AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Del Skrevet 9. juli 2018 Vi kommer nå fra sykehuset hvor de mente at min sønn på ett år har +7 på det ene øyet og +5.5 på det andre. Han sjeler litt det var derfor vi var der. Jeg er uenig med legen nå som jeg er kommet hjem og over sjokket. Han er utrolig flink til å ta opp de minste små støvkornenen fra bakken han griper mot alt med en eneste gang og bommer aldri! Han har aldri krasjet i veggen eller grepet feil! Her måneder jo ha skjedd en feil! Hvordan oppdaget dere dårlig syn på barna når dw var så små?? Og hva feiler det de? Anonymkode: 50d3f...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #2 Del Skrevet 9. juli 2018 Min var på samme måten. Hun har +7 og +8 tror jeg. + betyr langsynt, dvs at han ser greit på avstand. Han har sikkert utviklet god romfølelse som gjør at han vet hvor ting er og hvordan han skal gripe ut fra hvordan han ser det på avstand. Det gikk ikke an å se på min datter at hun så dårlig. Anonymkode: d3ba9...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #3 Del Skrevet 9. juli 2018 Har barnet blitt undersøkt av øyelege/optometrist på en øyeavdeling så bommer de ikke med en så alvorlig synsfeil i den styrken du oppgir. Barnet trenger ikke ha problemer i de situasjonene du ramser opp, selv med en så høy brillestyrke. Vårt barn er prematurt med andre tilleggskader og har derfor hatt briller fra før hun kunne gå. Hun kunne ikke se ting på noen avstand som tvillingsøsteren helt klart så. Derfor ble sammenligningene og forståelsen av hennes dårlige syn lettere for oss å mistenke. Ta deg en prat med helsesøster eller fastlegen dersom du fortsatt er usikker. La for all del ikke barnet fortsette å se verden uten briller da tar du fra barnet mange viktige synsinntrykk og si ker utviklingen hans på mange måter. Anonymkode: 748d4...fea 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #4 Del Skrevet 9. juli 2018 Så små barn blir flinke til å kompensere - de har jo aldri opplevd noe annet enn det synet de har. Er jo ikke sånn at en mister deler av synet når en blir veldig langsynt, bare at det som er nært vil bli uklart. Så en vil fremdeles kunne se at det er noe rett foran en, selv om en ikke ser detaljene like tydelige som en med normalsyn. Har en nær slektning som var så sterkt nærsynt som barn (tok laseroperasjon som voksen) at kvalifiserte som medisinsk blind, eller hva det nå kalles - fikk beskjed av legen at kunne være med i handikap-ol 😛 Men klarte seg likevel fint og var ikke noe en merka på personen, før det ble oppdaga på rutinekontroll. Ville prøvd ut briller jeg, og vært takknemmlig for at de oppdaga det såpass tidlig Det kan være svært vanskelig å oppdage også stor synshemning hos små barn. Anonymkode: 1c1db...846 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #5 Del Skrevet 9. juli 2018 Min hadde strabisme, minus 11.5 på ene øyet, minus 0,25 på andre. La ikke merke til det dårlige synet før skjelingen begynte ved 2.5 års alder. I dag er barnet ungdom, ferdig behandlet og har minus0,25 på det "gode" øyet og minus 0,5 pådet dårlige. Trenger ikke briller lengre nå. Men har ikke 100% samsyn, dog virker det innimellom, noe øyelegene syntes var "morsomt" så var mange og lang undersøkelser frem til barnet ble 13. Anonymkode: 2b7d5...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #6 Del Skrevet 9. juli 2018 De første 10årene til barnet er synet mulig å fikse. Så er viktig å følge de tiltakene øyelegene ber om, lapp eller dråper og briller. Var et rent H innimellom, men så verdt det når barnet ditt nå slipper dyre briller ogkan kjøre bil som voksen. Anonymkode: 2b7d5...d5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #7 Del Skrevet 9. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De første 10årene til barnet er synet mulig å fikse. Så er viktig å følge de tiltakene øyelegene ber om, lapp eller dråper og briller. Var et rent H innimellom, men så verdt det når barnet ditt nå slipper dyre briller ogkan kjøre bil som voksen. Anonymkode: 2b7d5...d5a Man kan jo kjøre bil som voksen med briller da 🙄 Men altså grunnen til at jeg ble skeptisk er som følgende strødde små havregryn på bordet hans. Nesten samme farge som bordet og de bitte små. Han fant absolutt alle på første forsøk! Det jeg er oppriktig redd for at det har skjedd en feil og han da går med de brillene så ødelegges synet hans ennå mer. I tillegg spurte jeg om dette er noe som kan bedre seg og han svarte kontant nei. Anonymkode: 50d3f...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #8 Del Skrevet 9. juli 2018 Min sønn har +8 og +6. Det ble oppdaget når han var 9 år. Da syntes han at han så dårlig når han leste lekser og det ikke var skikkelig lyst. Fikk helt sjokk når det viste seg at han var såpass langsynt. Han har skjeve hornhinner i tillegg, virkelig skjeve. Barn kompenserer godt når de ser dårlig, det er ikke alltid så lette å oppdage. Anonymkode: 9ff8d...e9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 9. juli 2018 #9 Del Skrevet 9. juli 2018 Hvis du ikke stoler på legen, drar du til en annen øyelege. Ikke noe galt i det. Men sørg for at ungen får hjelp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #10 Del Skrevet 9. juli 2018 9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Hvis du ikke stoler på legen, drar du til en annen øyelege. Ikke noe galt i det. Men sørg for at ungen får hjelp. Selvsagt vi har allerede funnet briller og bestilt. Jeg ble bare så utrolig redd for at det er feil. Anonymkode: 50d3f...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #11 Del Skrevet 9. juli 2018 Når han skjeler (strabisme) så vil han få dekket de største utgiftene til briller helt til han blir voksen (selv om sjelingen ikke vil være synlig etter han har fått briller). Så hvis de første brillene er for sterke, lager de nye med annet glass. Optikeren som lager brillene vil også kontrollere at de stemmer til gutten deres. Så vær glad at de har oppdaget behovet for briller såpass tidlig, og han vil fort venne seg til å ha på brillene. Det er viktig at dere voksne viser at dere er komfortable med at han bruker brillene, din skepsis vil plukkes fort opp av barnet. Er det noe dere lurer på, tar dere kontakt med øyelege og optiker for nye kontroller. Han skal kanskje få behandling hos ortoptist også? Det kan kanskje komme senere. Tidlig brillebruk er positivt, man får ikke dårligere syn ved å bruke briller for å korrigere en synsfeil. Anonymkode: 2e41d...3ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #12 Del Skrevet 9. juli 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt vi har allerede funnet briller og bestilt. Jeg ble bare så utrolig redd for at det er feil. Anonymkode: 50d3f...e4c For barnet ditt sin del så må du være snill og begynne å jobbe med deg selv. Du må stole på helsepersonell, og de anbefalingene de gir, selv om du skulle ønske at barnet så perfekt uten briller. Vi skulle og ønsket at vi fikk et barn med perfekt syn uten briller, men det ble ikke slik. Det har vi raskt måttet innse. (Og ja, det er mye styr med små barn og briller). Har du et negativt forhold til at barnet skal bruke briller, så vil dette lett oppfattes av barnet ditt. Skryt av barnet og la barnets brillebruk bli noe du ser positivt på. Situasjonen nå er at barnet må ha briller, slik er det bare. Anonymkode: 748d4...fea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #13 Del Skrevet 9. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo kjøre bil som voksen med briller da 🙄 Men altså grunnen til at jeg ble skeptisk er som følgende strødde små havregryn på bordet hans. Nesten samme farge som bordet og de bitte små. Han fant absolutt alle på første forsøk! Det jeg er oppriktig redd for at det har skjedd en feil og han da går med de brillene så ødelegges synet hans ennå mer. I tillegg spurte jeg om dette er noe som kan bedre seg og han svarte kontant nei. Anonymkode: 50d3f...e4c Med det synet mitt barn hadde kunne barnet nok ikke kjørt bil. Så var det jeg siktettil. Anonymkode: 2b7d5...d5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #14 Del Skrevet 9. juli 2018 Mitt skolebarn har samme styrke som din, og vi merket aldri noe. De er flinke til å ikke si noe, lærer seg å leve med synsfeil, de vet jo ikke hva som er normalt... Her merket vi det kun på at han ikke likte å lese og slet med leksene (i første klasse) og han ble fort sliten og irritabel. Ble stor forandring etter at brillene kom på plass. Anonymkode: 8ebf2...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 9. juli 2018 #15 Del Skrevet 9. juli 2018 Jeg råder deg virkelig til å stole på hva legen sier. Datteren min sjelet på ene øyet helt fra fødselen av og hun var vel 7 mnd da ortoptist undersøkte henne. Hun begynte ikke med briller før på barneskolen. Vi måtte sette lapp på ene øyet hennes i 1 time hver dag i 1 år og samtidig skulle hun leke med små perler, Gripe tak i de en etter en. Etter det året så hadde hun trent opp øyet og sjelingen var borte. Idag er hun voksen og jeg kan se en ørliten sjeling da hun er trøtt og sliten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #16 Del Skrevet 9. juli 2018 Herregud. Jeg selv måte bruke "colaflaske" briller når jeg var 2 år . Tipper med legen på sykehuset vet hva de snakker om. Ta deg sammen - brillene er der for å korrigere feilen, ikke for å stigmatisere deg og barna! Anonymkode: c3695...ff3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #17 Del Skrevet 9. juli 2018 Altså for å ha ting klart! Jeg brukte og bruker selv briller så det å si at jeg har ett stigma blir fullstendig feil!!!! Det er ikke det at han skal bruke briller som er problemet. Hvor har dere det fra??? Men det at han ser uttelling bra i forhold til hvordan jeg ser det. Jeg kan ikke forestille meg at han har grad 7! Det er helt uvirkeli. Han plukker opp støv korn som jeg ikke ser en gang. Hverken med eller uten briller! Men som sagt har vi vert og fikset brillene for han. Min redsel er at han for feil styrke, det vil si for sterkt og at det gjør vondt værre i stedet for bedre. Det er absolutt ikke noe klaging på at han har briller eller noe slikt. Når jeg spurte legen om han hadde sjangs til å bli bedre var det bare kontant nei. Det synes jeg også var ganske sært. Anonymkode: 50d3f...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #18 Del Skrevet 9. juli 2018 Min nevø på 2,5 år har svært sterk sjeling og langsynthet. Bortsett fra sjelingen kan du heller ikke se på ham at han er synshemmet. Kooridinasjonen er veldig god, han griper også helt fint tak i ting, og snubler ikke i dørstokker eller trappetrinn når han fyker rundt i full fart. Helt utrolig, egentlig! Men samtidig synes jeg han ble et helt «nytt barn» da han fikk briller. Øyekontakten og kommunikasjonen ble bedre, og han begynte å like andre aktiviteter enn før, som f.eks bildebøker og tegnesaker, så at sanseopplevelsene ble endret når brillene kom på, er jeg ikke i tvil om Jeg forstår at brillestyrken kan være litt å fordøye, men sjansen er størst for at helsepersonellet har rett i sine vurderinger. Likevel: du har rett til å be om en second opinion hvis du er i tvil om at dette kan være riktig. Anonymkode: 2e97e...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #19 Del Skrevet 9. juli 2018 Min sønn fikk også briller når han var liten (2 år) med omtrent samme styrke som din. Vi ante ikke at han så dårlig før han begynte å sjele sånn "over natten" Dette var visstnok vanlig fordi det ene øyet "koblet ut" fordi det ble så vanskelig å fokusere med begge. Sjelingen forsvant fort når han begynte med briller. Det eneste jeg i ettertid kunne komme på av tegn på dårlig syn, var at han fremdeles gikk/krøp baklengs ned trappen som 2 åring. (Selv om dette forsåvidt ikke er uvanlig, så jeg trodde bare han var litt forsiktig av seg) Nå er han 15 og har brukt linser i mange år, styrken er bittelitt redusert, men ikke mye. Anonymkode: 2f553...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #20 Del Skrevet 9. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn fikk også briller når han var liten (2 år) med omtrent samme styrke som din. Vi ante ikke at han så dårlig før han begynte å sjele sånn "over natten" Dette var visstnok vanlig fordi det ene øyet "koblet ut" fordi det ble så vanskelig å fokusere med begge. Sjelingen forsvant fort når han begynte med briller. Det eneste jeg i ettertid kunne komme på av tegn på dårlig syn, var at han fremdeles gikk/krøp baklengs ned trappen som 2 åring. (Selv om dette forsåvidt ikke er uvanlig, så jeg trodde bare han var litt forsiktig av seg) Nå er han 15 og har brukt linser i mange år, styrken er bittelitt redusert, men ikke mye. Anonymkode: 2f553...797 Hvordan er han med linser i hverdagen? Fungerer det greit? Jeg spurte om linser og det gikk visst helt fint! Jeg husker jeg alltid hadde lyst på linser men de problemene jeg har med øynene kunne ikke fikses med linser. Det er jo flott at han i det minste har den valgmuligheten! Anonymkode: 50d3f...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå