Lizz Skrevet 15. august 2002 #1 Del Skrevet 15. august 2002 Hei! For å gjøre en lang historie kort: I utgangspunktet så har jeg win 98 på maskinen min, men så krasjet det, og jeg kommer ikke inn. Så installerte jeg win2000, men da viser det seg at skjermkortet mitt ikke er laga for win2000. Nå har jeg det sånn at jeg kan velge hvilke versjon jeg vil ha ved oppstart. Kan jeg bare installere win98 på nytt, eller er dette noe avangserte greier? Det beste hadde jo vært å formatert hele maskinen, men jeg har så masse på maskina som jeg vil ta vare på, og så har jeg ikke cdbrenner. Så hva gjør jeg? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0w Skrevet 16. august 2002 #2 Del Skrevet 16. august 2002 Heisann, Det høres veldig rart ut at Win2000 ikke skal kunne finne og benytte seg av ditt skjermkort, men hvis du har fått beskjed om dette av systemet så må man vel tro det. :] Er ikke helt sikker på hvordan du har gjort dette, men jeg hadde prøvd å installer Win98 en gang til, jeg. -Me0w Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest doriansen Skrevet 16. august 2002 #3 Del Skrevet 16. august 2002 Hei! Hvilket skjermkort har du? Dette er greit å finne ut ved å høyreklikke (under win98) på Min datamaskin på skrivebordet, og velge Egenskaper. Der kan du gå til Maskinvare(?) og se i listen under skjermkort. Så noterer du ned alle data om dette og går til produsentens side. Se etter en link for Support eller Downloads, eller evt. Drivers. Finn driveren som passer for win2000, sannsynligheten er stor for at det finnes en driver for dette os'et. Så laster du den ned og installerer den under win2000. Det er ikke alle hardware-enheter som har drivere innebygd i win2000, men det finnes som regel drivere på nettet. dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2002 #4 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg har sjekket med produsenten som har laget skjermkortet, så jeg vet at det ikke finnes noen driver for win2000. Men jeg tenkte at jeg skulle installere win98 igjen, men er redd for at alt skal henge da....... Lizz -som ikke er pålogget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2002 #5 Del Skrevet 16. august 2002 Det er mulig du har NTFS nå, siden du bruker win2000. Win 98 kan IKKE innstalleres på NTFS, så du må nok bruke "fdisk" (programmet finner du nok på win98 oppstartsdisketten din), slette partisjonen, opprette ny, gjøre denne "aktiv", ta en "fdisk/mbr" og formatere disken med FAT32 system. Etter DET, kan du nok begynne å tenke på og innstallere win98. :kgsmil: Du har ikke vurdert å kjøpe deg et nytt skjermkort da? Hvis du absolutt vil ha win98 på maskinen, så burde du lese litt om "fdisk" først. Du finner mye info på nettet om det, skulle jeg tro. Nullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest doriansen Skrevet 16. august 2002 #6 Del Skrevet 16. august 2002 Hei igjen! Jeg er ikke helt sikker på hvilken config du har tilgjengelig Har du multiboot, dvs. tilgang til den gamle 98-installasjonen ennå? Og har du tilgang til flere partisjoner (c: , d: osv). Hvis du har en d-disk, er det greieste å kopiere alle data du vil ta vare på over til den, for så å kjøre en formattering/re-installasjon av 98. Men reformattering er tricksy greier, og mye av "spesialtilpasningene" i windows forsvinner (Oppringninger, installerte progs o.l.). Så det lønner seg å gå igjennom og sjekke at du har tilgang på installerbare versjoner av programmene dine før du formatterer disken. Nullet: Såvidt jeg husker installerer både 98 og 2000 seg default med FAT16, så med mindre Lizz har mikket er det vel det som gjelder. Men du har et poeng i at windows ikke veldig gjerne lar seg "nedgradere"... Lizz: Du har ikke noen geeky venner som kan hjelpe deg, da? Noen som kan bestikkes med en pils eller to? Jeg og kompisene blir "misbrukt" av alle vi kjenner, vi Og alle nerder drømmer da om å hjelpe jomfruer i nød, eller? dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2002 #7 Del Skrevet 16. august 2002 Nullet: Såvidt jeg husker installerer både 98 og 2000 seg default med FAT16, så med mindre Lizz har mikket er det vel det som gjelder. Men du har et poeng i at windows ikke veldig gjerne lar seg "nedgradere"... dorian Mulig jeg tar feil, men såvidt JEG husker, så ville W2000, GJERNE BRAKE NTFS!! :kgsmil: Bill har jo lagt inn litt extra trøbbel, slik at han er sikker på at ingen vil gå tilbake til noe eldre noe. Ullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2002 #8 Del Skrevet 16. august 2002 Hva er det jeg skriver for noe? :o "BRAKE"?? Nullet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå