Gå til innhold

Jenta mi gruer seg så veldig til å jobbe i morgen(sommerjobb)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er kjempeglad for at hun har fått denne jobben da det er en kamp å få noe her vi bor og så langt har det gått kjempefint fordi hun tidligere har jobbet skift når de har vært mellom to og fire stk. Hun jobber på en mindre veikro som har litt utvidet bemanning hver fredag og søndag men i morgen skal hun jobbe alene hele skiftet(fra kl 11-18) det er generelt en del reisende på denne tiden

jeg synes det er så lenge og hun gruer seg utrolig mye. Det er så mye for henne å holde styr på, denne kroen tilbyr utrolig mye forskjellig mat. Det meste er ferdiglaget og tar kun noen noen minutter å varme opp da, men så er det mye tilbehør å velge mellom og hun har ikke helt oversikt. Og hun er fortsatt ganske fersk. Begynte å jobbe der i mai i år. Hun hinter litt forsiktig hjemme om at det kanskje er best hun melder seg syk den dagen. Jeg mener jo skulk blir helt feil, men hun er så utrolig nervøs, og presterer ikke sitt beste under stress. Det er visst ikke mulig for denne sjefen å få inn et ekstra par hender heller. Hva skal jeg si til henne? Hvordan motivere? Det går vel helst bra, men hun blir lett stresset og mister hun kontroll tror jeg hun kommer til å slite litt.

Anonymkode: 4e414...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker hun burde reise på jobb og prøve. Det kan jo være at det går mye bedre enn hun hadde trodd. De fleste mennesker har forståelse for litt feil når det er mye folk og den som jobber er alene. Det går an å ringe sjefen å si at man er syk hvis det skulle gå helt feil utover vakten. 

Endret av Dricka
  • Liker 27
Skrevet

Må man så må man. Hvis hun har jobbet der siden Mai burde hun ha god oversikt innen nå, og antageligvis så har hun det også - hun er bare redd for å gjøre feil. 

Å måtte stå i slike situasjoner er en del av å bli voksen. Hva er det verste som kan skje, egentlig? At hun roter til litt? 

Jeg syntes hun burde gå. Man tar ikke egenmelding for slikt, da må man heller si fra til sjefen i forkant at dette føler man seg absolutt ikke komfortabel med. Uansett så må man belage seg på å kunne drive sjappa alene i perioder - og det får hun nok til :) 

• Liker 34
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Altså sånn er det å bli voksen å ha en jobb. Mange ganger jeg ikke vill  på jobb pga mye å gjøre .  Og viss hun skulker nå er det lett å få sparken.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Anonymkode: 0d9e9...8c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gi henne et tips om å si fra til kundene om at hun er ny :) Jobbet selv på slike steder i ungdommen, og når jeg tok i mot bestillingene så presiserte jeg ofte til kunden med et smil at "unnskyld hvis jeg må spørre på nytt, jeg er ny her så det er første vakten min alene, si gjerne fra om noe blir feil" :) 

De aller aller fleste kunder blir bare sjarmert av sånt, og er veldig forståelsesfulle. Da slipper man også unna presset med at alt skal være perfekt, alle har jo vært nye en gang. Kommer det mange folk kan hun også si det at "beklager om det blir litt venting, det er første dagen min alene nemlig :) "

Anonymkode: 20002...0aa

Godt tips! Og generelt må hun være veldig blid og imøtekommende, det er vanskelig å bli sur på en slik person.

Hvor gammel er jenta?

Anonymkode: b2215...19c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun?

Anonymkode: 0d9e9...8c6

Hun blir 17 i år

Anonymkode: 4e414...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre hun er 12 år bør hun ta seg sammen og komme seg på jobb. Litt ansvar og selvstendighet har aldri skadet noen. Hun har jobbet der siden mai!!

Anonymkode: 33155...1be

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt dagen på å backe henne, kanskje vært der litt i starten og gått litt til og fra. Hengt litt på bakrommet om det er mulig? Å ha man stoler på som støtte der kan hjelp så hun ikke får helt sammenbrudd om det blir lang kø eller noen er frekke. Minn henne på i løpet av dagen at hun bare skal gjøre så godt hun kan og ringe sjefen om det er noe hun lurer på. Og hvis det kommer et rasshøl av en kundenså hjelper å ha noen å himle litt med øynene til etterpå.

Kanskje nervøsiteten gir seg når hun kommer i gang og ser at hun mestrer? Dere kan kanskje komme litt tidlig og skrive en huskeliste på de tingene hun er usikre på. Hvis hun kommer seg gjennom dagen vil hun iallfall sitte igjen med en ny erfaring og masse mestringfølelse :)

Anonymkode: 2b175...d8b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gi henne litt ekstra selvtilitt på at dette skal hun klare, det er ingen krise om hun gjør noen feil å noen må vente litt ekstra..folk flest skjønner at det er ferietid med ferievikarer.

Anonymkode: 435b0...35f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre hun er 12 år bør hun ta seg sammen og komme seg på jobb. Litt ansvar og selvstendighet har aldri skadet noen. Hun har jobbet der siden mai!!

Jeez, du har tydeligvis glemt hvordan det er å være 16 år. Å drifte en kro helt alene et skift som 16-åring er tøft. Er det egentlig lov forresten?

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt dagen på å backe henne, kanskje vært der litt i starten og gått litt til og fra. Hengt litt på bakrommet om det er mulig? Å ha man stoler på som støtte der kan hjelp så hun ikke får helt sammenbrudd om det blir lang kø eller noen er frekke. Minn henne på i løpet av dagen at hun bare skal gjøre så godt hun kan og ringe sjefen om det er noe hun lurer på. Og hvis det kommer et rasshøl av en kundenså hjelper å ha noen å himle litt med øynene til etterpå.

Kanskje nervøsiteten gir seg når hun kommer i gang og ser at hun mestrer? Dere kan kanskje komme litt tidlig og skrive en huskeliste på de tingene hun er usikre på. Hvis hun kommer seg gjennom dagen vil hun iallfall sitte igjen med en ny erfaring og masse mestringfølelse :)

Skulle trodd dette dreide seg om barnehagestart for en 1 åring. Ha med seg forelder på sommerjobben når man er 16-17 år?

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Ikke la henne dukke unna en utfordring med å påstå seg syk iallefall. Da lærer hun at man ikke må prøve hvis noe ser litt vanskelig ut.

Si at hun har tatt på seg denne jobben, så da får hun gjøre sitt beste. Fokusere. Hun kan si til gjester at hun er første gang alene om hun havner litt bakpå. Og blir det veldig mye folk så ringer hun sjefen og sier hun trenger hjelp, så får sjefen komme en tur mens det er mest travelt.

Anonymkode: 8acdc...663

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeez, du har tydeligvis glemt hvordan det er å være 16 år. Å drifte en kro helt alene et skift som 16-åring er tøft. Er det egentlig lov forresten?

Det er ikke så lenge siden jeg var 16, at det er glemt. Den gang jobbet jeg og flere av mine venner og klassekamerater selvstendige vakter på butikk og kiosk. Helt normalt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lenge siden jeg var 16, at det er glemt. Den gang jobbet jeg og flere av mine venner og klassekamerater selvstendige vakter på butikk og kiosk. Helt normalt.

Det er lenge siden man fikk jobbe alene i butikk og kiosk som 16-åring..

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Men... om hun jobber alene, hvordan skal hun da få pause?

Hun klarer det nok med glans. Bare oppmuntre henne. Hun har jobbet der siden mai og nailer det nok :)

Anonymkode: 0044d...e8d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle trodd dette dreide seg om barnehagestart for en 1 åring. Ha med seg forelder på sommerjobben når man er 16-17 år?

Tror ikke jeg hadde latt 1-åringen min styre sjappa alene... Sier ikke at mor skal jobbe der, men være litt tilstede i løpet av dagen for å sjekke om det går bra og backe tenåringen sin. 

Foreldrejobben er faktisk ikke over når datteren din blir 16.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at hun gruer seg, men det går nok bra, kunder ser at hun er alene og har forståelse for det. Hadde det vært behov for flere ansatte så hadde sjefen satt opp det.

Service yrkene er hektiske, men også morsomme når man mestrer det. Hun er snart voksen og bør ta denne "utfordringen". Hun kan vokse på det. 

Jeg drev selv kafé da jeg var på den aldere, det var en av de beste jobbene jeg har hatt☺

Anonymkode: 2807e...566

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...