AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Skrevet 9. juli 2018 Hei, Jeg lurer på om det er bedre/vanlig å betale ned lånet i Lånekassen så fort som mulig. Er dette er dum ting å gjøre. Om 2 år(når jeg er ferdig med studie) så har jeg fått ca 400 000,- i lån. Lurte på å betale dette ned på to år(litt utover det tredje året også) er dette vanlig? Hører stadig om folk som ikke får huslån i banken eller som fortsatt betaler det etter 10 år+. Hvis jeg gjør dette så betaler jeg jo bare 30 000,- i renter kontra 100 000,- Har brukt "sjef i eget liv" til å sette opp budsjett. Så burde gå bra, må bare fortsette å leve som student i to ekstra år Jeg har null peiling på betegnelser når det kommer til renter osv... Tanken på St jeg aldri har satt meg inn i dette, eller funnet helt ut hva alt betyr. Anonymkode: 883d8...858
Mlie89 Skrevet 9. juli 2018 #2 Skrevet 9. juli 2018 Det korte svaret er: Har du andre lån med høyere rente, så bør du betale disse ned først. Om du ønsker å kjøpe deg bolig og trenger å spare til egenkapital, så er det smart å spare opp egenkapitalen først, siden studielånet er et av de mest gunstige lånet du nonsinne vil få i ditt liv (mtp lånevilkår, villighet for utsettelse under trange kår, gjeldsordninger osv). Om du kun har studielånet og ikke vurderer å kjøpe deg / allerede har et hjem, så er det økonomisk fornuftig å betale ned studielånet så fort det lar seg gjøre (som med alle andre lån). 7
Million Skrevet 9. juli 2018 #3 Skrevet 9. juli 2018 (endret) Siden totalgjelden teller når man kommer og skal be om boliglån, så er det et pluss å være gjeldfri eller ha lavest mulig gjeld, ja. Mange trekker frem de gunstige betingelsene på studielån, som at det f.eks. slettes om man ender opp som uføretrygdet og ikke kan jobbe. Sant nok. Men likevel er det lånet "i veien" når man kommer og skal søke om lån til bolig. Så jeg mener at ja, betal det ned så fort du kan. Gjeld er gjeld, bli kvitt det. Når studielånet er nedbetalt, kan du spare til bolig og stiller langt sterkere siden du ikke har øvrig gjeld å drasse på. PS! Som nevnt over her er det selvfølgelig best å betale ned gjelden med høyest rente først. Så har du kredittkortgjeld eller forbruksgjeld etc, så betal det aller først! Du nevner ikke noe om at du har det, men ville bare si det. Endret 9. juli 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #4 Skrevet 9. juli 2018 I min bank teller de ikke studielånet som lån, men som en fast utgift. Det har også den beste renten ift vanlig boliglån, og er det eneste lånet somikke arves. Feks, du har kjøpt leil med samboer og fått et barn. Fremdeles har du 250.000,- i studielån. Du dør. Din samboer og ditt barn må ikke betale på de 250.000,- men overtar kun den andre halvparten av huslånet. Anonymkode: 1e22e...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #5 Skrevet 9. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: I min bank teller de ikke studielånet som lån, men som en fast utgift. Det har også den beste renten ift vanlig boliglån, og er det eneste lånet somikke arves. Feks, du har kjøpt leil med samboer og fått et barn. Fremdeles har du 250.000,- i studielån. Du dør. Din samboer og ditt barn må ikke betale på de 250.000,- men overtar kun den andre halvparten av huslånet. Anonymkode: 1e22e...9ff Hvilken bank har du? Anonymkode: e15d0...401
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #6 Skrevet 9. juli 2018 39 minutter siden, Million skrev: Siden totalgjelden teller når man kommer og skal be om boliglån, så er det et pluss å være gjeldfri eller ha lavest mulig gjeld, ja. Mange trekker frem de gunstige betingelsene på studielån, som at det f.eks. slettes om man ender opp som uføretrygdet og ikke kan jobbe. Sant nok. Men likevel er det lånet "i veien" når man kommer og skal søke om lån til bolig. Så jeg mener at ja, betal det ned så fort du kan. Gjeld er gjeld, bli kvitt det. Når studielånet er nedbetalt, kan du spare til bolig og stiller langt sterkere siden du ikke har øvrig gjeld å drasse på. PS! Som nevnt over her er det selvfølgelig best å betale ned gjelden med høyest rente først. Så har du kredittkortgjeld eller forbruksgjeld etc, så betal det aller først! Du nevner ikke noe om at du har det, men ville bare si det. Jeg er ikke enig. La oss si at alternativene er: 1) 400 000 i studielån og 400 000 i egenkapital, må låne 1,6 for å kjøpe leilighet til 2mill 2) 0 i studielån men ingen egenkapital, for man brukte pengene på å betale 400k i studielån. Da blir det ikke noen leilighet i alternativ nummer 2, mens det blir det i 1) hvis du har god nok inntekt. Eller, la oss si at man har spart mer: 1) 400 000 i studielån og 700 000 i egenkapital, må låne 1,3 mill 2) 0 i studielån, 300k i egenkapital, må låne 1,7 mill. Det har lite å si at man har gjeld fra før i alt 1), siden man må låne mindre penger for å kjøpe leiligheten. Totalsummen (studielån og boliglån, la oss si at der ikke er noen andre lån for enkelhets skyld) blir den samme, og det er den bankene ser på. MEN studielånet har mye bedre vilkår - spesielt at lånet slettes hvis du blir ufør eller dør. Det er viktig! Anonymkode: b5592...44e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå