Gå til innhold

Fibroadenom - operasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 1,5 måned siden oppdaget jeg en kul i brystet mitt, som jeg fikk sjekket hos brystdiagnostisk senter. Der ble det tatt mammografi, ultralyd og biopsi av kulen. Viste seg å være en fibroadenom, og pga størrelsen så har jeg blitt henvist videre til kirurg etter sommeren. Er det noen andre som har hatt dette, som har operert den bort? Er det nødvendig med operasjon? Har per dags dato ingen plager, annet enn at jeg kjenner at den er der. Jeg er litt redd for at jeg skal få et søkk inn i brystet (kulen sitter på utsiden av brystet), da jeg bare er 20 år.

Er det noen risiko ved å la den bli der? 

Anonymkode: 5408a...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibroadenom. Jeg måtte ikke ta biopsi en gang, for de var sikre på at det var det det var. Det er ikke nødvendig å fjerne den hvis den ikke plager deg, men det er vel en slags regel på at de fjerner de som er store. Vet ikke om det er fordi de er redd for skade på annet brystvev? Jeg har fortsatt min. Det skal ikke være noe høyere risiko for kreft eller noe sånt hvis du lar den bli, men den kan skjule eventuelle kreftsvulster under, hvis du er uheldig å få kreft akkurat der, og den kan ødelegge brystvev hvis den vokser.

Dette er informasjonen jeg har fått. Jeg er ikke helsepersonell, bare en som har fibroadenom selv.

Anonymkode: ee610...d32

AnonymBruker
Skrevet

Hei du! Jeg opererte bort et fibroadenom for 2 år siden. Kulen var ganske stor og satt midt i brystet. Måtte i narkose og det grudde jeg meg veldig til, men bortsett fra det gikk alt veldig fint. Brystene var ganske forskjellige i størrelse, sikkert minst 2 cupstørrelser og etter at kulen ble fjernet har de blitt mye mer like i størrelse, så det er jeg godt fornøyd med. Var mest pga. dette at jeg var gira på å fjerne den. Har et lite stripearr som har bleknet og som man ikke ser med mindre man går inn for det. Kjente et lite søkk i begynnelsen men virker som om det har fylt seg/jevnet seg ut i ettertid (men nå satt denne midt inni puppen da).

Den hadde jo vokst noen år men jeg trodde det var kjertelvev så tenkte ikke så mye over det helt til jeg en dag tenkte at oi, den er egentlig blitt ganske stor. Synes det var greit å få den ut og få bekreftelse på at alt var godartet :) 

Anonymkode: ec89c...962

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...