Hilde Skrevet 6. mars 2005 #1 Skrevet 6. mars 2005 Jeg leste et intervju med Marie Simonsen, der hun sier at kvinner må gi opp hjemmet. At det aldri vil bli likestilling før kvinner lar mannen komme hjem på lik linje som kvinnen. Hun mener at det bør lovfestes at mannen og kvinnen deler på omsorgen hjemme, siden ingen gir opp privilegier frivillig, og å være hjemme med barna i 12 mnd med lønn er et privilegie. Hva mener dere? Jeg er helt enig med dama jeg. Det blir faktisk aldri likestilling om man ikke kjører linja fullt ut. Og siden jeg er for likestilling, så er jeg for forslaget.
Gjest Moonshadow Skrevet 6. mars 2005 #2 Skrevet 6. mars 2005 Jeg er ikke helt for dette likestillings styret jeg. Selvfølgelig mener jeg man skal få lik lønn for likt arbeid ogsånt, men det er tross alt forskjell på kjønnene. Jeg kunne godt vært hjemme med barna og passet huset jeg om mannen forsørget oss. Synes heller ikke damer har noe å gjøre i militæret og på nordsjøen ol. Men det er meg da. Skulle vel levd for 40år siden
Gjest Gjesten Skrevet 6. mars 2005 #3 Skrevet 6. mars 2005 Koss folk ordnar seg får dei ta på kammerset. Eg veit no berre med meg sjølv at det ikkje ligg for meg å vere heimeværande, er altfor sosial. Ikkje ein gong oldemora mi var heimeverande, sjølv om dei hadde råd til det... Damer i min familie er berre ikkje det av ein eller annan grunn. Det eg tykkjer er meir skremmande er at damer er så utruleg dårlege til å ordne seg økonomisk. Uansett korleis ein ordnar seg må damer vere bevisste på å få navnet sitt på kontrakter, og ikkje minst tenke på pensjonspoenga sine!! Vi lever jo som regel litt lenger enn menn.
Gjest Embla s Skrevet 6. mars 2005 #4 Skrevet 6. mars 2005 Å være hjemme i 12 mnd med lønn er et privilegium for noen, men for andre er det et privilegium å slippe å være ute av arbeidslivet i 12 mnd. Jeg tror trangen til å være hjemme med ny baby er større hos mange kvinner enn menn (skal ikke se helt bort fra biologi her!). Jeg mener vel at hvis mannen og kvinnen er ok med at hun tar mesteparten av permisjonen, så ser jeg ikke det helt store problemet. Syns ikke man som familie skal innrette seg annerledes enn man selv ønsker pga likestillingsprinsipper.
Gjest Emera Skrevet 6. mars 2005 #5 Skrevet 6. mars 2005 Det høres jo bra ut i utgangspunktet. Men det spørs om en slik bastant endring lar seg gjennomføre. For det handler jo om mer enn likestilling på hjemmefronten, dette. Vedtas denne loven, får det ringvirkninger i hele samfunnslivet. Dersom man kunne gått fra slik det er nå til *poff* full likestilling, så hadde det jo vært flott! En annen ting; Er tvang likestilling? Bør ikke målet være at man skal kunne velge det som er best for seg og sine?
Hilde Skrevet 6. mars 2005 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2005 Jeg skjønner hva dere sier, og jeg er ikke uenig heller. Men, hvorfor skal det IKKE være slik at man skal dele 50/50? Målet bør være at man skal velge det som er best for seg og sine, men jeg er sterkt i tvil om det er best (totalt sett, for foreldre OG barna) at moren er hjemme i 12 mnd, og pappan jobber..
Gjest Seleena Skrevet 6. mars 2005 #7 Skrevet 6. mars 2005 Eg meinar vi bør gjere det vi er gode på. Uavhengig av kjønn og alder. Eg kan ikkje reparere, men er flink med barn. Eg er kjemperotete av meg, men er flink i jobben min (som er ein mannsdominert arbeidsplass. Deltid). Vi har komt så langt at mannen skal ta eit tak i heimen, men eg kunne aldri tvunge mannen min til å vere heime med barnet om det er det han ikkje vil.
Gjest Emera Skrevet 6. mars 2005 #8 Skrevet 6. mars 2005 Jeg skjønner hva dere sier, og jeg er ikke uenig heller. Men, hvorfor skal det IKKE være slik at man skal dele 50/50? Jeg synes ikke at det IKKE skal være slik. Men jeg tror at vi må regne med at det vil ta enda lenger tid før dette skjer. Det er jo flere og flere fedre som nå tar sine fire uker med permisjon. Flott! La oss håpe at det er en trend som fortsetter å stige. Håpet mitt er at det skal bli like naturlig at pappa er hjemme som at mamma er hjemme! Men da må holdningene i samfunnet endres. ...men eg kunne aldri tvunge mannen min til å vere heime med barnet om det er det han ikkje vil. Flott det, hvis du synes det er greit å være hjemme. Men mange kvinner har jo vært tvunget til å være hjemme med barn gjennom tidene. Ingen har satt spørsmålstegn ved det.
Gjest Seleena Skrevet 6. mars 2005 #9 Skrevet 6. mars 2005 Flott det, hvis du synes det er greit å være hjemme. Men mange kvinner har jo vært tvunget til å være hjemme med barn gjennom tidene. Ingen har satt spørsmålstegn ved det. Eg tenkjer biologisk sett. Kvinner er generelt flinkare med barn enn menn. Men eg er for likestilling, for all del!
Hilde Skrevet 6. mars 2005 Forfatter #10 Skrevet 6. mars 2005 Det blir litt det samme som kvotering det her. Man vet det hjelper, men det er ikke en behagelig måte å endre ting på. Men som deg, Emera, så er jeg i alle fall glad for at fedre har begynt å ta fire ukers permisjon. Det er en start, selv om det er lenge til mål..
Gjest Madam Felle Skrevet 6. mars 2005 #11 Skrevet 6. mars 2005 Hva med de kvinnene som er i mot hele likestillingen? Skal de bli straffet, fordi enkelte mener det skal være likestilling på alle områder? Syns det er tåeplig å skulle nekte mor å være hjemme, for det må da virkelig være opp til mor og far å bestemme. Ingen utenfor bør ta en slik avgjørelse. Og de kvinnene som virkelig er for total likstilling, deler på dette med barnefaren.
Far til 2 Skrevet 6. mars 2005 #12 Skrevet 6. mars 2005 Hva med de kvinnene som er i mot hele likestillingen? Skal de bli straffet, ... ... Problemet er vel i realiteten slik at enten må vi velge likestilling/likeverd, - eller vi bør la det være. Om vi IKKE velger likestilling/likeverd dukker det opp et nytt problem; hvor langt tilbake i tid skal vi gå ? I værste fall er vi tilbake til tiden der kvinner ikke hadde stemmerett eller ble pålagt "å tie i forsamlinger" Selv mener jeg likestilling/likeverd prosessen er kommet så langt at den ikke kan stoppes (heldigvis). Menn har gitt opp sin enerett til karriere. Kvinner kvoteres inn i styre og stell. Fedre er ønsket til å ta en likeverdig del av omsorgsarbeidet? og husholdningsarbeidet forøvrig. Hvorfor skal han ikke få lik rett til å være hjemme med små barn ? For vi vet faktisk med 100% sikkerhet at mange menn ikke er hjemme fordi mor ikke ønsker det slik eller arbeidsgiver ikke ønsker det slik. Da er det bare en måte å løse problemet på.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #13 Skrevet 6. mars 2005 Tvang er ikke likstilling eller likeverd.
Varja Skrevet 6. mars 2005 #14 Skrevet 6. mars 2005 Synes i utgangspunktet at man bør dele permisjonen likt, da med unntak av en ekstra måned til mor (hun er jo nødt til å ta ut 3 uker før fødselen, og hvis man deler permisjonen 50/50 betyr det at hun får 5 måneder med barnet hjemme og far 6. Det synes jeg ikke er rettferdig. Begge bør ha like mye tid med barnet. Når det er sagt er min bekymring (har nevnt det i tidligere tråder) at vi ikke har noen garanti for at far faktisk vil ta ut mere permisjon selvom det blir lovpålagt at mor ikke skal ha mer enn 6 måneder. Sannsynligvis kan en slik lovendring på sikt føre til at fedre er like mye hjemme som mødre, men stakkars oss som er i passende alder til å føde barn akkurat i den overgangsperioden! Vi risikerer å måtte levere en 6 måneder gammel baby i barnehage eller ta ut ulønnet permisjon i flere måneder. Derfor er jeg faktisk mot en lovendring. For deling av permisjon, men mot lovpålagt deling.
smil Skrevet 6. mars 2005 #15 Skrevet 6. mars 2005 Likestilling behøver ikke bety at vi skal gjøre akkurat det samme. Vi er jo forskjellige da. Det kommer vi ikke forbi. Selvfølgelig er det mer naturlig at mor er hjemme med babyen. Hvis ikke far skal begynne å amme også da...
Annie78 Skrevet 6. mars 2005 #16 Skrevet 6. mars 2005 Synes denne likestillingen går helt av skaftet, jeg...Kan man ikke bare innse at det er forskjell på menn og kvinner? En forskjell som er ment til å være der? Jeg synes det bør være opp til hver enkelt par å bestemme hvordan de vil gjøre det. Barnet har mer bruk for mor det første året, mener jeg. Mannen kunne heller fått permisjon når ungen er blitt litt større... Men noen velger jo å la mannen være hjemme og selv arbeide, den dag i dag. Og hvis det passer dem best, så hvorfor ikke? Er for lik lønn for likt arbeid, og at man skal ha like muligheter og behandles likt, men ikke tvinge likestilling på folk!!!
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2005 #17 Skrevet 6. mars 2005 Jeg kan ikke skjønne at det er noe å diskutere en gang. Gi familien en pott, og tro på at de klarer å bestemme hvordan de vil organisere løsningene selv. Vi snakker om voksne oppegående mennesker, stort sett. En femtenåring skal bestemme selv hvilken utdannelse h*n skal ta, mens voksne som får et barn skal høre på hva andre bestemmer om deres egen situasjon... Helt på jordet syns jeg.......
Gjest gjesta Skrevet 6. mars 2005 #18 Skrevet 6. mars 2005 Er det fremdeles slik at fars permisjonspenger regnes ut fra mors inntekt? Eller gjelder det kun fedrekvoten på fire uker?
Far til 2 Skrevet 6. mars 2005 #19 Skrevet 6. mars 2005 Tvang er ikke likstilling eller likeverd. Det er vel ingen som ØNSKER å påtvinge foreldrene likhet. Men når vi ser hvordan praksis er synes det å være eneste mulige løsningen. Det er sikkert ikke mange som ønsker å tvinge bedriftene til å betale samme lønn for likt arbeid. Men når de velger å unngå det har ikke myndighetene særlig mange valgmuligheter. Det samme gjelder innenfor ledelse og styreverv. Ingen ØNSKER i utgangspunktet å bruke kvotering. Men når praksis tilsier at det er nødvendig er alternativene oppbrukt. Det samme gjelder i en hel del andre sammenhenger. Jeg tror tvang er eneste løsningen på kort sikt. Så får myndighetene heller fjerne dette når praksis tilsier at fedre tar ut større deler av fødselspermisjonen.
mari Skrevet 6. mars 2005 #20 Skrevet 6. mars 2005 Jeg hadde ikke rett på permisjon da jeg var student da begge barna mine ble født var det naturlig for oss at far tok ut ganske mye permisjon (5 mnd begge ganger), første gang fordi jeg gikk tilbake til studier, andre gangen fordi jeg ble sykemeldt med bekkenløsning. for oss var det naturlig at han var hjemme mest mulig da barna var små fordi han hadde lyst, likestilling hadde absolutt ikke noe med det å gjøre! Jeg er 100% for likeverd, men ikke likestilling, føler at disse uttrykkene blir blandet, i mine øyne betyr likestilling at man skal bli sett på som like, mens likeverd betyr at man er like mye verdt uansett hvilket kjønn man har. Man skal få lik lønn for likt arbeid, men det skal ikke nødvendigvis være like mange kvinner som menn på en arbeidsplass, man skal også ha de samme retigheter i samfunnet. Hvordan man deler permisjon må være opptil en hver familie å bestemme, det beste hadde sikkert hvert at man delte likt, men det er ikke alle familier hvor det funker. Det er i dagens samfunn slik at mannen oftest tjener mer enn damen (om det har noe med type arbeid eller mangel på likestilling er en helt annen sak) og da er det ikke sikkert man klarer seg uten den overskridene lønnen i en lenger periode. Så lenge vi ikke har full kompensasjonn for lønnstap er det vanskelig å få mennene til å være hjemme (og av og til damen) i tolv mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå