn at babyen begynner å spise normale måltider dagen etter at den fyller seks måneder. Mange trenger en ganske lang overgangsperiode.

Jeg mener at det må gå an å gi far bedre permisjonsrettigheter uten at det går på bekostning av amming. Er det avgjørende at permisjonen deles helt likt? Vi kan ikke vedta oss bort fra at det er moren som ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva man mener om likestillingsspørsmålet vil det gå på bekostning av andelen som fullammer til seks måneder dersom et års pemisjon skal deles likt mellom mor og far.

Det er ikke sånn at babyen begynner å spise normale måltider dagen etter at den fyller seks måneder. Mange trenger en ganske lang overgangsperiode.

Jeg mener at det må gå an å gi far bedre permisjonsrettigheter uten at det går på bekostning av amming. Er det avgjørende at permisjonen deles helt likt? Vi kan ikke vedta oss bort fra at det er moren som ammer.

Enig med deg, Plym. Hva med amminga? Er ikke det viktig lenger nå?

Synes at familiene skal velge selv. Enig i at far kan få rett til mer permisjon, men 50/50 er litt drøyt. Hva med de som kun tar ut 9 måneders permisjon, med 100% lønn? Ikke alle som har råd til et helt år med 80%. Skal mor da bare få amme i 4 1/2 måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Hva med ammingen?

Og hva om far er selvstendig nærinsdrivende og ikke kan ta permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å pumpe seg og bruke flasker den korte tida

Det går an, ja. Men i praksis kommer det til å gå ut over omfanget av amming, fordi det blir mer tungvint.

Her synes jeg vi må vektlegge likestillingshensyn i den grad det er til beste for barnet. Og det er det ikke hvis det fører til mindre morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er du klar over for et styr det er å opprettholde melkeproduksjonen når barnet ikke selv patter av mors bryst??? Dessuten fungerer jo også amminga som noe annet enn bare å få i seg næringsstoffer. Kos,varme, kroppskontakt og kjenne lukta av mor. Det krever en god del tilrettelegging OG motivasjon å skulle opprettholde tilfredstillende melkeproduksjon ved å pumpe seg. (for ikke nevne at man føler seg som ei ku når man sitter der med pumpa......)

Hadde det blitt snakk om at jeg skulle ut i jobb etter kort tid,hadde jeg kuttet ut amminga. Hadde ikke orket å måtte pumpe meg flere ganger på jobb. Ha med kokte sterile flasker, funnet et rolig sted(som ikke eksisterer på min arbeidsplass) og satt igang og pumpet (som for min del tar ganske lang tid for å få igang produksjonen)

Nei , da måtte nok poden ha fått annen melk.

Jeg synes også man må se på at menn og kvinner utfyller forskejllige roller i et samliv. Jeg kan ikke helt skjønne at man skal bli presset inn samme rollemønster.

Synes det skal være opp til hver enkelt familie å avgjøre hvem som tar ut hvor mye permisjon. Litt tillit må man vel kunne vise den voksne befolkningen i landet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om MOR er selvstendig næringsdrivende og ikke kan ta permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porselen

Jeg er for en pott som gis til foreldrene og som de selv bestemmer hvordan de vil benytte. Og jeg mener også at folk må bestemme selv om de ønsker å være hjemmeværende eller ikke.

Jeg mener også at de kvinnene som velger å være hjemme også må tenke på sin fremtid, vi har ingen garanti for hva som vil skje i fremtiden. Jeg har i min tid sett nok av gamle damer som plutselig måtte betale regninger og slikt selv og som ikke en gang visste hvilke konto mannen hadde, fordi det var mannen som styrte økonomien. Og noen ganger fikk noen av disse kvinnene seg en ubehagelig overraskelse, når det viste seg at mannen egentlig ikke hadde hatt styring.

De som velger å være hjemme må delta i alle økonomiske avgjørelser, og få navnet sitt på alle kontrakter sammen med mannen, det må bli slik at hennes jobb i hjemmet er hennes investering i ekteparets liv, slik at det ikke er bare pengedelen som går som investering.

Det er synd synes jeg hvis vi må gå veien om tvang for å få mennene inn i huset for å ta en del av permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener også at de kvinnene som velger å være hjemme også må tenke på sin fremtid, vi har ingen garanti for hva som vil skje i fremtiden. Jeg har i min tid sett nok av gamle damer som plutselig måtte betale regninger og slikt selv og som ikke en gang visste hvilke konto mannen hadde, fordi det var mannen som styrte økonomien. Og noen ganger fikk noen av disse kvinnene seg en ubehagelig overraskelse, når det viste seg at mannen egentlig ikke hadde hatt styring.

De som velger å være hjemme må delta i alle økonomiske avgjørelser, og få navnet sitt på alle kontrakter sammen med mannen, det må bli slik at hennes jobb i hjemmet er hennes investering i ekteparets liv, slik at det ikke er bare pengedelen som går som investering.

.

Vi snakker ikke om å være hjemmeværende husmor her. Vi snakker om svangerskapspermisjonen. Man mister vel ikke oversikten over familieøkonomien av et års permisjon?

Og de som er selvstendig næringsdrivende, det være seg far eller mor; dette er vel et argument for at familiene må få velge selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

For å være helt ærlig.

Det jeg tenker nå er:

Dette er en hjelp til de stakkars mannfolkene som har en fæl kone eller samboer eller sjef eller kompis eller hva det nå enn er som egentlig har lyst å være hjemme men synes det er bittelittegranne pinlig å være myk...

Tror nok at mange menn trenger at noen store sterke myndigheter sier du skal!

Ikke bare vagt du kan få lov, men regn med at da synes mange du er en ..... (fyll inn det som passer) :wink:

Det får være måte på detaljstyring fra myndighetene når det gjelder en families behov eller prioriteringer.

Enig med flere her:

La hver familie ha en pott -og la dem få tilliten til at de kan og vil ordne opp etter sine forutsetninger.

Hva er det neste myndighetene skal bestemme?

Alle barn må gå på sfo?(for hjemme er det jo "ingen barn" å leke med?

Alle barn må spille fotball? (for barna blir fetere og fetere...)

Og ikke kom og si at dette er noe helt annet.

For det er jo satt på spissen for å demonstrere at alle tar sine valg for hva som passer deres situasjon, lommebok, whatever best!

Jens skrev:

Og da svarte Melk:

Hva om MOR er selvstendig næringsdrivende og ikke kan ta permisjon?

Du svarte ikke på spørsmålet, Melk... :wink:

Men da er det jo far som tar ut permisjon dersom mor er selvstendig næringsdrivende.

FOR DET PASSER DEM BEST!

For å føre det spørsmålet enda videre:

Hva om både mor og far er selvstendig næringsdrivende da?

Jo da må de tegne en ekstra skatt eller forsikring før en føder.

Den har de færreste råd til, så da tar de med seg babyen på jobb.

Samboer og ekskonen hadde med seg 3 barn på jobb de.

Eldste var i park noen timer da yngste ble født.

Da mellomste ble eldre følgte han med storesøster der.

Da yngste ble 2 år - han ligeså.

Men det er jo ikke alle særtilfellene vi diskuterer her:

Men vanlige arbeidstagere sine rettigheter.

Hvorfor kan ikke vi akseptere at enkelte menn ønsker å være hjemme.

At det er ingen selvfølge for meg som mor å få det privillegiet?

Den dagen vi alle sammen bare innser at alle har forskjellige behov og lyster - er vi kommet lenger.

Men jeg synes ikke at likestillingen blir bedre om alt var likt for menn og kvinner.

Det er nå engang slik at de fleste menn er fysisk sterkere enn kvinner.

Det er nå engang slik at vi kvinner har mensen, føder og ammer.

Det er ikke alle kvinner som passer til å være den myke som ønsker å være hjemme.

Ei heller alle menn som er karrierehungrige.

Jeg synes det blir feil å tvinge fram en absolutt deling.

Allerede er det jo mange menn som tar ut sin pappapermisjon.

Hvorfor er "vi" ikke fornøyd før det blir 50/50? :roll:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før kunne menn ta ut fedrepermisjon, men det var ikke egne uker for menn. Er det ikke pussig at nesten ingen tok det selv om de hadde lov, mens nå som alle har krav på 4 egne uker uavhengig mor tar nesten alle det? Hm, så mye for at valget er opptil familien...

Hva er det neste myndighetene skal bestemme?

Alle barn må gå på sfo?(for hjemme er det jo "ingen barn" å leke med?

Heldagsskolen er under planlegging, her er SFO obligatorisk

Alle barn må spille fotball? (for barna blir fetere og fetere...)

Dette heter gym, og er obligatorisk i skolen.

Du svarte ikke på spørsmålet, Melk...

Men da er det jo far som tar ut permisjon dersom mor er selvstendig næringsdrivende.

FOR DET PASSER DEM BEST!

I følge mange her inne er dette nærmest umulig, da kvinnen ammer, er slityen, fortjener permisjon lengst mulig pga hard graviditet osv. Så jeg ser virkelig ikke hvordan dette kan være en løsning. Hva i all verden kommer det av at selvstendig næringsdrivende kvinner skal kunne gå ut i jobb kort tid etter fødsel, men ikke andre? Har de andre gener ? *klø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mayamor

Kanskje det er samfunnet som er litt sene med å annerkjenne fedre som velger å være hjemme?

At fedre som er hjemme føler seg litt for "myk" - ikke helt tøff nok... ?

Og det jeg skrev om fotball - var ikke om gym,

men om foreldrenes valg på barnas fritid!

Noen vil kanskje heller spille håndball, tennis el.

Tom spille i korps...?

Poenget er at samfunnet kan ikke detaljstyre alle foreldre i deres valg.

Blir det heldagsskole - får vi forholde oss til det den dagen det skjer...

Starter en egen tråd om det nå faktisk...

Ellers står jeg for det jeg skrev:

Synes ikke en skal tvinge inn en absolutt 50/50 deling!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at den fordelingen bør man få bestemme selv, mor og far seg imellom, evt hvem og om begge, hvor mye hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo også at i mange jobber er det svært vanskelig for mannen å ta over en måned permisjon, fordi det blir uglesett av både kolleger og overordnede.

En lovbestemt plikt for far til å ta mer permisjon, ville gjort dette lettere.

Når det angår amming og morsbonding, så er har Norge ekstremt lang mammapermisjon. I veldig, veldig mange land er det bare tre måneder, og det blir da folk av dem i de landene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å pumpe seg og bruke flasker den korte tida

Vel, det er faktisk ikke alle som klarer å pumpe seg da! Og jeg er desverre en av dem!Det låser seg helt bare jeg ser den pumpa jo! Og jeg vil gjerne gi barnet mitt morsmelk siden vi har barn med alvorlig astma og masse allergier ellers i familien!

Skal da Regjeringen tvinge meg til ikke å være hjemme fordi det skal være likestilling????

Det er da helt naturlig at den som ammer er hjemme med barnet er det ikke?

Og mannen min er selvstendig næringsdrivende-og kan ikke akkurat bare trylle fram en vikar som kan overta for han. Med andre ord kunne han da bare legge ned hele bedriften! Er det likestilling?Er det det som må til liksom?

Nei jeg synes at hver familie skulle få bestemme hva de ville gjøre med sine permisjonsmåneder. Det er da vel vi som best vet hva som passer vår familie best!!!

Og mine barn får da ikke noe dårligere forhold til pappaen sin om han ikke er hjemme og tar sin del av kvoten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...