Gå til innhold

Venninne skal leie hos meg, hvordan gjør vi det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi skal leie hos meg en periode, uvisst hvor lenge enda. Men jeg har sagt at hun enten betaler lånet eller husleia som er omtrent det samme og halve maten.. Har tenkt å skrive ut en kontrakt fra huseiernes landsforbund. Hva annet må vi gjøre? Mtp hvis det feks ikke skulle blitt betalt fra hennes side, da gjelder kontrakten? 

Råd tas imot! 

Anonymkode: f2752...3e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en standard husleiekontrakt uten tidsbegrensning, hvor sum i kr av hva hun skal betale i husleie er oppført og dato for forfall. Kontrakten gjelder hvis hun ikke betaler, men hvis hun ikke betaler hjelper jo ikke det noe, det er derfor man tar depositum av leietagere som da er sikkerhet for utestående husleie eller hvis noe i leiligheten blir ødelagt. Det beste ift mat er jo da at dere handler hver deres mat, eventuelt handler annenhver gang. 

Anonymkode: 4483d...d90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv en standard husleiekontrakt uten tidsbegrensning, hvor sum i kr av hva hun skal betale i husleie er oppført og dato for forfall. Kontrakten gjelder hvis hun ikke betaler, men hvis hun ikke betaler hjelper jo ikke det noe, det er derfor man tar depositum av leietagere som da er sikkerhet for utestående husleie eller hvis noe i leiligheten blir ødelagt. Det beste ift mat er jo da at dere handler hver deres mat, eventuelt handler annenhver gang. 

Vi skal handle sammen men betaler annenhver gang. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal handle sammen men betaler annenhver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner jeg en gratis husleiekontrakt jeg kan skrive ut?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo sjekke på leietakerforeningen (eller hva det heter). Du gjør det nok ganske lurt i å skrive en konktrakt her.

Er hun ansvarlig og pålitelig? 

Jeg har selv leid hos en venninne en gang i tiden, og det gikk bra fordi at vi holdt formaliter som formaliteter og jeg betalte alltid for meg. 

Anonymkode: 103eb...211

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo sjekke på leietakerforeningen (eller hva det heter). Du gjør det nok ganske lurt i å skrive en konktrakt her.

Jeg har selv leid hos en venninne en gang i tiden, og det gikk bra fordi at vi holdt formaliter som formaliteter og jeg betalte alltid for meg. 

Woops, kom borti anonymknappen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontrakten koster 35kr men det kan jeg betale :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta depositum på en depositumskonto. Venner kan alltid vise kjipere sider av seg selv når man bor så tett på

Skriv ned noe du tenker kan være felels regler og gå gjennom dem slik at dere kan finne ut sammen hva dere synes er ok eller ikke. ganske kjipt å finen ut i etterkant at hun synes det er ok å vaske badet 1 gang i måneden mens du vil gjøre det hver uke. Si til henne at hun kan tenke over om det er noen fellesregler hun hadde tenkt det hadde vært fint å ha, så kan dere begge gå gjennom hva dere har notert. For eks når det gjelder stilletid på morning og kveld, besøk/ overnatting av andre, vasking, låning av hverandres mat osv

Anonymkode: f839d...ac4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant en gratis på boligmentoren, så skriver ut der :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du allerede nå er usikker på om hun kommer til å betale for seg, er det kanskje ikke så lurt å la henne leie hos deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...