Gå til innhold

Hvis jeg får barn har jeg allerede bestemt meg for montessori pedagogikk...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke barn, men ønsker meg selvsagt det i fremtiden. Om et halvt år er jeg 27 år og tenker smått på fremtiden jeg kanskje vil ha med barn. 

Har lest meg opp på montessori pedagogikk og syntes det er en veldig bra pedagogikk jeg kunne ønske mine fremtidige barn skulle lære fra, og allerede da begynne med montessori barnehage.

Hva er deres tanker rundt dette? Noen som bruker denne pedagogikken eller f.eks steiner?

Anonymkode: 4cb56...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vel, det var nettopp en montessorribarnehage i Bergen som fikk påpakk etter å ha brukt fysisk avstraffelse av barna over lengre tid. Da de fikk beskjed om å slutte med det ble styreren så snurt at hun valgt å legge ned barnehagen. Flott pedagogikk som vil jule og skremme unger. 

Anonymkode: 843b0...5d9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det var nettopp en montessorribarnehage i Bergen som fikk påpakk etter å ha brukt fysisk avstraffelse av barna over lengre tid. Da de fikk beskjed om å slutte med det ble styreren så snurt at hun valgt å legge ned barnehagen. Flott pedagogikk som vil jule og skremme unger. 

Det må vel ha vært et tilfelle? Det er jo ikke en del av pedagogikken å slå barn...

Anonymkode: 4cb56...ef3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at barn som går på Montetssori eller Steinerskole enten gjør det veldig bra eller veldig dårlig etterpå. Ingen midt-på-treet-unger der.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten vente å se hva slags barn du får. Noen barn blomstrer med Montessori mens det ikke passer for noen barn. Samme med Steiner pedagogikken. Unger er forskjellige og trenger ulik tilnærming til læring etc.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen barn passer best i ordinær skole, noen barn passer best med alternativ pedagogikk. Jeg ville sett an barnet først, men ville uansett ikke valgt steinerskole, da jeg oppfatter steinerbevegelsen som en sekt. 

Anonymkode: 95813...1f6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må se an skolen og, for hvem som helst kan starte en sånn skole. Bor i en by med 2 sånne skoler, den ene har byttet personale i vilt tempo, har blitt klaget inn, og funnet flere feil. Og en annen som er bra, og startet med de rette intensjoner. Mitt barn gikk på ungdomsskolen der, og stortrivdes. Så jeg er svært fornøyd. 

Anonymkode: 8159c...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent og se.. Montesorri har mye bra,for all del. Jeg søkte plass på Steinerskolen for mitt eldste barn da hun var baby. Hun kom inn,men jeg valgte å ha henne i vanlig skole. 

Anonymkode: d80bf...823

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montessori og Steiner er veldig langt fra hverandre pedagogisk. Forstår ikke hvordan noen som har lest seg opp kan vurdere begge.

Jeg liker begge metodene, men ville selv valgt montessori. Indre motivasjon, følge barnet, la barnet være på sitt utviklingsstadie m.m. frister. Vurderer selv montessori til mitt barn etterhvert.  Dessverre er det ingen montessoribarnehage her jeg bor, så jeg må evt. vente 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager har du dette fra? Denne barnehagen har blitt forsøkt solgt i et par år pga. eiers/styrers alder. Nå har hun gått av med pensjon. Hun fikk ikke solgt barnehagen. Dermed ble den lagt ned.

Anonymkode: 65ef0...f7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.7.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Hvor i alle dager har du dette fra? Denne barnehagen har blitt forsøkt solgt i et par år pga. eiers/styrers alder. Nå har hun gått av med pensjon. Hun fikk ikke solgt barnehagen. Dermed ble den lagt ned.

Anonymkode: 65ef0...f7a

Hadde glemt denne tråden helt til jeg leste nyheter på NRK i dag, kos deg. Det var for øvrig BA som i sin tid identifiserte dem.

https://www.nrk.no/hordaland/barnehageeier-i-bergen-anmeldt-for-_vold-og-psykisk-terror_-mot-barn-1.14104241

https://www.nrk.no/hordaland/barnehagestyrer-sa-hun-mistenkte-vold-eller-overgrep-_-varslet-aldri-barnevernet-1.14119983

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsket at barna mine skulle gå i en montessori bhg og skole, men det finnes ingen her i nærheten. 

Steinerskolen har vi i nærheten, men aldri i verden om de skal gå på noe sånt. Er veldig uenig i pedagogikken deres. Nesten alle ungdom eller unge voksne fra steinerskolen er svært spesielle. Det er en del av dem her. 

Anonymkode: 72e61...1ed

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke låst meg til Montessori barnehage før barnet er kommet, før du vet hvor dere bor, før du vet om det er Montessori barnehage i rimelig nærhet og før du vet noe om den barnehagens kvalitet, omdømme og personal. Har jobbet i Montessori, og liker pedagogikken isolert, men hvorvidt det er et bra sted for barna avhenger av mye mer enn det. 

Steiner og Montessori er for meg lite sammenlignbare. Da ville jeg kanskje heller sett mot barnehager som jobber etter Reggio Emilia filosofien, og som det etterhvert er kommet ganske mange av. Den har mye av Montessori pedagogikken i seg, men er samtidig noe mer opptatt av barnas utfoldelse og lek. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva slags pedagogikk er det på steiner? Noen som vil opplyse meg litt?☺️

Anonymkode: 27daf...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags pedagogikk er det på steiner? Noen som vil opplyse meg litt?☺️

Anonymkode: 27daf...3b2

Her finner du mye informasjon. https://www.steinerhoyskolen.no/om/steinerpedagogikk/

Individet er i fokus, og de individuelle styrkene til barna dyrkes.  Det er mye fokus på drama, kunst og kultur. Det er en "åndelig" pedagogikk, men humanisme og kritisk tenkning som hovedfokus i dag (tidligere var det mer religiøst). Man får ikke karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet som vikar i både private, vanlige kommunale og en montesorribarnehage i Bergen. Må si barna i montesorri på best mulig måte klarte å uttrykke seg selv og sine behov, og var mest bevisste på andres behov. I tillegg virker de å ligge lenger fremme faglig enn andre barn (og trivdes med å lære). Det var noen "problembarn", som det er i alle barnehager. Dette ble tatt hensyn til og opplegget tilpasset slik at også de fikk maks utbytte. 

Steinerpedagogikk er jeg derimot mer skeptisk til. 

Anonymkode: 201f9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse
På 16.7.2018 den 20.23, Frostrose skrev:

Her finner du mye informasjon. https://www.steinerhoyskolen.no/om/steinerpedagogikk/

Individet er i fokus, og de individuelle styrkene til barna dyrkes.  Det er mye fokus på drama, kunst og kultur. Det er en "åndelig" pedagogikk, men humanisme og kritisk tenkning som hovedfokus i dag (tidligere var det mer religiøst). Man får ikke karakterer.

Et flott glansbilde det der, men veldig ofte langt fra realiteten, dessverre! Unger som holdes adskilt fra resten av klassen, svake faglige prestasjoner og lærere som mangler totalt folkeskikk. Det tror jeg du kan finne i mange skoler, men det som kjennetegner steinerskolene er ofte dårlig skoleledelse, interne stridigheter og sekterisme. Og da får slike ting blomstre. Kommunen har heller ingenting å si overfor privatskolene, og hos fylkesmennene skal det være veldig klare lovbrudd før de reagerer... 

Anonymkode: 3d236...4e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like morsomt hvordan folk bestemmer seg for hva de skal gjøre den gang de får barn. :)  

Anonymkode: 1ea7e...3b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare å slutte å tenke på. Min mor hadde et stebarn og to biologiske. Den eldste falt tidlig av på skolen og derfor valgt mamma å sende han på Steinerskolen. Der blomstret han og har blitt ekstremt dyktig på karrierefronten. Vi to andre ble værende i offentlig, og det gikk jaggu bra med oss også. Unger er svært forskjellige og det tar noen år å bli kjent med de.

Anonymkode: 9b542...fc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montessori-pedagogikken er fin den, for noen barn.  Spesielt for de som ikke har kognitive utfordringer, som dysleksi eller andre lærevansker. 

Lærevansker blir ikke så lett fanget opp der, siden de baserer seg på "indre motivasjon" kan lærevansker bli mistolket som mangel på dette, og hjelpetiltak blir satt inn for sent..  Det har jeg sett flere eksempler på.

Anonymkode: e3484...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...