Gå til innhold

Noe kattunger elsker fra matbutikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg har en kattunge på 12 uker. Leser at katter ikke skal ha vanlig ku-melk. Hvilken? Noen andre gode tips som kattunger liker fra vanlig matbutikk?🙂

Anonymkode: 8c943...9ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes egen kattemelk. Ellers kan du da kjøpe godbiter, mine elsker sånne «pinner» eller hva jeg skal kalle det, men ikke gi for mye :) 

Anonymkode: cbeed...d42

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hart vært krisehjem for katteunger. 
Matfløte skal vist gå bra om man utvanner det. :) 
En gang om dagen. 

Tror det var 1dl matfløte og 2 dl vann. 
Er en stund siden jeg var krisehjem, så kan være greit å dobbeltsjekke. :) 

Endret av Drakan
Skrevet

Geitemelk er muligens greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved 12 uker så er den lille ikke lenger et diebarn, så melk er ikke nødvendig :)

Rømme eller naturell yoghurt er det mange katter som liker, og kattemagene virker å tåle syrnede produkter (de fleste katter er intolerante for laktose og får diaré av vanlig søt melk)

Geitemelk har jeg ikke erfaring med, men det har kanskje noen andre?

På den tørre siden så er Dreamies ofte en slager. Ikke mange biter, men som en godtebit av og til.

Kjøttdeig er snadder, og kokt sei. Kan kjøpe en seiblokk eller fersk sei og koke/trekke litt sei i usaltet vann. Avkjøles til lunken og server.

Magen er liten så du klarer deg en en eggekjele til å trekke litt sei i :)

Anonymkode: 2ba96...21d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga geitemelk til kattunger når mor trengte en pause grunnet hastesterilisering. De er veldig glade i det og du får kjøpt det på Rema. 

Bare ikke.. stå i medvind 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eggeplomme elsker mine katter. De får i ny og ne. 

Anonymkode: c0e03...fe0

• Liker 1
Skrevet

http://www.dindyreklinikk.no/artikkel/spoerveterinaeren-12

Sitat

Katter og melk

Spørsmål: Kan katten min få melk?

Du kan ofte komme over bilder av katter som koser seg med en melkeskål, og det kan være lett å tro at dette er en naturlig del av deres kost. Men det er helt feil. I utgangspunktet trenger ingen katter annet enn vann å drikke etter at de har blitt avvent fra morsmelk. De får nå nok proteiner, kalsium og andre vitaminer og mineraler fra kattematen. Når katter blir eldre vil de aller fleste faktisk ikke tåle sukkerstoffet «laktose» fordi de ikke lenger produserer nok av enzymet som trengs for å bryte det ned. I stedet for å gjøre nytte vil melken ofte føre til diaré, oppkast, oppblåsthet og mageknip, som regel etter ca åtte til tolv timer. Hvis du absolutt vil gi katten din melkeprodukter bør du velge spesiallaget kattemelk, soya- eller laktosefri melk eller fløte. Disse alternativene inneholder mye mindre laktose og kan i større grad tolereres. Husk likevel at det fortsatt er ansett som fetende og bør kun brukes som ekstra kos en gang i blant. Hvis kattemor eller hundetispa ikke har nok melk til alle ungene når de blir født bør man i utgangspunktet velge geitemelk fremfor kumelk som tilskudd – dersom man ikke har spesiallaget morsmelkerstatning tilgjengelig.

Fant dette så... gå for laktosefritt hos eldre katteunger.  :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ da ikke gi melk. Det er da så mye annet til katter. Men noen skal jo på død og liv gi katter melk okke som. Hva med å bare innse at mange katter går med problemmage fordi noen absolutt vil gi pus noe godt, som melk. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg ikke å gi en kattunge godteri. Fordi det skal så jævlig lite til før de blir dårlige magen. Det kan igjen føre til at de blir utsultet og mister mye vann og kan miste mye vekt ganske raskt.
Godbiter kan du innføre når kattungen er litt større. Burde også ha zoolac tilgjengelig! Til når katten blir dårlig i magen. Du burde også holde deg til et par, ikke flere typer godbiter. Da katter tåler sjeldent å bytte fôr og få nye ting hele tiden. Dette individuelt så klart, noen er ekstra sensitive. 

Katter skal ikke ha melkeprodukter, slik som nevnt over her. 

Anonymkode: 4479a...7d9

Skrevet

Alle katter er ulike. Hos meg er det en som spiser alt og en som ikke vil ha noen ting. Ga dem en bit stekt ren kylling filet, kun en av dem spiste det. (Mine er nå 3,5år gamle da).

Men prøv deg frem. Vil ikke anbefale for mye melkeprodukter. Hos meg tåler han som ikke vil ha så mye menneskemat noe melk han andre får diare bare han ser det 😬 og syrna produkter funker ikke. Men vanlig norvegia funger fint, ingen laktose i det, er snadder.

Noe å være obs på med en kattunge er størrelsen på hva du gir. Kjøpte slike «kattekyss» fra dyrrbutikken (tørka fiske ternigner), måtte dele dem opp i mindre bkter for de ble for store for de små 🙀

Våtfor med saus (ikke gele), er det aller beste de får her i hus. Men usikker på om kattungematen finnes i saus... 🤔🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Hvirfor i alle dager skulle du gitt melk til katten?! 

Mange katter er glade i leverpostei :) 

Anonymkode: 8e56a...dfb

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det henger igjen fra gamle dager at katter skulle få melk. Samme som kanin og gulrot. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leverpostei inneholder ofte løk (nesten alle typer), som er giftig for katter, i tillegg til salt, som heller ikke er bra for dem.Tunfisk til mennesker skal de heller ikke ha, det inneholder også mye salt.

Til TS: Mine får rå torsk, rå kjøttdeig og ellers biter av kotelett ol når jeg lager det. Legg det til side før du krydrer, så går det greit. Ellers kan du prøve deg frem. Noen katter liker paprika, vannmelon, poteter, linser, brød...

De skal ikke ha druer og lite mais (pga sukkerinnholdet).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...