AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Skrevet 9. juli 2018 Fastlegen min har vikar, og jeg har vært hos han et par ganger. Lurer på om leger leser hele journalen? For selv om han har taushetsplikt og ikke dømmer meg så vil jeg ikke at han skal lese hele, for det er en del ting der som jeg har blitt krenket av å lese (Har lest den selv), og da vil jeg ikke at noen skal vite det, ikke en gang vikarlegen. Kan han ha lest hele? Anonymkode: aac43...793
Skeivskank Skrevet 9. juli 2018 #2 Skrevet 9. juli 2018 I teorien kan han ha lest hele da legen har tilgang. Det er derimot ikke vanlig å lese gjennom hele journalen ved mindre det du drar til legen med nå henger sammen med det som har vært tidligere.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #3 Skrevet 9. juli 2018 Det tror jeg du kan være trygg på at han ikke kan ta seg tid til. Med mindre det oppstår et behov, som en omfattende attest, viderehenvisning hvor man må prøve å få med seg hele bildet, e.l. Anonymkode: bb207...e83 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #4 Skrevet 9. juli 2018 De kan lese hele hvis de vil. Men de kan ikke gjøre det uten at det er nødvendig for å finne ut av din helsetilstand hvis du skal på oppfølging etc. Dessuten har de færreste tid til å lese journalen til alle pasientene sine Anonymkode: 80b88...131
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #5 Skrevet 9. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De kan lese hele hvis de vil. Men de kan ikke gjøre det uten at det er nødvendig for å finne ut av din helsetilstand hvis du skal på oppfølging etc. Dessuten har de færreste tid til å lese journalen til alle pasientene sine Anonymkode: 80b88...131 Rettelse; de kan jo. Men de færreste gidder Anonymkode: 80b88...131 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #6 Skrevet 9. juli 2018 Det er mye mulig han leser kjapt gjennom de siste notatene fra dine besøk før timen, men å lese hele journalen har han neppe tid til. Anonymkode: b8f78...639
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #7 Skrevet 9. juli 2018 De færreste gidder det. Tror ikke det eksisterer en lege i hele Norge som leser hele journalen til hver enkelt pasient bare for moro. Det må være mistanke om sykdom der tidligere besøk kan hjelpe finne ut hva det er. Anonymkode: 99f7f...7ac 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #8 Skrevet 9. juli 2018 Vil tro han leser de siste notatene og evt siste epikriser fra andre behandlere, å lese gjennom en lang journal er det sjelden tid til. Det er også mye kjedeligere å lese gamle journalnotater enn del folk ser ut til å tro. Anonymkode: 43b7b...5b9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #9 Skrevet 10. juli 2018 Jeg trodde jo ikke at han skulle lese den for Morro, mere fordi jeg kanskje trodde han måtte gjøre det. Men da vet jeg at det ikke er sånn:) Anonymkode: aac43...793
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #10 Skrevet 10. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde jo ikke at han skulle lese den for Morro, mere fordi jeg kanskje trodde han måtte gjøre det. Men da vet jeg at det ikke er sånn:) Anonymkode: aac43...793 En lege har plikt til å kjenne alle detaljer i journalen til pasientene h*n behandler. Dette gjelder fastleger så vel som på sykehus. Optimalt burde legen kunne referere et hvert blodprøvesvar på forespørsel uten å måtte lete det fram i journalen først, men dette er det få som klarer. Det er likevel velkjent at leger flest er latsabber som ikke gidder sette seg skikkelig inn i sykehistorien til pasientene sine, så de som skriver at legen ikke leser journalene godt før de kaller inn pasienten, har åpenbart rett i det. Dette medfører at pasientene ikke får den behandlingen de har krav på, samtidig som de risikerer at undersøkelser gjøres unødvendig in duplo. Pasienter som er uenig i det som står i journalen, må kunne få dette rettet. I det minste må det dokumenteres i journalen hvilke formuleringer pasienten er uenig i. Ideelt burde alle journalnotater forfattes i samråd med pasienten, med pasienten til stede. Anonymkode: 4c8e5...ed6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2018 #11 Skrevet 10. juli 2018 Nei. De blar kjapt gjennom de kjedelige opplysningnene og konsentrerer seg om de "juicy" delene. Anonymkode: 96c76...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå