AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Skrevet 8. juli 2018 Jeg jobber 100%. Mannen min er ufør. Jeg har vært hjemme med sykt barn to dager i 2018, fordi det rett og slett ikke har passet at han har hatt barnet disse ro dagene. Dette har det blitt snakk om på jobb fordi "hvorfor skal hun være hjemme med sykt barn når far er ufør?" Har jeg krav på 10 dager jeg også selv om min mann er ufør? Anonymkode: 5bc80...40c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #2 Skrevet 8. juli 2018 Disse TO dagene selvsagt... Anonymkode: 5bc80...40c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #3 Skrevet 8. juli 2018 Både ja og nei. Da må mannen din ha dårlig nok helse til å ikke kunne ha de alene. arbeidsgiver kan etterspørre om mannn din er så syk han ikke kan ha barna. Anonymkode: b6ed5...15a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #4 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Disse TO dagene selvsagt... Anonymkode: 5bc80...40c Kan ikke skjønne annet enn at du skulle ha krav på det? Ufør er jo ikke det samme som arbeidsledig, og det er jo en grunn til at man er ufør.. Anonymkode: 55fc6...a1c 25
Jadzia Skrevet 8. juli 2018 #5 Skrevet 8. juli 2018 Det har du krav på. Og arbeidsgiver har ingenting å si på det. Jeg er selv ufør, og mannen har måtte være hjemme noen ganger pga sykdom på ungene. Aldri vært noe knuff med arbeidsplassen heldigvis. De ti dagene gjelder også hvis han er så syk at han ikke kan ta vare på ungene. 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #6 Skrevet 8. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både ja og nei. Da må mannen din ha dårlig nok helse til å ikke kunne ha de alene. arbeidsgiver kan etterspørre om mannn din er så syk han ikke kan ha barna. Anonymkode: b6ed5...15a Det er tull. Det er klart hun har krav på 10 dager med syke barn som alle andre i jobb(avhengig av antall barn og om du er alene eller ei), han er ufør av en grunn og det er ingen selvfølge at han kan ha de om de blir syke. Han kan ha planer med lege/oppfølging etc, så her kan TS være hjemme med god samvittighet uten at arbeidsplass kan sette spørsmålstegn Anonymkode: 624b9...b1a 30
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #7 Skrevet 8. juli 2018 r kan du bruke omsorgsdager? Du kan bruke omsorgsdager hvis du må være borte fra arbeid fordi barnet er sykt den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv, dagmamma eller lignende den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi han eller hun følger et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjon barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende, selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen Anonymkode: b6ed5...15a
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #8 Skrevet 8. juli 2018 Det er jo rart at han som er hjemme ikke kan være hjemme med barn, mens den som er i arbeid må være den som er hjemme med det syke barnet. Jeg skjønner at det blir snakk om det. Er hans sykdom av den typen som gjør at det ikke er forsvarlig å la han være alene med barna? Men ja, du har rett på det. Det fremstår ikke som om det er det som blir reagert på, sånn sett så er det jo greit. Anonymkode: e7f3e...304 15
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #9 Skrevet 8. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: r kan du bruke omsorgsdager? Du kan bruke omsorgsdager hvis du må være borte fra arbeid fordi barnet er sykt den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv, dagmamma eller lignende den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi han eller hun følger et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjon barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende, selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen Anonymkode: b6ed5...15a Dette står om omsorgsdager hos NAV, så omsorgsdager kan en med hjemmeværende mann/kone ikke ta, så fremst ikke den hjemmeværende er syk. Anonymkode: b6ed5...15a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #10 Skrevet 8. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo rart at han som er hjemme ikke kan være hjemme med barn, mens den som er i arbeid må være den som er hjemme med det syke barnet. Jeg skjønner at det blir snakk om det. Er hans sykdom av den typen som gjør at det ikke er forsvarlig å la han være alene med barna? Men ja, du har rett på det. Det fremstår ikke som om det er det som blir reagert på, sånn sett så er det jo greit. Anonymkode: e7f3e...304 Nå er det ikke slik at barnet kun har vært sykt to dager, men utover disse dagene har far vært hjemme med barnet. De kan jo synse i vei på jobben, men selv om man er ufør betyr jo ikke dét automatisk at man aldri har andre planer. Feks legebesøk eller andre avtaler. Eller at man eventuelt er dårlig den dagen selv. Siden jeg også kun har vært hjemme TO dager med sykt barn i løpet av en seks måneders periode, synes jeg det er så smålig å reagere på at jeg vurderer å lete etter noe nytt (det er selvsagt andre ting på denne arbeidsplassen også - men dette var toppen av isfjellet). Anonymkode: 5bc80...40c 13
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #11 Skrevet 8. juli 2018 Jeg er ufør og det har hendt at jeg er for syk selv til å ta meg av barnet hvis det er sykt. Mannen min har mått være hjemme noen ganger opp gjennom årene med sykt barn, selv om jeg også er hjemme. Det blir heldigvis ikke snakket om på hans arbeidssted og de skjønner at jeg er ufør og derfor ikke alltid kan ta meg av barnet hvis både jeg og det er sykt på samme tid. Ja, du har krav på syktbarndager. Anonymkode: 5d7ae...2b9 6
Tecka Skrevet 8. juli 2018 #12 Skrevet 8. juli 2018 Mannen til en venninne av meg er ufør. Hun har derfor fått alle sykt barndagene. Hvis han ikke er på sykehuset, og er i form, drar hun på jobb når barnet er sykt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #13 Skrevet 8. juli 2018 Jeg er ufør, og er jevnlig på sykehus for behandling, og hvor reisevei er på nesten 2 timer en vei. Sier seg selv at jeg ikke kan være hjemme med sykt barn de dagene. Og avbestiller jeg timen, kan det ta 1-2 måneder før jeg får ny time. Anonymkode: fbac0...26b 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #14 Skrevet 8. juli 2018 Du har selvsagt rett på sykt barn dager som alle andre, selv om partner er ufør. Er partner så syk/funksjonsnedsatt at du i prinsippet har eneomsorg for barna, så kan du også søke om å få 20 dager, som aleneforeldre får. Anonymkode: dcda2...0e0 9
Fluttershy Skrevet 8. juli 2018 #15 Skrevet 8. juli 2018 Klart du har krav på sykt barn dager! Jeg er også ufør, og er hjemme ned barnet de aller fleste dager det er sykt. Likevel har det hendt at pappaen må være hjemme en dag eller to av og til, da jeg kan ha legetime/møte jeg må på, er for syk selv el. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #16 Skrevet 8. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette står om omsorgsdager hos NAV, så omsorgsdager kan en med hjemmeværende mann/kone ikke ta, så fremst ikke den hjemmeværende er syk. Anonymkode: b6ed5...15a Det er jo ikke sånn at ALLE punktene må være oppfylt for å ta en omsorgsdag, det holder med ETT av punktene. Om barnet går i barnehage eller på skole til vanlig, så har jo ikke mannen det daglige barnetilsynet uansett. Anonymkode: 679d9...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #17 Skrevet 8. juli 2018 Det er vel en alvorlig grunn til han er blitt 100% ufør, vil jeg tro. Er selv veldig syk og ufør, ligger mesteparten av dagen med store smerter, mye medisiner mm. Prøver hjelpe til med sykt barn så mye som mulig, men en hel dag hadde jeg ikke klart. Klart du har rett å være hjemme med syke barn, iallefall om de er små. Anonymkode: 95324...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #18 Skrevet 8. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo rart at han som er hjemme ikke kan være hjemme med barn, mens den som er i arbeid må være den som er hjemme med det syke barnet. Jeg skjønner at det blir snakk om det. Er hans sykdom av den typen som gjør at det ikke er forsvarlig å la han være alene med barna? Men ja, du har rett på det. Det fremstår ikke som om det er det som blir reagert på, sånn sett så er det jo greit. Anonymkode: e7f3e...304 Man er jo ufør fordi man er syk da, og såpass syk at man ikke kan være i jobb, da er man også ganske ofte for syk til å ta seg av et barn hele dagen Anonymkode: 2dcc1...0da 7
Tøytigern Skrevet 8. juli 2018 #19 Skrevet 8. juli 2018 Man kan være ufør av mange grunner, og flere av dem er ikke forenelig med å ta seg av barnet sitt. Så det er ikke sånn at jobben din kan avgjøre at den som er hjemme skal ta hånd om barnet. De rettighetene andre arbeidstagere har, gjelder også for deg. 1
Example Skrevet 8. juli 2018 #20 Skrevet 8. juli 2018 Sånn prinsippielt, om mannen din hadde hatt anledning til å ta barna de dagene, så bør man reise på jobb, synes jeg. Målet er vel å være på jobb mest mulig av arbeidsdagene, og sykedager bør kun tas når det absolutt er nødvendig. Det er i alle fall min holdning. Nå vet jeg at enkelte tenker at sykedager nærmest er fridager, som må brukes opp i løpet av et år, men likevel.. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå