Gå til innhold

Hvis jeg får barn har jeg allerede bestemt meg for montessori pedagogikk...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Steiner utgår for meg uten å overveie pedagogisk grunnlag kun fordi så mange tilhengere ikke vaksinerer barna sine. Å ha et eldre søsken i skole med uvaksinerte som drar meslinger hjem til evt mindre søsken, baby eller andre kommer ikke på tale. 

Montessori er spennende, men som mange sier er det kanskje ikke for alle. 

Anonymkode: 7d0b6...504

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eneste erfaring med Montessori er mitt fadderbarn som har barneautisme. Han begynte når han var 2 år og hadde store problemer med å uttrykke seg. Han har 1:1 hele dagen og har lært seg å be om hjelp, lært å bidra med rydding og driver faktisk med bleieslutt nå når han er 2,5, snart 3, år. Før når jeg kom på besøk la han ikke merke til meg, nå løper han i mot og klemmer benet mitt. Han har t.o.m vist interesse for et par av de andre barna. :)

Så det passer nok veldig bra for noen barn, og som de andre sier kan vanlig barnehage passe best for andre. 

Anonymkode: d31ab...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min eneste erfaring med Montessori er mitt fadderbarn som har barneautisme. Han begynte når han var 2 år og hadde store problemer med å uttrykke seg. Han har 1:1 hele dagen og har lært seg å be om hjelp, lært å bidra med rydding og driver faktisk med bleieslutt nå når han er 2,5, snart 3, år. Før når jeg kom på besøk la han ikke merke til meg, nå løper han i mot og klemmer benet mitt. Han har t.o.m vist interesse for et par av de andre barna. :)

Så det passer nok veldig bra for noen barn, og som de andre sier kan vanlig barnehage passe best for andre. 

Anonymkode: d31ab...5e0

Det du beskriver er helt normal utvikling i en hvilken som helst barnehage. Ved påvist barneautisme vil de få ekstra ressurser i vanlige barnehager også. Jeg vil tro Montesorri også er avhengig av de samme hensynene og vurderingene som vanlige barnehager i forhold til behov for ekstra ressurser.

Det er vel og bra å velge barnehage og skole ut fra pedagokikk, men det er mye annet som også er viktig for barna. Beliggenhet, om de har venner/klassekamerater i nærheten av der de bor osv. Det er ikke alle steder man har Steinerskoler eller Montesorriskoler heller. Og som flere nevner, det er ikke alle barn som passer inn i der heller, slik som noen sliter med å passe inn på vanlig skole.

Anonymkode: d9891...561

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Montessori-pedagogikken er fin den, for noen barn.  Spesielt for de som ikke har kognitive utfordringer, som dysleksi eller andre lærevansker. 

Lærevansker blir ikke så lett fanget opp der, siden de baserer seg på "indre motivasjon" kan lærevansker bli mistolket som mangel på dette, og hjelpetiltak blir satt inn for sent..  Det har jeg sett flere eksempler på.

Anonymkode: e3484...f73

Hei, 

Dette er ikke min erfaring. Tvert i mot sier PPT her hos oss at vi er svært tidlig ute med henvendelser. Hilsen montessoripedagog. 

Anonymkode: 65ef0...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå inn på hverken pedagogikken hos ulike alternativer eller ekstreme tilfeller, så synes jeg det er rart at en person mener hun bare kan bestemme noe sånt helt på egen hånd, skolevalget til ufødte barn, uten å ta i betraktning at det trolig er en far til ungene inne i bildet som kanskje også har meninger! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...