Gå til innhold

En tredjepart legger ut bilder av barna mine uten samtykke fra meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett meg ganske lei på at en tredjepart legger ut halvnakne bilder av mine barn åpent på nett uten mitt samtykke. Barna går bare med truse og bleie på hvert eneste bilde.

Jeg er opptatt av at slike bilder ikke skal legges ut av barna.

Jeg kan ikke spørre om personen kan fjerne bildene for jeg kan ikke vise at jeg har sett dem. 

Har denne personen lov til dette?

Anonymkode: 42efa...88d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke vise at du har sett dem?

Anonymkode: f8223...531

• Liker 9
Skrevet

Du kan fint si fra til denne personen at dette ikke er greit. For å legge ut bilder av barn, må man ha foreldres samtykke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er tredjeparten far eller mor?

Om det er snakk om eksens kjæreste, så er det vel bedre å bare si ryddig ifra. Om du ser dem uten å være venn på Facebook/Instagram så er jo kontoen åpen, noe som gjør det alvorlig. 

Om det er bekjente som har sett det så kan du bare si at du har blitt gjort oppmerksom på det.

Anonymkode: b8d7c...1cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst for deg, å beskytte barna dine eller komme i krangel med en 3. part? 

Jeg hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 771b7...ea2

• Liker 12
Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett meg ganske lei på at en tredjepart legger ut halvnakne bilder av mine barn åpent på nett uten mitt samtykke. Barna går bare med truse og bleie på hvert eneste bilde.

Jeg er opptatt av at slike bilder ikke skal legges ut av barna.

Jeg kan ikke spørre om personen kan fjerne bildene for jeg kan ikke vise at jeg har sett dem. 

Har denne personen lov til dette?

Fatter ikke hvorfor det ikke går an å ta dette direkte? På en hyggelig måte. 

Men du er vel eksen til typen hennes, tenker jeg. Og han er faren til barna hun legger ut bilder av? 

Halvnakne unger på åpent nett er uansett ikke greit. Men siden du ikke får sett dem, så er det ikke helt åpent? Eller er du blokkert?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke vise at du har sett dem?

Anonymkode: f8223...531

Jeg har sneket for jeg vil se at barna har det bra. Det vet de. Det er derfor de legger det ut. Tredjepersonen ønsker å vise meg at h*n har tatt "min plass". Men jeg kan ikke vise at jeg har sett det. Da blir det ekstra gøy å legge ut flere bilder. Jeg ønsker jo at barna skjermes.

1 minutt siden, Jentadi skrev:

Du kan fint si fra til denne personen at dette ikke er greit. For å legge ut bilder av barn, må man ha foreldres samtykke.

Den andre forelderen har sikkert "samtykket". Jeg tror tredjepersonen overkjører h*n pga meg. Jeg kan ikke forestille meg at h*n faktisk samtykker til å få fasaden til å slå sprekker grunnet teksten tredjeparten legger ved.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du er blitt fortalt at det er lagt ut bilder av barna og at du har fått se screenshot av det (allier deg med en pålitelig person) og at du ikke har gitt tillatelser til at dine barn skal bli eksponert slik. Enten blir bildene fjernet eller vedkommende anmeldes for å spre bilder slik at pedofile får adgang til det.

Skrem personen til å slutte med å dele bilder. Faktum er at pedofile aktivt søker opp og lagrer slike bilder og noen går så langt at de lagrer informasjon om navn og alder (ifølge sedelighetspolitiet).

Anonymkode: 6c7f7...489

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hm.....akkurat dette ville jeg kontaktet familievernkontoret om - spør om de har råd og veiledning ang bildedeling av barn ved samlivsbrudd.

Jeg vil tro dette dessverre ikke er så uvanlig.

Jeg vil også tro at du finner frem til praksiser om du gjør noen googlesøk på hva som er forbudt, og hva man bare kan håpe på av anstendighet. 

Men du kan jo rapportere bildene gjentakende ganger, det ser ikke hun. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tredjeparten far eller mor?

Om det er snakk om eksens kjæreste, så er det vel bedre å bare si ryddig ifra. Om du ser dem uten å være venn på Facebook/Instagram så er jo kontoen åpen, noe som gjør det alvorlig. 

Om det er bekjente som har sett det så kan du bare si at du har blitt gjort oppmerksom på det.

Kontoen er åpen. Personen åpnet nylig for at alle kunne se. Vi er koblet til retten og har samværsavtale gjennom retten, og jeg tenker at det ikke blir fremstilt bra dersom jeg sniker.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er viktigst for deg, å beskytte barna dine eller komme i krangel med en 3. part? 

Jeg hadde sagt ifra. 

Anonymkode: 771b7...ea2

Jeg er allerede i konflikt med den andre forelderen, så det tenker jeg ikke på. De gjør det mye verre hvis de ser at jeg reagerer og gir meg pryl via barna  fordi at det er den eneste måten forelderen får min oppmerksomhet på. Det skremmer meg.

1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Fatter ikke hvorfor det ikke går an å ta dette direkte? På en hyggelig måte. 

Men du er vel eksen til typen hennes, tenker jeg. Og han er faren til barna hun legger ut bilder av? 

Halvnakne unger på åpent nett er uansett ikke greit. Men siden du ikke får sett dem, så er det ikke helt åpent? Eller er du blokkert?

Jeg er enig. Barna må skjermes og jeg streng på dette selv. Jeg har fått en person til å ta skjermbilder nå. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan rapportere bildene til facebook, skriv i rapporten at det er dine barn og du ikke samtykker til deling av disse bildene. 

Anonymkode: cc577...a26

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnas sikkerhet trumfer eventuelle konflikter altså. 

Anonymkode: f0579...713

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok kontakt. Personen endret innstillingene og kom med tøvprat. Dette var bedre enn ingen endring, men jeg ønsker at den type bilder fjernes helt. Men slike formaliteter kan vi ta opp på neste rettsmøte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok kontakt. Personen endret innstillingene og kom med tøvprat. Dette var bedre enn ingen endring, men jeg ønsker at den type bilder fjernes helt. Men slike formaliteter kan vi ta opp på neste rettsmøte.

Og i mellomtiden så varsler du Facebook ved å rapportere bildene og sier at du ikke har samtykket at barna dine skal eksponeres av 3dj person. 

Anonymkode: 76d9a...370

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i mellomtiden så varsler du Facebook ved å rapportere bildene og sier at du ikke har samtykket at barna dine skal eksponeres av 3dj person. 

Anonymkode: 76d9a...370

Det skal jeg gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du la dem vite at du har sett bildene. Du som forelder har ansvar for å sørge for at barna dine ikke eksponeres på den måten. Hvis det er noen i den andre forelderens nærhet som gjør dette må du gripe inn hvis ikke han selv har vett til å gjøre det. Det er etter hvert veldig mange som er imot å legge ut bilder av halvnakne barn, så jeg vil tro du får støtte fra en god del fornuftige mennesker selv om de det gjelder blir sure på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...