AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #1 Del Skrevet 8. juli 2018 Hva er forskjellen og hvordan smaker de forskjellig? Anonymkode: 94949...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #2 Del Skrevet 8. juli 2018 Prosecco er alltid italiensk og cava er spansk. Typisk aroma for prosecco er pære og modne frukter.. Prosecco er polets mest solgte musserende vin. Prosecco er også lagd på tankmetoden mens cava er lagd med annengangsgjæring på flaske. Anonymkode: a6d79...8c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #3 Del Skrevet 8. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prosecco er alltid italiensk og cava er spansk. Typisk aroma for prosecco er pære og modne frukter.. Prosecco er polets mest solgte musserende vin. Prosecco er også lagd på tankmetoden mens cava er lagd med annengangsgjæring på flaske. Anonymkode: a6d79...8c5 Takk for svar☺ Hvilken av de to er søtest i smaken og hvilken er dyrest? Anonymkode: 94949...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #4 Del Skrevet 8. juli 2018 Du får dem så søte og dyre du måtte ønske (ikke nødvendigvis på en gang). Anonymkode: 136a7...6a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #5 Del Skrevet 8. juli 2018 Begge ligger vel fra 100 til 200 i pris ca. Cava kan du finne både søte og tørre.. Prosecco er alltid samme drue og samme område. Så di har stort samme stil.. Anonymkode: a6d79...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2018 #6 Del Skrevet 8. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge ligger vel fra 100 til 200 i pris ca. Cava kan du finne både søte og tørre.. Prosecco er alltid samme drue og samme område. Så di har stort samme stil.. Anonymkode: a6d79...8c5 Er det sødme i Prosecco da? Anonymkode: 94949...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 8. juli 2018 #7 Del Skrevet 8. juli 2018 Anbefaler deg å gå på polet og spørre om råd. De har som oftest veldig mye peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 8. juli 2018 #8 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Jeg vil tippe at du kanskje bør velge prosecco. Prosecco er i hovedsak fra samme drue, men man kan bruk en liten andel andre druer. Dog vil jeg ikke i det hele tatt si at all prosecco er det samme produktet. I de senere årene er markedet oversvømmet av billig og lettdrikkelig prosecco som ikke har noen særegen smak. Den er lagt for å være lettdrikkelig og lite krevende. Men det finnes også utsøkte og tørre varianter som jeg liker veldig godt. Cava er generelt meget forskjellig fra prosecco. Cava produseres ikke nødvendigvis i ett vinområde, men hovedproduksjonen foregår i Catalonia. De bruker som regel tradisjonelle druer som er unike for Catalonia/Spania. De kan også bruke andre internasjonale druer i forskjellige kombinasjoner, men generelt sett, for å male med en bred pensel, vil jeg si at cava har en mer særpreget smak som ikke nødvendigvis er like lettdrikkelig for alles ganer. Jeg liker cava veldig godt, jeg synes det stort sett er et nydelig produkt (jeg unngår forresten produsenten Freixenet kategorisk), men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale det hvis du ikke er ute etter musserende vin med særpreg og unike smaker. Generelt sett kan man nok si at cava er tørrere enn prosecco, men det vil selvfølgelig variere mellom individuelle flasker. Hvis du ser en flaske prosecco som det står "dry" eller "sec" på, så er det faktisk en vin med masse sødme. "Brut" er nok den tørreste proseccoen du finner i vanlige polutsalg. Endret 8. juli 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #9 Del Skrevet 9. juli 2018 7 timer siden, Overrasket skrev: Jeg vil tippe at du kanskje bør velge prosecco. Prosecco er i hovedsak fra samme drue, men man kan bruk en liten andel andre druer. Dog vil jeg ikke i det hele tatt si at all prosecco er det samme produktet. I de senere årene er markedet oversvømmet av billig og lettdrikkelig prosecco som ikke har noen særegen smak. Den er lagt for å være lettdrikkelig og lite krevende. Men det finnes også utsøkte og tørre varianter som jeg liker veldig godt. Cava er generelt meget forskjellig fra prosecco. Cava produseres ikke nødvendigvis i ett vinområde, men hovedproduksjonen foregår i Catalonia. De bruker som regel tradisjonelle druer som er unike for Catalonia/Spania. De kan også bruke andre internasjonale druer i forskjellige kombinasjoner, men generelt sett, for å male med en bred pensel, vil jeg si at cava har en mer særpreget smak som ikke nødvendigvis er like lettdrikkelig for alles ganer. Jeg liker cava veldig godt, jeg synes det stort sett er et nydelig produkt (jeg unngår forresten produsenten Freixenet kategorisk), men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale det hvis du ikke er ute etter musserende vin med særpreg og unike smaker. Generelt sett kan man nok si at cava er tørrere enn prosecco, men det vil selvfølgelig variere mellom individuelle flasker. Hvis du ser en flaske prosecco som det står "dry" eller "sec" på, så er det faktisk en vin med masse sødme. "Brut" er nok den tørreste proseccoen du finner i vanlige polutsalg. Betyr det at de et tørre at de også er søte? Anonymkode: 94949...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #10 Del Skrevet 9. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Betyr det at de et tørre at de også er søte? Anonymkode: 94949...5f8 Heller omvendt om jeg ikke tar feil Anonymkode: bdd11...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #11 Del Skrevet 9. juli 2018 Prosecco smaker best synes jeg. Litt mer som cider mens cava smaker mer som hvitvin. Blir fjong i formen av begge deler men prosecco er lettest å drikke etter min mening. Anonymkode: cc1d4...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #12 Del Skrevet 9. juli 2018 På polet er det et skilt der prisen på hver type flaske står, som inneholder et "pizzabilde" med stykker som illustrerer hvor søt innholdet i flasken er. To pizza stykker / en kvart sirkel fyllt betyr lite søt, mens mange pizzsstykker / over en halv og nærmere en hel sirkel fyllt betyr søt Anonymkode: cc1d4...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 9. juli 2018 #13 Del Skrevet 9. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Betyr det at de et tørre at de også er søte? Anonymkode: 94949...5f8 Det betyr at ordbruken for å beskrive tørrhet er litt forvirrende. På den veldig tørre siden av skalaen brukes benevnelsene "brut" og "brut nature" og "extra brut". Dette er super-tørt og kjempedeilig. I mellomkategorien brukes "dry" og "extra dry" eller "sec" og "extra sec". Dry og sec er forskjellige ord for samme kategori. Dog vil jeg påpeke at at sødme alene aldri avgjør hvor godt du kommer til å like en vinflaske. Det er mye mer som spiller enn bare sødme, og et gitt sødmenivå er ingen garanti for at du har kjøpt en produkt som du liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 9. juli 2018 #14 Del Skrevet 9. juli 2018 Prøv gåsefaren. Anbefalt av Aftenpostens vinekspert Ingvild Tennfjord og meg. Den går som tørr, men smaker ikke surt i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 9. juli 2018 #15 Del Skrevet 9. juli 2018 (endret) 18 minutter siden, T-Rex said: Prøv gåsefaren. Anbefalt av Aftenpostens vinekspert Ingvild Tennfjord og meg. Den går som tørr, men smaker ikke surt i det hele tatt. Jeg har ikke smakt den, men den ser ut som en typisk cava som jeg hadde likt. Brut nature indikerer meget lite restsukker (for cava betyr det ofte ett gram eller mindre), og druetypene er tre av de typisk spanske druene for musserende vin, med Xarel.lo som den viktigste druen. Jeg vil nok tippe, uten å ha smakt den, at dersom du liker den er det en lang rekke cavaer som hadde passet (kanskje bedre?) for deg også. Begrepene tørr og sur bør absolutt ikke blandes. Selv musserende vin med mye mer restsukker kan smake surt og forferdelig. Endret 9. juli 2018 av Overrasket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #16 Del Skrevet 9. juli 2018 7 hours ago, T-Rex said: Prøv gåsefaren. Anbefalt av Aftenpostens vinekspert Ingvild Tennfjord og meg. Den går som tørr, men smaker ikke surt i det hele tatt. Tørr henviser til den følelsen man får i ganen etter å ha drukket noe syrlig. Sur er gjerne en beskrivelse av noe som er dårlig eller bedervet. Anonymkode: 2f30b...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå