Gå til innhold

Nekter å ha briller! Hva er for ungt til linser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Yngstemann på 11 år trenger åpenbart briller, han er nærsynt. Er litt sur på helsesøster, for de hadde kontroll for ikke så lenge siden på helsestasjonen. Men slik jeg har forstått det så hadde han pugget de tre nederste linjene på synstesten på forhånd, slik at han skulle få godkjent. Dette pga. frykten for å måtte begynne med briller. Er en klasse med mange gutter, mye konkurranse, og, dessverre, mobbing, og det å ha briller kan bli sett på som en svakhet.

Har jo mistenkt det lenge, ser hvordan han myser og helst vil sitte nokså nær fjernsynet, ble en skikkelig «oppvask» når jeg konfronterte han, og alt kom fram. 

Jeg nevnte at det er ikke sikkert han må ha briller, kanskje kontaktlinser. Men er det noen «aldersgrense» på sånt? Han fyller 12 i september.

Anonymkode: 80f21...c45

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Reputation
Skrevet

Nei, det er ingen aldersgrense. Det som er viktig er at han må forstå at linsene må tas på og av skikkelig, med oppbevaring, håndhygiene og det som fulger med. Linser som blir behandlet dårlig kan i verste fall føre til blindhet.

Er usikker på om det er lurt å starte med linser først, men det bestemmer dere selv. 

Skrevet

Det er ingen nedre aldersgrense. Det du bør vurdere er om han er moden nok til å forstå hvor viktig det er med god håndhygiene hvis han skal bruke linser, og at han kan få gufne infeksjoner hvis han ikke er renslig nok. Han bør nok ha et par briller i bakhånd om han bruker linser til daglig, også. Noen ganger er det godt å gi øynene litt «fri» fra linsene, og noen ganger er linser litt ubehagelig å bruke, f.eks hvis man er søkkende forkjølet eller allergisk så øynene renner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han skal ha linser, blr han i alle fall ha dagslinser pga dette de over meg nevner. Hygiene og riktig oppbevaring av linser kan være for mye å forvente fra en elleveåring og det kan gjøre såpass mye skade at det ville jeg ikke tatt sjansen på. 

Anonymkode: e352c...140

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med linser når jeg var 15 og når jeg var 27 sa øyelegen at hornhinna/netthinna(?) mi var så tynn av linsebruk og skraping i forbindelse med å ta linser av og på at det ikke var forsvarlig lenger. Kan også legge til at fra jeg startet med linser fikk jeg ti ganger så dårlig syn uten linser de neste årene. Øyelegen sa alltid at det er viktig å la øynene hvile og heller ha på briller, og jeg ser for meg at mitt tidligere og konstante linsebruk pga frykt for briller har vært litt som npr øynene blir ødelagt av å sitte klistret oppi en stor tv skjerm. 

Jeg skulle ønske jeg var flinkere på å akseptere at jeg trengte briller for da kunne jeg nok fortsatt ha vekslet mellom briller og linser og ikke ødelagt øynene mine så jeg ikke kan gå med linser fast mere. 

Vis sønnen din bilder av kjekke menn med briller så han skjønner at det ikke trenger å være stygt eller nerd. Justin bieber for eksempel har briller på mange bilder og han syntes jo ungjentene er verdens kjekkeste. Prøv briller sammen og oppmuntre han og fortell han at han kler det osv 

Anonymkode: 88021...0db

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 18 da jeg begynte med linser, nå er jeg 44 og optikere sier øynene mine på ingen måte bærer preg av linsebruk. Jeg har heller ikke briller til å avlaste. 

Finnes ingen aldersgrense så lenge de er modne nok til å håndtere det. Jeg hadde glatt gitt 12-åringen min linser hvis hun trengte det og ønsket å bruke det. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Reputation skrev:

Nei, det er ingen aldersgrense. Det som er viktig er at han må forstå at linsene må tas på og av skikkelig, med oppbevaring, håndhygiene og det som fulger med. Linser som blir behandlet dårlig kan i verste fall føre til blindhet.

Er usikker på om det er lurt å starte med linser først, men det bestemmer dere selv. 

Med dagslinser er det vel uansett ikke så nøye?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var 11 da jeg startet med dagslinser. Dette er nå 20 år siden. Helt uproblematisk 

Anonymkode: 61bf7...5a6

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dagslinser er det vel uansett ikke så nøye?

Håndhygiene er veldig viktig uansetg linsetype. Når det er sagt er det uansett ett must å ha en brille ved siden av. Linsene bør ikke brukes ved sykdom eller hvis man har øyekatarr eller andre infeksjoner på øynene. Samme med allergi. Jeg vil også anbefale å se ann barnet. Gå til en optiker, få time til tilpassing av linser og ta det derifra.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt linser i 30 år og går til øyesjekk pga arvelig øyesykdom i familien. Øyelege har ikke sagt noe om skader på øyne pga linser. 

Anonymkode: ba5f0...6ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mast meg til å starte med linser når jeg var 11 år selv om optikeren nok tenkte det var litt for ungt, har aldri hatt problemer av noe slag pga det i de 21 årene jeg har brukt de. Men det er kjempeviktig at han lærer seg viktigheten av håndhygiene og riktig bruk av linsene, og at dere som foreldre også setter dere inn i det og følger opp det når han er så ung som han er. Og velg dagslinser som puster godt! 

Anonymkode: 81842...4f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Jeg har vært til flere optikere og øyeleger som har sagt at linsebruk kan føre til skrapninger på øyet. Jeg selv bruker briller. 

Anonymkode: 20849...6c1

Ja, du kan få små sår på hornhinnen, men de gror jo igjen. Etter de har grodd kan linser brukes igjen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan få små sår på hornhinnen, men de gror jo igjen. Etter de har grodd kan linser brukes igjen. 

Og hva skal man bruke mens de gror igjen? 

AnonymBruker
Skrevet

Og hva skal man bruke mens de gror igjen? 

Briller. Sår på hornhinnen gror stort sett i løpet av et par dager. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville begynt med døgnlinser, ikke dagslinser. De bruker man i opptil 30 dager døgnet rundt, uten å ta av. Jo sjeldnere han må ta i dem, jo mindre fare for infeksjon, tenker jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også beskjed av to ulike øyeleger om å aldri bruke linser igjen, fordi det var blodårer som vokste ut i hornhinnen grunner oksygenmangel.

Anonymkode: 87a9a...982

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Briller. Sår på hornhinnen gror stort sett i løpet av et par dager. 

Ja, så da må man ha begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også beskjed av to ulike øyeleger om å aldri bruke linser igjen, fordi det var blodårer som vokste ut i hornhinnen grunner oksygenmangel.

Anonymkode: 87a9a...982

Det må være noen år siden for dagens linser gir ikke oksygenmangel. 

Anonymkode: ba5f0...6ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, KatteLatte skrev:

Jeg ville begynt med døgnlinser, ikke dagslinser. De bruker man i opptil 30 dager døgnet rundt, uten å ta av. Jo sjeldnere han må ta i dem, jo mindre fare for infeksjon, tenker jeg. 

Det er helt feil! Det er større fare for infeksjon ved døgnlinser. Med dagslinser får øynene puste på natten når man har de av og eventuelle små skraper i hornhinnen kan få gro, mens ved døgnlinser kan skadelige bakerier/virus ligge under linsene og godgjøre seg til en kraftig infeksjon. I tillegg er dagslinser laget av tynnere materiale som slipper mer luft igjennom noe som er mer gunstig for øyehelsen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så da må man ha begge deler. 

Det er absolutt å anbefale ja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...