Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykepleier, jobber på et av Norges største sykehus. Jeg og nattevakter har ikke vært noen kombinasjon. Det gikk så hardt utover søvnmønsteret mitt at når jeg ikke hadde sovet som normalt to uker etter at jeg gikk av, fikk jeg imovane og circadin av legen for å klare å snu tilbake til vanlig søvnrytme, dette er par-tre år siden. Legeerklæring med en anbefaling om at jeg ikke jobber natt fikk jeg også. I fjor jobbet jeg ingen netter. I år har jeg 5 nattevakter totalt (normalt ville det ha vært 20-30 i året). Det er med andre ord ganske godt tilrettelagt. 

Problemet er at jeg snart skal begynne på den første natten (natt til torsdag og fredag denne uken, samt natt til tirsdag og onsdag neste uke). Og jeg gruer meg sånn! Har bare negative assosiasjoner med å det å gå natt sidens er bare har bort krøll med søvn før. Jeg har lagt meg og stått opp til fornuftig tid i helgen, heller ikke tatt noen powernaps på dagtid. Likevel kjenner jeg meg ganske så stresset for nattevaktene som kommer og får ikke sove før tidligst etter tre... Føles som jeg ligger en halvmeter over madrassen. Jeg er kjempesliten allerede i mangel av god søvn og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom fire nattevakter på en ukes tid.... :( 

Noen tanker? Hva ville du gjort hvis var i mine sko? 😔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet som sykepleier og begynnt på igjen om jeg fikk dagstilling.

Anonymkode: 569c3...23a

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at ikke alle kan gå natt, men synes også det kan være greit at alle går noen få netter sånn at de får se hvordan det er å gå natt. Det er så lett for dagvaktene/ kveldsvaktene og pålegge nattevaktene flere oppgaver fordi at vi er på jobb så mange timer og burde derfor rekke over så mye mer. Det de ikke tenker på er at det er natt, pasienter/ beboere skal sove og slippe og bli dratt opp i otta, og kroppen er ikke helt med om natten selv om man har sovet seg opp på nattmodus.

Hvis det kun er de få nattevaktene du lister opp her som du skal jobbe, så hadde jeg tatt de og blitt ferdig. De periodene jeg har mange vakter så går jeg inn i min egen lille boble der dagene består av å sove, spise, jobbe. Alt av sosialt og husarbeid blir satt til side de dagene. Nå har jeg heller ikke små barn lenger som jeg må opp med eller følge opp, og kan derfor gå i bobla mi de nettene jeg jobber. Men som sagt, det passer ikke for alle å gå natt. 

Hvis du absolutt ikke klarer å gå natt, hva med å prøve å bytte de vaktene med en annen sykepleier? Er mange som foretrekker å gå natt pga tillegg på hele vakten pluss flere timers vakter.

Hilsen hjelpepleier som kun går natt :) 

Anonymkode: 7c48a...25e

• Liker 1
Skrevet

Hva med å prøve å finne en stilling som har todelt turnus? 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har nattevaktene så tett er det jo ikke vits i å snu døgnet helt i mellom hvis du sliter med det. Stå sent opp, vær våken lenge til du har hatt de fire vaktene. Etter siste vakt tvinger du deg opp tidlig (hvis du legger deg 08 så stå opp kl 12 f.eks) og pass på å ha planer hele dagen så du ikke får lagt deg nedpå før det faktisk er kveld og tid for søvn igjen. Du skal være glad du har en arbeidsgiver som gir deg tilrettelegging, hos oss hadde du ikke fått det. Kun de over 50 får slippe natt, de under får beskjed om å finne seg ny jobb hvis de ikke vil jobbe nattevakter når de er ansatt i en tredelt turnus. Er fem nattevakter i året for mye må du finne deg et sted med todelt turnus eller kun dagvakter. 

Anonymkode: 4e687...8d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke snu døgnet mellom nattevaktene. På den måten blir det bare én dag, onsdag, som blir kjip når du snur døgnet tilbake. Torsdag kanskje også, men to dager går bra.

Sliter selv med søvn, så vet hvordan det er. Men det du beskriver virker ikke så ille sånn sett. Ubehagelig, men ikke virkelig ille. Du har søvnpillene enda? Bruk dem som hjelpemiddel onsdag og torsdag. Og vær glad dette ikke er ditt daglige liv. Dette er én gang, to dager, dette klarer du!

Anonymkode: 1e344...1da

Skrevet (endret)

Hei! Kjenner meg så godt igjen, jeg også klarer ikke nattevakter. Problemet mitt er at jeg ikke får sovet etter natt, så hvis jeghar flere netter på rad blir det Max 3-4 timer mellom hver natt... som bestandig ender med at jeg blir syk når perioden er over. Utrolig synd. Jeg trives i jobben, men som deg må jeg søke meg bort fra 3-delt turnus, evt ta videreutdanning( helsesøster kanskje) som gir dagjobb. Har prøvd i lengre perioder å «tvinge» meg til å gå natt, men blir så stressa å uvel i hele kroppen så jeg tenker ærlig talt, vi har kun 1 liv,Å man kan jo ikke ha en jobb der man må starte m innsovningstabletter for å fungere i jobben! Snakker om bra HMS! Lykke til..... føler med deg.

Endret av Ihe
Skrevet
På 9.7.2018 den 12.21, Patriotpaula skrev:

Er sykepleier, jobber på et av Norges største sykehus. Jeg og nattevakter har ikke vært noen kombinasjon. Det gikk så hardt utover søvnmønsteret mitt at når jeg ikke hadde sovet som normalt to uker etter at jeg gikk av, fikk jeg imovane og circadin av legen for å klare å snu tilbake til vanlig søvnrytme, dette er par-tre år siden. Legeerklæring med en anbefaling om at jeg ikke jobber natt fikk jeg også. I fjor jobbet jeg ingen netter. I år har jeg 5 nattevakter totalt (normalt ville det ha vært 20-30 i året). Det er med andre ord ganske godt tilrettelagt. 

Problemet er at jeg snart skal begynne på den første natten (natt til torsdag og fredag denne uken, samt natt til tirsdag og onsdag neste uke). Og jeg gruer meg sånn! Har bare negative assosiasjoner med å det å gå natt sidens er bare har bort krøll med søvn før. Jeg har lagt meg og stått opp til fornuftig tid i helgen, heller ikke tatt noen powernaps på dagtid. Likevel kjenner jeg meg ganske så stresset for nattevaktene som kommer og får ikke sove før tidligst etter tre... Føles som jeg ligger en halvmeter over madrassen. Jeg er kjempesliten allerede i mangel av god søvn og skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme meg gjennom fire nattevakter på en ukes tid.... :( 

Noen tanker? Hva ville du gjort hvis var i mine sko? 😔

Du kan få deg jobb i en kommune der det er bare dag- og aftenvakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...